بهداشت و سلامت

خستگی مداوم خبر از اختلالی مرگبار می‌دهد!

غده تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در جلوی گردن قرار دارد. هورمون های این غده سرعت متابولیسم بدن را کنترل می کنند. بیماری تیروئید می تواند متابولیسم شما را کاهش داده و افزایش دهد. تعدادی از علائم زمانی رخ می دهد که سطح هورمون ها خیلی پایین یا خیلی زیاد باشد. مجله اینترنتی بنوان در این مقاله مهمترین علائم بیماری تیروئید را فهرست کرده است.

خستگی و ضعف عضلانی دارید

یکی از بارزترین علائم کم کاری تیروئید خستگی غیرعادی است. تولید نامتعادل هورمون می تواند باعث درد یا ضعف عضلانی شود. باعث بی قراری و گیجی می شود و می تواند باعث خواب سریع و ناگهانی شود. این وضعیت با علائمی مانند بی خوابی یا اختلالات خواب ظاهر می شود.

ناتوانی در کاهش وزن از علائم اختلال در غده تیروئید

خیلی اوقات ما گرسنگی می‌کشیم یا گرسنگی می‌کشیم تا چند پوند از دست بدهیم، چربی نمی‌خوریم یا ورزش نمی‌کنیم و وقتی نتایج مثبتی نمی‌بینیم، همه چیز را مقصر می‌دانیم جز تیروئید. در صورت بروز این مشکل توصیه می شود با پزشک مشورت کنید.

برجسته شدن جلوی گردن

اصطلاح پزشکی “گواتر” رشد یا تورم در جلوی گردن است که در اثر تورم غده تیروئید ایجاد می شود. در بیشتر موارد، گواتر به راحتی قابل تشخیص است، اما درمان فوری ضروری است. گواتر می تواند در نتیجه کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید باشد. این بدان معناست که این غدد خیلی کم یا بیش از حد هورمون تولید می کنند.

مرتبط  روش‌های از بین بردن چربی زیر بغل

غیرطبیعی کار کردن مزاج

در صورت کم کاری تیروئید، این غده هورمون های کمتری تولید می کند که برای متابولیسم غذا با سرعت طبیعی کافی نیست و یکی از نتایج آن می تواند یبوست باشد. اما پرکاری تیروئید (که در اثر برخی مواد غذایی مانند کربوهیدرات ها ایجاد می شود) باعث افزایش سطح این هورمون و ایجاد اسهال و حالت تهوع می شود.

دوره ماهیانه نامنظم یا غیرطبیعی دارید

طبق تحقیقات، پرکاری تیروئید می تواند منجر به قاعدگی غیرطبیعی شود. در نهایت، نشان داده شده است که سطوح نامنظم هورمون در شروع غیر طبیعی قاعدگی نقش دارد، اگرچه درمان در مراحل اولیه پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید ممکن است با علائم بعدی مقابله کند.

مشکلات قلبی

تیروئید و قلب دو موضوع رایج در جامعه پزشکی هستند. تحقیقات نشان می دهد که سطوح پایین هورمون تیروئید می تواند بر سیستم قلبی عروقی اثراتی مانند ضربان قلب بالا یا پایین، تپش قلب و درد قفسه سینه و فشار خون بالا یا پایین داشته باشد.

دیگر علائم اختلال در غده تیروئید

عوارض بارداری: در دوران بارداری، کم کاری تیروئید می تواند باعث رشد غیر طبیعی جنین شود و احتمال سقط جنین را افزایش دهد. کم کاری تیروئید می تواند کیفیت اسپرم را مختل کند.

احساس نگرانی و اضطراب: سطوح پایین هورمون تیروئید اغلب با علائم افسردگی، اضطراب و بی قراری همراه است. برای آشنایی بیشتر با این بیماری، در مورد اثرات جبران ناپذیر کمبود ویتامین D مطالعه کنید.

خشکی پوست و مو: چین و چروک های زودرس، شوره سر، پوسته پوسته شدن یا رنگ غیر طبیعی پوست، خشکی و خارش پوست سر. مو، موهای شکننده و کشیده، ریزش مو و رشد کند می تواند یکی دیگر از علائم اختلال تیروئید باشد.

مرتبط  ۵ فایده باورنکردنی ۳۲ بار جویدن غذا

توجه

با توجه به اینکه بیماری های تیروئید می تواند کشنده باشد، در صورت مشاهده علائم ذکر شده حتما به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا