بهداشت و سلامت

تغییر رنگ ادرار ساده‌ترین راه تشخیص انواع بیماری

رنگ ادرار می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. اما گفته می شود که زرد روشن تا طلایی تیره رنگ طبیعی ادرار است. بنوان در این مقاله سلامتی سعی در کشف علل تغییر رنگ و بوی ادرار و بیماری های مرتبط با آن دارد.

علت تغییر رنگ ادرار چیست؟

عوامل متعددی در تغییر رنگ ادرار نقش دارند، اگرچه این تغییرات رنگ ممکن است کاملا طبیعی باشد و علت خارجی یا خطرناکی نداشته باشد. در برخی موارد علت این تغییر رنگ به دلیل عفونت یا یک بیماری خطرناک است. خوب است عوامل مختلفی را که بر تغییر رنگ ادرار تأثیر می گذارند، بشناسید تا در مواجهه با این مشکل نگران نباشید.

میزان آب مصرفی

مقدار آب و مایعات مصرفی روزانه می تواند رنگ ادرار را تغییر دهد. اگر مصرف روزانه آب شما کم باشد، ادرار شما تیره تر و غلیظ تر می شود. به عنوان مثال، ادرار در روزهای گرم و مرطوب تمایل به تیره شدن دارد. حتی ادرار بسیار کمی کدر می شود.

مصرف مواد غذایی و مکمل‌ها

برخی غذاها و نوشیدنی‌ها مانند اسپرسو، ویتامین‌ها و مواد مغذی و افزودنی‌های رنگ‌های خوراکی می‌توانند رنگ ادرار را تغییر دهند.

مرتبط  باورهای اشتباه درباره مصرف ویتامین ها

عوامل دارویی

برخی از داروها می توانند رنگ ادرار شما را تغییر دهند. به عنوان مثال، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و داروهای تجویز شده برای عفونت های مثانه و مجاری ادراری می توانند رنگ ادرار را تغییر دهند.

عوامل طبی

برخی از شرایط پزشکی مانند عفونت ها، سنگ های مجاری ادراری، التهاب، بیماری های کلیوی، بیماری های کبدی و مشکلات دستگاه ادراری می توانند باعث تغییر رنگ ادرار شوند.

خونریزی دستگاه گوارشی

خونریزی در هر نقطه از دستگاه گوارش، مانند معده و روده، می تواند باعث قرمز یا قهوه ای شدن ادرار شود.

تغییر رنگ و بوی ادرار نشانه چه بیماری‌هایی است؟

بیماری های زیادی وجود دارند که می توانند رنگ و بوی ادرار را تغییر دهند که برخی از مهم ترین آنها در زیر ذکر شده است.

علت تغییر رنگ ادرار به قهوه‌ای یا زرد تیره:

  • سطح مایعات خود را به تدریج افزایش دهید: اگر کم آب هستید، ادرار شما زرد تیره یا کدر می شود.
  • عفونت دستگاه ادراری: عفونت ادراری می تواند باعث شود ادرار زرد یا قهوه ای تیره شود.
  • نارسایی کلیه: مشکلات کلیوی مانند مشکلات کلیوی می تواند باعث زردی ادرار شود.

علت تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی:

  • خونریزی در سیستم ادراری و مجاری: خون در ادرار می تواند رنگ ادرار را به قرمز یا صورتی تغییر دهد و معمولاً در اثر خونریزی در مجرای ادرار یا کلیه ایجاد می شود.
  • سنگ های ادراری: سنگ های حالب مانند سنگ های حالب B می توانند باعث خونریزی شوند. در واقع، ادرار خونی معمولاً به دلیل خونریزی به مجرای ادرار ناشی از آسیب یا سنگ ایجاد می شود.
  • وجود خون در ادرار زنان: زنان اغلب متوجه خون در ادرار خود می شوند که ممکن است به دلیل قاعدگی باشد. در غیر این صورت باید علت را در عفونت ادراری جستجو کرد.
  • وجود خون در ادرار مردان: رنگ ادرار به دلیل اختلال در سیستم ادراری به قرمز یا صورتی تغییر می کند یا لخته خون در ادرار ظاهر می شود. در غیر این صورت ممکن است پروستات منبع خون در ادرار مردان باشد.
مرتبط  گوجه سبز: طعم ترش سلامتی

ادرار زرد روشن یا روشن‌تر از معمول:

  • کم آبی بیش از حد: ادرار زرد روشن به دلیل مایعات اضافی در بدن، نوشیدن بیش از حد آب یا مایعات دیگر یا شرایط خطرناک ناشی از دیابت رخ می دهد.
  • بیماری های کبدی: بیماری های کبدی می توانند باعث شوند رنگ ادرار زرد روشن شود.
  • ادرار شیری: ادرار شیری اغلب در اثر نوشیدن آب زیاد ایجاد می شود.

بوی نامطبوع ادرار:

  • عفونت دستگاه ادراری: برخی از عفونت های دستگاه ادراری می توانند بوی ادرار را تغییر دهند
  • بیماری کلیوی: یکی دیگر از عواملی که می تواند بوی ادرار را تغییر دهد، بیماری کلیوی است.
  • رژیم غذایی: خوردن غذاهای خاص حاوی گوگرد می تواند بوی ادرار شما را تغییر دهد.

لازم به ذکر است که تشخیص صحیح نیاز به معاینه پزشکی دارد. اگر تغییر غیرمعمولی در رنگ یا بوی ادرار ایجاد شد، بهتر است برای اطلاع از علت این تغییرات با پزشک مشورت کنید و در صورت لزوم درمان مناسب را تجویز کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا