پارچه و خیاطی

بهترین روش‌ها برای شستشو و مراقبت از لباس مشکی

می توان گفت مشکی محبوب ترین رنگ در جهان است. بدون شک این رنگ نمادی کلاسیک و زیباست که کاربردهای زیادی دارد. به سختی می توان فردی را پیدا کرد که حداقل یک پیراهن مشکی در کمد لباس خود نداشته باشد. به همین دلیل لازم است با روش های مراقبت و نگهداری از لباس های تیره آشنا شوید. در این مقاله در مورد نحوه مراقبت از لباس مشکی صحبت خواهیم کرد. با “Menomad” همراه باشید.

چه چیزی موجب کم‌رنگ شدن لباس‌های تیره می‌شود؟

لباس‌های تیره در اثر شست‌وشوی نامناسب، استفاده از شوینده‌های قوی، قرار گرفتن در معرض نور و حرارت مستقیم و مداوم و بسیاری عوامل دیگر رنگ‌شان را از دست می‌دهند./ عکس از: AntGor

وقتی صحبت از مراقبت از لباس های مشکی می شود، مهم است که به دلایل کم رنگ شدن لباس های مشکی توجه کنید. با گذشت زمان لباس های تیره به خصوص لباس های تیره رنگ خود را از دست می دهند و زرد می شوند. این روند اجتناب ناپذیر باعث پیری پارچه و از دست دادن ظاهر و زیبایی بصری خود می شود.

پارچه ها از الیافی ساخته می شوند که به دلایل مختلف به تدریج تغییر رنگ داده و یا رنگ اصلی خود را از دست می دهند. می دهند از موقعیت خارج شوید. به خصوص با لباس های تیره بسیار محسوس و آزاردهنده است. در این میان لباس ها بسته به جنسیت خود رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند. به عنوان مثال، پارچه هایی مانند ابریشم یا کتان حساسیت بیشتری دارند. در حالی که الیاف غیر طبیعی مانند پلی استر در برابر عوامل مخرب و کاهش رنگ مقاومت بیشتری دارند. این الیاف می توانند رنگ را به خوبی حفظ کنند و تغییر رنگ کمی در اطراف صابون، آب سنگین و نور خورشید دارند. از مهم ترین عواملی که در تغییر رنگ لباس های تیره موثر است می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• نور و حرارت مستقیم

قرار گرفتن در معرض نور و حرارت مستقیم می تواند پارچه های تیره را تغییر رنگ دهد. لباس مشکی مورد علاقه شما زمانی که برای مدت نسبتا طولانی در معرض نور خورشید قرار می گیرد قهوه ای می شود. بنابراین، هنگام اتو کردن یا خشک کردن چنین لباس هایی باید مراقب باشید. از قرار گرفتن طولانی مدت پارچه های تیره در معرض نور خورشید خودداری کنید و با حرارت کم اتو کنید. با کمی حوصله و دقت می توانید عمر، زیبایی و دوام پارچه های تیره را افزایش دهید.

مرتبط  پارچه کرپ مازراتی مناسب چه فصلی است

• آب گرم

شستن لباس ها در آب داغ به مرور زمان احتمال پوشیدن لباس های نخی را افزایش می دهد. گرمای آب رنگ و حتی جنس لباس را تغییر می دهد. پس هنگام دوش گرفتن به آب سرد توجه کنید و لباس های خود را تا حد امکان با آب سرد بشویید

• شوینده‌های قوی

درست است که شوینده های قوی به تمیز کردن لباس ها تا حد امکان کمک می کنند. اما ترکیبات شیمیایی به تدریج به الیاف پارچه و رنگ آن حمله می کند و باعث پیری، سایش و کم رنگ شدن لباس می شود. برای رفع این مشکل، شستشوی لباس ها با مواد شوینده ملایم توصیه می شود.

• شست‌وشوی متعدد

اگر لباس‌های تیره را بیش از حد بشویید، می‌تواند باعث محو شدن رنگ و سفید شدن پارچه شود. بنابراین بهتر است لباس های خود را به درستی و کامل بشویید. به این ترتیب می توانید به میزان قابل توجهی ساییدگی و پارگی لباس را کاهش دهید.

رایج‌ترین روش‌های مراقبت از لباس مشکی و جلوگیری از فرسودگی پارچه چیست؟

برای جلوگیری از فرسایش لباس لازم است تگ راهنمای آن را با دقت مطالعه کرده و نکات اشاره شده در آن را رعایت کنید./ عکس از: Damir-Khabirov

فهمیدن نحوه نگهداری از لباس مشکی می تواند به کاهش ساییدگی و آسیب احتمالی به لباس کمک کند. برخی از روش های رایج در این زمینه عبارتند از:

• در هنگام شست‌وشو لباس‌هایتان را پشت و رو کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش عمر و حفظ بافت و ساختار آن، خشک کردن لباس‌ها قبل از شستشو است.

• لیبل و راهنمای شست‌وشوی لباس‌ها را با دقت مطالعه کنید

لوگوهای لباس اغلب جدی گرفته می شوند و افراد کمی آن را جدی می گیرند، اما توصیه می کنیم این راهنما را با دقت بخوانید. از آنجایی که تمامی اطلاعات مربوط به نحوه کنترل و شستشو در این قسمت یا به طور کلی علامت نوشته شده است. این برچسب چرخه و میزان آب شستشو را به شما می گوید تا آسیب به لباس ها به حداقل برسد. تا کنون تمامی اطلاعات مربوط به نظافت و نظافت در این قسمت گنجانده شده است.

• شدت شست‌وشو را برای لباس‌های تیره کم کنید

شستن لباس های تیره در ماشین لباسشویی در حالت کم می تواند به بهترین نتیجه ممکن دست یابد. انجام این کار آسیب به لباس شما را به حداقل می رساند و از پارگی جلوگیری می کند.

مرتبط  با بهترین پارچه های طرحدار زمستانی آشنا شوید

• لباس‌های تیره و مشکی را جداگانه بشویید

اگر لباس‌های تیره و روشن را با هم در ماشین لباسشویی قرار دهید به یکدیگر رنگ می‌دهند./ عکس از: tirc83

دسته بندی و دسته بندی لباس های روشن و تیره قبل از شستشو بهترین راه برای مراقبت از انواع پارچه است. به این ترتیب از رنگی شدن لباس ها با هم جلوگیری می کنید و از درخشندگی و شدت رنگ های خود اطمینان حاصل می کنید.

• پارچه‌های ضخیم را از لباس‌های نازک جدا کنید

بعلاوه شستن سنگین و ظریف الیاف لباس های نازک و ظریف را آب کرده و از بین می برد. بنابراین توصیه می کنیم لباس های سنگین و نازک مانند شلوار یا کاپشن جین و لباس های پشمی را جداگانه بشویید و آن ها را همراه با حریر، حریر، پنبه یا پلی استر و لباس های تمیز در ماشین لباسشویی قرار ندهید. به این ترتیب از لباس های خود جلوگیری می کنید.

نوع لباسشویی را بشناسید.

• به جای پودر از مایع لباس‌شویی استفاده کنید

مواد شوینده پودری معمولاً به سختی در آب سرد حل می شوند. این کار از شسته شدن یا شستن کامل لباس های شما جلوگیری می کند و بقایای گرد و غبار باقی می ماند. اما مایع لباسشویی قدرت پاک کنندگی خوبی دارد و در حین شستشو از روی پارچه جدا می شود. در عین حال، برخی از انواع شوینده های مایع به طور ویژه برای تمیز کردن لباس های تیره و مشکی طراحی شده اند. همه این عوامل از فرسایش جلوگیری می کند و از کمرنگ شدن لباس مشکی شما جلوگیری می کند.

• از نرم‌کننده‌های مخصوص لباس‌های تیره استفاده کنید

استفاده از نرم کننده لباس برای لباس های تیره راه خوبی برای مراقبت از لباس های تیره است و به محافظت از رنگ و رنگ آنها کمک می کند. در عین حال با کمک این نرم کننده ها لباس های شما بوی بهتری خواهند گرفت.

روش صحیح خشک کردن لباس‌های تیره چیست؟

تا جای ممکن لباس‌های مشکی‌تان را در دستگاه خشک‌کن قرار ندهید. در عوض، می‌توانید برای مدت نسبتا کوتاهی آن‌ها را در هوای آزاد و در مجاورت نور خورشید بگذارید تا کاملا رطوبت‌شان را از دست بدهند./ عکس از: Amoniak

مراقبت از خشک شدن اولیه یکی از راه های مهم مراقبت از لباس مشکی است به همین دلیل تا حد امکان از خشک کردن لباس ها خودداری می کنیم، بهتر است لباس ها را بیرون بگذارید تا کاملا خشک شوند. زیرا دمای بالای خشک کن می تواند به لباس های مشکی آسیب برساند و به رنگ قهوه ای درآید.

• به جای اتو کردن، چروک های لباس را با بخار دادن از بین ببرید. در صورت لزوم، اتو را در دمای پایین نگه دارید. حرارت مستقیم و مداوم اتو به الیاف و رنگ مواد آسیب می رساند.

• از خدمات خشکشویی استفاده کنید. برخی از لباس‌ها به دلیل رنگ‌ها، مواد، دوخت و روکش مخصوصی که دارند برای شستن در مواد شوینده ملایم طراحی شده‌اند و به صورت حرفه‌ای درمان می‌شوند. به طور کلی شستشو و اتو کردن لباس در منزل به روش سنتی و با استفاده از مواد سنتی انجام می شود. هر یک از اینها می تواند باعث آسیب کلی، تغییر رنگ یا بدتر شدن بدنه و ساختار لباس شود.

مرتبط  با انواع پارچه فوتر بیشتر آشنا شوید

روش‌های شست‌وشوی الیاف پلی‌استر و مصنوعی چیست؟

پلی‌استرها و الیاف مصنوعی از ساختار ظریف‌تری برخوردارند و به مراقبت بیش‌تری نیاز دارند./ عکس از: ronstik

پارچه های پلی استر و الیاف طبیعی به راحتی در اثر شستشوی نادرست آسیب می بینند. برای تمیز کردن و نگهداری الیاف مصنوعی باید به نکات زیر توجه کرد:

• از کیسه‌های مخصوص شست‌وشوی لباس استفاده کنید

برای سالم نگه داشتن لباس ها، بهتر است قبل از گذاشتن لباس ها در ماشین لباسشویی، آن ها را در کیسه لباسشویی قرار دهید. به این ترتیب می توانید خطر آسیب دیدن پارچه را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. خوشبختانه این روزها در اکثر فروشگاه ها کیسه های مخصوص لباسشویی وجود دارد.

انواع کیسه لباسشویی.

• تا جای ممکن لباس‌هایتان را با دست بشویید

شستن لباس ها با دست روشی عالی برای حفظ رنگ و بافت آن ها است. به خصوص اگر لباس‌هایتان لک شده یا نیازی به شستشوی کامل ندارند، بهتر است به جای استفاده از ماشین لباس‌شویی، آن‌ها را با آب سرد بشویید.

نکات کلی و مهم مربوط به روش‌های مراقبت از لباس مشکی

عکس از: Andrey-Cherkasov

برای افزایش ماندگاری، سلامت، بافت و ثبات رنگ لباس قرمز به نکات زیر توجه کنید: • اگر لباس کثیف است، به جای شستن کل لباس، فقط لکه ها را پاک کنید.

• لباس ها را در سردترین آب بشویید.

• لباس ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

• لباس را برای مدت طولانی رها نکنید. در زیر نور مستقیم خورشید.

• لباس ها را تا حد امکان تا کنید و آنها را در جعبه آویزان نکنید.

• هنگام آویزان کردن لباس حتما از پارچه نرم استفاده کنید. . مطمئن شوید که نمی چسبد. روی شانه های لباس فشار دهید.

سخن آخر

مشکی بدون شک یکی از معروف ترین و پرکاربردترین رنگ های دنیای مد است. شما نیز مانند بسیاری از افراد، احتمالاً تعداد بیشماری پیراهن مشکی در کمد خود دارید. به همین دلیل خوب است بدانید که اصول و روش هایی وجود دارد که به ماندگاری و زیبایی بیشتر لباس های تیره کمک می کند. لباس های مشکی نسبت به لباس های دیگر حساس ترند و زودتر پیر می شوند زیرا الیاف پارچه دارای رنگ های قوی تری است. علت این امر عوامل زیادی مانند کهنگی و فرسودگی، شستشوی نامناسب و نگهداری نامناسب است. در این مطلب سعی کرده ایم ضمن بررسی راه های مراقبت از لباس مشکی، راهکارهای موثری برای افزایش ماندگاری رنگ و بافت لباس مشکی با شما در میان بگذاریم. منتظر نظرات و تجربیات شما در بخش نظرات کاربران هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا