پارچه و خیاطی

همه‌چیز درباره پارچه توئید؛ کاربردها و مراقبت از این پارچه ماندنی

اسکاتلند خانه دو پارچه معروف است: تویید و توید. در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم توید چیست. دانستن تاریخچه و مواد این پارچه اصلی برای خیاطان، بافندگان و دیگران جذاب است. آیا به ما ملحق می شوید؟

پارچه توئید چیست ؟

کت‌وشلواری از پارچه توئید

یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در مورد توید یاد بگیرید این است که توید الگو ندارد (برخلاف پچ ورک). البته وقتی از پارچه توید صحبت می کنیم، در مورد جنس و طرح پارچه صحبت می کنیم. توید پارچه ای با طرح و بافت منحصر به فرد است.

برای تهیه توید، پشم خام را قبل از بافتن رنگ می کنند. ایده ها و رنگ های مختلف نخ ها با هم ترکیب می شوند تا بهترین نتیجه نهایی را به دست آورند. نخ های مخلوط و مخلوط نرم و آماده بافت هستند. برای تولید پارچه توید محدودیتی در انتخاب رنگ وجود ندارد، اما به طور سنتی اکثر این پارچه ها در رنگ های خنثی بافته و ساخته می شوند. اما با گذشت زمان برخی از طرح های این پارچه ها رایج شده است. توید را می توان در همه جای دنیا تولید کرد، اما بهترین های موجود در بازار توسط بریتانیایی ها تولید می شوند.

بهترین تولیدکننده توئید

خالص ترین پارچه های تویید دنیا توسط کشورهای انگلستان، ایرلند و اسکاتلند به دنیا عرضه می شود. در گذشته فقط برای ساخت پارچه توید استفاده می شد، اما امروزه از کتان، ترمه، ویسکوز و ابریشم نیز در پارچه استفاده می شود. جنس پارچه توید ضخیم و سفت است و به همین دلیل لباس هایی از این پارچه قبلا برای شکار ساخته می شد.

پارچه توئید چه چیزی نیست؟

عنوان این قسمت کمی عجیب به نظر می رسد؟ ما به نوعی پارچه اشاره می کنیم که توید محسوب نمی شود. تاریخ گاهی اوقات به انواع دیگر لباس ها به عنوان توید اشاره می کند. گرچه توید نیست. اما این درست نیست: توید پارچه ای است که قبل از ریسندگی نخ از آن عبور می کند. به عنوان مثال، همانطور که قبلا ذکر شد، نخ های مختلف قبل از ریسندگی مخلوط و رنگ می شوند.

داستان توئید از کجا شروع شد؟

افرادی با لباس‌هایی از پارچه توئید

انواع توید چیست؟ همانطور که قبلا ذکر شد این پارچه ضخیم است و به دلیل دوام و گرمی آن در گذشته برای پوشاک روستائیان از آن استفاده می کردند. چوپان های اسکاتلندی برای محافظت از خود و گرم شدن از بادهای شدید کوهستانی توید می پوشیدند. کارکنان خود را لباس بپوشانید. با گذشت زمان و با توجه به انقلاب صنعتی، با سهولت تولید پشم، تولید پارچه توید نیز توسعه یافت و رواج یافت.

مرتبط  ۱۵ راه مفید برای افزایش طول عمر لباس که باید بدانید

وجه تسمیه پارچه توئید

در مورد نام پارچه توید دو نظریه وجود دارد. می گویند توید نام دره ای در اسکاتلند است و این پارچه در ابتدا در آنجا تولید شده است، به همین دلیل نام آن را به نام محل ساخت آن گذاشته اند. شواهد دیگری وجود دارد که نشان می دهد این پارچه در حدود سال 1826 نامگذاری شده است. اشتباه ساده چه اتفاقی برای یک کارگر لندنی افتاد که دستورالعمل ها را با پارچه دوتایی اشتباه گرفت، یعنی پارچه با طرح دوتایی (شبیه به گره زن). یعنی به جای توید سفارش را تحت عنوان توید ثبت کرد و بعد از آن اشتباه در حرف مردم ریشه دوانید.

شیوه تولید پارچه توئید چیست ؟

کتی از جنس توئید

در فصل های قبل به تولید پارچه توید اشاره کردیم و در اینجا کمی در مورد نوع تولید صحبت می کنیم. در گذشته این لباس ها را با پارچه می بافتند. امروزه کل فرآیند مکانیکی است اما مراحل آن مانند روش سنتی است، در مرحله اول پشم خام در خشک کن سنتی رنگرزی و خشک می شود. پشم رنگ شده برای رسیدن به رنگ یکنواخت مخلوط می شود. پشم های رنگ های مختلف را در یک همزن بزرگ مخلوط می کنند.

بعد از این مرحله پشم ترکیب شده از یک سری غلتک عبور می کند. این رول پشم را می کشد و تمام پشم های گره خورده در یک جهت قرار می گیرند. نتیجه نهایی این فرآیند تشکیل نخ است. در نهایت پشم را به نخ ریسیده، سپس نخ را به صورت جناغی بافته و تمام می کنند.

طرح‌های مختلف پارچه توئید چیست؟

بافت پارچه های بافته شده متفاوت است. هر طرح و بافتی ویژگی های خاص خود را دارد. در اینجا چند پارچه توید خوب وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

توئید توئیل

توئید توئیل

Twill ساده ترین نوع توید است. طرح این پارچه معمولاً شامل خطوط مورب و مستقیم در رنگ های خنثی است.

توئید چهارخانه‌بزرگ

توئید چهارخانه بزرگ

همانطور که از نام آنها پیداست، تویدها پارچه های ساده با راه راه های بزرگ هستند که با رنگ های متضاد و زمینه پارچه در تضاد هستند.

توئید راه‌راه

توئید راه‌راه

تویدهای رنگارنگ روی یک تخت ساده نیز رنگارنگ هستند. رنگ‌ها و خطوط پس‌زمینه ناهماهنگ هستند.

توئید چهارخانه معمولی

توئید چهارخانه معمولی

این نوع توید دارای مربع های متوسط ​​و کوچک است. رنگ خانه و زمینه پارچه با یکدیگر متفاوت است.

توئید هِرینگ‌بون

توئید هرینگ‌بون

این طرح پارچه توید بافتی شبیه تیغ دارد طرح پارچه با خطوط مثلثی که به صورت ستون در کنار هم قرار گرفته اند ظاهر می شود

توئید اِستِیت

توئید استیت

طرحی شبیه کت توید دارد، با این تفاوت که روی تخت پارچه ای دیده می شود.

توئید بارلی‌کورن

توئید بارلی‌کورن

بافت این توید نرم و شبیه دانه گندم است.

توئید دندان‌سگی

توئید دندان‌سگی

این طرح توید شبیه دندان های جلویی سگ است. رنگ این توید اغلب یکنواخت است و ترکیب رنگ های مختلف را در ساختار پارچه به وضوح نشان نمی دهد.

ویژگی‌های پارچه توئید چیست؟

سه ویژگی اصلی دارد:

  • مقاومت در برابر گرما و باد;
  • طرح و رنگ طبیعی؛
  • ضخامت و دوام.

گرما و مقاومت در مقابل هوا

پارچه توید بسیار گرم است و انتخاب خوبی برای چوپانان است. زیرا با او بر تپه های بلند گرم می شود، باد سرد نمی وزد.

طرح و رنگ طبیعی

رنگ های به کار رفته در پارچه توید یادآور طبیعت است. لباس هایی با این طرح پارچه به دلیل امکان تقلید از چنین لباس هایی قبلا برای شکار استفاده می شد.

مرتبط  پارچه مازراتی گرم بالا چیست

ضخامت و دوام

ماندگاری پارچه توید به دلیل ضخامت زیاد است. بنابراین دوخت لباس های زمستانی از این پارچه ارزان است، مثلاً مانتوهای زمستانی.

کاربرد پارچه توئید در استایل چیست؟

چاپ خوب چیست؟ باید گفت انواع لباس ها با این پارچه دوخته می شود:

  • انواع کت‌ها؛
  • پالتوها؛
  • بارانی؛
  • شلوار؛
  • ژاکت و جلیقه.

از Tweed می توان در لوازم جانبی نیز استفاده کرد:

کلاه لبه‌دار مدل پسرک روزنامه‌فروش
  • مدل فروش روزنامه; اگر پیکی بلایندرز را دیده باشید، شخصیت های فیلم از این نوع کلاه ها استفاده می کنند.
  • هود؛ کلاه لبه پهن شبیه کلاه روزنامه فروشی است اما مانند این کلاه دکمه و برش جداگانه ندارد و یک تکه است. اما گیره از بالای کاپوت جدا شده است.
  • کلاه به سبک ایرلندی; این کلاه شبیه دو کلاه قبلی است. با این تفاوت که دکمه و برش ندارد و یک تکه است. ماسک و کلاه بالا یک تکه هستند و به هم چسبیده اند.

اثر پارچه توئید بر طبیعت چیست؟

فرآیند تولید توید طبیعی است و تأثیری بر طبیعت ندارد. اگر به این مشکل توجه کنیم با این حال، پرورش گوسفند برای تولید پشم می تواند برای کره زمین خطرناک باشد. گوسفندی که در چمنزار چرا می کند و بر کیفیت خاک تأثیر منفی می گذارد. البته اگر دامداری و گوسفندداری افراطی و صنعتی برای تولید پشم می شد این مشکلات پیش خواهد آمد. یکی از جنبه های منفی تولید پشم برای لباس های تویید، ظلم به حیوانات است. روند پرورش گوسفند و استفاده از پشم برای تولید پوشاک با ارزش های حقوق حیوانات مغایرت دارد البته با فرض اینکه پشم عمر طولانی تری داشته باشد و لباس های پشمی با لباس های پلاستیکی یکی نباشد. در حقیقت ماندگاری و ماندگاری این نوع لباس ها بالاست. و بدون مواد زیست تخریب پذیر که پس از آسیب برای طبیعت مضر باشد.

مراقبت از پارچه توئید چگونه است؟

کتی از جنس پارچه توئید

لباس های نخی برای نگهداری باید خشک و تمیز باشند. بله، گاهی اوقات می توان این لباس ها را با آب سرد و کمی صابون شست. شستشوی دستی برای این نوع کشمیر مناسب است

پس از شستن تیوید نباید آن را تا کرده و به نخ آویزان کرد. این لباس ها را روی یک سطح صاف قرار دهید تا خشک شوند. لباس های نخی نیازی به اتو کشیدن ندارند زیرا این پارچه آب را جذب نمی کند.

اگر دوست ندارید با دست بشویید یا آن را در خشک کن بگذارید. راه دیگری هم وجود دارد. . چگونه پارچه بخار پز، ذرات و میکروب ها را از بافت خود پاک می کند و آن را زیباتر می کند. در صورت وجود بویی در لباس، بو را از بین می بریم

اگر لباس لکه دارد، روش لکه گیری بهتر از شستن کامل آن است. پارچه را بلند یا فشار ندهید. سعی کنید محل کثیف را با یک دستمال شستشو و صابون ملایم تمیز کنید.

استایل‌هایی جذاب از لباس‌هایی با پارچه توئید

در قسمت آخر این مطلب می خواهیم شما را با استایل های جذاب با پارچه توید آشنا کنیم.

کت‌های توئید مردانه؛ غیررسمی، نیمه‌رسمی و رسمی

کت های توید را می توان در استایل های رسمی، غیر رسمی و نیمه رسمی ست کرد. این نوع پارچه و طرح تنوع زیادی دارد و بسته به دوخت و سایر اجزای هر سبک می توان از آن به روش های مختلفی استفاده کرد.

مرتبط  همه‌چیز درباره پارچه فلانل؛ ویژگی‌ها، انواع و روش‌های مراقبت از این پارچه محبوب

کت توئید غیررسمی

کت توئید غیررسمی

پارچه توید همه کاره است و می تواند گزینه بسیار مناسبی برای دوخت لباس ورزشی باشد. همانطور که در عکس بالا می بینید، یک لایه از این متریال و طرح به خوبی با استایل کژوال ست می شود. طیف رنگ خاکستری و قهوه ای تیره بسیار جذاب است. انتخاب رنگ خنثی برای شلوار نیز به صاف کردن استایل کمک می کند.

کت توئید نیمه‌رسمی

کت توئید نیمه‌رسمی

از پارچه توید می توان برای دوخت کاپشن های استاندارد نیز استفاده کرد مشکل فقط ساختار خز نیست اگر سایر قسمت های استایل تمیز باشند، کت توید به خوبی روی بدن شما می نشیند به عنوان مثال، در مدل بالا، لباس، شلوار و پیراهن مردانه عناصری هستند که استایل را نیمه رسمی می کنند.

کت توئید رسمی

کت توئید رسمی

پارچه های بافته شده را می توان به لباس های مجلسی بسیار رسمی برای مجالس رسمی تبدیل کرد. در تصویر بالا نمونه دوخت تشریفاتی پارچه کاپشن و کاپشن را مشاهده می کنید. جلیقه ای که به خوبی با استایل بالا تناسب دارد، به آن رسمیت می بخشد.

دامن‌های توئید زنانه، کت‌ودامن‌ها

دامنی غیررسمی با پارچه توئید

دوخت دامن از پارچه توید نیز ایده خوبی است. دامن ها را در طرح ها و مدل های مختلف بدوزید و زیباتر از همیشه باشید. با توجه به اندازه و فضای خود یک دامن بلند، کوتاه یا میدی بدوزید. چیدمان سایر عناصر مد باید با روحیه و سلیقه شما مطابقت داشته باشد.کت های توید نیز بسیار شیک و زیبا هستند. این نوع پارچه به شما امکان انتخاب سبک را می دهد. مانند ژاکت‌های توید که بسته به انتخاب مدل‌های دیگر می‌توانند ظاهری رسمی یا غیررسمی به شما ببخشند، دامن‌های توید نیز یکسان هستند.

کت‌ودامنی رسمی از جنس توئید

دامن توید کوتاه با کتی که با جنس و استایل پارچه همخوانی دارد، برای مجالس رسمی انتخاب خوبی است. برای مهمانی های خیابانی، قدیمی و غیره. برای ایجاد یک استایل عالی، می توانید برای ایجاد دامن شیک و یک ژاکت شیک به پارچه توید تکیه کنید.

پانچو و پالتو

پانچویی از جنس توئید

دوخت کت پانچو یا نخی نیز ایده خوبی است. این ماده به اندازه کافی گرم و ضخیم است که می تواند لباس های مناسب زمستان را بدوزد. بنابراین اگر قصد دوخت لباس گرم را دارید به فکر پارچه پیراهن باشید.

پالتویی از جنس توئید

لباس توید ظاهری شیک و کلاسیک به شما می دهد، اما نکته جالب این است که انتخاب یک کت اسپرت یا طرح پانچو استایل شما را از حال و هوای کلاسیک متمایز می کند. یعنی هر سبکی را می توان با دوخت پارچه از پارچه ایجاد کرد.

جلیقه زنانه و مردانه

جلیقه زنانه از جنس توئید

یکی دیگر از گزینه های مد برای دوخت پارچه توید جلیقه است. زن باشی یا مرد فرقی نمی کند. لباس های ساخته شده از پارچه توید شما را زیبا، اصلی و زیبا می کند.

جلیقه مردانه از جنس توئید

کت های پشمی را می توان زیر کت و شلوار یا به تنهایی بسته به استایل شما پوشید. چه یک سبک غیررسمی یا غیررسمی، یک کت توید بسیار منطقی است.

در آخر

توید یک پارچه اصلی، زیبا و متراکم است. انواع طرح ها کاملا با آن ترکیب شده است. این یک انتخاب درجه یک در فصل سرد است. اگر دوست دارید اکسسوری کنید، به خاطر داشته باشید که این نوع کلاه می تواند انتخابی عالی برای ظاهر شما باشد. کلاه هایی که شبیه بازیگران پر زرق و برق Spikey Blinders هستند. آیا این پارچه را دوست دارید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا