پارچه و خیاطی

همه چیز درباره پارچه ابریشم؛ کاربردها، انواع و نحوه تشخیص ابریشم مرغوب

در میان تمام پارچه های تولید شده، پارچه ابریشمی گران ترین است و البته این پارچه زیبا در طول تاریخ نساجی مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. در این مقاله هر آنچه که می خواستید در مورد ابریشم مانومد بدانید را برای شما بیان کرده ایم. ما کاربردها، انواع و نحوه تشخیص ابریشم با کیفیت را به تفصیل توضیح داده ایم.

خلاصه این مطلب

پارچه ابریشم یکی از قدیمی‌ترین و باارزش‌ترین پارچه‌های دنیا

پارچه ابریشمی یکی از قدیمی ترین و گران ترین پارچه های دنیاست. با برداشت الیاف طبیعی کرم ابریشم می توان الیاف ابریشم نرم و انعطاف پذیر و در عین حال قوی و بادوام تولید کرد. پس از جمع آوری کرم ها، آنها را رنگ می کنند، سپس در دستگاه می چرخانند تا به نخ تبدیل شوند و در نهایت به پارچه تبدیل شوند. این پارچه یکی از قوی ترین پارچه هایی است که تا کنون ساخته شده است. الیاف این نوع پارچه را می توان به روش های مختلف بافته و فرآوری کرد. به عبارت دیگر، نحوه ساخت الیاف ابریشم، نوع پارچه، شکل ظاهری و نحوه استفاده از آن را تعیین می کند. فیبر . . تن پوش. پیدا شد

تاریخچه ابریشم

درباره تاریخ دقیق تولید ابریشم افسانه ها و باورهای غلطی وجود دارد. نوشته‌های کنفوسیوس و سنت‌های چینی باستان نشان می‌دهد که حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح. یک کرم ابریشم کاکائویی در فنجان چای داغ ملکه لیوتزو افتاد. ملکه که در آن زمان 14 سال بیشتر نداشت شروع به بیرون آوردن غلاف چای خود کرد. در همین حین الیاف پیله جدا شده و به صورت نخ ریسیده می شود.

وقتی ملکه این نخ ها را دید، تصمیم گرفت از پوسته های کرم ابریشم برای چرخیدن و بافتن آنها استفاده کند. بالاخره توانست یک روسری ابریشمی زیبا پیدا کند. از آن پس با اجازه امپراتور، ملکه به پرورش کرم ابریشم و تولید پارچه های ابریشمی پرداخت و بعدها ملکه به الهه ابریشم شهرت یافت. آنها در چین باستان شناخته شده اند.

اولین شواهد استفاده از ابریشم به 8500 سال پیش برمی گردد و مربوط به دوره نوسنگی در استان هنان چین است. برخی شواهد نیز نشان می‌دهند که این پارچه در اصل یک کالای لوکس بوده است که تنها توسط خانواده‌های سلطنتی چین که برای نزدیک به هزار سال ممتاز پوشیدن آن را داشتند، می‌پوشیدند.

در آن زمان ابریشم به دلیل ظاهر زیبایش نماد ثروت بود. اندکی پس از آن این پارچه به تدریج وارد سایر گروه های جامعه چین شد که بدون شک طبقه اشراف بودند. با این حال، کشاورزان تا زمان سلسله چینگ (1644)، که تا زمان تأسیس جمهوری چین (1911) بر کشور حکومت می کرد، اجازه استفاده از ابریشم را نداشتند. که از آن آلات موسیقی، ماهیگیری، کمان درست می کردند، خودشان از این پارچه استفاده می کردند. در واقع، علاوه بر مدال برنز، طول ابریشم نیز به شکل استاندارد پول در چین تبدیل شد. حتی زمانی که دولت خواهان صلح در منطقه است. آنها هنوز از ابریشم به عنوان پیشکش استفاده می کنند. و این پارچه سال هاست که مهمترین هدیه دولت چین به همسایگانش بوده است.

سابقه تولید ابریشم در ایران اسلامی به قدمت زیادی برمی گردد. در آن زمان سه نوع ابریشم به نام های دیبا (ابریشم رنگارنگ)، پرنیان (ابریشم رنگی) تولید می شد. معمولاً هفت رنگ با نقش های ساده و نقش های گلدار) و پرند (ابریشم رنگی با حاشیه) کشورهای جهان مانند ژاپن، هند، فرانسه، اسپانیا، روسیه و ایتالیا کارخانه های ابریشم دارند. در واقع چین بزرگترین تولید کننده کارخانه های ابریشم در جهان است. و هند در این زمینه دوم است. کارخانه های ابریشم ایتالیایی نیز کیفیت بالایی دارند و طرفداران زیادی دارند.

روش تولید ابریشم چگونه است؟

کرم ابریشم نخ ابریشم تولید می کند. این کاترپیلار که با ادامه تغذیه از برگ های توت، اندازه آن چهار برابر شده است، معمولاً شروع به هضم نوعی منبع پروتئینی یعنی آب می کند و در نتیجه نارگیل را همراه با خود جذب می کند. نخ های نارگیل با استفاده از رزینی به نام سریسین به هم چسبانده می شوند. معمولاً 2 تا 3 روز طول می کشد تا نارگیل بالغ شود.

نارگیل ها بعد از مدتی می ترکند. نوزاد به محض اینکه می خواهد از پیله بیرون بیاید، مقداری آب در پیله خود پنهان می کند و با سوراخ کردن نخ های پیله اش بیرون می آید و شروع به پرواز می کند. بنابراین چرخه زندگی کودک کامل می شود.

اما اگر پیله ابریشم سوراخ شود، نخ ابریشم آسیب می بیند. بنابراین باید کاکائو را قبل از تبدیل شدن به شفیره کرم داخل در آب داغ خیس کنید تا الیاف ابریشم به دست آید و کرم ها از بین بروند و الیاف سالم بماند. ابریشم در این زمان، تولیدکنندگان ابریشم رشته های ابریشمی این پیله ها را باز می کنند و آنها را با هم ذوب می کنند تا نخ های ابریشمی با ضخامت لازم برای لباس های ابریشمی تولید شود.

 

انواع روش‌های تهیه نخ‌های ابریشمی

نخ و نخ ابریشم به روش های مختلفی تولید می شود:

مرتبط  انواع پارچه ضد آب و ترفند دوخت آنها + عکس

۱. کرم ابریشم توت

استفاده از کرم ابریشم ساده ترین راه برای تولید ابریشم است. تقریبا تمام ابریشم دنیا از این نوع ابریشم تولید می شود. این نوع نخ ابریشم محکم، نرم و بادوام است. در عین حال بهترین لباس های ابریشمی از این نوع پارچه ساخته می شود.

۲. ابریشم صلح، آهیسما (Ahimsa) و اری (Eri)

ابریشم صلح (همچنین به عنوان ابریشم آهیسما و اری نیز شناخته می شود) ابریشم است که بدون کشتن کرم ها تولید می شود. در واقع ابریشم اجازه دارد مرحله اول خود را کامل کند و تبدیل به پروانه شود. به این ترتیب تولید ابریشم باعث رنج و مرگ کرم ابریشم نمی شود. اما از آنجایی که لغزش ابریشم هنگام بیرون آمدن پروانه سوراخ می شود، نخ به قطعات کوچک بریده می شود و نخ ابریشم تولید شده صاف نیست. آری، قدرت از کرم ابریشم بیشتر است و سنگین است.

۳. ابریشم وحشی

ابریشم وحشی (گاهی اوقات توسور یا توسا نامیده می شود) نوعی ابریشم است که با یافتن پیله های باقی مانده از گونه های مختلف پروانه ها در جنگل ها به دست می آید. کرم ابریشم در این مناطق از برگ گیاهان مختلف تغذیه می کند و الیاف آنها در مقایسه با کرم ابریشم پرورشی یکنواخت و صاف نیست. از پیله ها زمانی استفاده می شود که پروانه ها از آنها بیرون می آیند یا گاهی قبل از تولد پروانه ها. این نوع نخ ابریشم کوتاه و در واقع بسیار طلایی است.

۴. ابریشم‌های گیاهی

ابریشم یک محصول حیوانی است. بنابراین به آن گیاه نمی گویند. اما در طبیعت الیافی شبیه ابریشم از ریشه گیاهان وجود دارد. از ساقه گل نیلوفر آبی می توان یک نخ ابریشمی بسیار زیبا درست کرد. از زمان های قدیم ابریشم از گل های نیلوفر آبی تولید می شده است. اما برای تولید مقدار کمی نخ ابریشم، باید ساقه های نیلوفر آبی زیادی داشته باشید.

گزینه دیگر پینا است. پینا یک الیاف ابریشم است که از برگ آناناس تهیه می شود و به طور سنتی در فیلیپین تولید می شود. بسیار شبیه به ابریشم پینا، سبک، شفاف و سفت است.

۵. ابریشم عنکبوت

صدها سال است که برخی از تولیدکنندگان پارچه ابریشمی سعی کرده اند تا نخ ابریشم را از تار عنکبوت نرم و سخت بسازند. اما تاکنون به دو دلیل نتوانسته‌اند از این نخ‌ها نخ‌های ابریشم زیادی بسازند: اول اینکه نمی‌توان تار را مانند کرم ابریشم بالا برد. هنگامی که آنها ملاقات می کنند، آنها شروع به بوسیدن یکدیگر می کنند. دلیل دیگر سختی کار با وب است. زیرا این رشته ها در معرض هوا قوی تر می شوند.

اما نمونه هایی از این نوع مواد وجود دارد. به عنوان مثال، در سال 2012، موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن بزرگترین لباس ساخته شده از تار عنکبوت را به نمایش گذاشت. این لباس در واقع شال و شنل دوخته شده با نخ های ابریشمی طلایی بود که از 1.2 میلیون عنکبوت ساخته شده بود.

لباسی از تارهای عنکبوت

نوع دیگری از بلوط مصنوعی وجود دارد که جدیدتر است و تنها چند سالی است که وجود دارد. یک شرکت نساجی با استفاده از آب، مخمر، شکر و DNA عنکبوت صنعتی، ماده ای شبیه به ابریشم عنکبوت ایجاد کرده است. این نوع فیبر که میکروفیبر نامیده می شود، قوی و بادوام است. هم اکنون این شرکت در حال برنامه ریزی برای تولید لباس های ابریشمی با استفاده از میکرو سیلک با همکاری دو شرکت دیگر است.

۶. ابریشم دریایی

گونه ای از نرم تنان دوکفه ای در مدیترانه که نخ های ابریشم مانندی برای بستر دریا می سازد. ابریشم تولید شده توسط این حیوان دریایی ابریشم دوکفه ای نامیده می شود.

۷. ابریشم Coan

گونه‌ای از کرم ابریشم به نام Pacipasa atus وجود دارد که در بخش‌هایی از یونان، ترکیه و ایتالیا رایج است و نخ‌های ابریشم کوان تولید می‌کند. این کرم های ابریشم از برگ های کاج، ارس و بلوط تغذیه می کنند. اگرچه این نوع ابریشم به طور گسترده در روم باستان استفاده می شد، اما امروزه تولید کوان بسیار محدود است. در واقع این نوع الیاف ابریشم عمدتاً برای تقویت انواع دیگر الیاف ابریشم استفاده می شود.

موارد استفاده از ابریشم

از آنجایی که ابریشم در تولید محصولات مختلف قابل استفاده است، کاربردهای آن بی حد و حصر است.

  • لباس های ساخته شده از پارچه های ابریشمی معمولا بهترین و با کیفیت ترین لباس ها در صنعت مد هستند. البته این لباس ها گران هستند. گردنبند و روسری ابریشمی بهترین نوع گردنبند و روسری است. از آنجایی که این پارچه بسیار محکم و بادوام است در اثر بستن آسیبی نمی بیند.
  • اکثر لباس های رسمی مانند لباس عروس از پارچه ابریشمی مجلل ساخته شده اند و ظاهری براق و شیک به عروس می دهند.
  • با ترکیب الیاف ابریشم و پنبه می توان پارچه ای محکم و بادوام ساخت. از این نوع پارچه در تولید لباس های ورزشی استفاده می شود.
  • پارچه ابریشمی نیز برای مبلمان استفاده می شود. نمونه‌های خوب فرش، روبالشی، و پرده‌های ابریشمی هستند.
  • خواص ضد باکتریایی پارچه ابریشمی آن را برای مصارف پزشکی به ویژه در تولید رگهای مصنوعی، بخیه و باند زخم و سوختگی مفید کرده است.
  • علاوه بر این، الیاف ابریشم بافته شده با مواد دیگر ترکیب شده و برای ساخت چتر نجات و لاستیک دوچرخه استفاده می شود.
  • از نخ ابریشم برای بافتن قالی های زیبا و منحصر به فرد استفاده می شود. ایران یکی از بهترین تولیدکنندگان فرش ابریشم دستبافت است.

نمونه هایی از فرش ابریشم را ببینید

مزایا و معایب پارچه ابریشم چیست؟

پارچه ابریشم به دلیل زیبایی و خاصیت جذب رطوبت شناخته شده است. این ماده خواص مثبت دیگری نیز دارد:

  •  استحکام

این یکی از بهترین کیفیت های الیاف و پارچه های ابریشمی است. در ابتدا ممکن است به نظر برسد که پارچه ابریشمی شکننده و شکننده است. اما این پارچه یکی از مستحکم ترین پارچه های موجود است، الیاف ابریشم به دلیل طول الیاف استحکام خاصی دارند. الیاف ابریشم تولید شده از پیله کاترپیلار توت بسیار بلند است. اما پارچه ها و منسوجات پنبه ای از الیاف کوتاه این گیاهان ساخته می شوند. پرها را به صورت نخ های بلند می چرخانند و در نهایت به صورت پارچه بافته می شوند. اما ظاهر پارچه ابریشمی نیاز به فرآیند سخت و ظریفی دارد، بنابراین قیمت آن بالاست. برخی از خواص پارچه ابریشمی عبارتند از:

  • تنفس‌پذیری
مرتبط  پارچه لینن ساده و نکات مهم در هنگام خرید

پارچه ابریشمی سبک و قابل تنفس است و پوشیدن ابریشم در طول روز گرما به ارمغان می آورد.

  • قابلیت ارتجاعی

پارچه های ابریشمی تقریبا شکل خود را حفظ می کنند. اگر به دلایلی آنها را بکشید و سپس رها کنید، به موقعیت اصلی خود باز می گردند. البته این پارچه نباید زیاد کشیده شود.

  • قدرت جذب

فوم مقداری رطوبت را جذب می کند. بله، آب استحکام این پارچه را کاهش می دهد و در شستشو باید دقت کرد.

  • تنظیم حرارتی

ابریشم برای گرم نگه داشتن بدن، خنک نگه داشتن شما در هوای گرم و سرد عالی است. اگر پارچه نازک و راحت در گرما و سرما می خواهید، ابریشم بخرید.

  • سرعت خشک شدن

لباس های ابریشمی اگر خیس شوند به سرعت خشک می شوند.

  • درخشش

الیاف ابریشم نرم، صاف و بسیار براق و زیبا هستند، اما علاوه بر همه این خصوصیات خوب، ابریشم دو خاصیت بد نیز دارد:

  • الکتریسیته ساکن

این پارچه رسانای خوبی برای الکتریسیته نیست، بنابراین پر از الکتریسیته است.

  • آب رفتن

پارچه ابریشمی بعد از شستن آب را جذب می کند و به همین دلیل اغلب قبل از دوخت خشک یا شسته می شود تا پارچه بعد از دوخت آب جذب نکند و طول لباس کم نشود.

ابریشم و محیط‌زیست

ابریشم یک پارچه طبیعی، زیست تخریب پذیر و پایدار است، اما تولید این نوع پارچه بیش از هر ماده طبیعی دیگری برای محیط زیست مضر است. بر اساس شاخص هایگ (شاخص هایگ استاندارد خودارزیابی صنعت پوشاک و کفش برای ارزیابی پایداری محیطی و اجتماعی کل زنجیره تامین است)، ابریشم برای محیط زیست مضرتر از پارچه های مصنوعی است.

اول اینکه تولید ابریشم به انرژی زیادی نیاز دارد. مزارع کرم ابریشم باید در دمای مناسب و کنترل شده نگهداری شوند و کرم ابریشم برای رشد به هوای گرم نیاز دارد. دوم، تولید ابریشم به آب زیادی نیاز دارد. کرم ابریشم از برگ درخت توت استفاده می کند و اگر درخت در منطقه ای کم آب کاشته شود از آب شیرین زیادی برای رشد استفاده می کند که می تواند تامین آب منطقه را با مشکل مواجه کند.

br> >

br> ثالثاً نخ های ابریشم را با مواد شیمیایی مختلف به آک خالص رنگ می کنند که نه تنها باعث آلودگی آب منطقه می شود بلکه از تخریب زیستی آن نیز جلوگیری می کند. حدود 35000 پیله برای تولید فقط 5.5 کیلوگرم مورد نیاز است. ابریشم خام. یک کرم ابریشم لازم است. این پیله از 30 گرم تخم کرم ابریشم به دست می آید که به نوبه خود به یک تن برگ توت برای تغذیه و رشد نیاز دارد.

صنعت ابریشم در جهان

در مقایسه با سایر پارچه ها، درصد تولید ابریشم بسیار ناچیز است و تنها 2 درصد از الیاف دنیا از ابریشم تهیه می شود. اما ارزش آن حدود 20 برابر پنبه است.

در چین، بزرگترین تولید کننده ابریشم در جهان، حدود یک میلیون نفر در این صنعت کار می کنند و در هند که بزرگترین تولید کننده ابریشم است. جهان کشور است جهان این کشور دومین کشور در زمینه تولید ابریشم است، حدود 7.9 میلیون نفر در تولید ابریشم کار می کنند. صنعت ابریشم هند و ازبکستان نیز بر پایه صنایع دستی استوار است. دیده بان حقوق بشر تخمین می زند که 350000 کودک در صنعت ابریشم هند در شرایط سخت فیزیکی و کلامی کار می کنند. علاوه بر این، شرایط کاری کارکنان سخت و خطرناک بود. و سلامتی در خطر است

آیا می‌توان ابریشم را بازیافت کرد؟

همانطور که در بالا ذکر شد، ابریشم خالص طبیعی و زیست تخریب پذیر است. و بهتر از پارچه مصنوعی است، در حالی که انتشار کربن کمتری دارد.
ابریشم یک پارچه طبیعی است که از الیاف مصنوعی ساخته شده است. البته وقتی ابریشم با پارچه های دیگر (عمدتا پلی استر) ترکیب شود یا رنگ شود، دوام خود را از دست می دهد. .

انواع پارچه‌های ابریشم

بیش از 50 نوع پارچه اسفنجی تولید شده است که در زیر می توان به برخی از آنها اشاره کرد.

۱. شارمیوز (Charmeuse)

شارمیوز

این نوع پارچه ابریشمی ساتن بسیار سبک، در قسمت جلو براق و در سمت نامناسب مات است. این پارچه ها معمولاً از الیاف 100% ابریشم بافته می شوند، اما می توانند از ابریشم مصنوعی، ویسکوز، پلی استر یا ترکیبی از هر دو نیز ساخته شوند. جیر نرم است و عمدتاً برای بلوز، پیراهن نرم و لباس زیر زنانه استفاده می شود.

این پارچه اصولاً باید با دست شسته شود و با اتوی سرد از سمت نامناسب اتو شود.

۲. شیفون (Chiffon)

شیفون

این لباس ابریشمی بسیار ساده و راحت است و از نخ ابریشمی تابیده درست شده است. گز نیمه شفاف و کمی چروکیده است. بله، نرم تر و درخشان تر از جورجت است. پارچه های ابریشمی ارزان قیمت اغلب از پلی استر ساخته می شوند.

پنبه، پیراهن و لباس خواب اغلب استفاده می شود. پانسمان با گاز سخت است. دوخت فرانسوی اغلب برای دوخت پارچه هایی مانند ابریشم استفاده می شود. در این نوع ریخته گری نوک در سوراخ پنهان می شود. ج. از آشکارساز بخار استفاده نکنید.

۳. کرپ‌دوشین (Crêpe-de-chine)

کرپ‌دوشین

این نوع پارچه ابریشمی بسیار سبک و نرم بوده و بافتی ساده و مات دارد. این پارچه عمدتا برای دوخت بلوز، لباس زیر زنانه و لباس شب استفاده می شود. بهتر است این پارچه را خشک کنید و به یاد داشته باشید که هنگام شستشو از یک دستمال محافظ استفاده کنید.

۴. دوپیون (Dupion)

دوپیون

پارچه ساتن دوپیون بافتی ساده و وزن متوسطی دارد. این پارچه خیلی براق نیست و فقط در نور می درخشد. البته این پارچه گاهی با نخ های رنگارنگ که شبیه رنگین کمان است بافته می شود. دوپیون برای دوخت لباس، بلوز و لباس عروس استفاده می شود. بهتر است این نوع پارچه را بدون بخار خشک و اتو کنید.

۵. ژرژت (Georgette)

ژرژت

ژرژت ابریشم که به کرپ ژرژت نیز معروف است، بافتی سبک و کرکی دارد. ظاهر آن کمی چروکیده و ساده یا برجسته است. برای تولید این پارچه گاهی به جای الیاف ابریشم از پلی استر استفاده می شود.

مرتبط  با پارچه بافت و دنیای پارچه های بافتنی بیشتر آشنا شوید

این پارچه اغلب برای دوخت بلوز، پیراهن و لباس شب استفاده می شود. این نوع پارچه را باید بدون بخار خشک کرد و اتو کرد.

۶. ارگانزا (Organza)

ارگانزا

جنس ارگانزای ابریشمی بسیار نرم و براق بوده و بافتی ساده دارد. این پارچه از نخ های مجزا بافته شده و باعث استحکام و دوام آن می شود. اگرچه این ماده سبک وزن است، اما به اندازه کافی قوی است که می توان از آن برای ساخت لباس، حاشیه، پوشش و کاور استفاده کرد. گل های پارچه ای و لباس عروس و شب. اما دوخت با این ماده که معمولا برای این نوع پارچه ها با دوخت فرانسوی استفاده می شود کمی سخت است.

۷. پارچه شانتونگ (Shantung)

شانتونگ

نام دیگر این پارچه ابریشمی توسه است. شانتونگ وزنی متوسط ​​با بافت ظریف دارد. این پارچه از ابریشم پیچ خورده ساخته شده است، بنابراین بافت آن کمی سفت است. این پارچه شبیه به Dupione است اما سبک تر و گشادتر است. این پارچه عمدتا برای دوخت پیراهن، لباس بلند زنانه و شلوار استفاده می شود.

۸. ساتن پشت‌کرپ (crêpe-backed satin)

ساتن پشت‌کرپ

پارچه رویه صاف و ساتن و پشت کرپ است گاهی برای تولید این پارچه به جای ابریشم از ابریشم یا پلی استر استفاده می شود این پارچه عمدتاً برای دوخت پیراهن، بلوز و لباس زیر زنانه و چادر استفاده می شود. br>

۹. تافته (Taffeta)

تافته

تافته ابریشم نرم و لطیفی است که بافتی آسان دارد و چین و چروک کمتری دارد. همچنین اگر از این نوع لباس استفاده می کنید، هنگام راه رفتن می توانید صدای آن را بشنوید. این پارچه به صورت سبک تا متوسط ​​ساخته می شود. تافته معمولا از نخ های رنگی و الیاف ابریشم درست می شود و رنگین کمانی به نظر می رسد. پارچه تافته ارزان قیمت معمولا از استات و پلی استر ساخته می شود. تافته به طور گسترده برای دوخت پیراهن، ژاکت، لباس شب و عروسی استفاده می شود. دوخت لباس از این نوع ابریشم کار سختی است و در واقع به محض اینکه سوزن از پارچه رد شود اثری از خود به جا می گذارد و اگر در حین دوخت اشتباه کنید نمی توانید اشتباه خود را اصلاح کنید. . به آسانی.

پارچه را با خشکشویی بشویید و پشت پارچه را با اتوی گرم و بدون دود اتو کنید.

۱۰. مخمل (Velvet)

مخمل

پارچه مخمل ابریشم وزنی متوسط، بسیار نرم و مجلل دارد. این پارچه از نخ های کوتاه ساخته شده است. این حلقه ها در یک جهت بریده می شوند تا توده ای جامد تشکیل شود. پارچه مخمل معمولاً گران است، اما استفاده از پنبه، ابریشم مصنوعی و الیاف مصنوعی، مخمل را ارزان‌تر می‌کند. الگوی لباس شما باید یک خط باشد وگرنه لباس شما دو رنگ می شود.

در دوخت پارچه مخمل تا حد امکان از آهن استفاده کنید. پارچه مخملی نباید خشک شود یا اتو شود. اما اگر باید اتو کنید، پشت پارچه را با اتوی داغ اتو کنید.

روش تشخیص ابریشم اصل از مصنوعی

ابریشم مصنوعی که به آن ابریشم مصنوعی نیز می گویند، از سلولز مشتق شده از پنبه یا خمیر چوب ساخته می شود. ابتدا سلولز در ماده ای به نام دی سولفید کربن قلیایی حل می شود و مایع غلیظی تشکیل می دهد.

۱. لمس پارچه

سریع ترین راه برای تشخیص ابریشم طبیعی واقعی از ابریشم مصنوعی، لمس آن است. چند بار دست خود را روی پارچه بکشید. اگر احساس گرما می کنید، ابریشم اصل است. وقتی دستتان را روی پارچه می‌کشید، دستتان هرگز گرم نمی‌شود.

۲. آزمایش حلقه انگشتر

این تست را می توان با پارچه های مخمل نسبتا سبک انجام داد. یک تکه پارچه ابریشمی جمع کنید تا بتوانید حلقه های خود را از پارچه عبور دهید. پارچه ابریشمی بسیار نرم و صاف است، بنابراین پارچه به راحتی داخل پارچه می لغزد. اما چون ناحیه به سرعت کوچک می شود، نمی تواند پارچه در حال چرخش را به راحتی نگه دارد. تغییر انگشتر روی ابریشم سخت است، اما روی ابریشم طبیعی بسیار خوب عمل می کند.

۳. درخشش پارچه ابریشم

ابریشم طبیعی زیبا و براق است. هنگامی که پارچه ابریشم واقعی در زوایای مختلف نگه داشته می شود، رنگ سطح کمی تغییر می کند، در حالی که پارچه ابریشم مصنوعی تغییر نمی کند.

۴. آزمایش سوزاندن پارچه

احتمالا بهترین و مطمئن ترین آزمایش برای پارچه ابریشمی سوزاندن چند نخ از پارچه است. هنگامی که ابریشم طبیعی می سوزد، شعله های آتش در ابتدا نامرئی هستند و بوی موهای سوخته می دهند. خاکستر آن نیز سیاه و بسیار نرم است..

اما ریون کاملا برعکس است و وقتی می سوزد، شعله نه تنها به وضوح قابل مشاهده است، بلکه بوی پلاستیک سوخته نیز می دهد. خاکستری تولید نمی شود. هنگام انجام این آزمایش، البته باید مراقب باشید که کل پارچه نسوزد.

۵. آزمایش شیمیایی

البته اگر یک تکه پارچه ابریشمی در دست دارید می توانید این آزمایش را انجام دهید. اگر نوعی محلول دارید، می توانید پارچه ابریشمی را در چند دقیقه در آن حل کنید. تا زمانی که ابریشم مصنوعی حل شود. برای تهیه این محلول، مواد زیر را با هم ترکیب کنید:

  • 16 گرم سولفات مس
  • ۸ گرم گلیسیرین
  • 1 قاشق غذاخوری هیدروکسید سدیم یا شکر
  • ۱۵۰ سی‌سی آب

۶. هرچه کهنه‌تر، بهتر

ابریشم واقعی با افزایش سن بهبود می یابد، اما برعکس در مورد پارچه های ابریشم مصنوعی صادق است. پارچه های ریون با گذشت زمان رنگ و ظاهر خود را از دست می دهند.

۷. قیمت پارچه

پارچه ابریشم واقعی 10 برابر بادوام تر از پارچه ابریشم مصنوعی است. گاهی پارچه های ابریشمی مصنوعی آنقدر با کیفیت درست می شوند که نمی توان آنها را از اصل تشخیص داد. بنابراین، با توجه به قیمت، می توانید حدس بزنید که پارچه شما اصل است یا مصنوعی.

لیست قیمت روسری های ابریشمی

کلام آخر

امیدواریم با کمک این مقاله به تمامی سوالات شما در مورد پارچه ابریشمی پاسخ داده باشیم. با شناخت این پارچه در انتخاب نوع مناسب آن اشتباه نخواهید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا