بهداشت و سلامت

این عادات استخوان‌ها را ضعیف می‌کنند!

به طور کلی مصرف کافی لبنیات، فعالیت بدنی و مصرف کافی ویتامین D برای تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان، درد مفاصل و آرتروز در سنین بالا توصیه می شود. این مقاله از مجله اینترنتی بنوان به بررسی عوامل خطر استخوان می پردازد.

استعمال سیگار و رادیکال‌های آسیب‌رسان

سیگار باعث تولید رادیکال های آزاد در بافت های بدن می شود. رادیکال های آزاد نه تنها به ریه ها آسیب می رساند، بلکه به سلامت استخوان ها نیز آسیب می رساند. افرادی که سیگار می کشند تراکم استخوان کمتری دارند.

کم‌تحرکی از عوامل مضر برای استخوان

افرادی که مشاغل کم تحرک دارند بیشتر در معرض از دست دادن سریع استخوان هستند. انقباض عضلانی باعث تقویت استخوان ها می شود. بنابراین ورزش و فعالیت بدنی برای سلامت استخوان بسیار مهم است.

مصرف مواد غذایی پرنمک

مصرف زیاد نمک با کاهش تراکم استخوان همراه است. وقتی سطح سدیم افزایش می یابد، بدن کلسیم بیشتری از طریق ادرار دفع می کند. در واقع، زنان می توانند هر سال یک درصد از تراکم استخوان خود را تنها با خوردن یک گرم سدیم بیشتر در روز از دست بدهند.

حضور نداشتن در فضاهای باز

ویتامین D برای قوی نگه داشتن استخوان ها مهم است. به دلیل کمبود این ویتامین، استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از راه‌هایی است که بدن ما ویتامین D را به دست می‌آورد، بنابراین اگر فردی زمان کافی را در بیرون از خانه سپری نکند، ممکن است دچار کمبود این ماده مغذی شود.

مرتبط  علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟+ویدیو

مصرف بیش‌ از حد مواد دارای پروتئین

رژیم غذایی سرشار از گوشت و پروتئین برای استخوان ها مضر است. در طی فرآیند هضم، پروتئین های حیوانی اسیدهایی مانند اسید فسفریک، اسید سولفوریک و غیره آزاد می کنند که باعث تغییر PH بدن می شود. هنگامی که بدن اسیدی تر می شود، بسیاری از مواد معدنی از استخوان ها از بین می رود.

پیشنهادهایی برای تقویت استخوان

  • از غذاهای غنی شده استفاده کنید
  • استفاده از مکمل های کلسیم
  • استفاده از آجیل و دانه ها
  • ورزش‌ مداوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا