پارچه و خیاطی

همه‌چیز درباره پارچه حریر؛ انواع، مزایا، معایب و روش‌های مراقبت از این پارچه

پارچه ابریشمی یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین پارچه ها برای تبدیل ساده ترین لباس ها و تزئینات به چیزی مجلل است. در این مقاله می خواهیم در مورد این پارچه پر جنب و جوش و زیبا صحبت کنیم که قرن هاست با صنعت مد ارتباط تنگاتنگی داشته است.

پارچه حریر و تاریخچه آن

ابریشم (chiffon) یک کلمه فرانسوی برای پارچه بافت دار است. بسیاری از پارچه های مختلف از این بافت استفاده می کنند و از این رو طیف ابریشم بسیار گسترده است. پارچه های ساخته شده از ابریشم بافته شده سبک و ساده و با براقی اندک هستند.

ابریشم برای اولین بار در اواسط قرن نوزدهم در فرانسه تولید شد. این پارچه در اصل از نخ ابریشم ساخته شده بود و به دلیل زیبایی آن، خیلی زود زنان اشراف و ثروتمند اروپا و آمریکا جذب آن شدند. و اریتره با هم مرتبط هستند و صدها سال است که در آماده سازی های تا قوزک پا استفاده می شود. لباس هایی که رنگ های روشن دارند. این ابریشم با ابریشم ساخته شده در فرانسه متفاوت است. علاوه بر این، نوعی پارچه ابریشمی نیز وجود دارد که قرن‌هاست در هند تولید می‌شود و عمدتاً در دوخت ساری (لباس سنتی زنان هند) استفاده می‌شود.

هندی‌ها به‌وفور از حریر در ساری و لباس استفاده می‌کنند.

عموماً پارچه ابریشمی بسیار گران است زیرا از ابریشم تهیه می شود و مانند فرانسه و همچنین در کشورهای غربی و هند فقط افراد طبقه بالا از آن استفاده می کنند.

استفاده از موادی به‌جز ابریشم در تهیه حریر

حریر پلی استر

در سال 1938، تولیدکنندگان نساجی در ایالات متحده تصمیم گرفتند به جای ابریشم، ابریشم را با مواد دیگر بسازند. بنابراین او اولین پارچه ابریشمی نایلونی را ایجاد کرد که آنقدر محبوب شد که برای مدتی جایگزین تمام منسوجات ارگانیک شد. اما مشکلات استفاده از نایلون در ساخت پارچه ابریشم باعث شد تا او پارچه را از ابریشم دوباره بسازد.

1958. او برای اولین بار ابریشم را از الیاف پلی استر ساخت. اکثر ابریشم های موجود در بازار امروزه از پلی استر ساخته می شوند. استفاده از پلی استر در بافت ابریشم به پارچه روکشی آینه مانند می دهد، اما هرگز به نرمی ابریشم نخواهد بود.

در حال حاضر بیشتر ابریشم موجود در بازار پنبه است نه پلی استر که همان چیزی است که ابریشم مصنوعی از آن ساخته می شود. البته پنبه ماده ظریفی است و مانند سایر مواد برای ساخت ابریشم مناسب نیست.

بافت پارچه حریر

نخ‌های پارچه حریر به دو شکل S و Z قرار می‌گیرند.

بسته به نوع متریالی که برای بافت این نوع پارچه استفاده می شود، روش های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال، تولید ابریشم شامل پرورش کرم، رام کردن حشرات و نخ ریسی است. اما در تولید پلی استر هیچ ماده آلی وجود ندارد و در فرآیند تولید از مواد شیمیایی مصنوعی ساخته شده در آزمایشگاه استفاده می شود.
ابتدا نخ ها به طور متناوب در منحنی های S و Z قرار می گیرند و سپس به ترتیب در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت بافته می شوند. این نوع ساختار باعث ایجاد چین و چروک های بسیار ظریفی در پارچه می شود که از یک طرف خاصیت ارتجاعی خاصی به آن می دهد و از طرف دیگر هنگام لمس پارچه احساس سفت می کند. بنابراین تفاوت ابریشم با سایر پارچه ها نه به دلیل موادی که در تهیه آن به کار رفته است، بلکه به دلیل شیوه خاص بافت است. معمولاً برای این کار از ماشین های اتوماتیک استفاده نمی کنند، مگر اینکه با سرعت بسیار پایین کار کنند. زیرا این ماشین ها می توانند به پارچه نهایی آسیب بزنند. به طور کلی تولید این کالا بسیار کند و بسیار کارآمد است.

مرتبط  ۱۴ روش عالی برای پاک کردن لکه سفید مام از روی لباس

ویژگی‌های اصلی پارچه حریر

انواع پارچه های ابریشمی رایج است. به برخی از این ویژگی ها با هم نگاهی بیندازید:

شفاف است و نیاز به آستر دارد

ابریشم شفاف است و همه چیز زیر آن قابل مشاهده است. برخی شفاف تر و برخی مات تر هستند. به همین دلیل معمولاً از ابریشم به عنوان آستر برای افزایش حجم و زیبایی استفاده می کنند.

کمی زبر است

هنگام لمس ابریشم، سطح آن کمی ناهموار است. مطمئناً زیاد آبریزش نیست، اما به نرمی ساتن و ابریشم هم نیست.

کمی کش می‌آید

بسته به نوع پارچه، ابریشم کمی به روش های مختلف کشیده می شود. با این حال، برخی از نژادها مهارت های بیشتری دارند. به عنوان مثال، ابریشم بسیار نرمتر از پلی استر است. زیرا ابریشم طبیعی صاف است.

بافتی سفت و محکم دارد

پیچ خوردن نخ های ابریشمی و بافت سفت این پارچه را بادوام می کند. اما این استحکام به معنای بادوام بودن آن نیست.

کمی براق است

به طور کلی ابریشم درخشندگی خاصی دارد. قطعا مانند ساتن براق نیست و مانند کرپ مات نیست. با این حال، برخی از گونه ها درخشان تر از بقیه هستند. به عنوان مثال، ابریشم براق تر از ابریشم است.

انواع پارچه حریر

پارچه های ابریشمی هم از نظر سبک و هم از نظر مصالح به کار رفته در ساخت انواع مختلفی دارند که برخی از آنها عبارتند از:

۱. حریر کرپ ابریشمی

بافت کمی چروکیده و سطح ناهموار است. با این حال یکی از باکیفیت ترین ابریشم ها به حساب می آید.

۲. حریر ارگانزا

این ابریشم رایج ترین ابریشم در بازار است و گاهی اوقات به عنوان ابریشم خالدار فروخته می شود. پارچه خوبی دارد، نازک و نرم است، برش یا توری آسان است.

لباس از ارگانزای ابریشمی ساخته شده است.

۳. حریر ساتن ابریشمی

حریر ابریشمی با بافت ساتن. کمی براق‌تر از حریر کرپ یا ارگانزا است ولی به اندازه حریر شیشه‌ای براق نیست.

این ابریشم با بافت ساتن خاصی ساخته شده است. شفاف، سبک تر و با سطح صاف تر از کرپ یا ارگانزا.

۴. حریر شیشه‌ای یا کریستال

حریر شیشه‌ای براق‌ترین نوع حریر است.

این ابریشم کاملا براق و متفاوت از ابریشم های دیگر است. به راحتی پف می کند و کمی خشک می شود. بنابراین، نشان داده شده است که تعداد دامن های با دامن های براق را افزایش می دهد و پرده های کمتری مورد نظر است.

لباس های ابریشمی شیشه ای.

حریر شیشه‌ای برای حجم‌دادن و پف‌دادن لباس مناسب است.

۵. حریر ژاکارد

این ابریشم نیز مانند ژاکارد به جای چاپ دارای نقش و نگار بافته شده است. اگرچه این ابریشم نازک است، اما کمی سنگین است. معمولاً با کورتا (نوعی لباس سنتی هندی) و شال می پوشند.

لباس ابریشمی ژاکارد.

۶. حریر چملیون یا چندرنگ

این نخ یکی از کمیاب‌ترین نخ‌های موجود در بازار است و به دلیل رنگ‌های زیاد آن را آفتاب پرست می‌گویند.

۷. حریر ژرژت

حریر ژرژت ضخیم و زبر است ولی افت بسیار زیبایی دارد و به‌خوبی رنگ‌پذیر است.

بهترین ابریشم دنیا. وزن آن از ارگانزا بیشتر است و ساختار آن دوام بیشتری دارد. رساترین رنگ ها را می گیرد و با پاییز زیبایش بهترین لباس ها را می دهد. لباس ژرژت ابریشمی.

مرتبط  پارچه لینن بخارا دوزی و هر چه باید در مورد آن بدانید

۸. حریر لورکس

برای ساخت این ابریشم از نخ فلزی به نام لورک استفاده شده است که دارای راه راه های براق است.

لباس ابریشمی لورک.

در واقع، ابریشم هیچ تفاوتی با ابریشم های دیگر مانند ابریشم پنبه ای و ابریشم مروارید ندارد.

نقوش پارچه ابریشمی را ببینید.

کاربردهای پارچه حریر در مد و دکوراسیون

از پارچه حریر برای دوخت پرده، رومیزی و سایر اجزای دکوراسیون استفاده می‌کنند.

استفاده از پارچه ابریشمی عمدتاً در پوشاک زنانه است. چون خیلی نازک است، اغلب برای استفاده روزانه مناسب نیست. مهمتر از همه، ابریشم در لباس شب، لباس شب و لباس عروس استفاده می شود. از آنجایی که ابریشم شفاف است، به عنوان لایه رویی لباس و به عنوان آستر مات استفاده می شود. مخصوصا برای پر به نظر رسیدن دامن عروس خوب است. سایر کاربردهای ابریشم عبارتند از:

  • روسری: در روسری از ابریشم استفاده می شود. در هر صورت چون لیز است باید آن را محکم ببندید یا با روش خاصی بپوشانید.
  • پارچه: ابریشم ژاکارد یا ابریشم کریستال معمولاً برای دوخت پرده یا مقنعه عروس استفاده می شود.
  • مانتو: مانتوهای ابریشمی به خصوص در تابستان بسیار محبوب هستند.
  • لباس خواب: یک لباس خواب زیبا بدون لباس خواب معمولاً از ابریشم با توری یا روبان ساخته می شود.
  • لباس زیر: معمولاً از ابریشم رنگی برای تهیه لباس زیر زنانه استفاده می شود.
  • ساری: هندی ها از ابریشم سنتی به ویژه ابریشم ژرژت به عنوان لباس سنتی استفاده می کنند. رنگ ابریشمی زیبا برای ظروف بسیار مهم است.
  • تزیین: ابریشم برای دوخت پرده استفاده می شود. ظاهر روشن و روشن آنها به نور اجازه عبور می دهد. علاوه بر این، از ابریشم برای ساخت لباس های تزئینی نیز استفاده می شود.
  • گردنبند: معمولاً برای ساختن قیطان از ابریشم زیبا (روبان بسته به سر) استفاده می شود.

مزایای استفاده از پارچه حریر چیست؟

با حریر می‌توان زیباترین لباس‌ها را دوخت.

افت زیبایی دارد

ابریشم حجاب زیبایی دارد و به همین دلیل برای لباس شب یا لباس عروس مناسب است.

رنگ‌های زیبایی می‌پذیرد

ابریشم رنگ های مختلفی دارد. رنگ های ابریشمی آن به راحتی رنگ می شود. ابریشم ژرژت زیباترین رنگ ها را به خود می گیرد.

معایب پارچه حریر چیست؟

حریر خیلی زود نخ‌کش یا پاره می‌شود.

دوخت آن مشکل است

کار با غشای ابریشم کمی سخت است. برای دوخت این لباس باید پس از اتمام کار کاغذ را بالا و پایین کنید و کاغذ را به خوبی جدا کنید. بهتر است از نازک ترین سوزن خیاطی مخصوصا سوزن 11 استفاده کنید.

به‌راحتی نخ‌کش می‌شود

نگهداری پارچه ابریشمی بسیار دشوار است. هر جسم تیز می تواند آن را خراش دهد و زیبایی آن را از بین ببرد. آنها به خصوص با لباس های شب پر از جواهرات و پولک های پولک جذاب هستند.

مراقبت از پارچه حریر

نکات زیر را برای مراقبت از پارچه های ابریشمی در نظر بگیرید:

  • برای شستن ابریشم بهتر است آن را به خشکشویی ببرید.
  • پلی استر یا نایلون را به آرامی با دست یا در ماشین لباسشویی بشویید.
  • ابریشم را با آب سرد بشویید. بگذارید 30 دقیقه بماند. بیشتر از آن باعث تغییر رنگ می شود.
  • از مواد شوینده ملایم برای شستشو استفاده کنید.
  • فشار دهید تا آب ابریشم بگیرید.
  • ابریشم را روی لباس نمالید. اگر این کار را می‌کنید، از گیره استفاده نکنید زیرا آثاری از خود به جا می‌گذارد و به آن آسیب می‌رساند.
  • ابریشم را زیر نور مستقیم خورشید خشک نکنید زیرا رنگ آن محو می شود

گران‌ترین و ارزان‌ترین مدل‌های حریر

پارچه ابریشمی بسته به جنس آن قیمت های متفاوتی دارد. ابریشم گران ترین ابریشم است و پلی استر و ویسکوز ارزان ترین هستند. قیمت ابریشم گاهی دو برابر قیمت ابریشم های دیگر است. بله ابریشم خیلی قشنگه و ارزشش خیلی خوبه.

مرتبط  پارچه شانل چاپی چیست + 5 ایده استایل زمستانی با این پارچه

کشورهای تولیدکننده حریر

از آنجایی که ابریشم از مواد مختلفی ساخته می شود، انتخاب کشوری که بیشترین تولید را دارد دشوار است. چین بزرگترین صادرکننده محصولات ابریشم است. با این حال، در بسیاری از موارد، ابریشم یا پنبه خام مورد استفاده برای این پارچه ممکن است قبل از ارسال به چین از کشورهای دیگر باشد.

برخی از شرکت‌های هند، پاکستان و بنگلادش می‌توانند محصولات ابریشم را تولید کنند. برای تکمیل به چین صادر می شود.

اگر ابریشم از مواد مصنوعی ساخته شده باشد، احتمالاً از چین است. این کشور آسیایی بزرگترین تولید کننده پلی استر در جهان است و شرکت های چینی مقدار زیادی ریون و نایلون تولید می کنند.

تأثیر پارچه حریر بر محیط زیست

تاثیر محیطی ابریشم بر اساس نوع ماده به کار رفته در آن متفاوت است. به طور کلی تولید پارچه‌های تمام مصنوعی خطرناک‌تر از تولید پارچه‌های نیمه مصنوعی یا طبیعی است. با این حال، در نظر گرفتن فرآیند تولید نیز مهم است.

پلی استر و نایلون هر دو از نفت که یک منبع طبیعی غیر قابل تجدید است، مشتق می شوند. استخراج نفت انرژی زیادی می گیرد و به اکوسیستم آسیب می رساند. زمانی که از این مواد برای تولید نایلون و نفت استفاده شود، استخراج نفت خام برای محیط زیست مضر است. گاهی اوقات محصول بیش از حد تولید می شود و به درستی دفع نمی شود. همچنین، نایلون و پلی استر هر دو پارچه‌های زیست تخریب‌ناپذیر هستند، بنابراین در محل دفن زباله‌ها قرار نمی‌گیرند. تجمع در توده های آبی و جنگل ها تنها باعث افزایش تجمع زباله می شود. توت ها در کرم هایی یافت می شوند که روی درختان توت زندگی می کنند. آنها فقط برگ های کرم ابریشم را می خورند و این درختان برای رشد به سم و کود خاصی نیاز ندارند. تنها نقطه ضعف ابریشم این است که به حشرات آسیب می رساند و از سوی فعالان حقوق حیوانات غیرانسانی تلقی می شود.

پنبه تاثیر منفی چندانی بر محیط زیست ندارد. گاهی اوقات از مواد سمی برای سفید کردن یا تمیز کردن پنبه استفاده می شود. در غیر این صورت، فرآیند ساخت این پارچه سازگار با محیط زیست و زیست تخریب پذیر است. به کارگران یا اکوسیستم های نزدیک کارخانه های کلاغ آسیب برساند.

کلام پایانی

پارچه ابریشمی یکی از زیباترین پارچه ها برای ساخت لباس های رسمی است. این پارچه ها را می توان از الیاف طبیعی، نیمه مصنوعی و کاملا مصنوعی تهیه کرد. انواع و رنگ های زیادی وجود دارد. برخی از انواع بسته به مواد پایه و میزان کار گرانتر از سایرین هستند. مثلاً اگر پولک، مروارید یا مهره داشته باشد، ابریشم گران‌تر است. متأسفانه اکثر ابریشم های موجود در بازار از الیاف مصنوعی مضر برای محیط زیست تهیه می شوند. به ویژه، این مشکل در کره، جایی که مصرف گرایی غالب است، بارزتر است. این باعث ایجاد ضایعات زیادی می شود زیرا اکثر مردم هرگز در مهمانی ها یا جلسات لباس های تکراری نمی پوشند. از آنجایی که بیشتر لباس ها از ابریشم، عمدتاً الیاف مصنوعی ساخته شده اند، تصور کنید که با این زباله ها چه کار دارید.

حالا به من بگویید. چگونه می توان این فرهنگ را به مردم منتقل کرد؟ به عنوان مثال، در برخی کشورها بسیاری از سلبریتی ها با پوشیدن لباس های کهنه روی فرش قرمز سعی در ترویج مصرف گرایی کمتری دارند. آیا می توانید به چنین چیزی فکر کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا