بهداشت و سلامت

عوارض غیر قابل جبران کمبود ویتامین دی

ارتباط بین کمبود ویتامین D و بیماری های خود ایمنی چیست؟ اگرچه ویتامین C شناخته شده ترین دفاع بدن است، اما باید بدانید که ویتامین D در دفاع بسیار مهم است. یک ویتامین ضروری که از بسیاری از عملکردهای سلولی سیستم ایمنی پشتیبانی می کند. به ما در مجله اینترنتی بنوان گوش دهید.

بیماری‌های خودایمنی کدامند؟

بیماری های خود ایمنی باعث می شوند که سیستم ایمنی بدن به محل عفونت حمله کند. علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی مستعد ابتلا به عفونت ها، ویروس ها و بیماری های عمومی هستند. ویتامین D نقش ویژه ای در سرکوب التهاب و تشخیص خوب از بد دارد، بنابراین دریافت مقدار مناسب ویتامین D به بدن می تواند به کاهش خطر بیماری های خود ایمنی کمک کند. سلول‌های بد: کدام سلول‌ها تهدیدی برای بدن هستند و کدام‌ها نه.

با توجه به ارتباط بین کمبود ویتامین D و بیماری‌های خودایمنی، جای تعجب نیست که بیماران مبتلا به بیماری‌های خودایمنی اغلب دچار کمبود ویتامین D هستند. این بیماری ها چیست؟

۱. روماتیسم مفصلی

به گفته متخصصان، آرتریت روماتوئید یا آرتریت روماتوئید ناشی از التهاب است که باعث آسیب بافتی در مفاصل می شود. مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین D می تواند بر ایجاد و تشدید این بیماری تأثیر بگذارد.

۲. دیابت

تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D به کنترل قند خون و عادی سازی سطح انسولین در بدن کمک می کند. بنابراین ارتباطی بین کمبود ویتامین D و دیابت وجود دارد

مرتبط  خواص شنبلیله از سلامت گوارش تا تنظیم قند خون

۳. لوپوس

در این مطالعه 42 درصد از بیماران لوپوس کمبود ویتامین D داشتند. ویتامین D نقش مهمی در سلامت استخوان، سلامت قلب و عملکرد سیستم ایمنی دارد و کمبود ویتامین D را به یک مشکل جدی برای افراد مبتلا به پسوریازیس تبدیل می‌کند.

راه‌های تامین ویتامین دی

1. غذاهای غنی از ویتامین D مانند زرده تخم مرغ، ماهی چرب، جگر و کره گیاهی بخورید.

2. هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید

3. بهترین راه برای اطمینان از ویتامین D مصرف روزانه 1000 واحد مکمل D3 است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا