روانشناسی

۵ راه قطعی برای افزایش عزت نفس

برای اینکه عزت نفس خود را افزایش دهید، باید بدانید که در حقیقت از نظر روانشناسان، عزت نفس، نظر شخص نسبت به ارزش خود است. عزت نفس از دو عامل ناشی می شود: شایستگی و ارزش. برای بررسی راه حل های عزت نفس با دلتاماگ همراه باشید.

تعریف درست از عزت نفس

در بسیاری از موارد، افراد اعتماد به نفس و عزت نفس را با هم اشتباه می گیرند، در حالی که کاملاً متفاوت هستند. مرد مطمئن است، اما کافی نیست. مثلاً فردی که فاقد مهارت های شغلی است، دروغ خود را تکرار می کند و معتقد است که این مهارت ها را دارد. او مهارت های لازم را داشت و احساس نمی کرد می تواند از اطلاعات به دست بیاورد. در این حالت فرد دارای عزت نفس پایین اما عزت نفس بالایی است.

عوامل مهم در داشتن عزت نفس

دو عامل مهم توانایی و ارزش در افزایش اعتماد به نفس نقش دارند. چه اتفاقی می‌افتد وقتی فردی احساس می‌کند سازنده و به خود احترام می‌گذارد؟

راه های افزایش عزت نفس

هنگامی که می خواهید عزت نفس خود را افزایش دهید، بهترین راه این است که از قبل برنامه ریزی کنید و از مثال زیر پیروی کنید:

برای خود یک هدف مشخص کنید

با تعیین هدف می توانید تعداد موفقیت های خود را بشمارید یا احساسات خود را پس از رسیدن به موفقیت ها بسنجید. بنابراین باید برای کوتاه مدت و بلندمدت خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشید تا با تلاش و پیگیری موفق شوید. با تعیین هدف، فرد ارزش های خود را درک می کند، احساس غرور می کند و در نهایت ارزش های خود را درک می کند. می توانید در اولین قدم اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

مرتبط  چگونه شخصیت قوی و محکمی داشته باشیم؟

موفقیت های خو را ارزشمند بدانید

برای کمک به ایجاد عزت نفس، باید زمانی را برای تأمل در مورد موفقیت های خود اختصاص دهید. یکی از تمرین های اصلی که روانشناسان برای افزایش عزت نفس خود انجام می دهند، نوشتن و تأمل در موفقیت های فردی خود است. بر اساس اندازه هر کدام، پاداش را تعیین کنید. این به فرد کمک می کند تا توانایی های خود را درک کند.

باور کنید که کامل نیستید

یکی از عوامل اصلی که افراد را وادار می کند خود را کمی کنند این است که مردم فکر می کنند کامل هستند، در حالی که ما باید درک کنیم که هیچ کس اینطور نیست. بسیاری از افراد با عزت نفس پایین کمال گرا هستند و انتظارات زیادی از خود دارند. ما به کمال گرایان توصیه می کنیم که روی نقاط قوت خود تمرکز کنند و کمال گرایی را در آغوش بگیرند.

برای جسم خود ارزش قائل باشید

برای افزایش عزت نفس، مهم است که به بدن خود توجه ویژه ای داشته باشید و سعی کنید آن را سالم نگه دارید. به یاد داشته باشید که کار سخت بهترین سلامت جسمی را به شما می دهد.

به خودتان وفادار باشید

در نهایت برای بهبود عزت نفس خود باید از انجام کارهایی که با عزت نفس شما در تضاد است پرهیز کنید و بدانید که نباید خود را مجبور به انجام کارهایی کنید که دوست ندارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا