بهداشت و سلامت

اگر مشکل نفخ دارید این خوراکی‌ها را نخورید!

یکی از شایع ترین بیماری های معده نفخ است. تنگی نفس و نفخ می تواند باعث دل درد و نفخ شود. این مشکل مستقیماً با غذایی که فرد می خورد ارتباط دارد. بنوان آنلاین در این مقاله به معرفی غذاهایی که باعث نفخ می شوند می پردازد.

خوراکی هایی که باعث نفخ می‌شوند

برخی از غذاها باعث التهاب و حالت تهوع می شوند. اگر مستعد نفخ یا گاز معده هستید، درست غذا خوردن می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و با آن مقابله کنید.

غذاهای شور و آماده

نمک موجود در این غذاها باعث احتباس آب در معده می شود و در حین غذا خوردن شما را تشنه می کند. این احتباس آب باعث تورم معده و تورم روده می شود. بنابراین، باید غذاهایی را انتخاب کنید که سدیم کمی دارند.

نوشیدنی‌های کربنات‌دار

حباب های موجود در این نوشیدنی ها می تواند باعث ماندن گاز در معده و ایجاد نفخ و گاز شود. به جای این نوشیدنی ها بهتر است آب شیرین یا چای سرد بنوشید و برای خوش طعم شدن آب می توانید برش ها و تکه های میوه و خیار اضافه کنید.

لبنیات

لاکتوز موجود در لبنیات باعث نفخ و گاز معده می شود و برخی افراد نمی توانند این لاکتوز را هضم کنند. برای درمان این مشکل از شیر بدون لاکتوز یا قرص لاکتید استفاده کنید.

مرتبط  یبوست را به‌راحتی درمان کن + ویدیو

غذاهایی با کربوهیدرات بالا

غذاهایی مانند کیک، پیتزا و پاستا دارای گلیکوژن بالایی هستند. به ازای هر گرم گلیکوژن، بدن 3 گرم آب جمع می کند که باعث نفخ و گاز می شود. به جای نان و پاستا از برنج قهوه ای و کینوآ استفاده کنید

سبزیجات صلیبی

سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، کاهو و کلم پیچ حاوی قندهای کمی هستند که به سختی هضم می شوند و باعث ایجاد گاز می شوند. اجتناب از این سبزیجات توصیه نمی شود، اما سبزیجات برگ سبز و کدو سبز بهترین انتخاب هستند.

سبزیجات خام

سبزیجات خام به سختی هضم می شوند و باعث التهاب می شوند. با پختن آن می توانید التهاب را از بین ببرید و ویتامین ها و مواد مغذی آن را وارد بدن خود کنید.

حبوبات

خوردن بیش از حد لوبیا و آجیل می تواند باعث نفخ و گاز معده شود. اگر می خواهید حبوبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید، تا جایی که بدن می تواند استفاده کنید.

جوی دو سر

آنها سرشار از فیبر هستند که باعث کاهش کلسترول می شود، اما این فیبر به راحتی حل نمی شود، بنابراین خوردن آن باعث ایجاد گاز در روده بزرگ می شود. اگر می خواهید فواید جو را به حداکثر برسانید، بهتر است آن را به تدریج به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

هضم این مواد برای بدن مشکل است و باعث ایجاد گاز اضافی در معده می شود. بهتر است غذا را بدون قند یا خوب بخورید.

غذاهای ادویه‌دار

غذاهایی مانند فلفل تند، پودر فلفل قرمز، ترب و سس گوجه فرنگی می توانند باعث ایجاد گاز در معده و ایجاد مشکل شوند. تا حد امکان از این غذاها خودداری کنید.

مرتبط  افزایش میل جنسی فقط با سیاه دانه

قهوه، چای و آبمیوه‌های اسیدی

نوشیدنی های اسیدی می توانند دستگاه گوارش را تحریک کنند و باعث نفخ و نفخ شوند. استفاده از عرقیات گیاهی بهترین جایگزین برای این نوشیدنی است.

آدامس و آب‌نبات سفت

جویدن و مکیدن شیر باعث عبور هوای اضافی حبس شده در معده و ایجاد نفخ و گاز می شود.

غذاهای حاوی نشاسته

نشاسته سرشار از کربوهیدرات است. کربوهیدرات های موجود در دستگاه گوارش باعث ایجاد گاز و نفخ می شوند. گندم، نان و ماکارونی از جمله عواملی هستند که باعث نفخ معده می شوند.

هشدار: مطالب بخش سلامت فقط آموزنده است. بنابراین توصیه های پزشکی حرفه ای تلقی نمی شود و نباید جایگزین مراجعه به پزشک برای تشخیص و درمان باشد.

نکته مطالعه: دلایل استفاده از سیر را بیابید و عاقلانه از آن استفاده کنید! آن را بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا