دانستنی

کابوسی که به قیمت جان شما تمام خواهد شد

آپنه خواب که آپنه خواب نیز نامیده می شود، یک اختلال خواب است که شامل رفتارها و اعمال پیچیده در طول خواب عمیق شبانه است. مشکلات خواب در کودکان بیشتر از بزرگسالان است، اما در بزرگسالان نیز به دلایل مختلف رخ می دهد. مجله اینترنتی دلتا را دنبال کنید.

چرا بعضی‌ها در خواب راه می‌روند؟

علت دقیق بی خوابی به طور کامل شناخته نشده است، اما تصور می شود که به دلیل اختلال در چرخه خواب، به ویژه در طول خواب عمیق و خواب غیر REM ایجاد می شود. برخی عوامل مانند کم خوابی، استرس، مصرف الکل، تب و اثرات برخی داروها می توانند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

راه رفتن در خواب معمولاً بی ضرر است و از چند دقیقه تا نیم ساعت طول می کشد. پس از آن فرد دوباره به خواب می رود و بعد از بیدار شدن آن رویداد را به خاطر نمی آورد.

خطرات خوابگردی شبانه

اگرچه راه رفتن در خواب به خودی خود مضر است، اما ممکن است خطراتی در ارتباط با آن وجود داشته باشد. اگر خوابگردها در محیط خود با موانع یا خطراتی مواجه شوند، ممکن است به طور تصادفی به خود یا دیگران آسیب برسانند. ایجاد یک محیط خواب ایمن با حذف خطرات و موانع احتمالی که می تواند باعث آسیب شود، مهم است.

برخی از افراد مبتلا به این اختلال ممکن است پس از به خواب رفتن و بیدار شدن در میانه رویا دچار حملات پانیک شوند.

مرتبط  قدیمی ترین زبان جهان چیست؟

از دیگر خطرات خواب می توان به احتمال افتادن از ارتفاع در هنگام خواب اشاره کرد. در صورت عود این مشکل در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند و خطرات ایمنی ایجاد می کند و باید با پزشک یا روانپزشک مشورت شود.

علل خوابگردی

در بیشتر موارد، درمان شامل بهبود بهداشت خواب، اطمینان از خواب کافی و رسیدگی به عوامل زمینه‌ای است که ممکن است باعث اختلال خواب شوند. در موارد شدید یا مداوم، مداخلات پزشکی مانند دارو یا درمان ممکن است توصیه شود.

عوامل ژنتیکی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این بیماری می تواند در خانواده هایی که بیماری عفونی را نشان می دهند ایجاد شود. برخی از عوامل محیطی می توانند بر چرخه خواب تأثیر بگذارند.

کم‌خوابی یا بی‌خوابی

کمبود خواب یا خواب بی کیفیت می تواند استرس را افزایش دهد. کمبود خواب می تواند چرخه طبیعی خواب را مختل کند و باعث اختلال در خواب شود.

خستگی و استرس

خستگی جسمی یا استرس عاطفی می تواند باعث بی خوابی شبانه شود. این عوامل می توانند تعادل خواب و بیداری را به هم بزنند و مرز بین این دو را در ذهن افراد محو کنند.

داروها و شرایط پزشکی

برخی داروها مانند آرام بخش ها، قرص های خواب آور و برخی داروهای روانپزشکی ممکن است خطر اختلال خواب را افزایش دهند. بیماری هایی مانند تب، بی خوابی، ضعف بدن و بیماری شبانه نیز با این اختلال مرتبط هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا