دانستنی

در جست‌وجوی گنج: گوی طلایی شاه عباس کجاست؟

گنجینه های گمشده ایران تخیل بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرده است. این گنجینه‌ها به دلایلی دور از چشم عموم پنهان هستند.

جستجو برای یافتن این گنجینه‌ها برای کسانی که این کار را انجام می‌دهند الهام بخش است. تحقیقات و سرمایه گذاران از روش های مختلفی مانند باستان شناسی، تحقیقات تاریخی و فناوری پیشرفته استفاده می کنند. ، آنها را با استفاده از این گنجینه های پنهان پیدا کنید. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

چند مورد از گنج های گمشده ایران

در طول تاریخ، بزرگترین گنج جهان دارای افسانه های بسیاری است. جستجو برای یافتن گنج زیرزمینی منجر به حوادث و حتی بلایای بسیاری شده است. اگرچه گنجینه‌هایی کشف شده و بخشی از موزه‌ها یا مجموعه‌های خصوصی شده‌اند، اما بسیاری از گنجینه‌های افسانه‌ای پیدا نشده و یا در تاریخ گم شده‌اند.< br>
برخی از این گنج‌ها که سرنوشتی نامعلوم در ایران دارند عبارتند از:< br br

۱. گنجینه تخت جمشید

تخت جمشید، پایتخت چشمگیر امپراتوری ایران باستان، به عظمت و قدرتش معروف بود. اعتقاد بر این است که این شهر با گنجینه های بسیاری مانند طلا، سنگ های قیمتی و وسایل تزئینی آراسته شده است. اما قسمت اعظم شهر تخت جمشید توسط اسکندر مقدونی ویران شد و مکان و سرنوشت ثروت آن هنوز مشخص نیست.

۲. جواهرات نادرشاه

نادرشاه، 18. حاکم مقتدر ایران در قرن نوزدهم در جریان فتوحات خود مجموعه عظیمی از سنگ های قیمتی و جواهرات را جمع آوری کرد. گفته می شود گنجینه های او بسیار غنی است، از جمله الماس کوه نور، که بعدها به موزه جواهرات بریتانیا رسید. گنج گمشده ایران

مرتبط  خطرات هوش مصنوعی از نظر بیل گیتس

۳. گوی طلایی شاه عباس

شاه عباس اول یکی از بانفوذترین فرمانروایان سلسله صفوی بود و به عشق هنر و سبک زندگی اشرافی شهرت داشت. گفته می‌شود که او دستور ساخت کره‌ای طلایی و جواهراتی را با الگوبرداری از کره‌ای که در بالای کاخ او در اصفهان قرار داده بود، داده است. اما این توپ طلا به یکی از گنجینه های گمشده ایران تبدیل شده است و سرنوشت آن تا به امروز مشخص نیست و رمز و راز و جستجوی مکان آن همچنان پابرجاست.

۴. گنج الموت

قلعه الموت در رشته کوه های البرز ایران، قلعه ای است که با نام فرقه عرفان اسماعیلیه پیوند خورده است. اعتقاد بر این است که گنجینه های پنهان و گذرگاه های مخفی زیادی در داخل و اطراف قلعه وجود دارد. با وجود کاوش های گسترده، میزان گنج در قلعه الموت هنوز مشخص نیست. این گنج گمشده در ایران تخیل بسیاری از مورخان را به خود جلب کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا