روانشناسی

اضطراب کودکان و روش های مقابله با آن

مراقبت از کودک چیست؟ کودکان نیز مانند بزرگسالان از PTSD رنج می برند و می توان آن را همیشه احساس کرد. زمانی که شدت ترس و اضطراب کودک از حد طبیعی بیشتر شود، دچار اضطراب و حملات پانیک می شود که می تواند دوران کودکی او را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال ترس از نداشتن والدین، ترس شدید از چیزی یا قرار گرفتن در موقعیت خاصی، ترس شدید از مدرسه یا مکان های شلوغ، ترس از آینده و اتفاقات بد و ترس تصادفی نمونه هایی از اضطراب هستند. دوران کودکی این باید این مشکل را حل کند. در این مقاله از مجله اینترنتی بنوان به راهکارهای مقابله و غلبه بر اضطراب دوران کودکی می پردازیم.

راهبردهایی برای کمک به فرزندتان برای مقابله و مدیریت اضطراب

اگر اضطراب کودکان مدیریت و کنترل نشود، می تواند پیامدهای منفی برای سلامت و آینده کودکان داشته باشد. در زیر راه‌حل‌هایی برای رسیدگی و مدیریت اضطراب فرزندتان ارائه خواهیم کرد.

مرتبط  محبت زیادی به همسر خطرناک است

مراسم شبانه داشته باشید

یکی از راه های کاهش اضطراب در میان کودکان، سازماندهی یک مراسم گفتگوی عصرانه است. به یاد داشته باشید که صحبت کردن در مورد مشکلات، نگرانی‌ها و رویدادهای روز می‌تواند به کودک شما کمک کند تا احساس اطمینان کند که تنها نیست، مشکل حل خواهد شد و صبح روز بعد همه چیز خوب خواهد بود.

کودکتان را هنگام تماشای رسانه‌ها تحت نظر بگیرید

اخبار و وقایع را با کودک خود تماشا کنید تا در صورت وجود اخبار خشونت آمیز، برای کاهش یا از بین بردن اضطراب فرزندان خود، اخبار را توضیح دهید. زیرا ممکن است فرزند شما با دیدن این خبر احساس کند که چنین اتفاقی برای او و خانواده اش خواهد افتاد.

به کودکتان کمک کنید که با ترس‌هایش مقابله کند

مهم‌ترین قدم شما برای کودکتان، گفت‌وگوی مستمر با او در خصوص همه چیز است؛ به‌ویژه مسائلی که او را آزار می‌دهد. در این گفت‌و‌گوها فرزند شما راه‌حل مشکلات خود را درمی‌یابد و حس می‌کند که کنترل شرایط را در دست گرفته است. بنابراین، با شریک شدن مشکلاتش با شما، حس آرامش بیشتری می‌کند و این‌گونه اضطراب کودکان کاهش می‌یابد. توجه کنید که با قابل اعتماد و باثبات بودن، به فرزند خود اطمینان می‌دهید که به شما اعتماد کند.

به فرزندتان تکنیک‌های ریلکس کردن را یاد بدهید

برای کاهش اضطراب کودکان، تنفس آرام، مدیتیشن و تجسم خلاق را به آنها آموزش دهید. انجام این کار به آرامش فرزند شما و ایجاد پیوند قوی بین شما کمک می کند.

بیش از اندازه برای کودکتان برنامه‌ریزی نکنید!

کاهش اضطراب کودکان در گرو آرامش آن‌ها است. فرزندان شما برای رهایی از فشار، به زمانی برای استراحت نیاز دارند. هنگامی که از کودکتان بیش از حد توانش انتظار دارید، ممکن است همان علائم اضطراب بزرگسالان را از خود بروز دهد؛ مانند سردرد، معده درد، زخم معده، اختلالات خواب، حملات اضطرابی، جویدن ناخن و همچنین شب‌ادراری. متاسفانه اغلب والدین به فرزندان خود فشار می‌آورند؛ زیرا معتقدند که موفقیت کودکان در گرو فعالیت‌های بیشتر است؛ غافل از اینکه تنها بار وحشتناکی را بر دوش کودکان خود می‌گذارید.

مرتبط  چگونه با ترس‌های خود روبه‌رو شویم؟

برای بازی‌های خلاقانه با کودک خود وقت بگذارید

یکی دیگر از راه های مهم کاهش اضطراب در کودکان بازی خلاقانه است زیرا می تواند اضطراب کودک شما را از بین ببرد و تجربه مثبتی برای او ایجاد کند به این ترتیب کودک شما فرصت بیدار شدن، اعتماد به نفس و مواجهه مناسب با مشکلات خود را خواهد داشت. >

ورزش را حتما در برنامه روزانه کودک خود بگنجانید

ورزش باعث تحریک اندورفین می شود و مشکلات را به کودک شما نشان می دهد. احساس شادی و موفقیت می تواند دانش فرزند شما را افزایش دهد.

همانی باشید که دوست دارید فرزندتان باشد!

والدین، بزرگ‌ترین الگوی فرزندان خود هستند. کودکتان شما را می‌بیند و همان‌گونه رفتار می‌کند. اگر در شرایط بحرانی آرام باشید و معقول رفتار کنید، کودکتان نیز راه مقابله با مشکلات را می‌آموزد؛ بنابراین برای کاهش اضطراب کودکان، ابتدا روی کاهش اضطراب خود تمرکز کنید.

هرگز احساسات کودک خود را نادیده نگیرید!

فرزند شما در مدرسه یا خارج از آن می ترسد. اگر آسیب دیده اید یا مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید، نشان دادن همدلی و حمایت بسیار مهم است. حتی اگر فرزندتان اشتباه کرد، ناراحت نشوید و اجازه دهید از تجربیاتش درس بگیرد. با مشاهده احساسات فرزندتان به او نشان می دهید که اهمیت می دهید و تا حدودی به کنترل اضطراب او کمک می کنید.

تمرکز فرزندتان را به سمت مثبت‌نگری تغییر دهید

وقتی کودک شما نگران و مضطرب است، تمرکز ذهن او از منفی به مثبت تغییر می کند.

|

به‌طور جدی به مشکلات فرزندتان گوش دهید

به مشکلات فرزندتان با دقت گوش دهید. برای یافتن راه حل مناسب، منبع اضطراب آنها را بیابید. به این ترتیب اضطراب کودکان کاهش می یابد و احساس اعتماد به نفس پیدا می کنند.

مرتبط  چرا این روزها زیاد عصبانی می‌شویم؟

زمان زیادی را با فرزند خود سپری کنید

یکی از بهترین و موثرترین راه های کاهش استرس در کودکان که انجام آن آسان است، گذراندن وقت بیشتر با خانواده است.

سخن آخر

یکی از مهمترین مشکلات کودکان اضطراب است. اضطراب می تواند عواقب مخربی برای جسم و روح داشته باشد. برای کاهش و کنترل اضطراب در کودکان در این مقاله به شرح مجله اینترنتی بنوان می پردازیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا