روانشناسی

۷ ویژگی یک روانشناس خوب

یک روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟ از آنجایی که افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات مرتبط بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، نیاز زیادی به یافتن یک متخصص برای کمک به شما برای خلاص شدن از شر مشکلات اضطرابی و یادگیری تکنیک های بهتر زندگی وجود دارد. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا با ویژگی های یک روانشناس خوب بیشتر آشنا شوید.

به احساسات درونی خود اعتماد کنید

ممکن است یک روانشناس اصول درستی را رعایت نکند، اما می تواند روانشناس مناسبی برای شما باشد. اگر در طول درمان به روانشناس خود اعتماد دارید، به یاد داشته باشید که مهم نیست روانشناس شما بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی باشد یا خیر، اولین و مهمترین قدم در روند درمان اعتماد به روانشناس خواهد بود.< br

ویژگی‌های یک روانشناس خوب

در حال حاضر بسیاری از دانشجویان در حال تحصیل در رشته روانشناسی و رشته های مرتبط هستند. با تعداد فارغ التحصیلان این رشته روز به روز بر تعداد روانشناسان خوب در تهران و شهرستان افزوده می شود. اما راه ارزیابی روانشناس و انتخاب روانشناس خوب چیست؟ اگر روند درمان را با روانشناس شروع کنیم، چگونه متوجه می شویم که در مسیر درستی هستیم؟

  1. بررسی روانشناسی

اولین قدم برای انتخاب یک روانشناس خوب بررسی سطح تحصیلات و مهارت های اوست. بهتر است در دام روانشناسان و دارای اثر زرد که یک شبه روانشناس می شوند نیفتید و برای انتخاب بهترین روانشناس ابتدا باید تحصیلات و صلاحیت های او را بشناسید. روانشناس باید دارای تحصیلات و آموزش روانشناسی و تجربه مرتبط در ارائه خدمات روانشناسی باشد.

  1. تعهد رفتار خوب
مرتبط  از کجا بفهمیم عاشق شده‌ایم؟

یک روانشناس خوب باید اصول اخلاق حرفه ای را رعایت کرده و به آن احترام بگذارد و حفظ رازداری و مدیریت تضاد منافع را در اولویت قرار دهد. اگر بیمار به شایستگی روانشناس، اخلاق حرفه ای و احترام به رازداری او اعتماد کند، اصل اعتماد بین مراجعه کننده و روانشناس برقرار می شود. تمرکز بر این اصل امروزه که همه به دلایل مختلف به دنبال روانشناسی آنلاین هستند،

  1. روانشناسان خوب از مشتریان انتقاد نمی کنند

با گوش دادن به تحلیل روانشناختی شما، او می تواند نحوه تعاملش با افراد و رویدادها را درک کند. یک روانشناس خوب با رویدادها و پدیده ها هم به صورت آنلاین و هم حضوری به صورت تحلیلی و با استفاده از تجربه درمانی شما برخورد می کند. بر اساس این دیدگاه، هیچ کس خوب یا بد در نظر گرفته نمی شود و همه اختلالات در منشأ روانی قابل ردیابی هستند.

  1. مهارت شنیداری خوب

روانشناسان باید توانایی گوش دادن عمیق و صادقانه به مشکلات و نیازهای مراجعان خود را داشته باشند. گوش دادن فعال شامل برقراری ارتباط عاطفی قوی با مشتریان و ایجاد فضای امن برای ابراز احساسات و تجربیات آنها است. یک روانشناس خوب باید نسبت به تجربیات و مشکلات مراجعان خود همدلی، احترام و درک داشته باشد و به آنها در روند درمان کمک کند. انتخاب یک روانشناس آنلاین می تواند یک چالش جدی باشد. زیرا مراجعین قادر به درک صحیح واکنش روانشناس به سخنان او نخواهند بود.

  1. آشنایی با روش های مختلف درمان افسردگی و سایر بیماری های روانی

یک روانشناس خوب باید توانایی برقراری ارتباط خوب با مشتریان خود را داشته باشد. شما باید بتوانید به طور مؤثر ارتباط برقرار کنید، سؤال بپرسید یا روند درمان را راهنمایی و هماهنگ کنید. همچنین باید توانایی تجزیه و تحلیل مشکلات روانی را داشته باشید و بتوانید وضعیت روانی فرد را به درستی تشخیص دهید. ارتباط با تمام روش‌های درمانی دنیا و آگاهی از روش‌های روزآمد از ویژگی‌های یک دانشمند توانا است.

مرتبط  آسان و سریع افسردگی خود را درمان کنید + ویدیو

  1. تفکر انتقادی

روانشناس باید مداخلات روانشناختی و روش های درمانی را تجزیه و تحلیل و ارزیابی کند و به ارائه روش های موثر و کارآمد به مراجع کمک کند. در تفکر انتقادی، همه مفروضات متعارف را می توان زیر سوال برد. در این دیدگاه، ارزش و ضد ارزش با هنجارهای اساسی انسانی و تابوهای فرهنگی تعریف می شود و اعمال اجتماعی و غیر اجتماعی را حذف می کند. این بینش به مشتری کمک می کند تا از بسیاری از استرس ها خلاص شود.

  1. روانشناس خوب روانشناسی است که همیشه در مسیر شفا باشد

یک روانشناس خوب نیز درمان را در دستور کار قرار می دهد و اهمیت درمان را می داند. افسردگی و اضطراب مشکلاتی نیستند که یک شبه ایجاد شوند. همه ما اثرات کوتاه مدت یا بلندمدت افسردگی را در طول زندگی خود تجربه می کنیم و روانشناسان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یک روانشناس خوب اهمیت خودمراقبتی تحت استرس را بهتر از بسیاری از افراد درک می کند و بنابراین گام بزرگی در مراقبت صحیح از بیماران خود برمی دارد.

نتیجه گیری

به یاد داشته باشید، حتی بهترین روانشناسان در ایران به کسانی که اضطراب و افسردگی را شرم آور می دانند کمکی نمی کنند. مشکلات ناشی از افسردگی، اضطراب و علائم فیزیکی برای افراد مختلف متفاوت است. بی خوابی، کابوس های شبانه، اعمال تکراری، افکار آسیب رساندن به خود یا دیگران یا بیماری های روانی همگی با اختلالات اضطرابی مرتبط هستند و با مداخله به موقع قابل درمان هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا