روانشناسی

وسواس فکری : از تشخیص تا درمان

وسواس به شرایطی اشاره دارد که در آن فرد با افکار و اعمال تکراری دست و پنجه نرم می کند. این وضعیت می تواند آنقدر بد شود که در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد کند. راه هایی برای درمان این بیماری و جلوگیری از بدتر شدن آن وجود دارد. با مجله دلتا همراه باشید.

اختلال وسواس فکری-جبری چیست؟

اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) یک وضعیت سلامت روان است که با افکار و رفتارهای بیش از حد، ناخواسته و مداوم مشخص می شود. افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) اغلب احساس می کنند مجبورند کارهای بی معنی را برای تسکین اضطراب تکرار کنند. این اعمال اغلب فاقد پشتوانه منطقی قوی هستند و به دلایل مختلف اضطراب فرد را به وسواس کاهش می دهند.

انواع وسواس فکری

انواع دیگر OCD ممکن است شامل ترس از ابتلا به میکروب ها و بیماری ها، افکار آسیب رساندن به خود یا دیگران، نیاز به سازگاری، یا افکار مزاحم در مورد رابطه جنسی یا خشونت باشد. از سوی دیگر، اجبارها رفتارهای تکراری هستند. کارهایی وجود دارد که مردم مجبور به انجام آن هستند. بر اساس احساسات آنها عمل کنید. این موارد عبارتند از: شستن مکرر دست‌ها، چک کردن مکرر درها و وسایل برقی هنگام خروج از خانه، سازماندهی چیزها به شیوه‌ای خاص، و عادات و باورهای معنوی مانند خواندن یا دعا کردن.

تشخیص وسواس فکری

در کنار خودآزمایی و کمک روانشناس و مشاور، تست های آنلاین مفیدی نیز برای تشخیص OCD وجود دارد که یکی از آنها را می توانید در اینجا بیابید. اگر سطح زبان انگلیسی خوبی دارید، تست اختلال وسواس اجباری نیز روش خوبی برای آگاهی از میزان وسواس و درصد پیشرفت آن در افراد است. پس از آگاهی از بیماری، زمان آن فرا می رسد که برای روش های درمانی مناسب کمک بگیرید.

مرتبط  ۶ ویژگی زنان آلفا که آن‌ها را متمایز می‌کند!

درمان وسواس فکری

OCD می تواند به طور قابل توجهی با فعالیت های روزانه و کیفیت زندگی تداخل داشته باشد. تصور می شود که این اختلال به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی و محیطی ایجاد می شود.

درمان OCD اغلب شامل ترکیبی از درمان های مختلف است. تمرینات وسواس درمانی، درمان شناختی رفتاری (CBT) و کمک به داروها مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، راه هایی برای مدیریت و کاهش علائم اضطراب هستند.

مهم است که به یاد داشته باشید که OCD یک وضعیت پزشکی است، نه یک ویژگی شخصیتی یا نیاز به سفارش. برای افراد مبتلا به OCD، کنترل هوس ها و هوس های خود بسیار دشوار است. بنابراین، کمک گرفتن از یک فرد واجد شرایط بسیار مهم است.

افراد مشهور مبتلا به وسواس فکری

اگر از OCD رنج می برید، مهم است که راه درستی برای درمان OCD خود بیابید و از روش هایی استفاده کنید که بهترین کار را برای شما دارد. افراد مشهور تجربیات خود را با OCD به اشتراک می گذارند. لئوناردو دی کاپریو، کامرون دیاز، دیوید بکهام، جاستین تیمبرلیک و دیگران در مورد تجربیات خود با OCD برای کاهش بار منفی اجتماعی این بیماری و اینکه چگونه سلامت روان می تواند آگاهی را افزایش دهد، صحبت کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا