بهداشت و سلامت

خواص شنبلیله از سلامت گوارش تا تنظیم قند خون

قرن هاست که از خواص شنبلیله برای مصارف دارویی و آشپزی استفاده می شود. این گیاه از مدیترانه، اروپای جنوبی و آسیای غربی می آید. از دانه ها، برگ ها و پودر شنبلیله در غذاها و درمان های سنتی مختلف استفاده می شود. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا با برخی از کاربردها و فواید شنبلیله آشنا شوید.

سلامت گوارش

شنبلیله فواید گوارشی زیادی دارد. فیبر موجود در این گیاه به حرکات منظم روده کمک می کند و به هضم غذا کمک می کند. اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای یبوست، سوء هاضمه و مشکلات معده استفاده می شود.

تنظیم قند خون

اثرات شنبلیله بر قند خون مورد مطالعه قرار گرفته است. فیبر محلول موجود در این گیاه سطح قند خون را کاهش می دهد و حساسیت به انسولین و کنترل قند خون را بهبود می بخشد و برای افراد مبتلا به دیابت یا در معرض خطر ابتلا به دیابت مفید است.

تولید شیر مادر

شنبلیله سابقه طولانی در ترویج شیردهی در مادران شیرده دارد. بسیاری از چای ها و مکمل های شیردهی حاوی شنبلیله هستند، اما توصیه می شود قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی

شنبلیله حاوی ترکیباتی با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی مانند فلاونوئیدها و ساپونین ها است. این خواص شنبلیله به طور قابل توجهی التهاب را کاهش می دهد، در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند و به کاهش علائم بیماری های التهابی مانند آرتریت، درد مفاصل و التهاب پوست کمک می کند.

مرتبط  آنچه نباید همزمان با شیر بخوریم

مدیریت وزن

محتوای فیبر بالای رازیانه به شما کمک می کند احساس سیری بیشتری داشته باشید و اشتها را کاهش می دهد که می تواند به کنترل وزن کمک کند. علاوه بر این، این گیاه به تنظیم متابولیسم و ​​تجزیه چربی ها (ترکیباتی مانند فیبر گالاکتومانان و دیوسسنین) کمک می کند.

تنظیم کلسترول

برخی تحقیقات نشان می دهد که شنبلیله به کاهش کلسترول، به ویژه LDL (کلسترول “بد”) کمک می کند. علاوه بر این فیبر محلول موجود در آن کلسترول و اسیدهای صفراوی را متصل کرده و با حذف آنها از بدن در بهبود سلامت قلب موثر است.

تعادل هورمونی

شنبلیله حاوی ترکیباتی است که به تعادل سطوح هورمونی در بدن کمک می کند. اغلب برای کاهش علائم عدم تعادل هورمونی مانند دردهای قاعدگی، گرگرفتگی و علائم یائسگی تجویز می شود. همچنین خواص شنبلیله در تنظیم سطح استروژن و بهبود سلامت هورمونی زنان موثر است.

سلامت تنفسی

این گیاه دارای خواصی است که به افزایش توده عضلانی و کاهش سفتی کمک می کند. استنشاق چای یا کندر یا دانه شنبلیله باعث تسکین بیماری های تنفسی مانند سرفه، برونشیت و سینوزیت می شود.

سلامت پوست

از خواص گیاه گربه به صورت موضعی برای انواع بیماری های پوستی نیز استفاده می شود. اعتقاد بر این است که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که به تسکین تحریکات پوستی، کاهش التهاب و مبارزه با آکنه کمک می کند. همچنین می توانید یک خمیر یا روغن را روی پوست خود ماساژ دهید تا زخم ها را التیام بخشد، خارش را کاهش دهد و رنگ چهره خود را روشن کند.

مرتبط  ۸ میوه با پروتئین بالا که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید

یادآوری این نکته ضروری است که اگرچه فواید شنبلیله بسیار زیاد است، اما نتایج فردی ممکن است متفاوت باشد، بنابراین بهتر است قبل از استفاده مجدد از آن برای اهداف دارویی با پزشک مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا