روانشناسی

عوارض کم خوابی و تعداد ساعات خواب مناسب برای هر فرد

اثرات کم خوابی بر سلامت جسمی و روانی تأثیر می گذارد. تاثیر خواب بر سلامتی جنبه مهمی از اهمیت خواب خوب شبانه است. خواب به عنوان یک نیاز طبیعی بدن و ذهن ما بسیار مهم است و باعث ترمیم و بازسازی بدن، سم زدایی بدن، تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت روان و تقویت حافظه و تمرکز، کاهش استرس و افزایش قدرت بدنی می شود. با ما در بنوان همراه باشید تا برخی از اثرات کم خوابی را بررسی کنیم:

عوارض کم خوابی بر سلامت جسم و روان

خواب خوب و سالم به بدن اجازه می دهد تا سلول ها را بازسازی و بازسازی کند. در طول خواب عمیق، مغز زمان کافی برای به خاطر سپردن، تمرکز و پردازش اطلاعات دارد، اما اگر این فرآیند به درستی انجام نشود، مشکلات زیادی در انتظار سلامتی بدن است.

  1. اختلال شناختی

کمبود خواب بسیاری از عملکردهای شناختی از جمله توجه، تمرکز، حل مسئله، تصمیم گیری و حافظه را مختل می کند. همچنین می تواند بر خلاقیت و عملکرد شناختی کلی تأثیر بگذارد.

  1. اختلالات خلقی

یکی دیگر از نشانه های ارتباط بین خواب و سلامت روان این است که بی خوابی مزمن با افزایش خطر اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب مرتبط است. اختلالات خواب نوسانات خلقی را تشدید می کند و منجر به بی ثباتی عاطفی و تحریک پذیری می شود.

  1. ضعف سیستم ایمنی

کمبود خواب سیستم ایمنی را ضعیف می کند و افراد را در برابر عفونت ها، ویروس ها و سایر بیماری ها آسیب پذیرتر می کند. همچنین توانایی بدن برای التیام خود را پس از بیماری یا آسیب کاهش می دهد.

  1. افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن
مرتبط  این مردان فقط رابطه نامشروع می‌خواهند نه ازدواج

پیامدهای کم خوابی با خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن از جمله چاقی، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها ارتباط مستقیم دارد.

  1. نقض عملکرد حرکتی

اثرات کم خوابی بر خواب و سلامت روان شامل اختلال در مهارت های حرکتی، هماهنگی بدن و زمان فعالیت مغز می شود و می تواند خطر تصادفات از جمله حوادث محل کار و تصادفات رانندگی را افزایش دهد.

  1. عدم تعادل هورمونی

اثرات کم خوابی تعادل هورمونی را مختل می کند و بر کنترل اشتها، متابولیسم و ​​حساسیت به انسولین تأثیر می گذارد. در این فرآیند وزن و اشتها افزایش می یابد و خطر ابتلا به اختلالات متابولیکی مانند دیابت وجود دارد.

  1. اختلال در قضاوت و تصمیم گیری

تأثیر خواب بر قضاوت، تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارد و پیامدهای جدی در بسیاری از زمینه‌های زندگی از جمله کار، روابط و امنیت شخصی دارد که نتیجه ارتباط بین خواب و سلامت روان است. .

  1. افزایش خطر ابتلا به اختلالات روانی

ارتباط بین خواب و سلامت روان به این معنی است که محرومیت طولانی مدت از خواب با افزایش خطر ابتلا به بیماری های روانی از جمله افسردگی، اضطراب و روان پریشی همراه است. کمبود خواب بر تمام اختلالات اضطرابی تأثیر فزاینده ای دارد و می تواند منجر به اشکال مزمن اختلالات اضطرابی پایدار شود. اولین مورد ایجاد عادات خواب سالم و اطمینان از مدت زمان خواب کافی برای جلوگیری از عوارض است. کمبود خواب بسیار مهم است. خوابیدن در روز به جای شب یکی از خواب های آزاردهنده ای است که می تواند باعث اختلال خواب شبانه شود و باید اصلاح شود. اگر از بی خوابی مداوم و عواقب کم خوابی رنج می برید، توصیه می شود بهداشت خواب را رعایت کنید، محیط خواب مناسبی ایجاد کنید، سطح استرس خود را مدیریت کنید و از متخصصان کمک بگیرید.

مرتبط  این افراد مناسب ازدواج نیستند + ویدیو

چند ساعت خواب کافی است ؟

اثرات کم خوابی بسته به میزان خواب فرد متفاوت است. میزان خواب مورد نیاز به سن، ویژگی های شخصی و سبک زندگی بستگی دارد. در اینجا چند توصیه کلی برای میزان خواب توصیه شده وجود دارد:

– نوزادان (0-3 ماه): 14-17 ساعت

– نوزادان (4-11 ماه): 15-12 ساعت .
6 سال) – 13 سال): 9-11 ساعت.
– جوانان (14-17 سال): 8-10.00.
– بزرگسالان (18-64 سال): 7-9 صبح. br>
– بزرگسالان (65 و بالاتر): 7-8 ساعت

این مهم است که به بدن خود و احساس خود در طول روز گوش دهید. اگر مدام خسته و گیج هستید، ممکن است نشانه کم خوابی باشد.

به یاد داشته باشید که کیفیت خواب مهمتر از کمیت است. حتی اگر ساعات توصیه شده برای سن خود را بخوابید، اما سبک بخوابید، با گریه از خواب بیدار شوید، عمیق نخوابید، زور نزنید، به اندازه کافی بخوابید.

بهترین ساعت خواب شب

بهترین زمان برای داشتن یک خواب خوب شبانه به ترجیحات فردی، برنامه کاری و عوامل سبک زندگی بستگی دارد. با این حال، به طور کلی توصیه می شود که برنامه خواب منظمی داشته باشید و خواب کافی در شب را در اولویت قرار دهید. برنامه خواب منظم به تنظیم ساعت داخلی بدن و بهبود کیفیت خواب کمک می کند. بهترین زمان برای بزرگسالان بین ساعت 10 صبح تا 12 بعد از ظهر است، اگرچه ترجیحات فردی ممکن است متفاوت باشد. تعداد ساعات خواب مناسب برای بزرگسالان نیز همانطور که در بالا ذکر شد از 7 تا 9 ساعت متغیر است.

بنابراین ایجاد شرایطی که شما را برای یک خواب خوب آماده کند نیز برای شما بسیار مفید خواهد بود. به جلوگیری از خواب شبانه کمک می کند. اثرات بی خوابی از فعالیت های تحریک کننده مغز بعد از ساعت 10:00 شب پرهیز کنید، از صفحه نمایش های الکترونیکی مانند تلفن همراه و لپ تاپ دوری کنید و در صورت تمایل، تکنیک های آرامش بخشی مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن را امتحان کنید.

مرتبط  این روابط هرگز به ازدواج ختم نمی‌شود

نتیجه‌گیری

در نهایت، بهترین زمان خواب بستگی به این دارد که چه چیزی برای نیازهای فردی و سبک زندگی شما مناسب است. با آزمایش برنامه‌ها و برنامه‌های خواب مختلف، می‌توانید زمان خواب ایده‌آل خود را بیابید و خواب کافی و عمیق داشته باشید و از کمبود خواب جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا