دکوراسیون داخلی

رنگ مناسب خانه چیست؟ روغنی یا پلاستیکی؟

چه بخواهید رنگ دکوراسیون داخلی خود را تغییر دهید یا یک خانه جدید را رنگ کنید، باید مزایا و معایب رنگ های مختلف را بدانید. رنگ روغن و رنگ پلاستیک دو نوع رنگی هستند که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده اند. در ادامه با دلتاماگ در این مقاله به بررسی تفاوت ها، مزایا و معایب این رنگ ها می پردازد.

مزایای رنگ روغنی برای نقاشی ساختمان

رنگ روغنی نوعی رنگ مورد استفاده در رنگ آمیزی ساختمان است که دارای مزیت رنگ آمیزی و پوشاندن سطح ساختمان می باشد.

تراکم بالا

رنگ تراکم بالایی دارد، این ویژگی نیاز به چند لایه برای پوشاندن سطح را بی نیاز می کند و تصویر از هر طرف اعمال می شود.

ثبات رنگ

بر خلاف سایر انواع رنگ، ثبات رنگ پس از خشک شدن بسیار بالاست. این بدان معناست که رنگ روغن تحت تأثیر اشعه های درخشان و مضر مانند اشعه ماوراء بنفش و گرما قرار نمی گیرد و با گذشت زمان تغییر رنگ نمی دهد.

انعطاف‌پذیری

رنگ روغن انعطاف پذیری خوبی دارد و می تواند روی چوب، فلز، مصالح ساختمانی و غیره استفاده شود. این انعطاف‌پذیری آن را برای پوشش سطوح مختلف مناسب می‌سازد و اجازه می‌دهد روغن روی سطوح منحنی و منحنی رنگ شود.

مرتبط  بهترین جا برای قرارگیری تلویزیون در منزل کجاست؟

زمان خشک‌شدن

خشک شدن این رنگ بیشتر طول می کشد. این به هنرمندان کمک می‌کند تا کارهای خود و ایجاد جزئیات را بهتر سازماندهی و کنترل کنند.

ایجاد اثرات تکنیکی

نقاشان با استفاده از رنگ روغن به راحتی می توانند جلوه های فنی مختلفی مانند لعاب، قلم مو، اسپری و … را ایجاد کنند که برای ایجاد تصاویر هنری و جلوه های زیبایی شناختی در نقاشی های معماری مفید است.

مقاومت در برابر خوردگی و آب

یکی از رنگ هایی که در برابر زنگ زدگی و آب مقاومت می کند و برای فضاهایی مانند در و پنجره که در تماس مستقیم با عناصر مختلف هوا هستند مناسب است رنگ روغنی است. رنگ روغن مزایای خود را دارد. وی البته خاطرنشان کرد: با توجه به استفاده از روغن های مختلف در تهیه این نوع رنگ، باید در استفاده از آن دقت زیادی کرد تا رنگ مضر نباشد. همچنین زمان خشک شدن طولانی این نوع رنگ می تواند کل زمان رنگ آمیزی را افزایش دهد. بهتر است با توجه به کشور، شرایط آب و هوایی و نیازهای خاص پروژه با یک نقاش حرفه ای مشورت کنید تا مناسب ترین رنگ را برای رنگ آمیزی ساختمان انتخاب کنید.

مزایای رنگ پلاستیکی برای ساختمان

مانند رنگ روغن، رنگ پلاستیک یا اکریلیک مزایای خود را دارد.

زمان خشک‌شدن سریع

رنگ های پلاستیکی نسبت به زمانی که از پایه اکریلیک استفاده می کنند، زمان خشک شدن کوتاه تری دارند. این ویژگی به شما این امکان را می دهد که کار را به سرعت انجام دهید و لازم نیست مدت زیادی برای خشک شدن رنگ صبر کنید.

مرتبط  راهنمای انتخاب و چیدمان کوسن در خانه؛ ایده‌هایی چشم‌نواز که باید دید

مقاومت در برابر آب و رطوبت

به دلیل رنگ اکریلیک پلاستیک در برابر آب و رطوبت بسیار مقاوم است. هنگام رنگ آمیزی نمای بیرونی ساختمان، به عنوان مثال، سقف، نما و غیره بسیار مهم است.

مقاومت در برابر حرارت و اشعه ماورا بنفش

رنگ پلاستیک به دلیل داشتن پایه اکریلیک در برابر حرارت و اشعه ماوراء بنفش مقاومت بیشتری دارد. این عملکرد به رنگ پلاستیک اجازه می دهد تا برای مدت طولانی در برابر تغییرات رنگ مقاومت کند.

پایداری رنگ

رنگ های پلاستیکی پس از خشک شدن، ثبات رنگ بسیار خوبی دارند و در طول زمان تغییر رنگ نمی دهند و سطوح پلاستیکی رنگ شده را برای مدت طولانی زیبا و جذاب می کنند.

نفوذپذیری کم

رنگ های پلاستیکی به ندرت تخریب ناپذیر هستند. یعنی سطح رنگ شده در اثر رطوبت و مواد مضر آسیب می بیند.

محافظت از سطح

رنگ آمیزی کامل پلاستیک سطح را در برابر عوامل مختلف جوی و بیولوژیکی مانند نور، باران، آب، گرد و غبار و کپک محافظت می کند و ماندگاری طولانی تر رنگ را تضمین می کند. برای پوشش سطوح داخلی و خارجی ساختمان ها مناسب است و به عنوان یک انتخاب محبوب در سایت های ساختمانی شناخته می شود. اما انتخاب رنگ پلاستیک مانند سایر انواع رنگ باید با توجه به نیازها و شرایط خاص هر پروژه صورت گیرد.

تفاوت‌های مهم بین رنگ روغنی و پلاستیکی

با توجه به تمام مزایا و معایب این دو رنگ، برای انتخاب بهتر باید تفاوت را بدانید.

اجزا و پایه‌های شیمیایی:

  • رنگ: این نوع رنگ دارای پایه روغنی است که از روغن های طبیعی مانند روغن بذر کتان، روغن زردچوبه یا روغن کنجد ساخته شده است.
  • رنگ پلاستیک: رنگ پلاستیک یا اکریلیک دارای پایه اکریلیک است که در آن از روغن، رزین و پلاستیک به عنوان مواد اصلی استفاده می شود.
مرتبط  این وسایل ثروت را از خانه شما دور می‌‌کنند +ویدیو

زمان خشک‌شدن:

  • رنگ روغنی: خشک شدن این نوع رنگ به دلیل استفاده از روغن های طبیعی به مدت زمان بیشتری طول می کشد و خشک شدن آن بین 24 تا 48 ساعت طول می کشد.
  • رنگ پلاستیک: رنگ پلاستیک مبتنی بر اکریلیک زمان خشک شدن کوتاه تری دارد و معمولاً در عرض 2 تا 4 ساعت کاملاً خشک می شود.

مقاومت در برابر حرارت و رطوبت:

  • رنگ های روغنی: این نوع رنگ مقاومت کمتری در برابر حرارت و رطوبت دارد و نسبت به تغییرات آب و هوایی حساسیت بیشتری دارد.

  • رنگ پلاستیکی: رنگ پلاستیکی مقاومت بهتری در برابر حرارت و رطوبت دارد و معمولا برای استفاده در مناطق با شرایط آب‌وهوایی متفاوت توصیه می‌شود.

جنس قابل پوشش:

  • رنگ روغنی: مناسب برای رنگ آمیزی سطوح چوبی و فلزی.
  • رنگ پلاستیک: رنگ پلاستیک برای رنگ آمیزی بتن، سطوح آجری، دیوارها و سقف ها بسیار مناسب است.

در نظر داشته باشید که نوع رنگ می تواند مزایا و معایبی داشته باشد و انتخاب رنگ مناسب به نوع سطح، محل نصب و نیازهای خاص شما بستگی دارد. همچنین در مورد محدودیت های زیست محیطی، مطمئن شوید که قوانین ایمنی و زیست محیطی انتخابی خود را رعایت می کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا