روانشناسی

۱۰ فایده شگفت‌انگیز موسیقی برای ذهن و روان

موسیقی یکی از عوامل مهم در بهبود حافظه است. در این مقاله در بنوان آنلاین به تاثیر موسیقی بر حافظه می پردازیم.

خاطرات را زنده می‌کند

موسیقی کاتالیزوری است که در بسیاری از رویدادهای زندگی ما حضور دارد. ما در تولدها و مهمانی ها موسیقی می شنویم، در مراسم خاکسپاری با صدای بلند گریه می کنیم. می توان گفت موسیقی در بسیاری از لحظات زندگی ما حضور دارد و ملودی ها و آهنگ هایی که در زمان های مختلف زندگی مان می شنویم نشانه ای برای یادآوری آن لحظات در آینده است.

حافظه گفتاری و تمرکز را تقویت می‌کند

تحقیقات نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شما می تواند حافظه کلامی را بهبود بخشد و تمرکز را بهبود بخشد. علاوه بر این، استرس یکی از دلایل اصلی فراموشی است و موسیقی می تواند با کاهش استرس به یادآوری اطلاعات کمک کند.

بخش مهمی از شخصیت ما را شکل می‌دهد

به احتمال زیاد به موسیقی ای که در نوجوانی میانسال دوست داشتید گوش می دهید تا اینکه کتاب بخوانید یا فیلمی را که در آن زمان دوست داشتید تماشا کنید. از آنجایی که بلوغ یکی از مراحل مهم در شکل گیری شخصیت انسان است، می توان به رابطه موسیقی و خاطرات مهم زندگی پی برد.

مرتبط  نشانه های آسیب زدن به رابطه عاطفی چیست؟

به بروز احساسات کمک می‌کند

یکی از تاثیرات موسیقی بر حافظه این است که به برانگیختن احساسات کمک می کند. موسیقی وسیله ای برای انتقال احساسات است. هر آهنگی می تواند احساسات مختلفی را در ما برانگیزد. گوش دادن به آهنگ و کار با احساساتی که در ما ایجاد می کند، روند بازیابی خاطرات، به ویژه خاطرات مثبت و بازیابی آنها از قفسه های غبارآلود خاطرات را تسریع می کند.

سبب بازیابی قدرت تکلم می‌شود

نیمکره چپ مغز انسان با گفتار در ارتباط است. گاهی اوقات به دلیل آسیب به مغز یا مغز ایجاد می شود. فضا خراب می شود و فرد توانایی صحبت کردن را از دست می دهد. مطالعات نشان داده است که موسیقی می تواند گفتار را در این افراد سریعتر بهبود بخشد. زیرا موسیقی در سمت راست مغز قرار دارد. بیمار پس از آهنگ به صحبت برمی گردد.

موسیقی چگونه به یادآوری خاطرات کمک می‌کند؟

کاهش استرس

موسیقی برای درمان بسیاری از بیماری های روحی و جسمی توصیه می شود. استرس افکار منفی ایجاد می کند که بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد و تفکر صحیح را قادر می سازد. در بیشتر موارد استرس عامل اصلی بی انگیزگی برای فعالیت هایی مانند مطالعه یا ورزش است و موسیقی می تواند شما را در این شرایط استرس زا آرام کند.

بهبود حال روحی

گوش دادن به موسیقی شاد باعث می شود احساس بهتر و شادتری داشته باشید. گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان حال شما را بهتر می کند. علاوه بر این، آهنگ ها و سرودها عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

مرتبط  مراحل کنترل خشم در رابطه چیست؟

بازشدن فکر

با دنبال کردن ریتم موسیقی می توان تمرکز را افزایش داد. مغز ما با ریتم های خاص و متناوب کار می کند. وقتی کارهایی را انجام می دهید که نیاز به تمرکز دارند، مانند مطالعه، وقتی موسیقی مورد علاقه خود را می گذارید و تمرکز می کنید، حساب شده تر و ذهن بازتر هستید.

افزایش هوشیاری

برخی از انواع موسیقی باعث افزایش توجه و تحریک مغز می شود. این آهنگ ها معمولا به آرامی شروع می شوند و به تدریج سرعت خود را افزایش می دهند. اشعار این آهنگ ها اغلب حاوی عبارات الهام بخش است. گوش دادن به این آهنگ ها در ابتدای روز یا زمانی که خسته هستید، مغز شما را بیدار می کند و احساس شادی در شما ایجاد می کند.

فراغت ذهن

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود را بعد از کار یا دانشگاه به عنوان یک پاداش و آرامش بسیار مورد نیاز در نظر بگیرید. آرام کردن ذهن و تقویت اطلاعاتی که در حین کار به دست آورده اید، یکی از مزایای چند دقیقه استراحت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا