بهداشت و سلامت

احتمال تداخل دارو و غذا را جدی بگیرید!

تداخلات دارویی و غذایی در برخی موارد می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. دارودرمانی یکی از مهم ترین راه های درمان بسیاری از بیماری هاست. اما برخی داروها با برخی غذاها تداخل دارند و مصرف همزمان آنها علائم آزاردهنده و خطرناکی ایجاد می کند.

تداخل دارو و غذا در صورتی‌که داروهای زیر را مصرف می‌کنید محتمل است:

۱. وارفارین

وارفارین لخته شدن خون را کاهش می دهد که خطر خونریزی را کاهش می دهد. وارفارین با غذاهایی مانند برخی سبزیجات (مانند کلم، کلم بروکلی و اسفناج) تداخلات غذایی و سبزیجاتی دارد. استفاده از این داروها همراه با وارفارین ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

۲. لووستاتین

لواستاتین دارویی است که کلسترول خون را کاهش می دهد. مصرف لوواستاتین همزمان با گریپ فروت می تواند سطح لواستاتین خون را افزایش داده و عوارضی مانند درد عضلانی و کبدی ایجاد کند.

۳. تتراسایکلین

تتراسایکلین یک داروی ضد باکتری است که برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود. مصرف تتراسایکلین با غذاهای حاوی کلسیم، آهن و منیزیم مانند شیر، لوبیا سبز، عدس و اسفناج باعث کاهش جذب دارو و کاهش اثرات آن می شود.

۴. لیتیوم

لیتیوم دارویی است که برای درمان اختلالات عصبی و روانپزشکی مانند افسردگی و اختلال دوقطبی استفاده می شود. مصرف همزمان لیتیوم و سدیم می تواند سطح لیتیوم خون را افزایش دهد و عوارضی مانند برافروختگی، تهوع و استفراغ را به همراه داشته باشد. و لیتیوم اینها عبارتند از: غلات، غذاهای دریایی، سبزیجات و محصولات لبنی.

مرتبط  درمان های خانگی دندان درد کودکان

۵. آمفتامین

آمفتامین یک محرک است که برای درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی و چاقی استفاده می شود. اگر آمفتامین ها همزمان با غذاهای کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشابه مصرف شود، می تواند عوارض جانبی آمفتامین ها مانند تپش قلب، اضطراب و اختلالات خواب را افزایش دهد.

به طور کلی، برای جلوگیری از تداخل دارو و غذا، بهتر است قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. همچنین باید برچسب دارو را با دقت بخوانید و همیشه دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا