پارچه و خیاطی

همه چیز درباره پارچه پوپلین؛ انواع، کاربردها و روش‌های دوخت

شاید نام پوپلین را شنیده باشید، شاید هم نه. اما بعید است هنوز آن را ندیده باشید. پوپلین شبیه پارچه نخی است با این تفاوت که سطحی کاملا صاف دارد. اگر می خواهید در مورد پوپلین بیشتر بدانید، در این مقاله در مورد این پارچه، خواص، تاریخچه و کاربرد آن به شما گفته ایم.

خلاصه این مطلب

پوپلین پارچه نیست، نوعی بافت است

قبل از شروع، خوب است بدانید که پوپلین یک پارچه است، نه یک پارچه. اما پارچه تزئین شده با این طرح را پارچه پوپلین می نامند. این ضبط بسیار ساده است و از فرمت زیر پیروی می کند. بنابراین، الگوی طراحی به سختی ساتن و توری نیست. در پوپلین، نخ ها بسیار ریز و نخ ها درشت و محکم بافته می شوند.

تاریخچه پارچه پوپلین

قدمت پارچه پوپلین به قرن پانزدهم باز می گردد. کلمه پوپلین از کلمه فرانسوی papelaine گرفته شده است که به معنای پارچه ابریشمی خالص است. جالب اینجاست که این کلمه خود از کلمه ایتالیایی papalino به معنای سرباز یا مدافع پاپ گرفته شده است.البته پاپالینو به شهر پاپی آوینیون فرانسه نیز اشاره دارد که مقر پاپ در دهه 1300 بوده است. و قصر بزرگی بود به نام قصر پاپ (Le Palais Des Papes).

سپس پوپلین را با ابریشم آستر و پشم به عنوان پود درست کردند و از آن برای تهیه لباس زمستانی استفاده کردند. . گرچه نخ این پارچه ابریشم است اما تجملاتی محسوب نمی شود. اگر زنان کوچولو نوشته لوئیزا می آلکات را خوانده باشید، به یاد خواهید آورد که خواهران مریخ چقدر ناراحت شدند وقتی که به جای ابریشم خالص در یک مهمانی پاپلین پوشیدند.

کاربردهای پوپلین در گذشته

پوپلین از بدو پیدایش تاکنون کاربردهای زیادی داشته است. چون بادوام و ظریف بود، انتخاب خوبی برای لباس زنانه بود. با این حال، در قرن 19 بهترین انتخاب برای مبلمان و طراحی داخلی شد. در طول جنگ جهانی دوم، سربازان انگلیسی و آمریکایی پوپلین می پوشیدند. زیرا سربازان را خنک نگه می داشت و به اندازه کافی قوی بود که در شرایط سخت جنگ مقاومت کند.

تعریف امروزی پوپلین با گذشته متفاوت است. در گذشته پوپلین به ماده ای گفته می شد که این پارچه از آن ساخته می شد، یعنی ابریشم و پنبه. اما امروزه پوپلین نام نوعی پارچه است. در آن زمان به پوپلینی که از پنبه و ابریشم تهیه می شد، تابینت نیز می گفتند. از طرفی الیاف این پارچه نیز تغییر کرده است. امروزه به ندرت پارچه پوپلین را پیدا می کنید که از نخ های پنبه ای استفاده کند. پنبه تی شرت را سنگین و گرم می کرد و در هوای سرد زمستان می شد برای تهیه لباس استفاده کرد. اگرچه پوپلین امروزی ماده ای سبک است که ما را در هوای گرم خنک و راحت نگه می دارد.

ویژگی‌های اصلی پارچه پوپلین

بافت پوپلین یک‌دست است و شیاردار یا برجسته نیست.

برخی از ویژگی های اصلی پارچه پوپلین عبارتند از:

۱. صاف و یک‌دست است

پارچه پوپلین ساده و بادوام آن را در لمس نرم می کند. بر خلاف سایر پارچه های بافته شده که ممکن است دارای نخ، بخیه یا درز بین نخ ها باشد.

مرتبط  با این 5 پارچه سرهمی زنانه بدوزید

۲. سبک است

پوپلین نازک و سبک است و آن را به یک انتخاب عالی برای پیراهن تابستانی تبدیل می کند. با این حال، این نادر است و اغلب نیاز به اولویت بندی دارد.

۳. محکم و بادوام است

پارچه محکم و بادوام است و به راحتی در ماشین لباسشویی شسته می شود. از طرفی در برابر چین و چروک مقاومت می کند و می تواند شکل خود را برای مدت طولانی حفظ کند. به همین دلیل نه تنها برای لباس، بلکه برای میز و پرده نیز.

از آنجایی که نیازی به اتوکشی زیاد ندارید، این لباس برای افرادی مناسب است که پرمشغله هستید. خود.

۴. مقرون‌به‌صرفه است

ساخت پوپلین بسیار آسان و ارزان است. بله، ممکن است بسته به مواد به کار رفته در آن با قیمت های متفاوتی روبرو شوید. به طور کلی، پوپلین ابریشم گران ترین و پوپلین پلی استر ارزان ترین است. پوپلین پنبه ای دو قیمت دارد.

۵. به‌راحتی رنگ و طرح می‌پذیرد

پوپلین به راحتی رنگ می شود و به همین دلیل رنگ های زیبای زیادی در بازار وجود دارد. همچنین طرح به خوبی چاپ می شود. نقطه های پولکا با طرح های گلدار. شما یک پوپلین زیبا خواهید دید.

۶. تمیزکردنش راحت است

این پارچه به راحتی تمیز می شود و بویی ندارد. این امر آن را برای لباس هایی مانند لباس کار که نیاز به شستشوی منظم دارند، ایده آل می کند.

۷. پارچه‌ای همه‌کاره است

این پارچه همه کاره است و می توان از آن برای لباس های رسمی و غیر رسمی استفاده کرد. گران به نظر می رسد اما نسبتا ارزان و مقرون به صرفه است.

۸. قابلیت تنفس دارد

این پارچه خنک و جاذب بوده و قابلیت تنفس و خشک شدن سریع را دارد. بنابراین برای هوای گرم مناسب است.

مواد اولیه مورداستفاده در پارچه پوپلین

پوپلین های امروزی از مواد اولیه مختلفی ساخته می شوند. هر نوع نخ حس متفاوتی به مکان می دهد. ماده اصلی مورد استفاده در ساخت پارچه پوپلین پنبه است که می توان از آن به تنهایی یا در ترکیب با سایر مواد موجود در پارچه استفاده کرد. همه آنها بر پایه پنبه هستند. الیاف مبتنی بر پلی استر 100% پلی استر یا حاوی الیاف دیگری هستند. پوپلین ابریشم پوپلینی است که پایه آن ابریشم است و می تواند 100% ابریشم یا ترکیبی از ابریشم و ابریشم باشد.

انواع پوپلین و ویژگی‌های هرکدام از آنها

حالا بیایید با هم به مواد پوپلین نگاه کنیم.

پوپلین ۱۰۰درصد پنبه؛ کاملا طبیعی و ضدحساسیت

برای تهیه این پوپلین فقط از نخ های پنبه ای استفاده می کنند. همان شکل ساده را دارد. و نخ های تار و پود معمولاً ضخامت یکسانی دارند. بنابراین خطوط قابل توجهی وجود ندارد، اما در برخی از انواع نخ بهتر از پود است.

پنبه 100% محکم، بادوام و به دلیل اینکه از الیاف طبیعی ساخته شده است. بنابراین واکنش های آلرژیک ایجاد نمی کند بنابراین برای افراد دارای پوست حساس به ویژه کودکان مفید است. این پارچه سازگار با محیط زیست و زیست تخریب پذیر است. به همین دلیل برای کسانی که نگران کاهش ردپای کربن خود هستند ایده آل است. مزیت دیگر این است که الکتریسیته ساکن وجود ندارد و فلاش کوچکی که لباس های ساکن ایجاد می کنند را نخواهید دید. با این پولین می توانید لباس فرم، پیراهن، لباس و شلوار تابستانی بدوزید. همچنین به دلیل داشتن پارچه بسیار قوی برای پیراهن های معمولی مناسب است.

پوپلین 100% پنبه ای در اندازه های مختلف وجود دارد که برخی از بهترین الیاف پنبه هستند. این دو ست زیبایی به شما می دهند. و به همین دلیل پارچه برای ساخت لباس فرم بسیار مناسب است.

پوپلین پلی‌استر؛ ظاهر لوکس، قیمت ارزان

پلی استر پوپلین از 100% پلی استر یا مخلوط پنبه ساخته شده است. ساخته شده از پوپلین 100% پنبه، نرم و صاف است و بافت خوبی دارد. این پارچه تمام خواص پلی استر مانند وزن سبک، ضد چروک و آب گریز را دارد.

پوپلین 100% پلی استر رویه زیبایی دارد و برای لباس های گشاد و هوادار مناسب است. پارچه پوپلین ترکیبی پلی استر-پنبه برای یونیفرم ها به ویژه برای پرستاران و کارکنان بیمارستان مناسب است. زیرا این لباس ها به طور مداوم شسته می شوند و این پارچه در برابر آن کاملا مقاوم است. اما ارزان تر از پوپلین پنبه و ابریشم است.

مرتبط  پارچه کشمیر مناسب چه فصلی است؟

پوپلین ابریشمی؛ صاف و مجلل

پوپلین ترکیبی از ابریشم و پشم بود. این پارچه‌ها محکم، گرم و سنگین بودند، زیرا یک طرف آن‌ها نخ‌های پشمی و در طرف دیگر آن‌ها نخ‌های ابریشمی نرم براق بود. این ترکیب امروزه به ندرت در پوپلین دیده می شود، اما پوپلین های ابریشمی یا پنبه ای خالص وجود دارد.

پوپلین ریون؛ سبک و روان

ریون شبیه ابریشم مصنوعی است. این ماده از سلولز موجود در درختان و بامبو استخراج می شود و در واقع منشا گیاهی دارد. اما درشت و درشت است و نمی توان از آن برای مصارف پزشکی استفاده کرد، بنابراین هنگام تهیه سلولز با نفت مخلوط می شود. به همین دلیل ریون یک الیاف هیبریدی در نظر گرفته می شود. به معنای طبیعی و ساخته دست بشر است. ریون نیز ویسکوز نامیده می شود.
این پارچه سبک، قابل حمل آسان، انعطاف پذیر و مناسب برای پوشیدن تابستان است. نرم، لطیف و در عین حال قوی است و برای استفاده روزمره عالی است. این پارچه برخلاف سایر پاپلین ها مات بوده و نیازی به آستر ندارد.

تفاوت پارچه پوپلین با سایر پارچه‌های مشابه

پوپلین گاهی اوقات با پارچه هایی مانند ماهوت یا تویل اشتباه گرفته می شود. بیایید ببینیم تفاوت آنها چگونه است:

تفاوت پوپلین با پارچه ماهوت

ماهوت (سمت راست) به‌طورکلی تاروپود ضخیم‌تری نسبت به پوپلین (سمت چپ) دارد.

پارچه پوپلین مشابه پارچه معلمی است به عنوان مثال، آنها یک شکل هستند، هم می توانند پنبه خالص باشند و هم پنبه مخلوط با مواد دیگر و هر دو صاف و براق هستند. اما به چند دلیل متفاوت است به عنوان مثال:

|

  • پارچه ماهوت بافت قوی تری نسبت به پوپلین دارد.
  • نخ های تار و پود ماهوت ضخیم تر از پوپلین است.
  • اندازه و ضخامت نخ و پود در ماهوت همیشه یکسان است اما در پوپلین می تواند متفاوت باشد.
  • از پوپلین سنگین تر است و برای هوای سرد مناسب است.
  • بر خلاف پوپلین، ماهوت تمایل به چروک شدن دارد.

تفاوت پوپلین با توییل

بافت توییل (سمت راست) جناغی (کج‌راه) است درحالی‌که بافت پوپلین مستقیم است.

تویل مانند پارچه بافته می شود. در واقع، هر دو پوپلین و تویل نام هایی هستند که برای توصیف بافت پارچه استفاده می شوند. در تابستان می توانید خطوط برجسته را به شکل مورب مشاهده کنید. هر رشته زیر و روی هر دو شانه بافته می شود. ساختار اجرا می‌شود، بنابراین الیاف بالایی و پایینی هر خط در موقعیت‌های متفاوتی قرار می‌گیرند، و یک الگوی مورب شبیه به الگوی شاه ماهی یا شاه ماهی ایجاد می‌کنند.

این چمن قوی و بادوام است و پارچه‌ها به دلیل سنگینی مانند آن است. جین آسان. خوب است که تقریبا ضد آب است و اگر کثیف شود به راحتی کثیف نمی شود. تفاوت آن با Poplin به شرح زیر است:

  • الگوی جناغی مورب و برجسته است و پاپ صاف و مستقیم است.
  • در پوپلین یک نخ زیر و بالای فرش دوخته می شود اما در سینه یک نخ زیر دو بالابر می دوزند.
  • پوپلین سبک و جعبه سنگین است.
  • پوپلین شفاف و بالشتک مات است.
  • پارچه جناغی قوی تر از پوپلین است.
  • مانند پوپلین، گشتاور نمی افتد و به بدن نمی چسبد.
  • گرگ خیس نفس نمی کشد و رطوبت را جذب نمی کند.

نکته مهم: توجه داشته باشید که الگوی دستمال با دستمال چاپی متفاوت است. مثلا پارچه پایین به جای پوپلین. این یک پارچه نرم است، بنابراین طرح دارای یک چاپ خط صاف است.

خطوط مورب چاپی را با بافت مورب اشتباه نگیرید.

کاربردهای پارچه پوپلین در لباس و دکوراسیون

این پارچه کاربردهای زیادی دارد، از جمله گزینه های زیر:

۱. پیراهن مردانه؛ هم مجلسی هم روزمره

پوپلین یکی از رایج ترین مواد برای پیراهن های رسمی مردانه یا پیراهن های راحتی است. پیراهن پوپلین ابریشمی برای هوای سرد و پیراهن نخی برای هوای گرم مناسب است.

۲. تاپ یا شلوار؛ برای آب‌وهوای تابستان

پوپلین پارچه ای سبک است، بنابراین اگر می خواهید لباس های سبک و تنفس پذیر بپوشید، از این پارچه تاپ یا شلوار بسازید. تاپ و شلوار پوپلین برای تابستان مناسب است.

۳. پیراهن زنانه؛ برای روزهای گرم

پارچه پوپلین سبک و کرکی است. بنابراین می توانید در تابستان یک پیراهن گشاد یا کلوش بدوزید و از تناسب آن لذت ببرید.

۴. لباس خواب؛ برای داشتن خواب راحت شبانه

از آنجایی که پوپلین نرم است و سطحی کاملا صاف دارد، برای پوشیدن راحت به عنوان لباس خواب مناسب است. این پارچه تنفس می کند و رطوبت را جذب می کند. بنابراین خوابی راحت را بدون چسبیدن به پوست تضمین می کند.

مرتبط  همه‌چیز درباره پارچه توئید؛ کاربردها و مراقبت از این پارچه ماندنی

۵. یونیفرم؛ برای محل کار، بیمارستان و مدارس

لباس فرم مدرسه و کار باید همیشه تمیز و کوتاه باشد. پارچه پوپلین محکم است و به راحتی چروک نمی شود. بنابراین برای استفاده روزانه به عنوان لباس فرم مناسب است.

۶. دکوراسیون داخلی؛ روکش مبلمان و رومیزی

پارچه پوپلین بادوام، جذب رطوبت و نرم است. بنابراین برای روتختی کاملا مناسب است. از طرفی قوام آن فشرده و غلیظ است و رنگ آن تا سالیان متمادی باقی می ماند. بنابراین می توان از آن برای پوشش مبلمان نیز استفاده کرد. همچنین می توان از آن برای ساخت روسری استفاده کرد زیرا به راحتی تمیز می شود و بو نمی دهد.

معایب و محدودیت پارچه پوپلین

پوپلین با تمام مزایایی که دارد نقاط ضعفی هم دارد. البته این کار ضروری نیست و می توانید برای همه راه حلی پیدا کنید.

چروک‌کردنش سخت است

همانطور که گفتیم پوپلین از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند و این به عنوان یک مزیت محسوب می شود. اما وقتی صحبت از لباس هایی می شود که نیاز به چین یا چین دارند، مشکل می شود. به همین دلیل این پارچه بیشتر برای چین و مارپیچ در لباس مناسب است تا پلیسه یا پلیسه.

برای لباس‌های ساختارمند کارایی ندارد

یکی دیگر از معایب و شاید محدودیت نسبی پوپلین این است که به دلیل شفافیت و سبکی آن، برای پوشاک محکم و ساختار یافته مناسب نیست.

مناسب دوخت لباس‌های گرم نیست

بر خلاف گذشته، پاپلین های امروزی برای پوشیدن زمستانی مناسب نیستند. پس اگر می خواهید لباس گرم بدوزید، پوپلین انتخاب خوبی نیست.

ممکن است نسبت‌به گرما حساس باشد

برخی از پوپلین ها بسته به الیافی که از آن ساخته شده اند می توانند به گرما حساس باشند. به عنوان مثال، اگر پوپلین 100٪ پنبه را در آب داغ بشویید، خیلی راحت جمع می شود. پوپلین پلی استر به سرعت با اتو داغ می سوزد. اینها واقعاً عیب نیستند. نخ داخل آن را بررسی کنید تا در هنگام شستشو و اتو دقت کنید.

خاصیت کشسانی کمی دارد

پوپلین معمولا کشش ندارد و طبیعی است. چون پارچه بافته شده است. بافت باعث می شود پارچه قوی باشد، نه انعطاف پذیر. به همین دلیل، پوپلین برای لباس هایی مانند لباس شنا که نیاز به انعطاف دارند، مناسب نیست. اگرچه پوپلین مورد استفاده در اسپندکس یا لیکرا مقداری کشش دارد، اما برای لباس های تنگ به اندازه کافی کشسان نیست و پوشیدن آن دشوار است.

نکاتی درباره دوخت انواع پارچه پوپلین

خیاط ها اغلب ترجیح می دهند با حبوبات کار کنند زیرا دوخت پوپلین های ابریشمی و پلی استر به جز لغزش جزئی، آسان است. هنگام دوخت پارچه پوپلین به نکات زیر توجه کنید: نکته اول: تعداد نخ پوپلین روش دوخت را مشخص می کند. به عنوان مثال، پوپلین 100% پنبه در صورت استفاده از ابریشم یا پلی استر، کمی لغزنده تر و دوخت آن دشوار خواهد بود. به خصوص که نمی توانید آن را پین کنید زیرا سوراخ های بزرگی در ابریشم یا پوپلین پلی استر ایجاد می کنند که به راحتی قابل جدا شدن نیست بنابراین در خیاطی با مشکل مواجه خواهید شد

نکته دیگر: برای دوخت پوپلین یا پلی استر ابریشم از سوزن های کوچک و نخ پلی استر استفاده کنید. عموماً اندازه سوزن 9 یا 10 برای این کار مناسب تر است همچنین برای پوپلین 12 نخی مناسب است

نکته سوم: تا کردن، دوخت و برش پوپلین عموماً راحت‌تر از پارچه‌های دیگر است. زیرا اتو کردن آسان است به همین دلیل سجاف لباس های پوپلین بسیار مد شد

|

سخن پایانی

پوپلین یکی از پارچه های خنک و سبک تنفس پذیر برای روزهای گرم و تابستان است. انواع مختلفی وجود دارد که در هر کدام نام فیبر موجود است. بافت بادوام و ساده این پارچه آن را برای پوشیدن روزمره بادوام و راحت کرده است. سطح صاف و ظاهری مجلل دارد. اما نسبتا ارزان است. این آن را برای کسانی که به دنبال پارچه ای ارزان اما شیک و زیبا هستند ایده آل می کند.

آیا قبلاً این پارچه را می شناسید یا قبلاً با آن لباس درست کرده اید؟ در مورد ویژگی های آن در نظرات به ما بگویید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا