دانستنی

مزایای موی فر طبق نظریه تکاملی

علت موهای مجعد می تواند متفاوت باشد. برای برخی، علت وز شدن موها ژنتیک است، برای برخی دیگر دلیل آب و هوا است. اخیراً دانشمندان کشف کرده اند که دلایل تکاملی برای موهای مجعد وجود دارد. مجله اینترنتی دلتا را دنبال کنید.

کارکرد موی سر

اینکه چرا انسان ها بر خلاف سایر حیواناتی که تمام بدنشان را با خز می پوشانند فقط روی سرشان مو دارند، سوالی قدیمی است که هنوز پاسخی برای آن داده نشده است. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که موهای مجعد ممکن است مزیت تکاملی اجداد ما بوده باشد.

مزایای موی فر

تصور می‌شود که تکامل موهای مجعد مزایایی را برای جمعیت‌های اولیه انسان فراهم کرده است. علت دقیق موهای مجعد هنوز مورد بحث است و برخی نظریه ها نشان می دهند که علت موهای مجعد ممکن است تکامل باشد.

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV)

موهای مجعد متراکم تر و ضخیم تر از موهای صاف هستند و محافظت بیشتری در برابر اشعه های مضر UV خورشید دارند. برای افرادی که در مناطقی با نور شدید آفتاب زندگی می کنند ایده آل است، زیرا از آفتاب سوختگی و آسیب پوست سر محافظت می کند، که می تواند در طول روند رشد باعث تیرگی شود.

تنظیم دمای بدن

ساختار موهای مجعد باعث ایجاد گردش هوا بین ساقه های مو می شود که به عنوان یک مانع عمل می کند و به تنظیم دمای بدن کمک می کند. هوای محبوس شده بین ساقه مو به عنوان سدی در برابر گرما و سرما عمل می کند و محیطی راحت برای پوست سر فراهم می کند و از پوست سر محافظت می کند.

مرتبط  اجداد ما چطور با اضطراب خود مواجه می‌شدند؟

بهبود حفظ رطوبت

موهای مجعد دارای بافت منحصر به فردی هستند که به آنها کمک می کند رطوبت را به طور موثرتری حفظ کنند گردش طبیعی آن باعث کاهش تبخیر رطوبت از پوست سر و مو شده و رطوبت بهتری را در محیط های خشک به موها می رساند. پوست سر می تواند در رطوبت بیش از حد به دلیل رطوبت مو نقش داشته باشد

|

محافظت مکانیکی

ساختار پیچ خورده موهای مجعد می تواند به عنوان یک مانع فیزیکی عمل کند و از تار و مو در برابر عوامل خارجی مانند اصطکاک، ساییدگی و آسیب محافظت کند. دلیل موهای مجعد ممکن است این باشد که موهای مجعد احتمال شکستگی مو را کاهش می دهد و یک بالشتک طبیعی در برابر موخوره ایجاد می کند.

بهبود حس لامسه

موهای مجعد نسبت به موهای صاف به لمس حساس تر هستند زیرا انتهای عصبی بیشتری در اطراف فولیکول های مو وجود دارد. این افزایش حساسیت ممکن است مزیتی برای انسان های اولیه در تشخیص و واکنش به تغییرات محیطی، مانند تغییر سرعت باد یا وجود حشرات یا سایر تهدیدات بالقوه باشد و ممکن است علت ریزش مو در انسان باشد. به بهبود ، جشن حس لامسه

چرا موی فر یک مزیت تکاملی به حساب می‌آید؟

به دلایلی که در بالا ذکر شد، موهای مجعد ممکن است یکی از دلایلی باشد که نئاندرتال ها جایگزین موهای مجعد شدند که حدود 40000 سال پیش از بین رفتند. ژن های موهای مجعد خیلی زود در تکامل انسان ایجاد شدند و علت موهای مجعد را به افزایش اندازه مغز انسان نسبت می دهند. ژن های موهای مجعد که از پوست سر در برابر اشعه های خورشید محافظت می کنند، مزیت خاصی به صاحبان چنین موهایی می دهند.

مرتبط  آپدیت تلگرام قصه‌ای دنباله‌دار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا