دانستنی

فوران آتشفشان هاوایی : جهنم در کمین است

فوران آتشفشان Kilauea در هاوایی در هفته گذشته سر و صدای زیادی به پا کرد. بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده، یک فوران آتشفشانی مداوم در هاوایی در 7 ژوئن فوران کرد و سنگ های مذاب را در اطراف دهانه آن به بیرون پرتاب کرد که به 2100 درجه فارنهایت (C) رسید. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

۵ مورد از فوران آتشفشان در جهان

Kilauea واقع در جزیره بزرگ هاوایی، یکی از فعال ترین آتشفشان های جهان است و از سال 1983 فوران کرده است. با این حال، روز بعد، او گفت که باد می تواند مقدار زیادی دود آتشفشانی و دود ناشی از فوران را حمل کند. می تواند بر کیفیت هوا تأثیر بگذارد یا آب آشامیدنی را آلوده کند. آب، اما تهدیدی برای ساختمان ها نیست.

بیایید به برخی از این فوران های گذشته نگاهی بیندازیم:

۱. فوران آتشفشان کوه تامبورا، اندونزی (۱۸۱۵)

سقوط کوه تامبورا یک رویداد بزرگ بود که ده ها هزار نفر را کشت. برخورد فوری ابن فوران در منطقه اطراف با توده های خاکستر، باران های آتش سوزی و سونامی که باعث ویرانی گسترده شد، احساس شد. خاکستر و گازهای منتشر شده در جو یک اثر خنک کننده جهانی ایجاد می کند که منجر به از دست دادن محصولات و قحطی در بسیاری از نقاط جهان شده است.

مرتبط  وقتی زمین با مرگ خورشید فرو می‌پاشد

۲. فوران کراکاتوآ، اندونزی (۱۸۸۳)

فوران کراکاتوآ همچنین یک رویداد فاجعه بار بود که باعث انفجارهای بزرگ، ابرهای خاکستر آتشفشانی و جریان های گدازه شد. جدی‌ترین تأثیر آلودگی، تولید سونامی بود که ارتفاع برخی از آنها بیش از 100 فوت بود و خسارات زیادی را در امتداد سواحل جاوه و سوماترا ایجاد کرد. امواج سونامی در سراسر جهان ثبت شد و سال ها بعد اثرات جوی، غروب های رنگارنگ و آتشین خورشید مشاهده شد.

۳. فوران کوه پیناتوبو، فیلیپین (۱۹۹۱)

در این زمان فاجعه، هوا و گازهای آتشفشانی زیادی به جو اضافه می شود. این فوران باعث سوختن گدازه، ابرها و ابرهای 22 کیلومتری و آتشفشان های بزرگ شد. آئروسل های خاکستر و اسید سولفوریک آزاد شده در طول فوران، سطح زمین را برای چندین سال خنک کردند.

۴. فوران کوه وزوویوس ایتالیا (۷۹ پس از‌میلاد)

فوران وزوویوس در سال 79 پس از میلاد. این معروف ترین فوران آتشفشانی تاریخ است. این فوران، شهرهای پمپئی و هرکولانیوم را زیر لایه‌هایی از خاکستر و آوار مدفون کرد. این فوران با یک سری رویدادهای انفجاری همراه بود که کیلومترها گدازه و محل آتشفشان را پوشانده بود. نتایج این انفجار ویرانگر بود. تخمین زده می شود که هزاران نفر جان خود را از دست دادند، بسیاری از شهرها زیر خاکستر آتشفشانی مدفون شدند و منطقه اطراف وزوویوس به منظره ای متروک تبدیل شد.

ترکیب کوه وزوویوس بر درک ما از آتشفشان ها و خطرات آتشفشانی تأثیر زیادی گذاشته است. شهرهای مستحکم پمپئی و هرکولانیوم بینش ارزشمندی از زندگی روزمره در دوران روم ارائه می دهند. هنگام کاوش در این مکان‌ها، ساختمان‌های به خوبی حفظ شده، آثار باستانی و حتی بقایای انسان دریچه‌ای منحصر به فرد به گذشته ارائه می‌کنند.

مرتبط  این حیوانات تنبل راه بقا را یاد گرفته‌اند

۵. فوران آتشفشان کوه سنت هلن، ایالات متحده (۱۹۸۰)

فوران کوه سنت هلن یک رویداد آتشفشانی مدرن مهم بود. این فوران شامل یک انفجار جانبی بود که بالای آتشفشان را منفجر کرد، جریان‌های گدازه‌ای بزرگ و ابرهای خاکستری ایجاد کرد، جنگل‌ها را نابود کرد، یک دهانه بزرگ را تشکیل داد و تلفات زیادی را به همراه داشت.

این آتشفشان خاکستر پرتاب کرد. این تأثیرات گسترده ای دارد، ترافیک هوایی را مختل می کند و باعث تغییرات موقتی در اکوسیستم های محلی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا