بهداشت و سلامت

روز جهانی یوگا : سلامتی را در آغوش بگیرید

یوگا روشی از زندگی است که شامل فعالیت بدنی، تمرینات تنفسی و دستورالعمل های کلی برای سم زدایی است. این روش فواید زیادی برای سلامتی دارد. به مناسبت روز جهانی یوگا، امکانات عظیم این ورزش باستانی را بررسی کردیم. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید

تاریخچه یوگا

کلمه “یوگا” از ریشه سانسکریت “yuj” به معنای “اتحاد” یا “وحدت” گرفته شده است. یوگا یک تمرین کل نگر است که شامل حالات بدنی، کنترل نفس، مدیتیشن و اخلاق است. این عمل در هند باستان سرچشمه گرفته است و برای هزاران سال به عنوان راهی برای بهبود سلامت جسمی، روانی و معنوی شناخته شده است. هدف این ورزش هماهنگی و تعادل بدن، ذهن و روح است که منجر به آرامش درونی، اعتماد به نفس و رهایی از ترس ها می شود.

اجزای یوگا

تمرینات بدنی و مدیتیشن اساس این بازی باستانی است.

۱. آساناها (حرکات ورزشی)

یکی از مهم ترین بخش های این روش، تمرین آسانا، حالت های فیزیکی است. این تمرینات به تقویت و کشش بدن، بهبود انعطاف پذیری و بهبود سلامت بدن کمک می کند. آسانا در صورت استفاده و تمرین صحیح به بهبود ذهن و تمرکز نیز کمک می کند و به تمرین کننده احساس آرامش قوی می دهد.

مرتبط  عوارض بوتاکس ، صورت‌هایی بدون چروک اما بی‌احساس

۲. پرانایاما (تمرینات تنفسی)

جدا از آسانا، پرانایاما نیز یک اصل مهم در یوگا است پرانایاما به معنای تمرین کنترل نفس است تکنیک های مختلف تنفس برای تنظیم و عمیق کردن تنفس، افزایش جریان انرژی، آرامش ذهن و تعادل سیستم عصبی استفاده می شود. بر اساس تحقیقات، تکنیک های پرانایاما تأثیرات عمیقی بر سلامت جسمی و روانی دارد

|

۳.یاما (بایدهای اخلاقی)

این اصول همکاران را تشویق می کند تا زندگی اخلاقی با شفقت داشته باشند، به دیگران کمک کنند، به بشریت خدمت کنند، صادق باشند و در چنین فعالیت های اخلاقی شرکت کنند.

۴. نیاما (نبایدهای اخلاقی)

این اصول شامل منع اخلاقی چیزهایی مانند دروغ، خودخواهی و طمع است و تمرین‌کننده باید رابطه خود را با دنیای اطراف، مردم و حیوانات تا حد امکان تنظیم کند.

فواید یوگا

از نظر فیزیکی، این تمرینات قدرت، انعطاف پذیری و تعادل را بهبود می بخشد و با کاهش تنش و اسپاسم عضلانی، وضعیت بدن را به محدوده ایده آل خود باز می گرداند. از نظر روحی استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد، تمرکز و وضوح ذهنی را افزایش می دهد و راه را برای خودشناسی، رشد درونی و خودآگاهی هموار می کند. برخی از مهمترین مزایا عبارتند از:

۱.بهبود انعطاف‌پذیری و قدرت بدنی

حرکات یوگا یا آساناها به بهبود انعطاف پذیری، افزایش تحرک مفاصل و افزایش قدرت کلی بدن کمک می کند. ورزش منظم می تواند به تعادل، هماهنگی و دامنه حرکتی بیشتر منجر شود

این تمرین جامع با ترکیب قدرت، انعطاف پذیری و استقامت، سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد، متابولیسم بدن را افزایش می دهد و مزایای تناسب اندام یوگا را به ارمغان می آورد.

مرتبط  این خوراکی تا سحر شما را سیر نگه می‌دارد!

۲. کاهش استرس و آرامش

تمرینات تنفسی و تکنیک‌های آرامش‌بخشی که در این روش باستانی توضیح داده شده است به افزایش خودآگاهی، آرامش بدن و کاهش استرس، اضطراب و تنش کمک می‌کند. علاوه بر این، این تمرینات باعث تقویت حافظه و افزایش فعالیت مغز می شود.

یوگا باعث افزایش آگاهی و تمرکز در لحظه حال می شود. تمرین‌کنندگان با تمرکز بر تنفس و حضور کامل در طول تمام تمرین‌ها، احساس اعتماد به‌نفس بیشتری می‌کنند و یاد می‌گیرند که برای حفظ حرکت بیشتر تمرکز کنند.

۳. بهبود کیفیت خواب

تمرین یوگا، به ویژه تکنیک های آرام سازی و کشش های ملایم، می تواند به خواب بهتر و مبارزه با بی خوابی کمک کند. ورزش منظم کیفیت خواب را بهبود می بخشد و منجر به خواب راحت می شود.

۴. افزایش انرژی و سرزندگی

تمرینات یوگا، از جمله تنفس و وضعیت های خاص، به تحریک و تعادل جریان انرژی بدن، افزایش نشاط، بهبود سطح انرژی و سبک زندگی کمک می کند.

۵. ارتباط ذهن، بدن و جهان پیرامون

یوگا یک تمرین کل نگر است که ذهن، بدن و خودآگاهی را تقویت می کند. این منجر به ارتباط عمیق‌تری با خود، مردم و دنیای اطرافتان می‌شود.

توصیه می‌شود با کمک یک معلم حرفه‌ای شروع کنید که می‌تواند به شما آموزش خوبی بدهد، سلامت شما را تضمین کند و تمرین‌های خوبی انجام دهد. زیرا اجازه دهید نیازها و توانایی های شما راهنمای شما باشد. تمرین منظم و مداوم، همراه با راهنمایی و آموزش صحیح، کلید بهره مندی از فواید یوگا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا