روانشناسی

با دوست خود حرف بزنید تا حالتان خوب شود!

بر اساس مطالعات روانشناختی متعدد، دوستی های گرامی منجر به رضایت بیشتر از زندگی، سلامت روان و طول عمر بیشتر می شود. به عنوان مثال، مطالعه ای که پس از همه گیری کووید-19 انجام شد، نشان داد که مکالمه روزانه با دوستان تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان دارد. با ما آنلاین در بنوان همراه باشید تا در مورد یافته های این مطالعه و تاثیر گفتگوهای روزانه با دوستان بر سلامت روان بحث کنیم.

چرا این روزها اهمیت سلامت روان بیشتر شده است؟

در طول اپیدمی کرونا، تعداد افسردگی ها در جهان 25 درصد افزایش یافت. در این دوره تعداد روابط انسانی کاهش می یابد. سلامت روان موضوعی است که این روزها همه نگران آن هستند و اخیرا برخی با شیوع کرونا به اهمیت این موضوع پی برده اند. این آسیب انبوه جهانی اهمیت سلامت روان و نقش آن در زندگی روزمره را به ما نشان داده است. به همین دلیل یافتن راه‌هایی برای بازگشت به روال عادی خود و حتی برداشتن گام‌های کوچک در این مسیر بسیار مهم است.

پژوهشی درباره تاثیر مکالمه روزانه با دوستان بر سلامت روان

در ژانویه 2023، دانشگاه آریزونا در ایالات متحده نتایج تحقیقاتی را در مجله “تحقیقات ارتباطی” تحت عنوان “ارتباطات ارزشمند می تواند سلامت روزمره را بهبود بخشد” منتشر کرد. این تحقیق 3 سال پس از شیوع جهانی کووید-19 انجام شد. در حالی که زندگی روزمره برای بسیاری از هر زمان دیگری به حالت عادی نزدیکتر است، ما هنوز شاهد اثرات قابل توجه سالهای طولانی فاصله گذاری اجتماعی، دورکاری و انزوا بر سلامت روانی و عاطفی مردم هستیم.

مرتبط  نشانه‌هایی که می‌گوید رابطه عاطفی‌ شما یک‌طرفه است

ارتباطات اجتماعی و کاهش افسردگی

به گفته روانشناسان، ارتباط حتی در مدت زمان کوتاهی در زندگی افراد اهمیت دارد. اگرچه همه‌گیری کووید-19 به پایان رسیده است، بسیاری از ما هنوز از راه دور کار می‌کنیم و ارتباط برقرار نمی‌کنیم. مردم تغییر می‌کنند و زندگی‌ها تغییر می‌کند و تبدیل کردن روابط با افراد دیگر به بخشی از زندگی روزمره برای سلامت روان بسیار مهم است. تعامل اجتماعی و اجتماعی شدن می تواند به کاهش افسردگی و اضطراب کمک کند.

نتایج پژوهش درباره تاثیر مکالمه روزانه با دوستان بر سلامت روان

مطالعه ای که از آن صحبت می کنیم 900 شرکت کننده از 5 دانشگاه داشت. وضعیت این افراد قبل، بعد و در حین قرنطینه سراسری بررسی شد. از شرکت کنندگان خواسته شد تا با استفاده از یکی از هفت روش تحقیق در طول روز با همسالان خود تعامل داشته باشند. در پایان روز، آنها باید سطوح استرس، ارتباط، اضطراب، سلامتی، شادی، تنهایی و کیفیت روز خود را گزارش می کردند. 7 راه ارتباطی به شرح زیر است:

  • وقت گذرانی با دوستان؛
  • گفتگوهای معناداری با دوستان داشته باشید.
  • هیچ چیز را جدی نگیرید، با دوست خود نخندید یا شوخی نکنید.
  • به دوست خود نشان دهید که چقدر برای او مهم هستید.
  • به سخنان دوستتان با دقت گوش دهید.
  • به دوست خود نشان دهید که برای او و نظرش ارزش قائل هستید.
  • دوست خود را به خوبی سلام کنید و تحسین کنید.

تاثیر مکالمه روزانه با دوستان بر سلامت روان

در پایان مطالعه، هفت روش دریافتند که شرکت کنندگان در طول روز احساس بسیار بهتری داشتند. آن‌ها نسبت به دیگران مرتبط‌تر، شادتر و کمتر دچار استرس و اضطراب بودند. این مطالعه نشان داد که مهم نیست کدام یک از این رفتارها را انجام می دهید و صرف نظر از این، صحبت با یک دوست تأثیر مثبت و مفیدی در بهبود اعتماد به نفس افراد دارد.

مرتبط  زنان با وقار چه ویژگی‌هایی دارند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا