پارچه و خیاطی

خشکشویی چیست؟ مزایای شستن لباس با این روش را بدانید

این مقاله به شما می گوید تمیز کردن خشک چیست. و چه زمانی ایجاد شد؟ در عین حال تمامی اطلاعات کاربردی در این زمینه را با شما به اشتراک می گذاریم. توصیه می کنیم با ما بمانید.

خلاصه این مطلب

خشکشویی چیست؟

خشکشویی یکی از روش‌های معمول شست‌وشوی لباس است که در آن به‌جای آب و شوینده‌های عادی از مواد شیمیایی استفاده می‌شود./ عکس از: Ivan-balvan

خشک شویی یکی از رایج ترین روش های شستشوی لباس است. در این روش به جای آب و مواد شوینده استاندارد از مایع شیمیایی به عنوان حلال کثیفی ها و لکه هایی که با آب و مواد شوینده استاندارد پاک نمی شوند استفاده می شود. این حلال ممکن است آب کمی داشته باشد یا اصلاً آب نداشته باشد. به همین دلیل به این سبک از نظافت لباس ها و منسوجات «خشک شویی» می گویند. در این روش از ماشین های بسیار بزرگ و مدرنی که معمولاً توسط کامپیوتر کنترل می شوند برای شستشوی کالاها استفاده می شود. در هنگام خشکشویی، لباس های شما کاملاً در حلال غوطه ور می شوند. این ماده به پارچه آسیبی نمی رساند و سریعتر از آب تبخیر می شود. برخلاف ماشین های لباسشویی خانگی، ماشین های لباسشویی مایعات کثیف را جمع آوری یا تخلیه نمی کنند. در عوض، بخار حلال را دوباره تقطیر می کند و آن را از فیلترهای مخصوص عبور می دهد تا تمیز و آماده استفاده مجدد شود.

تاریخچه خشکشویی چیست؟

رومیان برای شست‌وشوی توگاهای پشمی خود از آمونیاک استفاده می‌کردند.

اسناد روم باستان نشان می دهد که رومی ها از آمونیاک برای تمیز کردن توگا های پشمی استفاده می کردند تا از گره خوردن آنها جلوگیری کنند. توگا یک لباس سنتی رومی است که معمولا در مراسم رسمی پوشیده می شود. بعدها، رومی ها تلاش کردند تا آمونیاک را با فرآورده های نفتی جایگزین کنند. اما سوزاندن مواد او را مجبور کرد که به سرعت از این تصمیم صرف نظر کند.

توگا نوعی لباس مردانه مرسوم رومیان باستان بود که اغلب در مراسم رسمی پوشیده می‌شد.

همچنین افسانه ای در مورد اختراع شستشو در فرانسه در دهه 1840 وجود دارد. بر اساس این داستان ها، سازنده فرانسوی ژان باپتیست ژولی نیز متوجه شد که پس از یک تصادف ساده و ریختن روغن سقز روی یک سفره پارچه ای، تمام لکه های روی آن پاک شده و تمیز می شود. بنابراین، یولیا تصمیم گرفت یک مرکز ویژه ایجاد کند و این خدمات را در اختیار مردم قرار دهد.

در فرانسه قدیم به‌دنبال یک تصادف ساده، اثرگذاری روغن تربانتین (Turpentine) در برطرف کردن لکه‌ها و آلودگی‌های روی پارچه کشف و خشکشویی در قالب یک سرویس عمومی به مردم معرفی شد.

طبق شواهد دیگر، این ماده روغنی از دیرباز به عنوان یک لکه بر خوب شناخته شده است. به عنوان مثال، در کتاب‌های سال‌های 1690 و 1716، نویسندگان ناشناس روغن سقز را برای از بین بردن لکه‌های چربی به خوانندگان خود توصیه کردند.

روغن تربانتین (Turpentine) مایعی است که از درختان کاج به‌دست می‌آید و در زمان‌های قدیم به‌عنوان سوخت چراغ کاربرد داشت./ عکس از: mescioglu

در دهه 1930، همه این داستان ها به طور رسمی در ایالات متحده و سایر کشورهای جهان محبوب شدند. در آن زمان از حلال قوی به نام پرکلرواتیلن برای این منظور استفاده می شد

مرتبط  پارچه باتیک هندی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

|

سیر تحول خشکشویی در دنیای امروز

امروزه مراکز خشکشویی برای ارائه خدمات‌شان از دستگاه‌های کامپیوتری پیشرفته و ترکیبات شیمیایی متنوعی استفاده می‌کنند که اغلب آن‌ها دوستدار محیط زیست هستند./ عکس از: deepblue4you

پرکلرواتیلن یک حلال شیمیایی حاوی ترکیبات کلر است. این ماده برای مدت طولانی در بسیاری از محصولات پاک کننده تجاری استفاده می شود. برخی از تولیدکنندگان مواد شوینده هنوز از این ترکیب در محصولات خود استفاده می کنند. اما بوی بسیار قوی و خواص سرطان زایی این ماده، افراد و گروه ها را بر آن می دارد تا به دنبال جایگزین های مناسب باشند. در دهه 1990، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده حلال های ایمن تر و سازگار با محیط زیست را معرفی کرد که می توانند جایگزین ترکیبات قدیمی تر شوند. امروزه بسیاری از خشکشویی ها در سراسر جهان از روش های سبز برای از بین بردن لکه ها و تمیز کردن پارچه ها استفاده می کنند. در این روش لباس ها در یک ماشین بزرگ و پیچیده در معرض فشار و مایعی حاوی دی اکسید کربن قرار می گیرند. در این فرآیند کلیه ناخالصی ها و ناخالصی ها به بهداشتی ترین شکل از روی مواد پاک می شود و سلامت پارچه و الیاف آن کاملاً حفظ می شود.

 مزایای خشکشویی چیست؟

هر یک از روش‌های شست‌وشو مزایا و معایب خاص خودشان را دارند./ عکس از: deepblue4you

  به ثابت ماندن رنگ و ویژگی‌های خاص پارچه کمک می‌کند

در روش خشکشویی الیاف پارچه متورم نمی‌شود و رنگ پارچه ثابت می‌ماند./ عکس از: studiocasper

در یک شستشوی خوب، آب به الیاف پارچه نفوذ کرده و آنها را می‌شوید. این می تواند رنگ پارچه را تغییر دهد و به تدریج رنگ لباس را تغییر دهد.

 در زدودن لکه‌ها موثرتر عمل می‌کند

در روش خشکشویی نوع لکه‌ها شناسایی شده و برای برطرف کردن هر یک از آن‌ها از حلال‌های مناسب استفاده می‌شود./ عکس از: ronstik

صابون حلال بهتر از آب و مواد شوینده می تواند روغن و سایر لکه ها را از پارچه پاک کند.

از الیاف پارچه محافظت می‌کند

شست‌وشو با آب، چنگ‌زدن، چلاندن و چرخش با دور بالا به بافت و الیاف برخی از پارچه‌ها صدمه می‌زند./ عکس از: ideeone

برخی از پارچه ها به دلیل نرمی و خواص بی نظیری که دارند هرگز با آب قابل شستشو نیستند. در عین حال برخی از لباس ها به دلیل ساختار خاصی که دارند، تحمل چرخیدن در ماشین لباسشویی یا کشیدن و کشیدن را ندارند. در چنین شرایطی خشکشویی روش خوبی برای تمیز کردن آنهاست که به دوام پارچه کمک می کند.

 به بهبود فرم لباس و پارچه کمک می‌کند

تمیز کردن لباس با روش خشکشویی به بهبود فرم لباس و پارچه کمک می‌کند./ عکس از: Instants

پس از فرآیند خشکشویی، الیاف پارچه با بخار زیاد ضد عفونی شده و در نهایت فشرده می شوند. بنابراین علاوه بر از بین بردن تمام کثیفی ها، شکل و بافت پارچه زیبا و لطیف باقی می ماند.

 کار شما را راحت‌تر می‌کند

در روش خشکشویی، علاوه بر تمیز شدن لکه‌ها و آلودگی‌ها، لباس‌ها را ضدعفونی و اتو شده تحویل می‌گیرید./ عکس از: Young777

با توجه به همه اونایی که گفتم یکی از مهمترین مزایای خشکشویی این است که کار شما را آسان می کند. لباس های شما نیز برای استریل و اتو فرستاده می شود

معایب خشکشویی چیست؟

در روش خشکشویی از مواد شیمیایی متنوعی استفاده می‌شود./ عکس از: Yozayo
  • در فرآیند خشکشویی از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می شود. استفاده مداوم از مواد شیمیایی به خصوص برای کارگران مرکز می تواند خطرناک باشد.
  • خشک شویی در مقایسه با ملحفه های خانگی نسبتاً گران است.

عوامل تعیین‌کننده در خشکشویی چیست؟

در روش خشکشویی، انتخاب نوع مواد و حلال‌های شیمیایی به عوامل متعددی بستگی دارد.

 جنس الیاف و ساختار پارچه

توجه به جنس لباس و انتخاب روش شست‌وشو و مواد شوینده براساس آن به افزایش عمر و بهبود فرم پوشاک و کالاهای پارچه‌ای کمک می‌کند./ عکس از: brazzo

نوع الیاف و ساختار پارچه از مهمترین نکات در تعیین نوع شستشو می باشد. لباس ها، ملحفه ها، پرده ها و تمامی اقلامی که از پارچه های مختلف ساخته می شوند معمولا دارای برچسب های مخصوصی هستند که اطلاعات مربوط به شستشو و نگهداری محصول را درج می کند. بنابراین باید این اطلاعات را به دقت مطالعه کنید و بر اساس آن روش شستشو و روش درمان محصول را انتخاب کنید. این کار باعث افزایش عمر لباس و سایر اقلام شما می شود و آنها را از آسیب محافظت می کند.

نوع رنگ‌های به‌کار رفته در پارچه

پارچه‌هایی که در آن‌ها از رنگ‌های ناپایدار استفاده شده باید با روش خشکشویی تمیز شوند./ عکس از: Jacek_Sopotnick

هنگام رنگرزی برخی پارچه ها و محصولات نساجی، از مواد فراری استفاده می شود که در تماس با آب رنگ و استحکام خود را از دست می دهند. این موارد معمولاً باید تمیز شوند تا ظاهر و استایل را تحت تأثیر قرار ندهند.

مرتبط  بهترین روش‌های برای شست‌وشو و نگهداری از لباس سفید

 نوع و ماهیت لکه‌ها

تشخیص نوع و ماهیت لکه‌ها به انتخاب مواد شیمیایی مناسب کمک می‌کند./ عکس از: chanakon-laorob

تعیین نوع و ماهیت لکه عامل مهمی در انتخاب دارو و محلول مناسب است. به عبارت دیگر، لکه های مختلف با مواد شیمیایی مختلف درمان می شوند. اگر شوینده اشتباهی را انتخاب کنید، ممکن است به الیاف پارچه آسیب برساند یا لکه دار کند.

تزئینات موجود بر روی پارچه

نوع تزئینات پارچه در انتخاب مواد شیمیایی و روش کار تاثیرگذار است./ عکس از: bentaboe

برخی از لباس ها و پارچه ها دارای تزیینات مختلفی مانند پولک دوزی، کرم دوزی، ملیله دوزی هستند. این تزئینات در مجاورت آب آسیب می بینند و شکل زیبای خود را از دست می دهند. علاوه بر این، هر یک از آنها می تواند در تماس با یک ماده شیمیایی خاص آسیب ببیند. بنابراین، قبل از شروع فرآیند خشکشویی، تشخیص صحیح نوع و ماهیت این تزئینات بسیار مهم است.

نوع آستر یا سایر بخش‌های به‌کار رفته در دوخت لباس

شناسایی پارچه‌ها و الیاف متنوعی که در دوخت لباس به‌کار رفته‌اند از عوامل تعیین‌کننده در خشکشویی به حساب می‌آید./ عکس از: mustafa881

پوشاک یا سایر محصولات از پارچه ها و الیاف مختلف ساخته می شوند. به عنوان مثال، برخی از قسمت های محصولات ارائه شده برای تمیز کردن ممکن است چرمی و برخی دیگر ممکن است از کنف یا الیاف دیگر ساخته شده باشند. بله، برای تمیز کردن هر قسمت باید از مواد مختلفی استفاده شود. برخی از لباس ها دارای الیاف نرمی هستند که می توانند در حضور برخی مواد شیمیایی بشکنند. در چنین مواقعی شستن قسمت های حساس لباس ها و لوازم جانبی ضروری است.

مراحل خشکشویی چیست؟

خشکشویی لباس‌ها و سایر اقلام پارچه‌ای طی مراحل متعددی صورت می‌گیرد.

برچسب‌گذاری

برچسب‌گذاری از گم شدن لباس‌های مشتریان جلوگیری کرده و به تحویل درست آن‌ها کمک می‌کند.

ابتدا، هر لباسی که در لباسشویی نمایش داده می شود، برچسب گذاری می شود. برخی از مراکز برای این کار از برچسب های کاغذی استفاده می کنند که به پارچه چسبانده شده است. با این حال، خشکشویی هایی هستند که از بارکد برای تشخیص لباس های مشتری استفاده می کنند. با روش لیبل گذاری، لباس ها و اقلام ارسالی به خشکشویی گم نمی شود و با ضمانت به مشتری بازگردانده می شود.

 بررسی لباس

قبل از خشکشویی لباس‌ها به‌دقت بررسی می‌شوند تا همه اقلام باقی‌مانده در جیب‌ها خارج شده و مشکلات لباس شناسایی شود./ عکس از: fatihhoca

قبل از شروع خشکشویی، همه اقلام لباس را به طور کامل بررسی می کنیم. با این کار وسایل باقی مانده در جیب ها حذف می شود و مشکلاتی مانند پارگی، گم شدن دکمه ها و آسیب های احتمالی شناسایی می شود. در عین حال، نوع لکه های روی پارچه نیز به دقت ارزیابی می شود. معمولا اقلامی که در جیب لباس یا کیف است به دست مشتری می رسد. علاوه بر این، در همان ابتدا از وجود پارگی، لکه یا سایر ناهنجاری ها به مشتری اطلاع داده می شود.

زمینه‌سازی لکه‌زدایی

لکه‌های لباس با مواد مناسب آغشته می‌شوند تا تمیز کردن آن‌ها آسان‌تر شود./ عکس از: apiwatt

در این مرحله لکه روی لباس با مواد مناسب پوشانده می شود. به این ترتیب پاکسازی این آلودگی در حین نظافت شیمیایی آسانتر خواهد بود. در عین حال ظریف ترین قسمت های پارچه و لباس را می پوشانند تا در معرض مواد شوینده نامناسب قرار نگیرند و آسیب نبینند.

قرار گرفتن در دستگاه

لباس‌های کثیف در یک دستگاه بزرگ و گردان قرار می‌گیرند تا بدون استفاده از آب و با کمک یک حلال شیمیایی تمیز ‌شوند./ عکس از: Hispanolistic

در این مرحله لباس های کثیف را در یک خشک کن بزرگ قرار می دهند تا بدون استفاده از آب و با کمک یک حلال شیمیایی تمیز شوند. روش کار به این صورت است که لباس ها به آرامی در محلول فرو می روند و مخلوط می شوند و به تدریج ناخالصی ها را از الیاف پارچه جدا می کنند. سپس حلال تخلیه، فیلتر و بازیافت می شود و لباس ها در محلول جداگانه شسته می شوند.

تکمیل لکه‌زدایی

لباس مجددا بررسی می‌شود و برای تمیز کردن بقایای لکه‌ها روش‌های مختلفی به‌کار می‌رود./ عکس از: Victollio

به لطف حلال شیمیایی، فرآیند تمیز کردن برای از بین بردن انواع لکه ها به ویژه لکه های چرب مناسب است. با این حال، برخی از لکه ها ممکن است به طور کامل پاک نشوند. به همین دلیل پس از رنگ آمیزی، تمام جزئیات محصول به دقت بررسی می شود. لکه های باقیمانده با بخار یا جاروبرقی پاک شدند.

مرتبط  با 7 پارچه شلواری زنانه پرکاربرد آشنا شوید

مرحله نهایی

در مرحله آخر، لباس یا دیگر اقلام پارچه‌ای برای پوشیدن و استفاده آماده می‌شود./ عکس از: Hispanolistic

مرحله آخر شامل آماده کردن لباس برای استفاده است. در این مرحله چروک های لباس با کمک بخار و اتو از بین رفته و تمامی تعمیرات لازم انجام می شود. سپس لباس ها را تا کرده و داخل پوشش پلاستیکی آویزان می کنند تا کثیف نشوند.

روش کسب بهترین نتیجه ممکن از خشکشویی چیست؟

مطالعه تگ یا برچسب دوخته شده بر روی لباس به کسب بهترین نتیجه ممکن از خشکشویی کمک می‌کند./ عکس از: Beeldbewerking
  • برچسب پشت یقه یا دوخته شده به لبه لباس را با دقت بخوانید.
  • هرگز رنگ را در خانه نبینید، به خصوص لباس ها و لباس های گران قیمت |
  • هنگام قرار دادن لباس ها در خشکشویی، آنها را علامت بزنید تا به راحتی شناسایی و تمیز شوند.
  • به تزیینات خاص روی لباس ها اشاره کنید و از نظافتچی بخواهید که از آنها مراقبت کند.

کدام لباس‌ها و پارچه‌ها را باید با روش خشکشویی پاکیزه کرد؟

پارچه‌های لطیف، دارای تزئینات و لباس‌های رسمی گزینه مناسبی برای خشکشویی به حساب می‌آیند./ عکس از: sturti
  • کت ها و کت ها معمولا برش ها، طرح ها، پارچه ها و آسترهای خاصی دارند. این لباس ها معمولا در کنار آب شکل و ساختار زیبای خود را از دست می دهند و به اصطلاح تغییر شکل می دهند. به همین دلیل جایگزین مناسبی برای پاکسازی شیمیایی می باشند.
  • لباس ها و پارچه های ساخته شده از گیپور، توری، توری، مخمل و ابریشم باید خشک شوند. چون مواد آنها نازک است. این ساختار ظریف هنگام شستن با مواد شوینده معمولی و همچنین هنگام لمس یا لمس آسیب می بیند و از بین می رود.
  • لباس ها و پارچه های پشمی، چرم و جیر نیز گزینه های خوبی برای خشکشویی هستند. زیرا چرم و جیر هنگام شستن با آب و مواد شوینده معمولی آسیب می بینند.
  • هر لباس رسمی، ساده یا با تزئینات خاص، باید خشک شود تا شکل و زیبایی خود را از دست ندهد و آسیب نبیند.

کدام لباس‌ها و پارچه‌ها را نباید با روش خشکشویی تمیز کرد؟

پارچه‌هایی که از الیاف مصنوعی مانند پلاستیک، PVC یا پلی‌اورتان ساخته شده‌اند گزینه‌های مناسبی برای خشکشویی نیستند./ عکس از: sofyx

پارچه های ساخته شده از الیاف مصنوعی مانند پلاستیک، پی وی سی یا پلی اورتان زمانی که در معرض مواد شیمیایی خاص قرار می گیرند و در هنگام پخته شدن خراب می شوند. بنابراین برای خشکشویی گزینه مناسبی نیست. برای اطلاع از مناسب بودن یا نبودن لباس ها و سایر محصولات برای خشک شویی، باید به برچسب چسبانده شده به محصول مراجعه کرد یا با متخصص مشورت کرد.

هر چند وقت یک‌بار لباس‌های‌مان را خشکشویی کنیم؟

فقط زمانی لباس‌هایتان را به خشکشویی بدهید که واقعا کثیف شده یا روی آن‌ها لک افتاده باشد./ عکس از: Lorado

قرار گرفتن مداوم در معرض مواد شیمیایی می تواند به تدریج به لباس آسیب برساند. بنابراین فقط زمانی لباس ها را خشک کنید که واقعا کثیف یا لکه دار باشند.

آیا لکه‌زدایی پارچه در منزل امکان‌پذیر است؟

برای لکه‌زدایی لباس باید از نوع لکه و ماهیت پارچه اطمینان داشته باشید؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم انجام این کار را به کاردان بسپارید./ عکس از: FotoDuets

پاسخ به این سوال بسته به نوع پارچه و ماهیت لکه ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی توصیه می کنیم برای از بین بردن لکه های لباس یا پارچه به خشک شویی بروید. در غیر این صورت ممکن است به ساختار پارچه آسیب وارد کنید یا ماندگاری لکه را افزایش دهید.

سخن آخر

در این مقاله به شما گفتیم خشکشویی چیست. از چه زمانی محبوب است؟ و در استفاده از این روش به چه نکاتی باید توجه کرد؟ شما چی فکر میکنید؟ آیا تا به حال در شستشوی لباس ها اشتباه کرده اید؟ چند وقت یکبار لباس هایتان را خشک می کنید؟ از اینکه نظرات و تجربیات خود را در بخش نظرات کاربران با ما و سایر خوانندگان به اشتراک گذاشتید سپاسگزاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا