دانستنی

معجزه‌ای به نام تار عنکبوت

تار عنکبوت یکی از پیچیده ترین اشکال زیستگاه حیوانات در جهان است. عنکبوت ها به دلیل توانایی خود در گرفتن طعمه و بافتن تارهای پیچیده برای ایجاد پناهگاه یا تار عنکبوت شناخته شده اند. برای اطلاعات جالب در مورد تار عنکبوت در آینده با مجله آنلاین دلتا همراه باشید.

قدم به قدم تا تشکیل تار عنکبوت

عنکبوت ها بسیار باهوش هستند و در بافتن و طراحی تارهای خود بسیار دقت می کنند. ما با هم مراحل کار با عنکبوت ها را طی می کنیم:

۱. پیدا کردن مکان مناسب

عنکبوت با انتخاب یک مکان خوب برای ساخت تار خود شروع می کند. مکان های استراتژیک عنکبوت ها بین شاخه ها، گوشه ها و شکاف ها هستند. عنکبوت رشته‌ای از ابریشم را در هوا رها می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا خود را به اجسام بچسبد و یک نخ لنگر تشکیل دهد.

۲. ساخت قاب

با گسترش خط شعاعی از طریق خط لنگر، عنکبوت قاب هایی شبیه به صدای چرخ چرخان ایجاد می کند. این خطوط معمولا قوی هستند و با لایه های زیادی از ابریشم تقویت می شوند.

۳. ساخت مارپیچ شکار

پس از قرار گرفتن چارچوب، تار عنکبوت وارد مرحله پیشرفته می شود. عنکبوت ها شروع به ساختن قسمت مارپیچی تار می کنند. آنها از مرکز گل به سمت بیرون حرکت می کنند و نوارهای چسبناک ابریشم گل اضافه می کنند. این وسایل ماهیگیری برای صید ماهی های باز و توری طراحی شده اند.

مرتبط  آپدیت تلگرام قصه‌ای دنباله‌دار

۴. خطوط پل

برخی از گونه‌های عنکبوت خطوط پل مانندی برای اتصال بخش‌های مختلف وب برای پشتیبانی بیشتر ایجاد می‌کنند. این خطوط مانند مسیری در تار عنکبوت هستند و به این سوال پاسخ می دهند که چرا عنکبوت ها به تار نمی چسبند.

۵. رشته‌های سیگنال

در برخی موارد، عنکبوت ها سیم های سیگنال را به تار خود وارد می کنند. این سیم ها نچسب هستند و برای تشخیص ارتعاشات ناشی از خشم به دام افتاده استفاده می شوند. هنگامی که زنجیره سیگنال می لرزد، عنکبوت می تواند به سرعت طعمه خود را پیدا کند و به سمت آن بپرد.

جنس تار عنکبوت از چیست؟

تار از ابریشم ساخته شده است، فیبر مبتنی بر پروتئین که توسط غدد خاصی در شکم عنکبوت تولید می شود. ابریشم حل شده هنگام قرار گرفتن در معرض هوا سخت می شود و رشته ای به نام سیم را تشکیل می دهد.

این سیم از فولاد ضخیم قوی تر است. سبک و انعطاف پذیر است که به آن اجازه می دهد انرژی را جذب و دفع کند. این خاصیت از شکستن تار هنگام بسته شدن طعمه جلوگیری می کند.

ترکیب دقیق ابریشم وب بسته به گونه حیوانی می تواند متفاوت باشد، اما در درجه اول از پروتئینی به نام فیبروئین تشکیل شده است. انواع مختلف الیاف به خواص مختلف ابریشم عنکبوت، مانند استحکام، چسبندگی یا انعطاف پذیری کمک می کنند.

کاربردهای مختلف تار عنکبوت

عنکبوت ها می توانند انواع ابریشم را برای اهداف مختلف تولید کنند. به عنوان مثال، نخ های دایره ای از ابریشم محکم و غیر چسبنده ساخته شده اند، در حالی که نخ های دایره ای حاوی ابریشم چسبنده هستند که به نگه داشتن طعمه کمک می کند. آنها تخم می گذارند و جفت می گیرند.

مرتبط  آموزش کسب درآمد از یوتیوب

توجه داشته باشید که همه عنکبوت ها تار نمی سازند و ابریشم تولید شده در ترکیب و کاربرد آن متفاوت است. برخی از عنکبوت ها از ابریشم برای مقاصد دیگری مانند ایجاد خطوط کششی یا ساختن سرپناه برای سفر استفاده می کنند.

ابریشم عنکبوت ماده ای قابل توجه با کاربردهای فراوان است و خواص منحصر به فرد آن برای استفاده علمی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنان کاربرد دارد. در زمینه های مختلف از جمله پزشکی و مهندسی فعالیت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا