بهداشت و سلامت

فواید شنا : شیرجه در استخر سلامتی

فواید شنا برای سلامتی بسیار زیاد است. شنا یک ورزش تابستانی خوب است و فواید زیادی دارد که برای درمان بسیاری از دردهای عضلانی نیز توصیه می شود. در مجله اینترنتی دلتا درباره فواید سلامتی این ورزش آبی آرامش بخش بیشتر بخوانید.

فواید شنا

اگر نگران تناسب اندام خود هستید یا به دنبال ورزشی برای از بین بردن تنش و اضطراب هستید، شنا ورزش مناسب شماست. همچنین کسانی که می خواهند بدون یادگیری حرفه ای این ورزش از مزایای شنا بهره مند شوند، می توانند با پیاده روی در استخر از این مزایا بهره مند شوند.

۱. تناسب اندام قلبی عروقی

شنا یک ورزش قلبی عروقی عالی است که بر قلب و ریه ها تأثیر می گذارد، آمادگی کلی قلب را بهبود می بخشد، عضله قلب را تقویت می کند، گردش خون را افزایش می دهد و ظرفیت ریه را افزایش می دهد.

۲. تمرینی برای تمام عضلات بدن

شنا قسمت های مختلف بدن را درگیر می کند و یک تمرین کامل را به شما می دهد. بازوها، شانه‌ها، پشت، دست‌ها، باسن و پاها را هدف قرار می‌دهد تا قدرت، استقامت و انعطاف‌پذیری را افزایش دهد و در عین حال تنش عضلانی را در طول شنا کاهش دهد.

مرتبط  ۱۰ گیاهی که ضد درد هستند و حکم مسکن دارند

۳. تهاجمی نبودن ورزش شنا

شنا نسبت به دویدن یا ایروبیک آسیب کمتری به استخوان ها وارد می کند. این امر مزایای شنا را برای افرادی که از مفاصل دردناک، آرتریت یا کسانی که از صدمات بهبود می یابند رنج می برند، افزایش می دهد.

۴. مدیریت وزن

شنا یک ورزش کالری سوز موثر است که به حفظ وزن کمک می کند.

۵. بهبود عملکرد ریه

شنا شامل تکنیک های تنفس ریتمیک است که ظرفیت ریه و ظرفیت تنفس را افزایش می دهد. همچنین با تقویت ماهیچه های تنفسی به افراد مبتلا به آسم یا سایر بیماری های تنفسی کمک می کند.

۶. افزایش انعطاف بدن و دامنه حرکتی عضلات

مقاومت در برابر آب در حین شنا باعث کشش عضلات و بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکتی عضلات می شود. شنا به ویژه برای کسانی که ماهیچه های سفت دارند یا از تنش عضلانی رنج می برند بسیار مفید است.

۷. تسکین استرس و رفاه ذهنی

شنا به دلیل خواص آرامش بخشش مانند مدیتیشن عمل می کند. احساس آرامش را افزایش می دهد، سطح استرس را کاهش می دهد و بهزیستی روانی را بهبود می بخشد. شنا کردن منظم می تواند اثر آرام بخشی بر ذهن داشته باشد.

۸. بهبود وضعیت بدنی و تعادل

شنا به تقویت هسته بدن (ناحیه اطراف ناف) کمک می کند و در نتیجه انرژی بدن را افزایش می دهد. ماهیچه های حمایت کننده از ستون فقرات را تحریک می کند و تعادل مناسب را به ارمغان می آورد.

۹. کاهش خطر بیماری‌های مزمن

شنا منظم خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. علاوه بر این، از مزایای شنا برای مدیریت شرایطی مانند فشار خون و سطح کلسترول استفاده می شود.

مرتبط  زنگ خطرهای کمبود ویتامین D را بشناسید

۱۰. بهبود گردش خون

فشار آب به بهبود گردش خون و کاهش التهاب در اندام ها کمک می کند و برای افرادی که گردش خون ضعیف دارند مفید است. در این زمینه تاثیر شنا بر بدن بسیار مهم است.

۱۱. بهبود کیفیت خواب

یکی دیگر از مزایای شنا بهبود کیفیت خواب است. آرامش و تمدد اعصاب با شنا و غواصی به خواب بهتر و عمیق تر کمک می کند. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از استرس بیش از حد، شدت و مدت شنا را به تدریج افزایش دهید. بدن اجتناب می کند. اگر بیماری دارید، بهتر است قبل از شنا با یک متخصص بهداشت مشورت کنید تا در شنا به نتایج خوبی برسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا