روانشناسی

بیش فعالی (ADHD) چیست؟ این بیماری، زندگی شما و کودکتان را عذاب‌آور می‌کند!

ADHD چیست؟ بیش فعالی یک اختلال رشدی است. گفتنی است، کودکان و بزرگسالان مبتلا به ADHD هیچ کنترلی بر رفتار خود ندارند و این کار را بدون فکر کردن به عواقب آن انجام می دهند. جالب است بدانید که ADHD یا اختلال کمبود توجه بیش فعالی در خانواده وجود دارد. به عبارت دیگر، کودکان خشن بیشتر احتمال دارد که والدین خشن داشته باشند. زیرا میزان وراثت بالای 75 درصد است. ADHD می تواند چالش های منحصر به فردی ایجاد کند که والدین باید از آن آگاه باشند. این مقاله توضیح می دهد که چرا تربیت کودکان فعال برای والدین مبتلا به ADHD دشوار است. همچنین در این مقاله در مجله اینترنتی بنوان نکات کلیدی را بیان کرده ایم که به والدین کمک می کند تا رفتار، زمان و سایر زمینه های درگیری خود را بهتر مدیریت کنند و زندگی آرام و شادی داشته باشند.

چرا تربیت کودکان بیش فعال توسط والدین بیش فعال سخت است؟

تربیت و پرورش کودک، به خودی خود، کاری دشوار و گاها طاقت‌فرسا است. وقتی والدین، فرزندی با اختلال بیش فعالی دارند؛ مسئولیت سنگین‌تری روی دوششان است؛ چراکه باید کودکی را تربیت کنند که درخواست‌ها و نیازهای بیشتری دارد و باید زمان بیشتری را با او سپری کرد و بسیار صبور و باحوصله بود و تمام این‌ها هنگامی که والدین نیز به اختلال بیش‌ فعالی مبتلا هستند، بسیار سخت‌تر می‌شود.

چالش‌های والدینی که اختلال بیش فعالی (ADHD) دارند با کودکان بیش فعال چیست؟

والدین بیش فعال (ADHD) ، هنگام فرزندپروری ممکن است با موارد زیر دست‌وپنجه نرم کنند:

  • شرایط روانی همراه مانند اضطراب و افسردگی
  • مقابله با احساسات مختلف
  • اجرای نظم
  • تکالیف خود را هر روز انجام دهید
  • انگیزش
  • مهارت های سازمانی
  • استرس
  • مدیریت زمان
مرتبط  چرا بعضی افراد توهم بیماری دارند؟

توجه: اگر بزرگسالان مبتلا به ADHD با علائم دیگر مشکلات شناختی/رفتاری، مانند دشواری در انجام چند کار، فراموشی، رفتار مخرب، بی قراری، بی قراری و تغییرات خلقی زیاد دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است والدین نیاز داشته باشند. کودکان به کمک نیاز دارند. مشکلات بیشتری وجود دارد. زیرا آنها نمی خواهند فرزندان خود را کنترل کنند. صبر کمی دارند. و نمی توانند کودک را دست کم بگیرند، مهارت های لازم برای حل مشکلات و حل آنها را ندارند.

چگونه اختلال بیش فعالی (ADHD) را بشناسید و آن را درمان کنید؟

در نظر داشته باشید که اولین قدم برای مقابله با بیش فعالی (ADHD)، شناخت و سپس، درمان آن است.

علائم ADHD در بزرگسالان و ADHD در کودکان عبارتند از:

ناتوانی در تمرکز و توجه روی مسائل

  • بی توجهی و بی توجهی به وظایف و کارهای روزمره؛
  • نوسانات شنوایی؛
  • بی میلی به انجام کارهایی که نیاز به استرس روانی دارند.
  • قرار دادن چندین آیتم؛
  • عدم تمرکز.
  • رفتار – اخلاق مشکل در مدیریت وظایف و زمان،
  • عدم تمایل به سازماندهی و اطاعت از قوانین

فعالیت و تحرک بیش از اندازه

  • پایدار نیست و زیاد حرکت می کند.
  • تحرک زیاد در مکان هایی که نیاز به استراحت و آرامش دارند.
  • قمار با سر و صدا و سردرگمی زیاد؛
  • بیشتر به من بگویید؛
  • سریع صحبت کنید و مکالمات معنی دار و مداوم داشته باشید

رفتارهای هیجانی و بدون فکر

  • رفتار پرخطر بدون در نظر گرفتن پیامدهای آن؛
  • عبور از جاده ها و ارتفاعات؛
  • بی احتیاطی و بی حوصلگی با هم نمی آیند؛
  • فکر نکن، حرف نزن و عمل نکن.
  • پریدن مدام بین حرف های دیگران؛
  • اقدام توهین آمیز و نقض آرامش عمومی.

توجه: داشتن هر یک از علائم بالا لزوماً نشان دهنده ADHD نیست. برای آشنایی با ADHD، باید رفتارهای مختلفی را مشاهده کرده و طی چند ماه آنها را مشاهده کنید. (ADHD) بهترین مدارس، مشاغل و غیره از الگوهای رفتاری که در مدت زمان طولانی در محیط دیده می شود جمع آوری شده است.

راهکارهای مقابله با اختلال ADHD یا بیش فعالی

اختلال بیش فعالی (ADHD)، درمان قطعی ندارد؛ اما کاهش، کنترل و مقابله با آن امکان‌پذیر است. جدا از برخی روش‌های درمانی که با دارو صورت می‌گیرد یا روند بیماری با حضور یک روان‌درمانگر حاذق کنترل می‌شود، تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توان با اختلال  بیش فعالی در بزرگسالان و  بیش فعالی در کودکان مقابله کرد. والدینی که به اختلال ADHD یا بیش فعالی دچار هستند، برای تربیت فرزندان خود باید بیشتر بکوشند. برخی از مهم‌ترین راهکارها عبارت‌اند از:

مرتبط  نکات مهم قبل از ازدواج که قطعا نمی‌دانید +ویدیو

فضاهای مشکل را بشناسید

برای مقابله با ADHD، فهرستی از نقاط قوت خود و برخی از زمینه هایی که در آنها ضعیف هستید و در حال مبارزه هستید تهیه کنید. برای مثال، ممکن است در کمک به فرزندتان در انجام تکالیف و مدیریت زمان موفق تر باشید. اما من برای سفارش مشکل دارم. اگر بدانید در چه زمینه‌هایی مشکل دارید، می‌توانید آن‌ها را به طور مؤثرتری حل کنید و راه‌حل‌های مناسب را بیابید. به اشتراک گذاشتن وظایف با شریک زندگی‌تان و اینکه همه مسئولیت‌هایی را که می‌توانید انجام دهید بر عهده بگیرند، رویکرد کلیدی است که جواب می‌دهد.

ابزاری را پیدا کنید که روی شما کارکرد دارد

والدین، فرزندان و خانواده نیازهای متفاوتی دارند. با همین روش ها نمی توان مشکلات مردم را حل کرد، بلکه مشکلات همه را باید با ابزار و راه حل حل کرد. به عنوان مثال، نمودارهای پاداش و تنبیه را برای مدیریت زمان، مدیریت احساسات و سایر حل مشکلات برای افراد مبتلا به ADHD در نظر بگیرید. برای به خاطر سپردن پست های خود، از یادداشت های کوچک استفاده کنید، آنها را جلوی چشمان خود نگه دارید یا ساعت خود را برای مدت زمان مشخصی تنظیم کنید. این نوع تمرین می تواند خلق و خو و عدم تمرکز شما را بهبود بخشد.

در خصوص مدیریت رفتار بسیار مطالعه کنید

برای اجرای برنامه مدیریت رفتار در خانه برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)، باید قوانینی را وضع کنید. رفتارهای مورد انتظار و غیرقابل قبول را تعریف کنید. سپس در مورد این رفتار با فرزندانتان صحبت کنید.

یک راه بسیار مفید و موثر این است که قوانین را روی کاغذ بنویسید و آنها را در جایی نگه دارید که همیشه آنها را ببینند. می توانید بروید و وظایف را به خاطر بسپارید. . افراد

نمودار رفتار می تواند راه حل خوبی برای تثبیت رفتار کودکان باشد. آنها را پاداش و تنبیه کنید. مثلاً به آنها نشان بدهید تا کارهای خیر انجام دهند و وقتی به تعداد مشخصی رسیدند جایزه بگیرید. مانند پول، شهری از اسباب بازی ها یا هر چیزی که الهام بخش باشد.

مرتبط  با این ۶ راهکار صبح‌ها پر انرژی باشید +ویدئو

ساختارسازی کنید

برای بزرگسالان مبتلا به ADHD، تربیت کودکان بیش فعال بسیار دشوارتر است. برای حل این مشکل، برنامه و روتینی برای کنترل بهتر رفتار و مدیریت زمان خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، برای غذا، ورزش، مسئولیت پذیری، زمان خواب، سرگرمی، تکالیف و غیره برنامه خاصی را در نظر بگیرید و دنبال کنید تا کودکان مبتلا به ADHD را آرام و پایدار نگه دارید. .

موارد حواس‌پرتی را کاهش دهید

اختلال کمبود توجه و بیش فعالی می تواند برای والدین کودکان ADHD و ADHD دشوار باشد. پارچه هایی بسازید که این استرس را کاهش دهد، فکرش را بکنید.

مراقبت از خود را تمرین کنید

اطمینان حاصل کنید که کودک شما مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) خوب می خوابد، به طور منظم ورزش می کند و رژیم غذایی سالمی دارد. می تواند در بهبود اختلالات روانی، رفتارهای تکانشی و اضطراب کمک زیادی کند. مراقبت از خود نیز بسیار مهم است. تمرکز روی استراحت، ورزش روزانه و رژیم غذایی سالم را در نظر بگیرید.

نقاط قوت خود را فراموش نکنید!

اگرچه ADHD به طور کلی منفی نشان داده می شود، به خود و فرزندان ADHD خود یادآوری کنید که ADHD برای شما نیز دارای نقاط قوت و فوایدی است. به عنوان مثال، سطح انرژی بالا و کنجکاوی بالا به این معنی است که کودک بیش فعال شما همیشه آماده یادگیری چیزهای جدید و مقابله با چالش های زندگی است. آنها اولویت بیشتری برای تربیت فرزندان خود دارند. چون شباهت های رفتاری و اخلاقی زیادی که با فرزندانشان دارند در نظر می گیرند، بهتر می توانند انرژی بالای آنها را درک کنند و با آن کنار بیایند.

سخن آخر

این مقاله مجله اینترنتی بنوان به چیستی ADHD و چگونگی مقابله با آن و بهبود آن می پردازد. اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) مهم است که در مورد آن بدانید زیرا می تواند تأثیر منفی بر زندگی روزمره افراد داشته باشد. امیدواریم این مقاله مفید بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا