بهداشت و سلامت

فواید حجامت از افسانه تا واقعیت

فواید حجامت باعث می شود سالانه افراد زیادی به مراکز درمانی مراجعه کرده و از این روش درمانی بهره ببرند. فنجان یک داروی سنتی باستانی است که قرن هاست در ایران رواج داشته است. مجله اینترنتی بنوان را بررسی کنید.

حجامت درمانی چیست؟

در ایران توسط پزشکان آموزش دیده انجام می شود که از لیوان های شیشه ای یا پلاستیکی با تجهیزات گرما یا وکیوم برای جذب فنجان استفاده می کنند. فنجان ها در قسمت های مختلف بدن، معمولاً پشت و بالاتنه قرار می گیرند و برای چند دقیقه در جای خود باقی می مانند. این مکش باعث ایجاد احساس تنش در پوست و بافت‌های زیرین می‌شود و سموم را از بین می‌برد و سلامتی را بهبود می‌بخشد.

حجامت به طور گسترده در ایران انجام می شود و اغلب به عنوان یک درمان مکمل برای درمان های دیگر استفاده می شود. این فنجان برای تسکین دردهای استخوانی و عضلانی، آرامش و تقویت سیستم ایمنی استفاده می شود. جلسات حجامت در بیمارستان ها، مراکز طب سنتی و پزشکان متخصص در این درمان انجام می شود.

فواید حجامت

بانکداری در طب ایرانی قدمتی طولانی دارد و ریشه در فرهنگ و سنت های کشورمان دارد. اعتقاد بر این است که حجامت درمانی فوایدی دارد. برخی از رایج ترین فواید زنا عبارتند از:

مرتبط  بیماری های دوران بارداری را بهتر بشناسید

۱. تسکین درد

حجامت اغلب برای کاهش درد در سیستم اسکلتی عضلانی از جمله درد در پشت، گردن و مفاصل استفاده می شود. مکش ایجاد شده توسط فنجان به شل شدن عضلات، بهبود گردش خون و کاهش التهاب و در نتیجه تسکین درد کمک می کند.

۲. بهبود گردش خون

گفته می شود که فنجان ها با افزایش جریان خون در ناحیه درمان، گردش خون را بهبود می بخشند. اکسیژن و مواد مغذی را برای حذف سموم و بهبود سلامت بدن فراهم می کند.

۳. سم زدایی

یکی دیگر از فواید فنجان این است که سموم را از بین می برد. این نوار باعث تحریک سیستم لنفاوی می شود که نقش مهمی در دفع سموم و مواد زائد از بدن دارد.

۴. آرامش و کاهش استرس

بسیاری از افراد مقابله درمانی را تجربه ای آرامش بخش می دانند. فرآیند حجامت و تصفیه خون می تواند به کاهش تنش عضلانی، بهبود آرامش و کاهش سطح استرس کمک کند.

۵. تقویت سیستم ایمنی

خیار با تحریک تولید گلبول های سفید که نقش مهمی در مبارزه با عفونت ها و عملکرد کلی سیستم ایمنی دارند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

۶. شفافیت پوست

از دیگر فواید حجامت می توان به سفید شدن پوست اشاره کرد. حجامت با افزایش جریان خون در پوست به تغذیه بافت ها، بهبود چهره و کاهش اثرات زخم یا سلولیت کمک می کند.

مضرات حجامت

توجه به این نکته ضروری است که حجامت باید توسط پزشکان آموزش دیده و واجد شرایط انجام شود تا فواید حجامت تحت تأثیر مشکلات مضر سلامتی قرار نگیرد. مانند هر روش دیگری، اثرات حجامت نیز ممکن است متفاوت باشد و توصیه می شود قبل از شروع روش درمانی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

مرتبط  زنگ خطرهای کمبود ویتامین D را بشناسید

۱. کبودی و تغییر رنگ پوست

حجامت باعث ایجاد هماتوم یا تزیین موقت در پوست محل استفاده از فنجان می شود. این علائم معمولاً طی چند روز یا چند هفته از بین می‌روند، اما ممکن است برای برخی افراد ناراحت‌کننده باشند.

۲. درد یا ناراحتی

بستگی به روش حجامت و حساسیت فردی دارد. حجامت می تواند باعث ناراحتی خفیف تا متوسط ​​بین حجامت و برداشتن شود. برای برخی افراد این احساس ممکن است ناخوشایند یا دردناک باشد.

۳. تحریک یا سوختگی پوست

تحریک پوست ناشی از استفاده نادرست یا قرار دادن عینک در یک مکان برای مدت طولانی؛ قرمزی می تواند باعث تحریک یا سوختگی شود.

۴. خطر عفونت

اگر فنجان یا ظروف شیشه ای به درستی تمیز نشوند، خطر عفونت وجود دارد. مهم است که حجامت توسط یک پزشک یا مرکز پزشکی آموزش دیده انجام شود که از روش های مناسب استریلیزاسیون تجهیزات پزشکی پیروی کند.

۵. اثرات نامطلوب برای افراد خاص

برش ها برای همه یکسان نیست. افرادی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند، مانند اختلالات خونریزی، درماتیت یا بارداری، باید از این درمان اجتناب کنند.

فقدان شواهد علمی

اگرچه کاتارسیس سابقه طولانی در طب سنتی دارد و بسیاری از افراد از کاتارسیس سود می برند، تحقیقات علمی هنوز اثربخشی آن را ثابت نکرده است. تحقیقات بیشتری برای تعیین مزایا و خطرات احتمالی جفت گیری مورد نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا