روانشناسی

مدیریت زمان به کمک اصل پارتو

اصل پارتو که به عنوان قانون 20-80 نیز شناخته می شود، مفهومی است که بسیاری از مردم برای مدیریت زندگی و زمان پذیرفته اند. قانون 80/20 بر این اصل استوار است که تنها 20 درصد از اقدامات ما منجر به 80 درصد از نتایج یا نتایج مورد انتظار ما می شود. این اصل می گوید که از بسیاری از کارهایی که باید انجام دهیم، فقط باید روی 20 درصدی تمرکز کنیم که بیشترین سود را برای ما دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اصل پارتو یا قانون 80/20، با ما در بنوان همراه باشید.

اصل پارتو چیست؟

صرف کمی زمان برای چیزهایی که واقعاً مهم هستند، نتایج بهتری نسبت به تمرکز توجه ما بر روی مشکلات زیاد به همراه دارد. اصل پارتو مفهومی است که در بسیاری از زمینه‌های زندگی از جمله تجارت، روابط، آموزش و بازاریابی استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، طبق اصل پارتو، در هر خرده‌فروشی، 80 درصد از فروش‌ها را تشکیل می‌دهند. 20% % آنها این کار را از مشتریان انجام می دهند.

ایده پنهان در اصل پارتو چیست؟

نام اصل پارتو به افتخار اقتصاددان ایتالیایی ویلفردو پارتو گرفته شده است که در پایان قرن نوزدهم مشاهدات خود را به شرح زیر ارائه کرد: 80 درصد از ثروت ایتالیا متعلق به 20 درصد از جمعیت این کشور است، او همچنین اظهار داشت که 80 درصد از کل ثروت ملی این کشور است. و زمین توسط 20٪ از مردم کنترل می شد (پارتو، 1906)، که این اصل می تواند برای حکومت و حتی به عنوان او معتقد است که 80 درصد از درآمد شرکت از 20 درصد مشتریان آن است و 80 درصد از مشکلات تولید تنها به دلیل 20 درصد از منابع احتمالی خطا ایجاد می شود.

مرتبط  چرا بعضی افراد به همسر خود خیانت می‌کنند؟

اصطلاح اصل پارتو توسط پارتو ابداع نشد، بلکه توسط دکتر دکتر ابداع شد. جوزف جوران در دهه 1940 ابداع کرد. جوران دریافت که با استفاده از استدلال پارتو در مدیریت عملیات خود، می تواند به شرکت ها کمک کند تا بهره وری خود را افزایش دهند، با این فرض که 80 درصد مشکلات تولید ناشی از 20 درصد روش های تولید است. . او این استراتژی را اصل پارتو نامید و خاطرنشان کرد که برای موفقیت بیشتر، باید روی «چند چیز مهم» تمرکز کرد و «ازدحام ناچیز» را نادیده گرفت. باید در موقعیت های مختلف استفاده شود، بحث هایی وجود دارد، اما همچنان محبوب است. و ابزاری قدرتمند برای درک سیستم های پیچیده.

چند مثال از اصل پارتو

  • 80 درصد سود شامل 20 درصد محصولات و خدماتی است که شرکت به فروش می رساند.
  • رفع 20٪ از رایج ترین اشکالات در یک برنامه، 80٪ از اشکالات و اشکالات مربوطه را برطرف می کند.
  • 20 درصد لباس ها 80 درصد مواقع استفاده می شوند.

اصل پارتو در مدیریت زمان

مدیریت زمان رایج ترین کاربرد اصل پارتو است زیرا بسیاری از مردم به جای تمرکز بر کارهای مهم، وقت خود را صرف کارهای کمتر مهم می کنند. این یک باور رایج است که افراد برای دستیابی به نتایج مطلوب باید ساعت های طولانی کار کنند. این نوع تفکر تعادل کار و زندگی را از بین می برد و منجر به فرسودگی شغلی و کاهش بهره وری می شود.

با استفاده از اصل پارتو می توانید در زمان کار خود صرفه جویی کنید و در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهید.مثلاً در ابتدای هفته زمانی را برای برنامه ریزی کارهای مهمی که باید در طول هفته انجام دهید اختصاص دهید. مدیریت زمان در بهترین حالت

مرتبط  زنان را عاشق و شیفته خود کنید +ویدیو

اصل پارتو در روابط انسانی

با استفاده از اصل پارتو، به زمانی که با دوستان خود می گذرانید نگاه کنید و آنها را با ارزشی که برای شما به ارمغان می آورند مقایسه کنید.

با این مشاهدات، تصمیم بگیرید که آیا 20% از بهترین دوستانتان شما هستند یا خیر. تعامل با این 20 درصد وقت شما را بیشتر می کند.

هنگام صحبت در مورد شرکای عاطفی، لازم به یادآوری است که 80 درصد از مشکلاتی که طرفین در روابط خود با آن مواجه هستند، ناشی از 20 درصد از اعمال و رفتار طرف مقابل در رابطه است.

تعیین هدف

اغلب، یک لیست بی پایان وجود دارد که کارهای مهم تر را اولویت بندی می کند و برای کارهای مهم تر وقت یا انرژی ندارد. از خود بپرسید که آیا امروز فقط می توانید به یکی از این اهداف برسید که بیشترین تأثیر مثبت را بر زندگی شما خواهد داشت؟ نتایجی را که می توانید از انجام هر یک از وظایف این لیست انتظار داشته باشید در نظر بگیرید و اهداف خود را بر این اساس اولویت بندی کنید.

مزایا و معایب اصل پارتو یا قانون ۸۰ ۲۰

مزایایی مانند بهره وری بالاتر مصرف بهینه انرژی مهارت حل مسئله و تصمیم گیری و توانایی به حداکثر رساندن عملکرد با حداقل کار از جمله این مزایا می باشد.از دیگر مزایای این رویکرد می توان به افزایش اعتماد به نفس اشاره کرد. اولویت های روشن را تعیین کنید وظایف را به بخش های قابل مدیریت تقسیم کنید. و زمان آزاد برای فعالیت های دلخواه.

مرتبط  چرا بعضی دختران مجرد با مرد زن دار دوست ‌می‌شوند؟

اما اصل پارتو نیز معایبی دارد.قانون 80/20 یک قانون ریاضی نیست. اما یک مشاهده یعنی در همه موارد درست نیست. و نباید به عنوان یک قانون ریاضی در نظر گرفته شود یک تصور غلط رایج در مورد اصل پارتو این است که شما می توانید با 20 درصد تلاش به 80 درصد نتیجه برسید که همیشه لازم نیست.

از این اصل می توان از بسیاری جهات سوء استفاده کرد. برخی ممکن است فکر کنند که باید تمام تمرکز خود را روی 20 درصدی که بیشترین اولویت را دارند متمرکز کنند و بقیه فعالیت های خود را فراموش کنند. با این حال، نباید از 80٪ کارهای کوچکتر مانند پاسخ دادن به ایمیل های کاری غافل شوید زیرا این یک مشکل بزرگ می شود.

در پایان، اصل پارتو فقط می تواند رویدادهای گذشته را توضیح دهد، به جز اصل پارتو. آینده پیش بینی دقیقی ارائه نمی دهد زیرا شرایط همیشه در حال تغییر است و اصل پارتو ممکن است برای همه برنامه های آینده مفید نباشد. منتقدان همچنین خاطرنشان کرده‌اند که این اصل می‌تواند منجر به تأکید بیش از حد بر برخی عوامل مهم به قیمت از دست دادن عوامل دیگر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا