دانستنی

نحوه بازیافت زباله در منزل

بازیافت زباله یک موضوع مهم در دنیای امروز است. اگر همه ما زباله ها را در خانه بازیافت نکنیم، زمین، مردم و سایر موجودات با عواقب زیادی با گسترش خرید کالا مواجه خواهند شد. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

چه چیزهایی زباله نامیده می‌شوند؟

زباله مواد بی مصرف و غیرقابل استفاده ای است که پس از مصرف یا استفاده دیگر کاربردی ندارد. این مواد وارد محیط زیست می شوند و به طور مستقیم یا غیرمستقیم به محیط زیست آسیب می رسانند و محیط را آلوده می کنند. زباله، پلاستیک، کاغذ، شیشه، فلز، آلودگی شیمیایی و حشرات، زباله های خطرناک و غیره. می توان آن را از هر ماده ای ساخت. مدیریت پسماند به مدیریت صحیح و موثر اشاره دارد که شامل جمع آوری، جداسازی، بازیافت، بازیافت انرژی و دفع مناسب می باشد. با این روش ها می توانیم به حفاظت از محیط زیست، مدیریت منابع و حفظ اقتصاد پایدار کمک کنیم.

انواع زباله

پسماندها بر اساس معیارهای مختلف از جمله خواص فیزیکی و شیمیایی یا منبع تولید به دسته های مختلفی طبقه بندی می شوند. در زیر به برخی از زباله های رایج اشاره کرده ام:

۱. زباله‌های ساختمانی

این شامل ضایعات ساختمانی مانند بتن، آجر، چوب، سقف و سایر مصالح ساختمانی می شود و بازیافت زباله از این دسته از زباله ها شامل روش های خاصی است.

مرتبط  روش‌های تمیز کردن کاشی

۲. زباله‌های خطرناک

این نوع زباله حاوی مواد مضر برای سلامت انسان و محیط زیست است. نمونه هایی از زباله های خطرناک عبارتند از زباله های شیمیایی، زباله های پزشکی، بطری های حاوی مواد سمی و زباله های الکتریکی.

۳. زباله‌های آشپزخانه

مانند ضایعات مواد غذایی، ضایعات چای و قهوه، پوست میوه و سایر ضایعات پخت و پز.

۴. زباله‌های شهری

زباله های تولید شده در شهر شامل زباله های خشک و زباله های مرطوب است. زباله های خشک شامل کاغذ، پلاستیک، فلز، شیشه و لباس های قدیمی است. زباله های مایع شامل آب آشامیدنی، ضایعات مواد غذایی و سایر مواد زیست تخریب پذیر است. منظور ما در این بحث رویکرد ما به بازیافت و تفکیک زباله در خانه است.

تفکیک زباله در منزل

تفکیک زباله یک راه مهم برای مدیریت بهتر پسماند است. با جداسازی زباله ها می توانید زباله های قابل بازیافت را جدا کرده و فرآیند بازیافت را ساده کنید. در اینجا چند روش متداول برای تفکیک زباله آورده شده است:

۱. دسته‌بندی زباله‌های خشک

زباله های خشک شامل کاغذ، مقوا، مقوا، شیشه، پلاستیک و فلزات است. می توانید سبدها یا سینی ها را در خانه نگه دارید و زباله های خشک را در آنها جمع کنید. این زباله ها را به موقع به مرکز بازیافت زباله ببرید.

۲. تفکیک زباله‌های آشپزخانه

سینی یا ظرفی را برای جمع آوری ضایعات آشپزخانه، مانند ضایعات غذا، ضایعات میوه و پوست مرغ در نظر بگیرید. این زباله ها زیست تخریب پذیر هستند و می توانند به عنوان کمپوست خانگی برای گیاهان شما استفاده شوند.

مرتبط  قلقلک دادن کودکان ممنوع!

۳. تفکیک زباله‌های خطرناک

زباله های خطرناک مانند باتری ها، لامپ های فلورسنت، رنگ ها، مواد شیمیایی خانگی و داروهای تاریخ مصرف گذشته را به طور جداگانه جمع آوری کنید. مهم است که این زباله ها را با زباله های معمولی خانگی مخلوط نکنید. بنابراین، شما گام مهمی در جهت بازیافت زباله های خانگی برداشته اید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا