بهداشت و سلامت

کشفی جدید و هراس‌انگیز درباره کووید ۱۹

ارتباط بین کووید و زوال عقل اخیراً در مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد ابتلا به کووید به پیشرفت زوال عقل کمک می کند. این مطالعه که در بنگال غربی انجام شد و در مجله Alzheimer’s Disease Reports منتشر شد، نشان می‌دهد افرادی که از بیماری‌های نورودژنراتیو رنج می‌برند پس از آلوده شدن به ویروس کووید-19 دچار زوال عقل شدند. با ما در مجله اینترنتی بنوان همراه باشید تا ارتباط بین زوال عقل و کووید را ببینید.

زوال عقل چیست؟

زوال عقل یک بیماری مغزی است که باعث کاهش حافظه، توجه، خواندن، نوشتن، قضاوت، تصمیم گیری، تعامل اجتماعی، درک یا محاسبه می شود و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

ارتباط میان کووید و زوال عقل

تحقیقات نشان داده است که بسیاری از افراد پس از ابتلا به ویروس کرونا، علائم عصبی مختلفی از جمله اختلالات شناختی را تجربه می‌کنند. این علائم عصبی شناختی عبارتند از:

  • سرگیجه
  • اضطراب
  • افسردگی
  • فراموشی
  • تمرکز ضعیف
  • اختلالات خواب
  • نوسانات خلقی

راه‌ها‌ی مراقبت از سلامت مغز پس از ابتلا به کرونا

با توجه به ارتباط بین کروناویروس جدید و زوال عقل، توجه به سلامت مغز پس از بهبودی ضروری است.

۱. سبک زندگی سالم

به طور منظم ورزش کنید و خواب کافی داشته باشید.

۲. تغذیه مناسب

روی یک رژیم غذایی سالم تمرکز کنید و از سبزیجات و میوه های برگ سبز مانند کیوی، زردآلو، آناناس، پرتقال و ویتامین های E و B استفاده کنید. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل انتخاب های سالمی هستند.

مرتبط  آیا ماه گرفتگی دلیلی ماورائی دارد؟

۳. فعالیت ذهنی

این فقط به سلامت جسمی مربوط نمی شود، بلکه باید به سلامت روان خود نیز فکر کنید. کارشناسان توصیه می کنند که در فعالیت هایی شرکت کنید که مغز را به چالش می کشد، مانند یادگیری یک مهارت یا سرگرمی جدید.

۴. مدیریت استرس

زندگی می تواند بسیار استرس زا باشد، اما باید اقداماتی را برای مدیریت استرس انجام دهید. برای مدیریت استرس، تکنیک های آرامش بخشی مانند مدیتیشن، یوگا یا تمرینات تنفس عمیق را امتحان کنید.

۵. ارتباطات اجتماعی

پس از کووید با دوستان و خانواده خود ارتباط برقرار کنید و از ارتباط بین کووید و زوال عقل اجتناب کنید. انزوا و تنهایی می تواند به مغز شما آسیب برساند.

۶. نظارت بر تغییرات عملکرد شناختی

برای نظارت بر تغییرات در عملکرد شناختی با پزشک خود مشورت کنید و در صورت نیاز فوراً به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا