بهداشت و سلامت

آیا مرگ ناگهانی در کمین شماست؟

مرگ ناگهانی به عنوان مرگ 24 ساعت پس از شروع علائم تعریف می شود، اما مطالعات نشان داده است که این مرگ ها در عرض چند دقیقه یا چند ثانیه پس از شروع علائم رخ می دهد. برای آشنایی با برخی از علل مرگ ناگهانی، بنوان را به صورت آنلاین بررسی کنید.

دلایل مرگ ناگهانی چیست؟

مرگ ناگهانی در اثر اختلالات قلبی

یک مرگ بسیار ناگهانی و غیرمنتظره که به سرعت و در عرض چند دقیقه اتفاق می افتد، بیماری مزمن قلبی است. نارسایی غیرقابل برگشت قلبی مرگ در نظر گرفته می شود. البته همیشه اختلالی در قلب وجود ندارد، سیستم عروقی متصل به آن ممکن است دچار اختلال شود.

نارسایی عروق کرونر

در این بیماری به دلیل تنگ شدن عروق کرونر، جریان خون کافی به عضله قلب وجود ندارد. مرگ اغلب در حین ورزش، عصبانیت و هیجان رخ می دهد.

ترومبوز (لخته) عروق کرونر

یک سوم مرگ های ناگهانی ناشی از لخته شدن و انسداد عروق کرونر است که باعث توقف جریان خون می شود.

انفارکتوس میوکارد

هنگامی که یکی از شریان ها باریک یا به طور کامل مسدود می شود، خون کافی به عضله قلب نمی رسد و باعث آسیب جزئی به عضله قلب می شود که به آن حمله قلبی می گویند.

مرتبط  درمان فوری یبوست با معجون خانگی

فیبروز میوکارد

پس از حمله قلبی، سلول های ماهیچه قلب نمی توانند بازسازی و تولید مثل شوند و پلاک های بزرگ و سختی در محل آسیب ایجاد می شود که باعث اختلال در عملکرد قلب و جریان خون می شود. این افراد مستعد مرگ ناگهانی هستند.

بزرگی بطن چپ

فشار خون بالا باعث بیماری قلبی می شود. در بیماران مبتلا به فشار خون کنترل نشده، بطن چپ به تدریج گشاد می شود. اندازه عضله قلب باعث اختلال در عملکرد آن می شود.

تنگی دریچه آئورت

تنگی دریچه آئورت در مردان بالای 60 سال شایع تر است، اما برخی از افراد جوان تر مبتلا به بیماری مادرزادی آئورت دچار تنگی دریچه آئورت می شوند. و این عارضه می تواند منجر به مرگ ناگهانی شود

مرگ ناگهانی در اثر اختلالات شریانی

یکی دیگر از بیماری های رایج که معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند و می تواند منجر به مرگ ناگهانی شود، بیماری آنوریسم است. در این بیماری مشکل در دیواره رگ است. دیواره ورید منبسط می شود و گاهی به اندازه پرتقال می رسد. آنوریسم می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد. شایع ترین محل منشا آئورت شکمی است. (این مشکل در بزرگسالان و مردان بیشتر دیده می شود.)

مرگ ناگهانی در اثر ضایعات داخل جمجمه

یکی دیگر از دلایل مرگ ناگهانی آسیب به رگ های خونی داخل جمجمه است. علت نسبتاً شایع مرگ ناگهانی آنوریسم میوه است که در افراد جوان و میانسال شایع است.

مرگ ناگهانی در اثر اختلال در سیستم تنفسی

علت اصلی مرگ ناگهانی مربوط به دستگاه تنفسی عروقی است. آمبولی ریه شایع ترین علت مرگ و میر مربوط به سیستم تنفسی است. در نتیجه، لخته می تواند به قلب برود و باعث حمله قلبی شود. مرگ سریع و مرگ ناگهانی نیز در عفونت های شدید ریه، تومورهای بدخیم و در بیماری به نام سل دیده می شود.

مرتبط  درمان های خانگی دندان درد کودکان

مرگ ناگهانی ناشی از ابتلا به آسم

در آسم، مرگ ناگهانی و غیر قابل توضیح حتی در غیاب حمله مداوم آسم یا حمله حاد آسم رخ می دهد. در واقع مرگ ناگهانی بدون هیچ علت قابل قبولی در نتیجه آسم دیده می شود

مرگ ناگهانی حین یا بلافاصله بعد از نزاع و درگیری شدید

این نوع مرگ را رویداد خاموش می نامند. یکی از علل مرگ ناگهانی در این موارد افزایش موادی به نام کاتکول آمین ها در خون است. که باعث افزایش ضربان قلب افزایش فشار خون و افزایش نیاز قلب به اکسیژن می شود و اگر قلب نتواند اکسیژن کافی را تامین کند باعث مرگ می شود. نوشیدن الکل می تواند باعث مرگ ناگهانی در زمان جنگ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا