بهداشت و سلامت

چگونه هپاتیت ویروسی را تشخیص دهیم؟

بسته به نوع عفونت، هپاتیت ویروسی به عنوان شایع ترین علت بیماری کبد در جهان شناخته می شود. برای تشخیص این بیماری معمولا باید به آزمایشگاه مراجعه کرد و نمونه خون را بررسی کرد، در واقع هپاتیت عفونت کبدی است که عللی غیر از عفونت ویروسی دارد. به عنوان مثال، بیماری های خود ایمنی یا استفاده بیش از حد از مواد سمی مانند الکل یا مواد مخدر.

علایم شایع هپاتیت ویروسی

علائم این بیماری عبارتند از: خستگی، علائم آنفولانزا، ادرار تیره، مدفوع خاکستری، درد معده، کاهش اشتها، کاهش وزن بی دلیل، زرد شدن پوست و چشم ها.

پیشگیری از هپاتیت ویروسی چگونه ممکن است؟

در طول 30 سال گذشته، با ساخت و تهیه واکسن هایی علیه دو ویروس از پنج ویروس عامل هپاتیت، A و B، از این بیماری پیشگیری شده است. این دو نوع هپاتیت باعث مرگ و میر بالایی در سراسر جهان می شوند. مطالعات میزان بالای هپاتیت A را در اکثر کشورهای در حال توسعه نشان داده است که تا حد زیادی با واکسن قابل پیشگیری است.

واکسن هپاتیت از دوران نوزادی و کودکی شروع می شود. واکسیناسیون هپاتیت B در کودکان و همچنین واکسیناسیون گروه های پرخطر و نوجوانان می تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد. اجتناب از الکل؛ این به این دلیل است که الکل باعث افزایش فشار در کبد می شود.

مرتبط  بستنی و فواید باورنکردنی آن

مراقب شرکای جنسی خود بخصوص در مورد هپاتیت B بسیار مهم است. هپاتیت C به ندرت از طریق تماس جنسی منتقل می شود. اما از طریق تماس با خون منتقل می شود.

درمان هپاتیت ویروسی چیست؟

درمان انگل های کبدی به نوع و مرحله بیماری بستگی دارد. در سال های اخیر، درمان های بهتری برای هپاتیت B و C کشف شده است. توجه داشته باشید که در صورت ابتلا به بیماری کبدی باید تحت نظر متخصص کبد باشید.

زنان باردار مبتلا به بیماری کبدی. br>
زنان باردار در معرض خطر نقص مادرزادی هستند. هپاتیت E در اواخر بارداری نیز می تواند کشنده باشد. اگر به هپاتیت B مبتلا هستید، ممکن است پزشک در اواخر بارداری آنتی بیوتیک برای محافظت از کودک شما تجویز کند.

انواع ویروس هپاتیت:

ویروس های هپاتیت انواع مختلفی دارند و بسته به نوع آنها درمان های متفاوتی دارند. این نوع هپاتیت که به هپاتیت عفونی نیز معروف است از طریق مدفوع و دهان نیز منتقل می شود. این بیمار یک ماه دوره کمون داشت و به دنبال آن زردی ناگهانی شروع شد. 6 نوع هپاتیت A تا E وجود دارد. همه این ویروس ها کبد را هدف قرار می دهند، اما از نظر ترکیب، روش های تولید مثل و انتقال، مدت زمان و نوع بیماری متفاوت هستند. هپاتیت A و B ویروس های کلاسیک هستند و هپاتیت C، G، E و D ویروس های هپاتیت A نیستند، هپاتیت ویروسی علائمی مانند یرقان و افزایش ترشح آنزیم های کبدی ایجاد می کند. این بیماری به دلیل ماهیت ویروسی آن بسیار مسری است. اما هنوز باید آن را جدی بگیرید! عفونت های ویروسی کبد شامل هپاتیت A، B، C، D و E است.

مرتبط  این روغن در درمان زانو درد معجزه می‌کند

هپاتیت A:

ویروس هپاتیت در درجه اول از طریق خوردن غذا یا آب آلوده به مدفوع از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می شود. هپاتیت A یک بیماری حاد و کوتاه مدت است. بر خلاف هپاتیت B، C و D که تمایل به پایداری و مزمن بودن دارند. هپاتیت E معمولا در زنان باردار حاد و خطرناک است

هپاتیت B:

هپاتیت B از طریق مایعات آلوده بدن مانند خون، مایع واژن، مایع منی، مواد مخدر تزریقی، دستگاه تناسلی آلوده و تیغ های آلوده منتقل می شود. ویروس هپادو یا DNA عامل این نوع بیماری است و از طریق شریک جنسی، خون آلوده و مادر به جنین منتقل می شود. دوره نهفتگی این هپاتیت حدود 3 ماه است و پس از آن به تدریج علائم زردی ظاهر می شود.

هپاتیت C:

هپاتیت ویروسی از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن آلوده، داروهای تزریقی و شرکای جنسی آلوده منتقل می شود. این بیماری یکی از شایع ترین عفونت های ویروسی در جهان است. این بیماری از طریق خون سرایت می کند و بیش از 170 میلیون نفر ناقل این بیماری هستند.

هپاتیت D:

ویروس هپاتیت D که به عنوان دلتا نیز شناخته می شود، یک بیماری جدی کبدی است که از طریق تماس مستقیم با خون آلوده منتقل می شود. این هپاتیت شکل نادری از هپاتیت است که بدون حضور هپاتیت B تکثیر نمی شود. در واقع، این بیماری فقط در افراد آلوده به ویروس هپاتیت B رخ می دهد. حدود 5 تا 10 درصد از افراد آلوده به این ویروس به بیماری مزمن کبدی مبتلا می شوند. بیش از یک سوم جمعیت جهان به ویروس هپاتیت B مبتلا هستند و سالانه تقریباً 1 تا 2 میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

مرتبط  این عادات استخوان‌ها را ضعیف می‌کنند!

هپاتیت E:

هپاتیت E از طریق نوشیدن آب آلوده منتقل می شود و اغلب در مناطقی با بهداشت ضعیف دیده می شود. علائم این نوع ویروس مشابه هپاتیت A است اما بعداً دیده می شود. این بیماری 1 تا 2 درصد مرگ و میر دارد که 10 برابر بیشتر از ویروس هپاتیت A است.

سخن پایانی درباره هپاتیت ویروسی :

انواع مختلفی از هپاتیت ویروسی وجود دارد که هر کدام توسط باکتری ها ایجاد می شوند، اما به روش های مختلف. تشخیص این بیماری با مراجعه به آزمایشگاه و گرفتن نمونه خون انجام می شود. به یاد داشته باشید اگر از این بیماری رنج می برید باید تحت نظر متخصص کبد باشید. مقاله برگزیده: 7 نشانه که قلب شما در خطر است! بیشتر بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا