دکوراسیون داخلی

کلاه برت چیست؟ ایده‌هایی جذاب و شیک برای ست کردن

شاید نام برت را شنیده باشید. ممکن است یکی از این وسایل پر زرق و برق را در کمد خود داشته باشید. به هر حال بد نیست بدانید که این اکسسوری باشکوه به مرور زمان به نمادی از مد فرانسوی تبدیل شده و اکنون چیزی فراتر از یک کلاه پشمی شیک است. برت چیست؟ و چگونه می توان آن را با دیگران هماهنگ کرد؟ به ما در Monomad بپیوندید.

کلاه برت چیست؟

 

Béret (Béret) که برخی در فرانسوی به آن “berre” نیز می گویند، کلاهی گرد و تخت است که معمولاً با دست ساخته می شود. این وسیله زیبا که امروزه نماد مد فرانسوی ها محسوب می شود به روش های مختلفی ساخته شده و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. اینها عبارتند از پشم، اکریلیک، کلاه بافتنی و نمد. با کمال تعجب، این کلاه شل و ول به راحتی و شل در دست شما قرار می گیرد. اما وقتی آن را روی سر خود می گذارید، زیبا به نظر می رسد.

تاریخچه کلاه برت چیست؟

این تصاویر نشان می‌دهند، ایتالیایی‌ها و رومیان در سالیانی بسیار دور از کلاه‌هایی استفاده می‌کردند که شباهت زیادی به برت‌های امروزی داشته‌اند.

برت به طور گسترده در قرن هفدهم پس از میلاد برای چوپانانی که در کوه های پیرنه در مرز بین فرانسه و اسپانیا زندگی می کردند اختراع شد. اما جالب است بدانید که طبق آثار، نگاره ها و سنگ نگاره های به جا مانده از دوران باستان، ایتالیایی ها و دانمارکی ها از کلاه هایی شبیه به کلاه گوسفندی امروزی در سال های 3200 تا 3600 قبل از میلاد استفاده می کردند.

این به وضوح یونانی است. و روم باستان در آن زمان از دو نوع کلاه به نام های “patasus” (کلاه آفتاب) و pileus (کلاه مخروطی) استفاده می کرد. با گذشت زمان، این الگوها برای ایجاد کلاه های پشمی، گرد و تخت که شبیه کلاه های مدرن بود ترکیب شدند. البته اندازه این کلاه و ظاهر آن با کلاهی که امروزه می شناسیم متفاوت بود. با این حال، این مواد دست ساز ارزان قیمت از نمد و پشم، صدها سال است که کلاه اصلی کشاورزان و چوپانان ساکن در کوه ها و دشت های اروپا بوده است.

محبوبیت کلاه برت در میان هنرمندان اروپایی

در این تصویر، نقاشان برجسته‌ای نظیر رامبراند (سمت راست) و یوهانس ورمیر (سمت چپ) را می‌بینید که کلاه برت بر سر گذاشته‌اند.

در قرون 14 و 15 پس از میلاد، هنرمندان اروپایی به خاطر آزادی و معاشرت آن با دهقانان و طبقه کارگر توجه خود را به کلاه جلب کردند. رامبراند (رامبراند) و یوهانس ورمیر (یوهانس ورمیر) که از مشهورترین نقاشان هلندی آن زمان بودند، از جمله افرادی هستند که به نظر می رسد این نوع کلاه را دوست داشته اند. به آنها پرتره های سلفی هنرمندی که کلاه گوسفندی بر سر دارد نشان داده می شود.

مرتبط  این گیاهان آپارتمانی به خاک نیاز ندارند!

تبدیل شدن کلاه برت به نماد مبارزه و عدالت‌خواهی

در این عکس، توماس زومالاکارگویی مبارز اسپانیایی را می‌بینید که کلاه برت را به‌عنوان یکی از مظاهر ایدئولوژیک خود به‌سر گذاشته است.

در قرن نوزدهم، زمانی که جنگ داخلی اسپانیا آغاز شد، توماس زومالاکارجی رهبری شورشیان آن کشور را به دست گرفت و کلاه قرمزی را به عنوان نماد مبارزات انتخاباتی حزب خود انتخاب کرد. به این ترتیب این اکسسوری جزء مهمی از لباس سربازان کارلیست شد. Carlists نام گروهی است که در آن زمان با دولت اسپانیا می جنگید.

واژه بریت که از فرانسوی گرفته شده است برای اولین بار در سال 1835 نوشته شده است. این کلمه بر اساس شواهد از این کلمه گرفته شده است. . کلمه لاتین birretum کلمه ای است که برای توصیف کلاه های پشمی نرم کشاورزان محلی استفاده می شود. برخلاف رسم در اسپانیا، سربازان فرانسوی رنگ آبی را برای کلاه خود انتخاب کردند که آنها را به نماد مقاومت در برابر استبداد تبدیل کرد. جالب است بدانید که کلاه سیاه هنوز توسط کشاورزان اروپایی در آن زمان استفاده می شد که نشان از شرایط بد اقتصادی آنها دارد.

داستان استقبال دنیای مد از کلاه برت چیست؟

در این تصاویر، مارلین دیتریش، هنرپیشه مشهور آلمانی تبار را می‌توان دید که ظاهرا کلاه برت را به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیری از پوشش روزمره‌اش انتخاب کرده است.

در آغاز قرن بیستم، کلاه سیاه به یکی از نمادهای مد، به ویژه برای زنان تبدیل شد. حقیقت این است که هیچ کس نمی داند چرا دنیای مد به کلاه های دهقانی اروپایی توجه کرده است. اما می توان حدس زد که با رشد زندگی مدرن شهری، استفاده از کلاه به خصوص مشکی توجه مد را به خود جلب کرده و به تدریج بخشی از بیان مد شده است. کم کم کار به جایی رسید که خیابان های پاریس در دهه 1920 مملو از مردان و زنان عادی و هنرمندان، خواننده ها، نویسندگان و ستاره هایی شد که این کلاه ها را بر سر می گذاشتند. در میان آنها افراد مشهوری مانند: ارنست همینگوی، ادیت پیاف و لورن باکال وجود دارند.

تاثیر جنگ جهانی اول و دوم بر گسترش استفاده از کلاه برت چیست؟

در دهه های 1940 و 1950، چهره جهان به طرز چشمگیری تغییر کرد. در این سالها جنگ جهانی اول و دوم مانند طوفانی ویرانگر جهان را درنوردید. در طول این مدت، ویژگی هایی مانند جذابیت جهانی، سادگی و هزینه کم کلاه در کنار هم قرار گرفتند و این لوازم جانبی جذاب را به یکی از عناصر اصلی ارتش بریتانیا و آمریکا تبدیل کردند. تفاوت این است که هنگ تانک سلطنتی بریتانیا یک کلاه سیاه و نیروهای ویژه ایالات متحده یک کلاه سبز را برای تکمیل یونیفرم نظامی خود انتخاب کردند. از آن زمان، استفاده از کلاهک به شاخه ها و گروه های نظامی مختلف در سراسر جهان از جمله چین، سریلانکا، کانادا و اوکراین گسترش یافته است.

ظهور دوباره کلاه برت در استایل روشنفکران جهان

در سمت راست این تصویر چه‌گوارا را می‌بینید که برت را به‌عنوان نماد مبارزاتی‌اش بر سر گذاشته؛ این در حالی است که تصویر سمت چپ، بریژیت باردو را نشان می‌دهد که از این کلاه به‌عنوان یک اکسسوری شیک استفاده کرده است.

در دهه 1960، سینمای موج نو بیش از هر زمان دیگری در فرانسه محبوب شد و شیوه جدیدی از تفکر و بیان مردم را گسترش داد. این روند به طرز عجیبی با توزیع گسترده در میان روشنفکران و هنرمندان مرتبط است. چهره های مشهوری مانند پابلو پیکاسو، دیزی گیلسپی، بریژیت باردو و کاترین دونو حتی از این کلاه روی فرش قرمز و رویدادهای مهمی مانند کن استفاده کرده اند. علاوه بر این، در آن زمان، استفاده از کلاه ایمنی در میان شخصیت‌های مهم سیاسی جهان، مانند شاونا و فیدل کاسترو، رواج یافته است. تمامی دلایل ذکر شده این محصول را به یکی از محبوب ترین لوازم جانبی در بین تحصیل کرده ها تبدیل کرده است. چه گوارا در سال 1967 درگذشت، اما علاقه رهبران سیاسی جهان به برت همچنان قوی است. در دهه 1970، اعضای برخی از احزاب سیاسی برجسته جهان، از جمله حزب پلنگ سیاه، پوشیدن لباس سیاه را به عنوان بخشی از یونیفرم نظامی خود انتخاب کردند. حزب پلنگ سیاه یک سازمان سوسیالیستی آمریکایی بود که در دهه 1970 در زمینه حقوق سیاهان فعال بود.

مرتبط  انواع دکوراسیون منزل؛ سبک‌های دکوراسیون داخلی را به زبان ساده بشناسید

جایگاه کلاه برت در دنیای مد امروز چیست؟

امروزه، اغلب افراد با هر سن‌وسال، جایگاه اجتماعی و جنسیتی به استفاده از کلاه برت علاقه دارند./ عکس از: Mykhailo-Lukashuk

همان طور که گفتیم، برهوت چندین دهه است که نقشی نمادین داشته و نمادی از اندیشه های منحصر به فرد، باورهای سیاسی، غرور ملی و عقاید افراد و گروه های مختلف است. اما در دنیای امروز، این کلاه ساده، تمیز و معصوم می تواند علاقه شما را به مد نشان دهد.

روش پوشیدن کلاه برت چیست؟

به سادگی لبه بالایی این کلاه زیبا را روی پیشانی خود قرار دهید و آن را تا انتهای گرد جمجمه و گردن خود بیاورید. برخی افراد دوست دارند لبه کلاه مورد علاقه خود را در مرکز پیشانی خود قرار دهند. در حالی که بسیاری دیگر آن را مستقیماً روی خط مو قرار می دهند.

سبک‌های گوناگون استفاده از کلاه برت چیست؟

• کلاسیک

عکس از: Maskot

در این سبک طبق روشی که قبلاً گفتیم باید یک طرف آن را برگردانده و جلوی آن را کاملاً پوشانده شود.

• پشت سر

فقط گذاشتن کلاه به این صورت برای کارکردن پشت در زیر گردن و جلو برای مو کافی است.

• صاف

کلاه را روی سر خود قرار دهید و هدبند را به سمت پایین بکشید به طوری که در جلو حدود یک اینچ بالاتر از ابرو و در پشت زیر تاج جمجمه قرار گیرد. برای اینکه کلاهتان پف کرده و زیبا به نظر برسد، خوب است کناره های آن را روی گوش ها تنظیم کنید.

روش ست کردن کلاه برت چیست؟

عکس از: Andriy-Shevchuk

۱. کلیشه‌ها را فراموش کنید

برای تزیین کلاه بره با تکه های دیگر، باید از کلیشه ها دوری کنید و نگران ترکیب پارچه های مختلف نباشید. انتخاب کلاه های مختلف در مواد مختلف مانند چرم، پشم یا نمد می تواند رنگ ها و طعم های مختلفی را به استایل شما اضافه کند. این قانون در مورد زن و مرد یکسان اعمال می شود.

۲. استایل خیابانی را امتحان کنید

مهم نیست چه جنسیتی می‌توانید کلاه مورد علاقه‌تان را با شلوار جین، کفش‌های ورزشی یا ژاکت دوچرخه‌سواری ست کنید تا ظاهری شیک‌تر داشته باشید.

۳. به ترکیب رنگ‌ها توجه کنید

می توانید کلاه های رنگارنگ را با وسایلی در رنگ های مکمل ترکیب کنید. به عنوان مثال، یک پدر یا مادر می تواند بسته به سلیقه شخصی، یک کت زرد خردلی را با یک کلاه سرمه ای، سرمه ای یا یشمی ست کند تا ظاهری شیک داشته باشد.

۴. کلاه‌تان را با ترنچ کت ست کنید

ترکیب کت آبی سرمه ای با کت قرمز می تواند یک استایل فرانسوی کلاسیک و مناسب برای شما ایجاد کند. کافی است از خیابان های پاریس دیدن کنید تا مردان و زنانی را ببینید که در سردترین روز سال به این شکل قدم می زنند.

۵. کت بلیزر را امتحان کنید

به پیراهن چهارخانه، یقه یقه اسکی مشکی، یقه یقه اسکی مشکی، یک جفت شلوار دوخت و کفش مردانه دربی یا آکسفورد فکر کنید. این نگاه آنقدر زیباست که هرگز فراموش نمی شود.

مرتبط  معرفی ۴ مورد از بهترین نرم‌افزارهای دکوراسیون داخلی

۶. آرایش مینیمال داشته باشید

خوب است خانم ها بدانند که پوشیدن کلاه توجه را به چهره آنها جلب می کند. بنابراین اگر شما یک زن هستید و به آرایش علاقه دارید، کار زیادی با صورت خود ندارید. مینیمال آرایش را با رنگ های خنثی امتحان کنید یا از ریمل قرمز و رژ لب مورد علاقه خود استفاده کنید تا چهره خود را تا حد امکان طبیعی، رنگارنگ و جذاب کنید.

حقایق خواندنی درباره کلاه برت که احتمالا نمی‌دانستید

عکس از: CoffeeAndMilk

• بر خلاف تصور رایج، فرانسوی ها کلاه را اختراع نکردند. در افسانه ها آمده است که وقتی حضرت نوح با حیوانات وارد کشتی شد، باران شروع به باریدن کرد. او مقدار زیادی خز پیدا کرد که توسط حرکات حیوان زیر پا گذاشته شده بود و امروز به نمد تبدیل شده بود. نقل شده است که حضرت نوح این نمد را به صورت دایره ای درآورد و بر سر گذاشت تا باران نبارد. بدین ترتیب اولین کلاه بره در تاریخ متولد شد.

• امروزه استفاده از کلاه بره عمدتاً به چوپانان ساکن در پیرنه نسبت داده می شود. با گذشت زمان، آنها متوجه شدند که با وجود پشم ضخیم، بدن گوسفند در زمستان و تابستان دمای مطلوبی را حفظ می کند. به این ترتیب تصمیم گرفتند از پشم بهره برداری کنند. این افراد از ماشین‌های ریسندگی و بافندگی استفاده نمی‌کنند، بلکه پشم را جمع‌آوری می‌کنند و تا حد امکان روی زمین مرطوب زیر پا می‌گذارند. به این ترتیب پارچه ضخیمی به نام نمد ساخته شد که ماده اصلی آن پشم بود.

• بسیاری از نقاشان فرانسوی مانند مونه، پیکاسو و سزان می خواستند از استادانی مانند رامبراند تقلید کنند. به همین دلیل، در اولین رویدادها با الهام از آن استادان، کلاه بر سر گذاشته شد.

• برخی معتقدند که نقاشان و نقاشان بزرگ فرانسوی در اواسط قرن هجدهم تا اواسط قرن نوزدهم کلاه بر سر می گذاشتند.

یک ژنرال بریتانیایی که در طول جنگ جهانی اول فرماندهی هنگ تانک سلطنتی تازه تاسیس را برعهده داشت، متوجه شد که سربازان هنگام عبور از داخل تانک ها وارد سوراخ های کوچکی می شوند و کلاه خود را برمی دارند. او برای حل مشکل با جایگزینی هوشمندانه همه کلاه های ایمنی با کلاه های بزرگ، گفت که از افراد مشهوری مانند گرتا گاربو و بریژیت باردو الهام گرفته است. از آنجایی که تلفیقی از لباس زنانه و مردانه است، وقتی سربازان یا انقلابیون را می‌بینید که سوتین بر تن دارند، تردیدی وجود ندارد. سپس این اکسسوری را به کمد لباس خود اضافه کرد و دیگران را تشویق کرد. من همین کار را می کنم.

کدام سلبریتی‌ها به استفاده از کلاه برت علاقه دارند؟

ریتا اورا، مگان مارکل، ریحانا و بلا حدید از جمله زنان مشهوری هستند که دوست دارند کلاه بره بپوشند. افراد مشهوری که این مقاله را دوست داشتند عبارتند از ویل اسمیت، ساموئل ال. افرادی مانند جکسون (ساموئل ال. جکسون) و سیلوستر استالونه (سیلوستر استالونه) وجود دارند.

در این تصویر ریتا اورا را می‌بینید که کلاه برت‌اش را با یک کت بلیزر مشکی و بلوز یقه اسکی ست کرده است.

 

در این‌جا، بلا حدید یک کلاه برت زیبا و رسمی را با پیراهن مشکی ست کرده و مانند همیشه زیبا به‌نظر می‌رسد.
در این عکس، ویل اسمیت هنرپیشه با استعداد آمریکایی کلاه برت‌اش را به شیوه دلخواه و متفاوتی بر سر گذاشته است.

مدل‌های جذاب کلاه برت را ببینید

سخن آخر

آیا در این مقاله در مورد کلاه برت صحبت می کنیم؟ چه زمانی ساخته شد؟ پیشینه شما چیست؟ و چگونه می توان آن را با چیزهای دیگر تطبیق داد؟ آیا این کلاه و سبک های مرتبط را دوست دارید؟ کلاه مورد علاقه شما چیست؟ ما دوست داریم نظرات شما را در بخش نظرات کاربران بخوانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا