روانشناسی

تاثیر ترافیک بر مغز : از بی‌خوابی تا اختلال شناختی

تاثیر ترافیک بر مغز بسیار مهم است زیرا افرادی که در شهرهای شلوغ زندگی می کنند هر روز زمان زیادی را در ترافیک می گذرانند. قرار گرفتن در معرض ترافیک و خیابان های شلوغ چگونه می تواند به سلامت مغز ما آسیب برساند؟ برای از بین بردن تأثیر حمل و نقل بر روی مغز چه اقداماتی می توان انجام داد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات در دلتاماک با ما همراه باشید.

تاثیر ترافیک بر مغز

اثرات مضر خودروها بر سلامتی از نظر علمی ثابت شده است. سلامت روان با استرس، اضطراب و عدم اطمینان مرتبط است. به همین دلیل است که ترافیک می تواند بر مغز تأثیر بگذارد.

استرس و ناامیدی

ترافیک، تاخیر در کار و دوستان، و احساس گیر افتادن در بین رفت و آمدها می تواند منجر به افزایش سطح استرس و افزایش احساس ناامیدی شود و منجر به افزایش تولید کورتیزول شود. ترشح طولانی مدت این هورمون می تواند به سلامت مغز آسیب برساند.

بار روانی

حضور در ماشین نیاز به دقت بالا، تصمیم گیری سریع و انجام چند کار دارد که استرس زیادی به مغز وارد می کند. بار شناختی پردازش محرک های مختلف مانند علائم راه و سایر وسایل نقلیه، ظرفیت مغز زیادی را اشغال می کند و باعث خستگی ذهنی می شود و تأثیر ترافیک بر مغز ناشی از همین عوامل است.

مرتبط  چرا بعضی مردان همسرشان را کتک می‌زنند

اختلال در تمرکز و توجه

شرایط ترافیکی دشوار حفظ تمرکز و توجه را دشوار می کند. نظارت مداوم بر جاده، پیش بینی اقدامات سایر رانندگان و واکنش سریع می تواند بار شناختی را افزایش داده و توجه را کاهش دهد.

احساسات و خلق‌و‌خوی منفی

حضور طولانی مدت در ترافیک و تکرار آن باعث ایجاد احساسات منفی مانند عصبانیت و خستگی، کسالت و عصبانیت می شود. این احساسات تاثیر زیادی بر سلامت مغز و روان دارند.

کاهش بهره‌وری

سفر در ترافیک سنگین باعث اتلاف وقت، افزایش زمان سفر و کاهش بهره وری می شود که بر توانایی شناختی تاثیر می گذارد و بهره وری مغز را کاهش می دهد.

زوال شناختی

مطالعات بر روی اثرات ترافیک بر مغز نشان می دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوای مرتبط با ترافیک، مانند ذرات معلق (PM2.5)، می تواند منجر به زوال شناختی و افزایش خطر ابتلا به اختلالات عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون شود. . . .

ذرات میکروسکوپی موجود در هوای آلوده وارد جریان خون شده و وارد مغز شده و باعث التهاب و استرس اکسیداتیو می شود که به سلول های مغز آسیب می رساند.

اختلالات خواب

یکی دیگر از شرایطی که بر ترافیک مغز تأثیر می گذارد، مشکل ناشی از کمبود خواب و بی قراری است. ذهن سرگردان و خسته تان خوابتان را به هم می زند. مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن روزانه در معرض سر و صدای ترافیک شبانه باعث اختلالات خواب، از جمله مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر، و کاهش مدت زمان خواب می شود که بر کیفیت زندگی و سلامت مغز تأثیر می گذارد.

مرتبط  چگونه شخصیت قوی و محکمی داشته باشیم؟

تاثیر ترافیک بر مغز کودکان

کودکانی که در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک قرار می گیرند، در رشد مغز دچار مشکل می شوند. تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و ترافیک در دوران بارداری و اوایل دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به اختلالات شناختی، تاخیر در رشد و مشکلات رفتاری مرتبط است.

افزایش پرخاشگری

نمونه دیگری از تأثیرات اتومبیل بر ذهن، عصبانیت ناشی از ایستادن در ترافیک و ایجاد خستگی است. حجم ترافیک رفتار تهاجمی و خطرناک رانندگی را افزایش می دهد. این رفتار پرخاشگرانه نه تنها خطر آسیب را افزایش می دهد، بلکه منجر به عواقب روانی و عاطفی بسیاری از جمله خشم و رنجش می شود. افسردگی هم

اختلال در تصمیم‌گیری

نیاز دائمی به ارزیابی جاده ها در ترافیک سنگین، مهارت های تصمیم گیری را مختل می کند و آن را طاقت فرسا می کند. به دلیل استرس ناشی از ترافیک، توانایی تصمیم گیری زیر سوال می رود. با توجه به اثرات ترافیک بر مغز، خوب است راه هایی برای مقابله با ترافیک در بدن و ذهن خود پیدا کنیم.

مضرات دود خودروها

علاوه بر اثرات ذکر شده ترافیک بر مغز، مطالعه جدید همچنین به بررسی تأثیر دود اتومبیل بر سلامت مغز نیز پرداخته است. یک مطالعه جدید نشان می دهد که آلودگی هوا ناشی از ترافیک می تواند عملکرد مغز انسان را تنها در چند ساعت تحت تاثیر قرار دهد. این اولین شواهد از تغییرات در ارتباطات مغزی در انسان به دلیل آلودگی هوای ناشی از ترافیک است. کریس کارلستن، رئیس بخش پزشکی تنفسی در دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) در کانادا می‌گوید: سال‌ها دانشمندان معتقد بودند که مغز انسان ممکن است در برابر اثرات مضر آلودگی هوا مصون باشد. این مطالعه که اولین مطالعه در نوع خود در جهان است، شواهد جدیدی از ارتباط بین آلودگی هوا و اختلال در عملکردهای شناختی ارائه می دهد.

مرتبط  هرگز این دروغ‌ها را به همسرتان نگویید

راهکارها

از آموزش و تکنیک های مقابله با استرس ترافیک کمک بگیرید. در صورت امکان، بهتر است مسیری بدون ترافیک برای رفت و آمد انتخاب کنید. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس های شخصی یکی از بهترین راه ها برای کاهش تاثیر ترافیک بر مغز است. در صورت وجود ترافیک سنگین، از هدفون یا گوش گیر برای کاهش اثرات آلودگی صوتی ترافیک استفاده کنید و مسیری با ترافیک کمتر از مسیر یاب ها انتخاب کنید.

استراحت منظم، تمرکز حواس، استراحت و فعالیت های مربوط به سلامت روان نیز به مغز شما کمک می کند تا بهتر با اثرات ترافیک مقابله کند. توجه به این نکته ضروری است که هرکسی تجربیات و مکانیسم های مقابله ای متفاوتی دارد. برخی از افراد به دلیل انعطاف پذیری به اثرات حرکت بر روی مغز حساس تر هستند، در حالی که برخی دیگر حساسیت بیشتری دارند. گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، پادکست با داستان و تمرینات تنفس عمیق می تواند به کاهش تاثیر ترافیک کمک کند. به مغز کمک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا