پارچه و خیاطی

روش‌هایی عالی و کاملا موثر برای پاک کردن لکه چربی از روی لباس

پاک کردن روغن و چربی از لباس کار آسانی نیست. اما با حذف به موقع (پس از رنگ آمیزی) نمی توان این رنگ ها را از بین برد. به عبارت دیگر رنگ روغن ماندگاری زیادی ندارد. در این مقاله به نحوه پاک کردن انواع چربی و روغن از لباس و لباس می پردازیم.

خلاصه این مطلب

چطور لکه روغن و چربی را از روی لباس پاک کنیم؟

اغلب گریس‌ها و روغن‌ها در دمای اتاق نیمه‌جامد یا جامد هستند، به این معنی که برای حذف نیاز به آب گرم یا داغ دارد.

به گفته لورا گودمن، مشاور حرفه ای Procter & Gamble، شما باید شیمی را به خاطر مقاومت لکه چربی تشکر کنید. بیشتر چربی ها و روغن ها در دمای اتاق نیمه جامد یا جامد هستند، به این معنی که برای از بین بردن آنها به آب داغ یا گرما نیاز دارند.

البته این بستگی به تخم مرغ گودمن دارد. برای درمان لکه‌های چربی، چون چربی و روغن را جذب می‌کنند و با محبوبیت روزافزون الیاف مصنوعی، می‌توانید آن لکه‌های نامطلوب را بیشتر مشاهده کنید. در ادامه، بهترین راه‌ها برای پاک کردن چربی و روغن از لباس‌ها و لوازم جانبی مانند اثاثه یا لوازم داخلی مبلمان را بررسی خواهیم کرد.

چطور جوش شیرین لکه چربی و روغن را از روی لباس پاک می‌کند؟

روی پارچه لک شده جوش شیرین بپاشید و اجازه دهید ۲۴ ساعت بماند. (اگر لکه خیلی بزرگ است، جوش شیرین خشک را یک شب تا صبح روی لکه بگذارید.)

پاتریک ریچاردسون، کارشناس لباسشویی، صاحب بوتیک مونا ویلیامز در مینیاپولیس، می گوید: مکانیسم جوش شیرین بیرون کشیدن ذرات روغن از پارچه و جذب آنها است. اگر نمی توانید چیزی مانند لباس سنگین یا پارچه مبلمان روغنی را بشویید، ریچاردسون توصیه می کند قبل از درمان لکه از جوش شیرین به عنوان اولین دفاع استفاده کنید. برای پاک کردن لکه های چربی از روی لباس و سایر پارچه ها مانند مبلمان، این مراحل را دنبال کنید:

1. روغن اضافی را با یک دستمال کاغذی یا پارچه پاک کنید.

2. جوش شیرین را روی یک پارچه مرطوب بریزید و بگذارید 24 ساعت بماند. .

3. بعد از یک روز یا 30 دقیقه، جوش شیرین را با یک برس اسکراب یا مسواک پاک کنید.

4. محلول سرکه و آب را روی ناحیه آسیب دیده اسپری کنید.

5. ناحیه آسیب دیده را با آب و صابون بشویید، سپس بشویید.

6. اگر لکه های روغن هنوز وجود دارند، این روش را چندین بار تکرار کنید. برای انجام این کار، یک ماده شوینده قوی به محل لکه دار بزنید. مواد شوینده را روی لکه بمالید تا دو طرف پارچه کاملاً پوشانده شود. بیشتر شوینده های مایع لباسشویی می توانند چربی را به طور موثری پاک کنند، اما برای از بین بردن لکه های قدیمی باید از صابون مایع استفاده کرد.

نحوه استفاده از گچ برای پاک کردن لکه چربی از روی لباس و پارچه

کارشناسان معمولا گچ را برای لکه‌های بزرگ یا قدیمی چربی توصیه نمی‌کنند. درعوض، این ترفند را روی چربی‌های کوچک امتحان کنید.

از نظر فنی، آهک باید به همان شیوه ای عمل کند که جوش شیرین لکه ها و لکه ها را از روی لباس پاک می کند. در واقع، ذرات گچ به روشی مشابه برای حذف روغن از لباس عمل می کنند. اما متخصصان معمولا گچ کاری لکه های بزرگ یا قدیمی را توصیه نمی کنند. در عوض، این روش را روی روغن‌های کوچک امتحان کنید، مثلاً اگر در حال آشپزی هستید و قطره‌ای روغن یا روغن روی پیراهنتان ریخت، از گچ برای پاک کردن لکه‌ها و لکه‌های زیر استفاده کنید.

مرتبط  با پارچه بافت و دنیای پارچه های بافتنی بیشتر آشنا شوید

1. لکه را با یک دستمال کاغذی تمیز پاک کنید تا غذا و روغن اضافی از روی لباس پاک شود.

2. کل محل را با گچ بپوشانید و چند دقیقه صبر کنید تا روغن کاملاً جذب گچ شود. لباس های لکه دار را در اسرع وقت پس از استفاده از لکه یا چسب بشویید.

پودر بچه برای پاک کردن لکه روغن و چربی از روی لباس

پودر بچه جاذب است، بنابراین می تواند مانند جوش شیرین لکه های چربی و روغن را از روی لباس و پارچه پاک کند. مراحلی که انجام می دهید مانند از بین بردن لکه های چربی با جوش شیرین است. سطح تابه را با پودر بچه بپوشانید و اجازه دهید روغن به مدت 30 دقیقه جذب شود. پودر اضافی را پاک کنید و محل لکه دار را با مواد شوینده بپوشانید.

حدود 10 دقیقه صبر کنید، سپس لباس را در داغ ترین حالت مجاز برای پارچه در ماشین لباسشویی قرار دهید. پس از اتمام برنامه شستشو، لباس را در ماشین لباسشویی آویزان کنید تا خشک شود. اگر این پودر سفید به شما انگیزه می دهد که از آن برای تمیز کردن سایر لکه های لباس و پارچه استفاده کنید، باید بگوییم که می توانید لکه های مومیایی و دئودورانت را با پودر بچه پاک کنید.

پرفروش ترین پودرهای بچه ما را بررسی کنید. >

پاک کردن لکه چربی از روی لباس با نوشابه

برای پاک کردن لکه چربی با نوشابه به عنوان یک حلال چربی مقداری نوشابه را با کمی پودر لباسشویی داخل یک سطل بریزید، لباس را برای ۱۰دقیقه در این ترکیب قرار دهید و بعد مثل همیشه لباس را بشویید.

سودای سیاه حاوی دی اکسید کربن و اسید فسفریک است و به دلیل اینکه سلول های روغنی را از بین می برد، لکه بر روغن خوبی است. برای از بین بردن لکه های چرب از جوش شیرین، مقداری جوش شیرین را در تابه بریزید. پارچه ای را روی لکه های روغن و چربی با جوش شیرین در سمتی که لکه شروع شده است قرار دهید. پارچه را به مدت 1 تا 2 ساعت در جوش شیرین بگذارید، سپس پارچه را با صابون مناسب و آب فراوان بشویید. مقداری پودر لباسشویی را در یک سطل بریزید. سپس لباس ها را به مدت 10 دقیقه در این مخلوط خیس کنید و سپس طبق معمول بشویید. به این ترتیب لکه های چرب لباس به راحتی پاک می شود

نکته: برای از بین بردن لکه های لباس سفید از جوش شیرین استفاده نکنید، زیرا رنگ سیاه پخت به لباس منتقل می شود. این شگفت انگیز است.

ژل آلوئه‌ورا را امتحان کنید

اگر از بین بردن لکه های روغن برایتان سخت است، می توانید ژل آلوئه ورا را روی لباس خود بمالید. لباس ها را در آب سرد خیس کنید و سپس ژل آلوئه ورا را روی لکه های چرب بمالید. ژل را روی محل لکه دار بمالید، بگذارید چند دقیقه بماند، سپس لباس ها را با آب سرد و مواد شوینده مناسب بشویید.

از اسپری روان‌کننده WD-۴۰ استفاده کنید

اگر می‌خواهید لکه گریس را از روی لباس خود پاک کنید کمی اسپری WD-۴۰ روی لکه چربی بزنید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید.

اسپری WD-40 یک روان کننده قوی است که برای تمیز کردن، چربی زدایی و چربی زدایی قطعات استفاده می شود. اگر می خواهید لکه های چربی را از روی لباس پاک کنید، مقداری WD-40 را روی لکه چربی اسپری کنید و 30 دقیقه صبر کنید. اجازه دهید روغن خیس بخورد، بعد از 30 دقیقه لباس ها را با آب سرد بشویید و بگذارید در هوا خشک شوند. در صورت لزوم، این کار را چندین بار تکرار کنید تا لکه به طور کامل پاک شود.

این اسپری گریس WD-40 است.

برای پاک کردن لکه چربی شامپوی سر را امتحان کنید

شامپو را مستقیماً روی لکه روغنی لباس بریزید و با استفاده از یک تکه پارچه آن را به شدت مالش دهید. بگذارید شامپو 10 تا 15 دقیقه روی لکه بماند و سپس آن را طبق روال معمول در ماشین لباسشویی بشویید.

می توانید از شامپو برای پاک کردن روغن لباس و سایر لباس ها استفاده کنید. شامپو برای از بین بردن چربی ها و چربی های طبیعی از مو و پوست سر استفاده می شود، پس چرا از آن مانند لباس هایتان استفاده نکنید؟ شامپو را مستقیماً روی ناحیه چرب بریزید و یک پارچه محکم بگذارید. اجازه دهید شامپو به مدت 10-15 دقیقه روی پوست بماند و سپس بشویید. اجازه دهید پارچه نفس بکشد. اگر پس از خشک شدن پارچه، لکه به طور کامل پاک نشد، این کار را چندین بار تکرار کنید.

اسپری مو (تافت) لکه چربی روی لباس را تمیز می‌کند

باور کنید یا نه، شستن مو قدرت پاک کردن لکه های چربی را دارد. قسمتی از مو را روی لکه چربی اسپری کنید. اجازه دهید 30 دقیقه خشک شود و سپس لباس را برای شستشوی معمولی در ماشین لباسشویی قرار دهید. پس از اتمام کار ماشین لباسشویی، لباس ها را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند. اگر بار اول این فرآیند جواب نداد، می توانید آن را تا زمانی که لکه کاملا از بین برود تکرار کنید.

مرتبط  با 5 پارچه لوکس و نفیس دنیای مد آشنا شوید + عکس

سرکه سفید لکه روغن و چربی را از روی لباس پاک می‌کند؟

بله، سرکه سفید یک پاک کننده است و به تنهایی می توان از آن به عنوان چربی گیر استفاده کرد. برای تهیه سرکه برای خشک کن، فقط سرکه را با آب مخلوط کنید. (به طور کلی 1 قسمت سرکه را به 4 قسمت آب در نظر بگیرید) محلول را روی گریس کثیف بریزید. نگران بوی سرکه نباشید، بوی سرکه با خشک شدن لباس ها از بین می رود، به خصوص اگر بعد از تمیز کردن با سرکه آن ها را با مواد شوینده مناسب بشویید. برای لکه ها، در یک منطقه نامحسوس تست کنید.

بهترین روش‌های پاک کردن روغن ماشین از روی لباس

به غیر از روغن پخت و پز و روغن خوراکی، روغن نیز می تواند لباس های شما را لکه دار کند. روغن موتور باید به سرعت از لباس خارج شود. برای پاک کردن لکه روغن موتور از روی پارچه و لباس، آن را با صابون ظرفشویی بپوشانید و بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با یک حوله مرطوب لکه را پاک کنید. در نهایت باید لباس ها را طبق معمول با مواد شوینده بشویید. یکی دیگر از راه های پاکسازی لکه روغن خودرو از روی لباس، استفاده از گچ طبق روشی است که در بالا به آن اشاره کردیم. همچنین می توانید با بنزین لکه روغن موتور را از روی لباس پاک کنید. برای این کار دو حوله داخل بنزین بگذارید. یک حوله روی زمین بگذارید تا لکه جذب شود و یک حوله دیگر روی لکه روغن. پس از 30 دقیقه انتظار، لباس ها را با مواد شوینده مناسب بشویید و آبکشی کنید. برای پاک کردن لکه روغن ماشین از روی لباس می توانید با روش ذکر شده از جوش شیرین استفاده کنید.

4. تینر رنگ یک راه عالی برای از بین بردن لکه روغن خودرو از روی لباس است. کف روغن لباس را با یک لایه نازک بپوشانید و بعد از چند دقیقه با آب داغ بشویید.

نحوه از بین بردن لکه‌های چربی قدیمی از روی لباس مرحله به مرحله

اگر فرصتی برای پاک کردن لکه روغن یا گریس خود بلافاصله پس از وقوع آن نداشتید، چاره کار شما استفاده از جوش شیرین،‌ مایع ظرفشویی، یک تکه مقوا، یک برگ دستمال کاغذی و یک مسواک کهنه است.

لکه‌های روغن می‌توانند ترسناک باشند، و از بین بردن آن‌ها قطعاً مقداری تلاش (و محصولات تمیزکننده مناسب) نیاز دارد. اگر بلافاصله پس از جمع‌آوری روغن یا گریس خود وقت ندارید که روغن یا گریس خود را تمیز کنید، راه حل شما استفاده از جوش شیرین، صابون ظرفشویی، دستمال کاغذی، حوله کاغذی و مسواک قدیمی است. مراحل زیر را برای تمیز کردن لکه های خشک و سرسخت روغن دنبال کنید:

۱. وقتی که پارچه خشک است روی لکه کار کنید

مراقب باشید قبل از کار با لکه، پارچه های روغنی و چرب را با آب نشویید. به گفته کارشناسان، کار با پارچه خشک راحت تر است، زیرا روغن و آب با هم مخلوط نمی شوند. بنابراین وقتی پارچه را خیس می کنید، آب کل پارچه اطراف روغن را می پوشاند و جدا کردن آب از روغن دشوار می شود.

۲. یک تکه مقوا را پشت لکه قرار دهید

قرار دادن یک تکه مقوا بین لایه های لباس از نفوذ روغن به قسمت های دیگر پارچه جلوگیری می کند.

۳. لکه را با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید

شما می خواهید سعی کنید تا حد امکان از شر چربی خلاص شوید. برای جلوگیری از پخش شدن روغن روی پارچه، لکه روغن را چندین بار با یک دستمال کاغذی ضخیم بمالید تا روغن اضافی از روی پارچه پاک شود.

۴. مایع ظرفشویی را روی لکه بمالید

مایع ظرفشویی به اندازه ظروف چرب، چربی لباس ها را پاک می کند. یک راه موثر برای از بین بردن لکه های چربی از روی لباس این است که چند قطره مایع شوینده را به لکه چربی اضافه کنید و به آرامی با انگشتان خود بشویید، یک مسواک تمیز با موهای نرم یا یک پارچه تمیز. اجازه دهید صابون حدود پنج دقیقه خیس بخورد. بعد از پنج دقیقه لباس ها را با آب گرم بشویید. در مرحله بعد سفید کننده (برای لباس های سفید) یا شوینده مناسب لباس های رنگی را به آب داغ اضافه کنید و طبق معمول بشویید و آبکشی کنید.

۵. لباس را روی چوب رختی یا بند رخت خشک کنید

از آنجایی که لکه های روغن روی لباس های خیس ظاهر می شوند، بهتر است قبل از انجام این مرحله صبر کنید تا لباس ها خشک شوند. اگر بعد از خشک شدن لباس، لکه باقی ماند، شستشو را با مواد شوینده تکرار کنید و لباس ها را به همین ترتیب با آب داغ بشویید. به یاد داشته باشید قبل از انجام این مراحل لباس های روغنی را در ماشین لباسشویی نشویید، زیرا حرارت زیاد لکه های روغن را از بین می برد و پاک کردن آنها را دشوارتر می کند. لباس توصیه می شود 1 فنجان سرکه سفید روی لباس بریزید و سپس در ماشین لباسشویی بشویید.

مرتبط  ۱۰ پارچه‌ مناسب برای لباس کودک را بشناسید

آیا لکه چربی بعد از شستن و خشک کردن لباس در ماشین لباسشویی پاک می‌شود؟

مشکل اینجاست که این روش (شستشوی لکه چربی در ماشین لباسشویی) برای از بین بردن لکه روغن و چربی از روی لباس ایده آل نیست. در واقع پاک کردن لکه های روغن در ماشین لباسشویی پس از شستن و خشک کردن لباس ها غیرممکن است. با این حال، به یاد داشته باشید که گرمای چرخه خشک کردن ماشین لباسشویی اساسا روغن را با پارچه می چسباند و مخلوط می کند، که می تواند لکه را تغییر دهد. بنابراین به این کار بازیافت گفته می شود و شما باید دوباره لکه چربی را درمان کنید، اما این بار با یک پاک کننده مبتنی بر آنزیم با استفاده از روش بالا.

قبل از پاک کردن لکه چربی از روی لباس به چه نکاتی باید توجه کنید؟

اولین قانون برای از بین بردن لکه‌های چربی و روغن از روی لباس این است که فورا اقدام کنید. پس از خشک شدن لکه، احتمال زیادی وجود دارد که لکه چربی روی پارچه حک شود و از بین نرود. اگر این اتفاق بیفتد، لزوماً لباس از دست نمی‌رود اما نجات دادن آن دیگر آسان نیست.

1. همانطور که قبلا ذکر شد، اولین قانون کلی برای از بین بردن لکه های چربی از روی لباس این است که فورا اقدام کنید. پس از خشک شدن لکه، لکه روغن ممکن است به پارچه بچسبد و نتوان آن را پاک کرد. اگر این اتفاق بیفتد، لباس ها لزوما گم نمی شوند، اما نگهداری آنها آسان نیست. اگر لکه روغن قدیمی دارید، مراحل بالا را چندین بار با یک لکه بر موثر تکرار کنید.

2. همیشه قبل از شستن لباس برچسب را بخوانید. مواد خاصی مانند پشم، پشم ترمه، توری و ابریشم ذاتاً ظریف هستند. دستورالعمل های مراقبت توصیه شده را دنبال کنید وگرنه با مشکل جدیدی روبرو خواهید شد. قبل از استفاده از لکه بر روی پارچه های ظریف، ابتدا لکه را روی یک ناحیه غیر قابل تشخیص تست کنید. این مهم است که بدانید چگونه لکه ها را از روی پارچه پاک کنید تا به طور تصادفی به لباس های خود آسیب نرسانید.

3. هرگز لباس هایی که علامت “خشکشویی” دارند را در ماشین لباسشویی قرار ندهید و برای از بین بردن لکه های روغن با دست نشویید. لباس های لکه دار را به خشکشویی ببرید یا از سیستم شستشوی خانگی مانند خشک کن استفاده کنید. برای از بین بردن لکه های چربی این لباس ها رازهایی وجود دارد که فقط خشکشویی های حرفه ای از آن ها می دانند.

4. همیشه لکه ها از جمله لکه های روغن را پاک کنید و سعی کنید تا حد امکان مالش ندهید.

5. از آنجایی که روغن و آب به خوبی با هم مخلوط نمی شوند، از ریختن آب روی لکه های روغن خودداری کنید، مگر اینکه خشک باشند (و حتی در آن زمان، از آب گرم استفاده کنید، نه آب سرد). در عوض، از یک حوله برای پاک کردن روغن روی پارچه استفاده کنید.

6. به جای شستن کل لباس با آب داغ، بعد از تمیز کردن لباس با مواد شوینده یا مایع ظرفشویی، آب داغ را فقط روی قسمت چرب لباس بریزید سپس به صورت معمولی بشویید. همیشه ابتدا برچسب لباس ها را بخوانید، زیرا برخی از مواد ممکن است در اثر آب بسیار داغ آسیب ببینند. در حالی که روش‌های حذف لکه خانگی موثر هستند، اگر لکه‌ها باقی ماندند، برای مشاوره بیشتر با خشک‌شویی مشورت کنید.

سخن آخر

از بین بردن لکه های چربی و روغن از روی لباس کار آسانی نیست. اما اگر در از بین بردن لکه های روغن و چربی از روی لباس ها و جلوگیری از ناپدید شدن لکه های روغن تردید ندارید، نکات این مقاله به شما کمک می کند لکه های روغن و چربی را از روی لباس خود پاک کنید. تجربه شما در پاک کردن لکه های روغن و چربی از پارچه هایی مانند لباس و مبلمان چیست؟ خوشحالیم که تجربه خود را در بخش نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا