بهداشت و سلامت

سویه جدید کرونا در ایران، سویه جدید XBB در زمستان ۱۴۰۱

اخیراً جهش جدیدی از ویروس کرونا در چین مشاهده شده است که نشان می دهد جهش ژنتیکی جدیدی شناسایی شده و سویه ای به نام XBB ایجاد شده است. اخبار انواع تاج های جدید در ایران را در مجله اینترنتی بنوان بخوانید.

سویه جدید کرونا در جهان

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در سخنان پایانی خود تاکید کرد: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در 110 کشور جهان در حال افزایش است، تعداد بیماری‌های جهانی 20 درصد افزایش یافته و تعداد فوتی‌ها نیز افزایش یافته است. نیز به طور مداوم در حال افزایش است. در هفته گذشته تعداد مبتلایان در فرانسه 54 درصد افزایش یافت و مقامات از آغاز موج هفتم کرونا در این کشور خبر دادند. از زمان شروع ویروس کرونا، جهش های زیادی در این ویروس رخ داده است که باعث ایجاد سویه های جدید و شگفتی کارشناسان شده است.

سویه جدید XBB

سویه جدید (XBB) ترکیبی از BA.2.10.1 و BA.2.75 زیرین است. به گفته برخی کارشناسان، داده های موجود برای توسعه نسخه جدید تفاوت قابل توجهی را در توسعه بیماری بین مشکلات قبلی و نسخه جدید XBB نشان می دهد. بر اساس شواهد اولیه، این سویه جدید کشنده تر از سایر سویه های آمیکرون است. موارد جذام در افرادی که قبلاً به اومیکرون آلوده شده بودند نادر است.

سویه جدید کرونا در ایران

به طور قابل پیش بینی، پس از ماه ها توقف، آنچه در چین رخ داد، اکنون در ایران نیز رخ می دهد. میکرو فیلترهای BA.1 BA.2 نیز آمیکرون را از نیمه اول تیرماه 1401 و سطح هفتم در ایران راه اندازی کرد. این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان حوزه سلامت، احتمال وجود رشته جدیدی به نام XBB در کشور بسیار زیاد است و تعطیلات سال نو تاثیری بر راه اندازی آن نخواهد داشت.

مرتبط  مضرات نوشیدن آب یخ

هشدار متخصصین درباره سال جدید میلادی

دکتر مینو محرز با یادآوری 24 دی ماه سال 1401 گفت: در سال 1377 با ورود کرونا به کشور در تعطیلات سال نو و بسیاری از شهروندان چینی مقیم ایران برای سال نو به کشور خود رفتند. سال وقتی برمی گردند، کووید را به کشور ما می آورند. اگرچه تعداد بیماران با زیرسویه های BA.1 و BA.2 هفتمین کمترین میزان است، اما تعداد بیماران بستری و مرگ و میر بیشتر از تعداد عفونت ها خواهد بود. پزشکان بر این باورند که این نوع عفونت و شدت درگیری بیشتر از برنامه ریزی قبلی خواهد بود.

آمار مبتلایان و فوتی‌های روزانه کرونا در ایران

بر اساس آماری که وزارت بهداشت در 13 دی ماه 1401 منتشر کرد، تعداد بیماران جدید در کشور 63 نفر و متاسفانه یک مورد فوتی است. تعداد شهرهای نارنجی 3، زرد 76 و آبی 369 است.

علائم سویه جدید کرونا

به گفته برخی از متخصصان و متخصصان پزشکی در چین، علائم سویه XBB هیچ تفاوتی با سویه های قبلی ندارد. این علائم به شرح زیر است.

  • در برخی موارد، اسهال و استفراغ
  • بو و طعم تغییر می کند.
  • ضربان و احساس سنگینی در قفسه سینه
  • چشم درد یا سردرد
  • درد بدن و اسپاسم عضلانی
  • تنگی نفس
  • احساس کلافگی
  • تب و لرز

مطالب پیشنهادی: 7 عادتی که زندگی شما را به خطر می اندازد! اینها را بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا