پارچه و خیاطی

همه‌چیز درباره پارچه ابریشم، تاریخچه، انواع و نحوه مراقبت از این پارچه چشم‌نواز

پارچه ابریشمی قوی ترین پارچه طبیعی در جهان است. علیرغم پیشرفت تکنولوژی، مواد زیستی تولید شده در آزمایشگاه بسیار بادوام هستند، اما هیچ پارچه ای به اندازه ابریشم در میان پارچه های طبیعی وجود ندارد. در این مقاله می خواهیم در مورد انواع پارچه های ابریشمی، تاریخچه آنها و نحوه نگهداری از آنها صحبت کنیم.

پارچه ابریشم؛ محکم‌ترین پارچه جهان

ابریشم عمدتاً از الیاف پروتئین طبیعی از جمله فیبروئین تشکیل شده است. این پروتئین توسط انواع خاصی از حشرات برای ساختن کاکائو ترشح می شود. راز حشرات مانند ابریشم است، اما بیشتر پارچه های ابریشمی دنیا در ابریشم ما یافت می شود. به حشراتی که فقط روی درختان زندگی می کنند سوسک می گویند. او از کوکوهای محافظی که در اطرافش رشد می کنند برای تامین فیبر استفاده می کند. جنگل کرم ابریشم واقعا زیباست.

این کوچولوی زیبا همان حشره‌ای است که لارو آن ابریشم تولید می‌کند.

در شرایط نوری خاص، ابریشم به دلیل ساختار مثلثی و منشوری خود، جلوه ای درخشان دارد. این منشورها نور را در زوایای مختلف منعکس می کنند و رنگ ابریشم کمانی زیبایی ایجاد می کنند. یکی از دلایل لوکس و گران بودن این پارچه ها همین است.

تاریخچه پارچه ابریشم

قدیمی ترین نمونه های ابریشم مربوط به 3630 قبل از میلاد است. مردم قدیم ابریشم را از حشرات می ساختند، ابریشم کشاورزی مانند امروز نیست. این حشرات در طبیعت در منطقه چین، هند و اروپا زندگی می کنند، بنابراین بسیار کمیاب هستند و نیازهای منسوجات را برآورده نمی کنند. شواهد باستان شناسی نشان می دهد که ابریشم در اوایل 6500 سال قبل از میلاد در چین وجود داشته است. با اطمینان می توان گفت که چینی های باستان باید ۳۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از ابریشم استفاده کرده باشند. با این حال، هیچ سوابق تاریخی محکمی وجود ندارد که نشان دهد این پارچه منشا چینی اولیه دارد. در فرهنگ چین باستان، ابریشم فقط فراوان بود. اما با توجه به پیشرفت تمدن و ثروت چین، مردم عادی نیز به این کالاها دست یافتند. جاده ابریشم از چین به اروپای غربی می رفت و بازرگانان چینی از این مسیر برای تجارت ابریشم و سایر کالاها به مناطق دوردست استفاده می کردند. او بخشی از نخبگان چینی است که به کشورهای دیگر سرایت کرده است. سرانجام در قرن اول پس از میلاد دانش صنعت چگونگی تولید ابریشم. کشورهای کره و هند. ابریشم در هند، تایلند و سایر کشورهای آسیایی کشت می شود. اما روش چینی برای این کار بهتر در نظر گرفته می شود.

تولید پارچه ابریشم در غرب و اروپا

بر اساس یک سری اسناد تاریخی، احتمالاً در گذشته تولید ابریشم در غرب وجود داشته است. ابریشم از زمان رومیان مورد توجه غربی ها بوده است، اما محبوبیت این کالای کمیاب در قرون وسطی افزایش یافت. در قرن یازدهم پس از میلاد، تولید ابریشم در سراسر اروپا آغاز شد. در طول قرون وسطی، بسیاری از شهرهای ایتالیا مانند لوکا، ونیز و فلورانس به شدت به تولید ابریشم متکی بودند. پس از آن، ابریشم بافی به سرعت در فرانسه و اسپانیا گسترش یافت.

در قرن هفدهم، پادشاه جیمز اول ابریشم را به دنیای جدید معرفی کرد. پس از قرون وسطی، ایالت های آمریکا، از جمله کانکتیکات و ماساچوست، به سرعت به مراکز تولید ابریشم تبدیل شدند. جنگ جهانی دوم ارتباط آمریکا با ابریشم تولید شده در آسیا را قطع کرد، بنابراین شرکت های آمریکایی به جای ابریشم از مواد مصنوعی مانند نایلون استفاده کردند.

مراحل تولید ماده ابریشم و تهیه پارچه از آن

به طور کلی می توان فرآیند سروکشت را در 6 مرحله خلاصه کرد:

مرحله اول

لاروهای ماده 300 تا 500 تخم در ماه می گذارند. تخم‌ها به حشره‌هایی تبدیل می‌شوند که برگ‌های صدف را می‌خورند. لاروها در طول رشد 4 بار پوست اندازی می کنند

مرحله دوم

کرم ابریشم که کرم نیست، در واقع یک لارو است، وقتی از شاخه بالا می رود، مقداری از پروتئین فیبرین را بیرون می کشد و شبکه ای برای چسبیدن به شاخه ایجاد می کند.

مرحله سوم

هنگامی که ابریشم آزاد می شود، لاروها خود به خود نوسان می کنند. این ابریشم تبدیل به کرم ابریشم سخت می شود. در 2 تا 3 روز، لارو حدود 1600 متر نخ ابریشم را می چرخاند.

مرتبط  روش‌هایی عالی و کاملا موثر برای پاک کردن لکه چربی از روی لباس

مرحله چهارم

هنگامی که کارگران نارگیل ها را جمع آوری می کنند، برای جلوگیری از رشد لارو در معرض گرمای شدید قرار می گیرند. فرآیند دندان زدایی شامل جوشاندن نارگیل برای مدت کوتاهی برای حذف مقدار کمی از سریسین موجود در کاکائو است، ماده ای چسب مانندی که توسط کرم های تشکیل دهنده نارگیل ترشح می شود. در این مرحله چربی بد از بین می رود.

مرحله پنجم

کارگران پیله ها را کاملاً با دست یا با دستگاه اتوماتیک می شویند تا انتهای طناب ها باز شود. سپس آنها را باز می کنند. کرم ابریشم از یک رشته فیبر دراز پیله می سازد. بنابراین، هر پیله کاملاً باز شده بخشی از ابریشم است:

با یک مسواک یا برس به‌راحتی می‌توان سر رشته را پیدا کرد. البته این روش دستی است.

سپس با نخ پیچیده می شود. هنگامی که نخ ابریشم دور زخم پیچیده می شود، به طور خودکار به نخ دیگری می پیوندد و یک نخ پیوسته را تشکیل می دهد. ابریشم باقی مانده در فیبر به نگه داشتن چوب ها در کنار هم کمک می کند. سپس این فیبر بلند به شکل یکنواخت تر بریده می شود. در این مرحله نخ آماده بافتنی است.

مرحله ششم

در نهایت تارهای ابریشم به روش ساتن بافی به پارچه تبدیل می شوند.

فرایندهای جانبی در تهیه پارچه ابریشم

برای اینکه پارچه ابریشمی ویژگی های مورد نظر سازنده را داشته باشد، باید فرآیندهای خاصی روی آن انجام شود. به عنوان مثال، قبل از بافتن نخ به پارچه، بسیاری از تولیدکنندگان ابتدا آن را رنگ می‌کنند، سفید می‌کنند یا با مواد مختلف درمان می‌کنند تا به خواص خاصی دست یابند.

کاربردهای پارچه ابریشم چیست؟

ابریشم به هزاران روش قابل استفاده است. اما برای حل مشکل می توان استفاده از این ماده را به دو دسته مصرفی و صنعتی تقسیم کرد:

ابریشم برای کاربردهای مصرفی

بیشترین استفاده از ابریشم در تولید لباس هایی مانند روسری، پیراهن، بلوز و لباس است. ابریشم هزاران سال است که به دلیل نرمی و دوام استثنایی خود مورد توجه بوده است و تا به امروز مصرف کنندگان همچنان ابریشم واقعی را به ابریشم مصنوعی ترجیح می دهند. ابریشم به دلیل سبکی و لطافت یکی از بهترین پارچه ها برای لباس زیر زنانه، لباس زیر مردانه، بالش، لباس خواب، پرده یا دیوارپوش است. یکی دیگر از کاربردهای رایج ابریشم در ساخت لباس های ورزشی است. برای این منظور، ابریشم با پنبه ترکیب می شود تا پارچه ای بسیار بادوام و مقاوم در برابر لکه به دست آید.

ابریشم برای کاربردهای صنعتی

اگرچه استفاده از نخ ابریشم بیشتر برای مقاصد تجاری رایج است، اما بسیاری از تولیدکنندگان از جمله سازندگان چتر نجات و تولیدکنندگان محصولات پزشکی به ویژه بخیه های جراحی همچنان از آن استفاده می کنند. ظرافت الیاف ابریشم و خواص ضد باکتریایی آن، این ماده را برای درمان پزشکی مناسب می کند.

بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان ابریشم در جهان کدام کشور است؟

بزرگ‌ترین تأمین‌کننده پارچه ابریشم در جهان چین است.

بر اساس گزارش ورلد اطلس، چین بزرگترین تولید کننده ابریشم در جهان است. این کشور با تولید سالانه حدود 150000 تن ابریشم که 78 درصد از تولید ابریشم جهان را تشکیل می دهد، از بزرگترین رقیب خود یعنی هند که سالانه 35000 تن ابریشم تولید می کند، فاصله زیادی دارد. رتبه سوم به ازبکستان و رتبه چهارم به تایلند تعلق دارد. چین نه تنها بزرگترین تولید کننده پارچه های ابریشمی، بلکه بزرگترین بازار ابریشم در جهان است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا بزرگترین مصرف کنندگان ابریشم تولید شده در هند و چین هستند.

قیمت پارچه ابریشم

پارچه های ابریشمی بسیار گران و گران هستند. از آنجایی که تولید آن مشکل است، پرورش کرم ابریشم زمان زیادی می برد و هزینه زیادی نیز می طلبد و باید هزینه حمل و نقل و حمل ابریشم را از مبدا به مصرف کننده اضافه کنید.

انواع ابریشم و انواع پارچه ابریشمی را بشناسید

انواع مختلف مواد اولیه ابریشم و پارچه ابریشم بافت های متفاوتی دارند. به همین دلیل انواع پارچه ابریشمی هم داریم. در زیر هر دو را در دو بخش ارائه می دهیم:

انواع ابریشم؛ از کرم توت تا صدف دریای مدیترانه

اگرچه ابریشم توت رایج ترین و پرمصرف ترین ابریشم است، اما انواع دیگری از پارچه های ابریشمی را نیز در زیر داریم:

ابریشم مالبری؛ رایج‌ترین ابریشم جهان

ابریشم توت ساده ترین و ارزان ترین ابریشم است. تقریباً تمام پارچه های ابریشمی در جهان از ابریشم توت تهیه می شود. این ابریشم از کرم‌های ابریشم است که از انگور سفید تغذیه می‌کنند و همه ما این را می‌دانیم.

اِری سیلک؛ ابریشم صلح

این ابریشم را ابریشم صلح می گویند; دلیلش این است که برای انجام این کار لازم نیست حشرات را بکشید. کرم ابریشم روی کرچک زندگی می کند، بنابراین گاهی اوقات به این ابریشم کرچک می گویند. پارچه ای که از آن ساخته شده است بسیار سنگین تر و بادوام تر از ابریشم توت است. می توان گفت که در این زمان او در هیچ کجا به دنیا نمی آید.

ابریشم تاسار؛ از کرم ابریشم بومی هند

پس از توت، ابریشم تزار رایج ترین نوع ابریشم سبز است. این ابریشم به راحتی از پنبه هندی به دست می آید. به دلیل رنگ مسی طبیعی آن، رنگ آمیزی آن بسیار دشوار است. ژاپن همچنین خانه کرم ابریشم تاسر است. اما ابریشم کرم سبز است. از این ابریشم برای ساخت مبلمان استفاده می شود.

مرتبط  پارچه کشمیر مناسب چه فصلی است؟

ابریشم عنکبوتی؛ ابریشم تولیدشده از عنکبوت

این ابریشم از نوعی عنکبوت به دست می آید و خاصیت ارتجاعی خوبی دارد. از آنجایی که عنکبوت ها را نمی توان به عنوان کرم استفاده کرد، ابریشم تولید شده از آنها به قدری گران است که در منسوجات استفاده چندانی نمی شود. اکثر سازندگان جلیقه ضد گلوله، میکروسکوپ، تلسکوپ و سایر محصولات صنعتی می توانند از این ابریشم استفاده کنند.

ابریشم موگا؛ مختص اهالی آسام در هند

ابریشم موگا به طور انحصاری در ایالت آسام هند تولید می شود. کرم ابریشم موگا نیمه اهلی است. ابریشم موگا در سایر نقاط جهان چندان شناخته شده نیست، اما مردم آسام نسل‌هاست که پارچه‌های ابریشم موگا را برای شخصیت‌های محلی می‌سازند.

ابریشم دریایی؛ ابریشم تولیدشده از صدف

این صدف‌های بومی مدیترانه‌ای هستند که الیاف ابریشم مانند را در مقادیر بسیار کم تولید می‌کنند. مردم تارانتو در ایتالیا این صدف ها را پرورش می دهند و به همین دلیل، این شهر ابریشم دریایی بسیار کمی تولید می کند و لباس های ساخته شده از آن بسیار کمیاب است. به آن کرم ابریشم نیز می گویند.

کوان سیلک؛ ابریشمی برای تقویت سایر الیاف ابریشمی

نوعی کرم ابریشم به نام Pasipasa attus که بومی یونان، ترکیه و بخش هایی از ایتالیا است، ابریشم کوان تولید می کند. این کرم های ابریشم از درختان کاج، سرو و زیتون تغذیه می کنند. در روم باستان این ابریشم کاربردهای زیادی داشت. اما امروزه تولید آن محدود است و عمدتاً برای تقویت الیاف دیگر استفاده می شود.

انواع پارچه ابریشمی؛ از ساتن تا کرپ

پارچه های ابریشمی بسته به منبع ابریشم (کرم یا سایر حشرات) و روش بافت انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

چارموز؛ پارچه‌ای مشابه ساتن

این ابریشم بافت ساتنی دارد و به همین دلیل است که اغلب با ساتن اشتباه گرفته می شود. یک طرف آن براق است طرف دیگر طرف است آنها عموماً براق تر از ساتن هستند. و برای ساخت روسری، پیراهن و لباس زیر استفاده می شود

شیفون؛ سبک و کشسانی

ابریشم ابریشم از نخ های ابریشمی پیچ خورده ساخته می شود. سبک و کمی انعطاف پذیر، با سطح بافت، ایده آل برای بلند کردن و قرار دادن لباس. بیشتر برای ساخت لباس عروس و لباس عروس استفاده می شود، اما برای ساخت روسری و پیراهن نیز مناسب است.

کرپ ابریشمی؛ دارای ظاهر خشن

کرپ ابریشم پارچه ای نرم با بافتی مخدوش است. برخی از گونه ها دارای پایه سخت و برخی دارای پایه نرم هستند. به طور کلی در لباس های تابستانی مانند پیراهن و بلوز استفاده می شود.

هابوتای؛ دارای درخشش رنگین‌کمانی

این پارچه که به پارچه ابریشم چینی نیز معروف است از ژاپن منشاء می گیرد. نرم و سبک است. می توان از آن به عنوان پانسمان استفاده کرد. برای پاییز خوب است و برای مونتاژ خوب است. با نور رنگین کمانی اش در آفتاب بسیار زیبا به نظر می رسد.

ارگانزا؛ مناسب برای حجم‌دادن به لباس

ارگانزا بسیار نازک و مات است و برای پوشاندن و تقویت لباس استفاده می شود. نخ محکم پیچ خورده است و از این رو پارچه ای سبک اما محکم است. برای لباس شب مناسب تر است.

دوپیونی؛ دارای تار و پود با ضخامت‌های مختلف

این پارچه از نخ ابریشم با ضخامت های مختلف تار و پود و ساده بافته می شود. ساختار محکمی دارد و شفاف و براق است. اگر از دو رنگ در بافت استفاده شود، ظاهری رنگین کمانی خواهد داشت. گاهی اوقات لکه های سیاه روی آن ظاهر می شود. زیرا از ابریشم خام تهیه می شود. این لکه ها با پیله های کرم ابریشم همراه است. برای لباس عروسی مناسب است.

ساتن ابریشم؛ معروف‌ترین نوع ساتن

ابریشم ساخته شده با بافت ساتن به نام ساتن ابریشم محبوب ترین پارچه ابریشمی است. این پارچه براق و صاف است، برخلاف ساتن های مصنوعی، برق را در خود نگه نمی دارد. یک طرف آن براق و طرف دیگر مات است. با توجه به ظاهر زیبا و گران قیمتی که دارد برای لباس های شب و اجتماعی مناسب است. برای روبالشی و لباس زیر بسیار استفاده می شود.

در اینجا نمونه هایی از روبالشی ابریشمی را مشاهده می کنید.

تافته؛ پارچه‌ای ترد با صدای خش‌خش

همچنین نوعی پارچه ابریشمی است که از نخ های ابریشمی محکم بافته می شود. ترد می شود و لباس شما را خراش می دهد. درخشندگی ملایمی دارد و برای لباس عروس، لباس رسمی، کت و شلوار، لباس زیر، پرده، آباژور، مبلمان و کوسن مناسب است.

جرسی؛ پارچه‌ای با ظاهر شیاردار

پارچه ابریشمی بسیار نرم و براق است. بافت قوی دارد و از انواع تریکو به شمار می رود. از نوار و حلقه ساخته شده است. پاییز امسال زیبا و مناسب برای لباس شب است. از آنجایی که درست است، می توان از آن در لیست ها نیز استفاده کرد. این پارچه قابل شستشو نیست و لباس های ساخته شده از آن برای مسافرت مناسب است.

مرتبط  پارچه لینن بخارا دوزی و هر چه باید در مورد آن بدانید

ابریشم پنبه‌ای؛ ابریشم مقرون‌به‌صرفه

پارچه ترکیبی از ابریشم و پنبه است. مانند ابریشم نرم و لطیف است، اما چون با پنبه ترکیب می شود، ارزان تر است. قابلیت تنفس دارد و برای هوای گرم مناسب است. بر خلاف سایر پارچه های ابریشمی، مراقبت از ابریشم آسان است، می توانید آن را در ماشین لباسشویی بشویید.

تأثیر پارچه ابریشم بر محیط زیست

از آنجایی که ابریشم یک الیاف طبیعی است، مصارف طبیعی دارد و 100% زیست تخریب پذیر است و به محیط زیست آسیب نمی رساند. برداشت و تولید ابریشم خام تاثیر منفی بر محیط زیست ندارد. تولید ابریشم همچنان یکی از پاک ترین صنایع محسوب می شود. زیرا گیاهان چنار نیازی به آفت کش و کود ندارند و ابریشم را می توان بدون وارد کردن مواد شیمیایی سمی به محیط برداشت کرد. در نتیجه سهم آن در آلودگی محیط زیست بسیار کم است.

نگرانی‌های صنعت پرورش کرم ابریشم

اما فرآیندهای تصادفی که روی پارچه‌های ابریشمی خام انجام می‌شود و حمل و نقل آن‌ها در سراسر جهان می‌تواند از جهات مختلف به محیط زیست آسیب برساند. تولید ابریشم در بسیاری از نقاط جهان بسیار کم است، بنابراین بیشتر آن باید از چین و هند وارد شود. بسیاری از سوخت های فسیلی نیز در این فواصل طولانی استفاده می شوند. علاوه بر این، گروه های حقوق حیوانات مانند PETA با تولید ابریشم مخالف هستند. این به این دلیل است که کرم ابریشم در طی این فرآیند در اثر دمای بالا کشته می شود. آنها معتقد بودند که ساخت ابریشم بدون کشتن حشرات امکان پذیر است. اما نمایندگان می گویند این غیرممکن است. این در حالی است که پروانه کرم ابریشم سالهاست که در نتیجه اهلی شدن معرفی شده است. پروانه های بالغ به دلیل توسعه نیافتگی فک پایین دیگر نمی توانند غذا بخورند و نابینا می شوند. آنها به اندازه ای عمر می کنند که تا 500 تخم روی یک برگ توت بگذارند.

علاوه بر نگرانی در مورد کرم ابریشم و پروانه، تولید ابریشم در چین و هند اغلب با کار کارگران آنها همراه است. اگرچه اتوماسیون تولید ابریشم کار را برای کارگران صنعتی در نقاط مختلف جهان آسان‌تر و عادلانه‌تر کرده است، اما همه تأسیسات تولیدی به یک نوع حرکت خودکار دسترسی ندارند.

خواص استفاده از پارچه ابریشمی چیست؟

بافت پارچه ابریشمی صاف و براق است. ابریشم پارچه ای است که رطوبت را دفع می کند و به همین دلیل برای لباس بسیار مناسب است. باد و هوا در آن جریان دارد. بنابراین می توانید ابریشم بپوشید.

حتی ابریشم نازک نیز قوی و بادوام است. اما اگر در معرض رطوبت یا نور شدید آفتاب قرار گیرد، محو می شود. زیرا باقیمانده سریسین یک داروی طبیعی است و باکتری ها، گرد و غبار و قارچ ها را از بین می برد.

روش‌های نگهداری و مراقبت از ابریشم

  • برای شستن محصولات ابریشمی همیشه از مواد شوینده ملایم با pH خنثی استفاده کنید.
  • دمای آب نباید بیشتر از 30 درجه باشد، آب گرم بهترین آب برای شستن ابریشم است.
  • اگرچه ابریشم قوی است، اما بسیار شکننده است و باید با احتیاط از آن استفاده کرد. محصولات ابریشم را با دست و با دقت بشویید.
  • برای جلوگیری از خشک شدن ابریشم از شستن طولانی مدت آن خودداری کنید.
  • برای از بین بردن لکه ها، توصیه می کنیم خودتان کاری انجام ندهید، جز اینکه این کار را به خشک شویی بسپارید.
  • هنگام شستشو، آن را کاملا بشویید تا صابونی باقی نماند.
  • می توانید آب اضافی را با چرخاندن ابریشم در حوله از بین ببرید. بیش از حد آب ننوشید زیرا ممکن است باعث آسیب شود.
  • ابریشم را در بیرون و به دور از نور مستقیم خورشید خشک کنید. بالش های ابریشمی را هفته ای یکبار بشویید تا شکل خود را حفظ کنید.

ما در حال حاضر الگوهای روسری ابریشمی داریم

سخن پایانی

پارچه ابریشمی یکی از گران‌ترین پارچه‌های دنیاست و از قوی‌ترین الیاف طبیعی دنیا تهیه می‌شود. این پارچه زیبا به دلیل خواص و دوام منحصر به فرد و عدم مضر بودن آن برای محیط زیست یکی از پرکاربردترین پارچه ها در صنعت نساجی است. کشور ما ایران از نظر تولید ابریشم جزو 15 کشور برتر دنیاست. با این حال، شماره یک چین است. پارچه ابریشمی از قرن ها قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، به دلیل سختی تولید آن، همیشه در اختیار نخبگان بوده است. این پارچه با تمام دوام و استحکامی که دارد، بسیار شکننده است و نگهداری آن سخت است.

حالا به من بگویید، چقدر به فعالان حقوق حیوانات فکر می کنید؟ به نظر شما بهترین راه برای تولید ابریشم بدون آسیب رساندن به محیط زیست و کرم ها چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا