روانشناسی

هرگز این موارد را به فرد مضطرب نگویید

اگر بخواهیم استرس و اضطراب یک دوست یا عزیز را از بین ببریم، اغلب گفتن کلمات درست دشوار است. در این مقاله مجله اینترنتی دلتا به نحوه برخورد با افراد مضطرب می پردازیم.

با افراد مضطرب چگونه برخورد کنیم

اغلب وقتی با این افراد سر و کار داریم، به آنها اطمینان می دهیم که همه چیز برای کاهش اضطراب آنها خوب است. اما این روش جواب نمی دهد. لطفاً با ما همراه باشید تا بدانیم رفتار صحیح چیست.

نگران نباش

اضطراب اشکال و شدت های مختلفی دارد، از اضطراب خفیف تا شدید، و عوامل زیادی می توانند باعث شوند که فرد این اضطراب را تجربه کند. افرادی که از اضطراب رنج می برند به میل خود این حالت را انتخاب نمی کنند و به سختی می توانند احساسات خود را کنترل کنند. اگر نتوانید با کلمات مناسب این افراد را آرام کنید، گفتگو به بیهودگی و سردرگمی تبدیل می شود. در واقع، شرایط برای افراد مبتلا به اضطراب ممکن است بهبود نیابد، اما ممکن است بدتر شود
درک نیازها و تجربیات افراد دارای اضطراب مهم است. لازم به ذکر است که این افراد با نگرانی های خودشان که در موقعیت های مختلف به وجود می آیند نیاز به کمک و آرامش دارند. هنگام ارتباط با آنها بهتر است از کلمات و رفتارهایی استفاده کنید که به آنها احترام بگذارد و آنها را بپذیرد. به جای تجزیه و تحلیل یا قضاوت، فضای امن و حمایتی برای گوش دادن و فهمیدن فراهم کنید.

مرتبط  هرگز بدون عشق ازدواج نکنید

به خودت متکی باش

هنگام برقراری ارتباط با افراد مضطرب، باید از عباراتی استفاده کنیم که به طرف مقابل اطمینان و حمایت می‌دهد و اقداماتی را انجام دهیم که به فرد کمک کند احساس آرامش و بهتری داشته باشد. در این معنا می توانید از جملات زیر استفاده کنید:

1. \”حالت چطوره؟\” به فرد مضطرب اجازه دهید آزادانه احساسات خود را بیان کند و با حوصله و دقت گوش دهد. 2. “چه چیزی باعث این احساس می شود؟” این به شما کمک می کند تا راه حل های مناسب را پیشنهاد دهید. 3. “آیا راهی برای آرام کردن خود دارید؟” به فرد فرصت دهید تا در مورد راه های ممکن برای کاهش اضطراب صحبت کند. این نشان می دهد که شما به او اعتماد دارید و او می تواند احساساتش را التیام بخشد.

4. “چطور میتوانیم کمک کنیم؟” این سوال نشان می دهد که می خواهید به فرد کمک کنید تا بر اضطراب خود غلبه کند. برای پاسخ به این سوال، فرد مضطرب می تواند نیازها و انتظارات خود را بیان کند و شما می توانید به سادگی و به طور موثر به او کمک کنید.

انقدر فکر نکن

اضطراب افراد را در سطح بالایی از هوشیاری قرار می دهد و در چنین شرایطی هر مشکل کوچکی می تواند خطرناک و تهدید کننده تلقی شود. جالب اینجاست که ژن های ما نیز بر خلق و خوی ما تاثیر می گذارند. بنابراین، نمی‌توانیم افکاری که باعث نگرانی می‌شوند را کنترل کنیم و عبارات بی‌اندیشه‌ای که فرد مقابل را نگران می‌کند، تکرار کنیم.

مرتبط  هشدار، طلاق عاطفی در کمین زندگی شماست

از استرسی بودن دست بردار

استرس به واکنش بدن به موقعیت ها و رویدادهای مختلف اشاره دارد. به گفته انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، علائم استرس شامل افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، تغییرات چهره، تغییرات خلقی و اضطراب است. از سوی دیگر، اضطراب تأثیر بسزایی بر ذهن دارد. کارشناسان معتقدند که استرس و اضطراب اغلب همزمان اتفاق می‌افتند یا می‌توان گفت که اضطراب با استرس شروع می‌شود. در حالت اضطراب مثلا در حالت استرس زیاد سیستم قلبی عروقی فعال می شود و شاهد علائمی مانند افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و گرگرفتگی هستیم. همچنین این وضعیت می تواند بر روان فرد تأثیر بگذارد و باعث ایجاد احساسات منفی، اضطراب و نگرانی شود.

مرد شو

در پسران تصور می شود که اضطراب ناشی از عدم بلوغ است، نوعی تشخیص اشتباه. در این موقعیت های عاطفی، افراد کمک روانی می خواهند، نه حل مشکل.

من هم استرس دارم

گفتن «من هم افسرده هستم» به یک فرد افسرده، باعث افزایش اضطراب و نگرانی می شود. خوب است بدون قضاوت گوش کنید و از کسانی که رنج می برند حمایت کنید. در مورد اضطراب صحبت نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا