بهداشت و سلامت

عوارض مصرف زیاد روغن زیتون را جدی بگیرید!

این روغن بسیار محبوب می تواند اثرات مثبت و منفی برای همه داشته باشد. روغن زیتون نیز از این قاعده مستثنی نیست و گاهی اوقات عوارض جانبی را به صورت بسیار شدید نشان می دهد. این روغن فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما گاهی اوقات افراد از عوارض آن شگفت زده می شوند. عوارض مصرف زیاد روغن زیتون را در این مقاله از مجله اینترنتی بنوان بخوانید.

مهم‌ترین عوارض مصرف زیاد روغن زیتون

درباره عوارض مصرف زیاد روغن زیتون بیشتر بدانید.

بیماری‌های مربوط به چربی‌های اشباع

روغن زیتون منبعی غنی از چربی تک غیراشباع است و هر قاشق غذاخوری روغن زیتون حاوی 14 درصد چربی اشباع شده و 120 کالری است و همانطور که می بینید این مقدار کالری و چربی بالایی دارد. مصرف منظم روغن زیتون فرابکر خطر ابتلا به چاقی، حملات قلبی و بیماری هایی مانند سرطان سینه و سرطان را افزایش می دهد.

بیماری‌های مربوط به چربی‌های ترانس

روغن زیتون حاوی مقدار زیادی هیدروژن است که تحت فشار و گرما منبسط می شود و این فرآیند ساختار مولکولی را تغییر می دهد و باعث می شود بدن اسیدهای چرب امگا 3 سالم را بسوزاند و همچنین می تواند سطح کلسترول خون را افزایش دهد. از طرفی کلسترول خوب را از بین می برد و خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

مرتبط  ۱۱ ماده غذایی که برای مبارزه با سرماخوردگی مناسب‌اند

احتمال کاهش قند خون با مصرف روغن زیتون

این روغن می تواند قند خون را کمتر از حد طبیعی کاهش دهد. روغن زیتون می تواند مقاومت بدن در برابر انسولین را افزایش دهد که یکی از دلایل اصلی اثر ضد گلیسمی آن است. مصرف بیش از حد روغن زیتون می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند تعریق، ضعف و رعشه شود.

احتمال کاهش فشارخون با مصرف روغن زیتون

روغن زیتون سلامت قلب افراد را تنظیم می‌کند، اما مطالعات اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف بیش از حد روغن زیتون می‌تواند باعث افت شدید فشار خون شود و این مشکل سلامت انسان را به خطر بیاندازد و مشکلاتی مانند سرگیجه، خستگی، تشنج و ضعف را ایجاد کند. کلیه

التهاب

روغن زیتون سرشار از اسید اولئیک است که نقش مهمی در ترشح لیپوپلی ساکاریدها دارد. این پروتئین سرشار از چربی است. روغن زیتون با افزایش لیپوپلی ساکاریدهای خون و افزایش خطر بیماری های التهابی ناشی از سلول های ایمنی، التهاب مزمن را بهبود می بخشد.

سنگ کیسه صفرا از اثرات جانبی روغن زیتون

یکی از جدی ترین عوارض روغن زیتون رسوب آهک است. اما اگر مستعد ابتلا به حساب دیفرانسیل و انتگرال هستید باید از استفاده از این روغن خودداری کنید. کبد ما صفرا و آب پنیر تولید می کند که تجمع آن باعث ایجاد سنگ و انسداد در دستگاه گوارش می شود.این اتفاق زمانی می افتد که فرد روغن زیادی مصرف کند و باعث تجمع چربی در این ناحیه می شود.

اسهال با مصرف روغن زیتون

چربی بیش از حد در روغن زیتون می تواند مشکلاتی مانند سوء هاضمه و اسهال ایجاد کند و می دانیم که روغن زیتون محتویات روده را نرم می کند، بنابراین اگر بیش از حد روغن زیتون مصرف کنید، می تواند اثرات نامطلوبی بر سیستم گوارش داشته باشد. ممکن است اسهال رخ دهد.

مرتبط  علت خشکی گلو و چگونگی درمان آن

کالری بالا روغن زیتون

یکی از عوارض مصرف زیاد روغن زیتون افزایش وزن ناخواسته است. روغن زیتون نیز مانند سایر روغن ها دارای چربی و کالری بالایی است و در مقادیر کم ممکن است متوجه افزایش وزن شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا