بهداشت و سلامت

فواید ویتامین B5 برای سلامتی

ویتامین B5 که به نام اسید پانتوتنیک نیز شناخته می شود، یک ویتامین محلول در آب از گروه B کمپلکس است. این ویتامین نقش مهمی در عملکردهای فیزیولوژیکی مختلف بدن دارد. از پودرهای انرژی زا گرفته تا سلامت پوست، ویتامین B5 برای سلامت کلی ضروری است.

اهمیت ویتامین B5

ویتامین B5 در بسیاری از فرآیندهای متابولیک در بدن نقش دارد و به عنوان یک کوآنزیم در تولید انرژی عمل می کند و در سنتز اسیدهای چرب، کلسترول و هورمون های استروئیدی شرکت می کند. همچنین به تجزیه کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها کمک می کند و به هضم و جذب مواد مغذی کمک می کند.

فواید ویتامین B5 برای سلامتی

متابولیسم انرژی: ویتامین B5 نقش مهمی در تبدیل مواد مغذی به انرژی دارد و به حفظ سطح انرژی خوب کمک می کند سلامت پوست: به تولید سلول های پوست کمک می کند و به حفظ سلامت پوست، بهبود زخم ها و جلوگیری از مشکلات پوستی مانند آکنه و اگزما کمک می کند. . تنظیم کلسترول: ویتامین B5 به تجزیه کلسترول و حفظ سطح چربی سالم کمک می کند. تولید هورمون: در سنتز هورمون های آدرنال از کورتیزول و هورمون های جنسی مانند تستوسترون و استروژن نقش دارد.

حمایت از سیستم عصبی: ویتامین B5 برای عملکرد سیستم عصبی، بهبود شناخت ضروری است. عملکرد و کاهش استرس و اضطراب.

br>

منابع غذایی ویتامین B5

ویتامین B5 را می توان در بسیاری از غذاها مانند: پنیر و ماست یافت.

مرتبط  درمان خانگی خروپف با ۸ خوراکی خوشمزه

گیاهان کشت شده: حبوبات (عدس، نخود، نخود)، غلات (برنج قهوه ای، کینوا، جو دوسر)، آووکادو، کلم بروکلی، قارچ، تخمه آفتابگردان، آجیل.

مصرف توصیه شده

مصرف روزانه توصیه شده (RDI) ویتامین B5 بسته به سن، جنس و مرحله زندگی متفاوت است. RDI برای گروه های مختلف به شرح زیر است:

  • کودکان (0-6 ماه): 1.7 میلی گرم
  • نوزادان (7-12 ماه): 1.8 میلی گرم
  • کودکان (1-3 سال): 2 میلی گرم
  • کودکان (4-8 سال): 3 میلی گرم
  • کودکان (9-13 سال): 4 میلی گرم
  • نوجوانان (14-18 سال): 5 میلی گرم
  • بزرگسالان (19 سال و بالاتر): 5 میلی گرم

کمبود و زیاده‌روی

کمبود ویتامین B5 نادر است، اما می تواند خود را به صورت خستگی، بی خوابی، بی خوابی، دردهای عضلانی و سوء هاضمه نشان دهد. با این حال، از آنجا که ویتامین B5 در طیف گسترده ای از غذاها یافت می شود، کمبودهای تغذیه ای به جز در موارد سوء تغذیه شدید نادر است. مصرف مقادیر زیاد ویتامین B5 از طریق مکمل ها بی خطر است زیرا محلول در آب است و مکمل از طریق ادرار دفع می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا