بهداشت و سلامت

جویدن هویج بعد از غذا: جایگزینی برای مسواک

مراقبت از دهان و دندان به فرد یا سن خاصی بستگی ندارد. مهم است که مراقب سلامت دهان و دندان خود باشید، بی توجهی به آنها آسیب جدی به سلامتی وارد می کند. منتظر مجله اینترنتی بنوان باشید.

تغذیه مناسب سلامت دندان

آنچه می خوریم قطعا روی دندان های ما تاثیر می گذارد. تقریباً دو سوم از ما هنگام خوردن و آشامیدن سعی می‌کنیم انتخاب‌های «سالم‌تری» داشته باشیم، مثلاً غلات را به جای شکلات یا آب مرکبات گازدار را به جای نوشابه‌های شیرین انتخاب می‌کنیم. اما حقیقت این است که بسیاری از انتخاب های غذایی روزمره ما، از جمله بهترین آن ها، می توانند باعث مشکلات دندان و لثه شوند. به گفته متخصصان، تجمع پلاک منجر به پوسیدگی دندان می شود و باکتری ها نیز باعث بیماری لثه می شوند.

کلید یک لبخند سالم، رژیم غذایی سالم است. به گفته متخصصان، یک رژیم غذایی گسترده و متعادل که شامل تمام رنگ های رنگین کمان است، تمام مواد مغذی مورد نیاز برای دندان ها و لثه های سالم را تامین می کند.

شکر: سم شیرین

همه ما می دانیم که شکر برای ما مضر است، اما ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که جایگزین های سالم تر برای شکر می توانند به همان اندازه بد باشند. به گفته پزشکان، شکر سفید، شکر قهوه ای، عسل یا شربت مهم نیست. چه شکر افرا می خورید چه میوه، همه قندها یکسان هستند و باکتری های موجود در دهان که از قند تغذیه می کنند می توانند باعث ایجاد پلاک روی دندان ها و زیر لثه های شما شوند. پس از مصرف شکر، پلاک در دهان اسید تولید می کند و به مینای دندان حمله می کند.

مرتبط  کمبود ویتامین Dو افسردگی

راهکارهای مراقبت از دهان و دندان

1. اگر می توانید، سه بار در روز غذا بخورید.

2. پس از خوردن غذاهای شیرین، مقداری پنیر بخورید، زیرا پنیر به خنثی کردن اسیدها و رساندن سطح pH دهان به سطح اولیه کمک می کند.

3. خوردن غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات و آدامس های بدون قند بعد از غذا باعث تحریک بزاق می شود و برای سلامت دهان و دندان مفید است. غذاهای غنی از فیبر به عنوان خمیر دندان طبیعی برای دندان عمل می کنند. کرفس، هویج، فلفل دلمه ای یا تربچه بخورید که همگی مواد مغذی بالایی دارند اما قند کمی دارند. نوشابه را از رژیم غذایی خود حذف کنید. وقتی صحبت از الکل به میان می‌آید، فقط نوشیدنی‌های شیرین نیست، نوشیدنی‌های بدون قند بیشتر از نوشیدنی‌های قندی مشکل‌ساز هستند، زیرا دی‌اکسید کربن موجود در آنها یک اسید مضر است.

بهترین راه برای مراقبت از دهان و دندان، مسواک زدن منظم است. دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید به مدت دو دقیقه دو بار در روز مسواک بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا