پارچه و خیاطی

انواع پارچه ضد آب و ترفند دوخت آنها + عکس

لباس ضد آب 40 سال است که وارد زندگی بشر شده است. این پارچه ها به دلیل خواص مهمی که دارند برای ما مهم هستند. اما سوال مهم این است که چقدر لباس های ضد آب می دانیم؟ آشنایی با لباس های ضد آب مهم و ضروری است. این نوع لباس ها نقش مهمی برای بشریت در دنیای مدرن دارند. در این مقاله به معرفی انواع عایق رطوبتی و خواص آنها، نحوه نگهداری و دوخت این پارچه ها می پردازیم. پس اگر می خواهید در مورد این نوع لباس بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

پارچه ضد آب چیست؟

پارچه ضد آب باید دو ویژگی مهم داشته باشد. این دو ویژگی شامل مقاومت در برابر آب و قابلیت تنفس است. مقاومت در برابر آب توانایی یک ماده برای مقاومت در برابر نفوذ آب است. قابلیت تنفس، توانایی پارچه در حذف بخار آب است. به طور کلی، تمام لباس های ضد آب به عنوان یک مانع بین بدن شما و رطوبت محیط عمل می کنند. لباس های ضد آب بهترین محافظت را در برابر رطوبت ارائه می دهند، اما رطوبت و عرق را از پوست شما دور می کنند. بنابراین می توان گفت لباس های ضد آب نه تنها شما را در برابر باد، باران و برف محافظت می کند، بلکه از پوست شما نیز محافظت می کند.

چرا باید از پارچه ضد آب استفاده کنیم؟

در آب و هوای نامساعد، لباس بیرونی شما باید ضد آب باشد. لباس های ضد آب باید بتوانند از شما در برابر باد، باران و برف محافظت کنند. مواد به کار رفته در این پارچه ها به گونه ای طراحی شده اند که از باران، برف و باد محافظت کامل می کنند. مکانیسم این پارچه اجازه نفوذ و خیس شدن آب به لباس را نمی دهد. بنابراین، اگر می خواهید در یک روز بارانی به بیرون بروید، به لباس هایی از پارچه ضد آب نیاز دارید. این پارچه از لباس زیر شما در برابر رطوبت و کثیفی محافظت می کند. علاوه بر این به عنوان عایق در برابر هوا و آب تا حدی از نفوذ سرما جلوگیری می کند.

مرتبط  ۱۰ پارچه‌ مناسب برای لباس کودک را بشناسید

خرید پارچه کتان زارا ترک

انواع پارچه های ضد آب بر اساس نوع بافت آن ها

پارچه های ضد آب بر اساس نوع بافت به 3 دسته تقسیم می شوند:

  • پارچه سخت و متراکم
  • منسوجات روکش دار

  • پارچه چند لایه

راهنمای ما: درباره پارچه های ترمه بیاموزید


معرفی انواع پارچه های ضد آب

امروزه پارچه های مختلفی با نام پارچه ضد آب در بازار موجود است. از این پارچه برای پوشاک، دارو، پوشک بچه، تشک، کیسه خواب، پارچه چادر پیک نیک، روکش مبل و پرده حمام استفاده می شود. در ادامه با این پارچه بیشتر آشنا خواهید شد.

پارچه لمینت پلی اورتان (pul)

نام کامل صنعت استخر لمینت پلی آمید است. لمینت یک پارچه ضد آب نازک است که با پلاستیک پوشانده شده است. این پارچه ضد آب و ضد لک و بسیار بادوام است. قابلیت تنفس بالای این ماده برای پارچه های ضد آب لمینت مهم است. بنابراین می توانید به راحتی از این محصول بر روی لباس های خود استفاده کنید و مطمئن شوید که به پوست شما آسیبی نمی رساند. این پارچه با ضخامت 1-2 میلی متر ساخته می شود. روکش می تواند 100% پنبه یا ترکیبی از پنبه و پلی استر باشد.

پارچه پلی اورتان ترموپلاستیک (tpu)

tpu مخفف Thermoplastic Polyurethane است. این پارچه می تواند جایگزین بهتری برای پارچه لمینت پلی اورتان باشد. پارچه ترموپلاستیک رقیب اصلی پارچه لمینت در ایجاد محصولات ضد آب است. پارچه ترموپلاستیک سبک تر و انعطاف پذیرتر از پارچه های قبلی است. علاوه بر این، این پارچه عملکردی مشابه پارچه لمینت پلی اورتان دارد و آسیب کمتری به محیط زیست می‌زند.

پارچه ترکیبی نایلون و پلی استر

مواد چربی و پلی استر خود ضد آب نیستند. اما به لطف پارچه های مخصوص ساخته شده روی آن، برای ساخت ضدآب ترین وسایل مانند مانتو و چتر استفاده می شود. این پارچه یک پارچه ضد آب چند لایه است.

پارچه نایلون ripsto

این پارچه بسیار سبک است و مقاومت بالایی در برابر باد دارد. الیاف این پارچه نایلونی است. این ماده یک پوشش ضد آب ایجاد می کند و سطح پارچه را قابل نفوذ به آب می کند. از این ماده برای ساخت چتر نجات در جنگ جهانی دوم استفاده می شد. امروزه از پارچه های نایلونی برای ساخت چادر، روکش مبل، لباس ضد آب، کوله پشتی، کوله پشتی و لباس کار استفاده می شود. شما همچنین می توانید ژاکت، پانچو و غیره پیدا کنید. شما می توانید اینگونه لباس بپوشید و از فصل بارانی لذت ببرید.

مرتبط  روش‌های از بین بردن لکه از روی لباس؛ از لکه خون و سس تا مواد لبنی و روغن

پارچه ضد آب نایلون تافته

اگر به دنبال پارچه کاملا ضد آب هستید، تافته نایلونی بهترین انتخاب است. این پارچه اغلب برای ساخت چتر باران، چتر پاسیو و غیره استفاده می شود.

پارچه ضد آب مشمع

زلفات پارچه ای نخی به نام تویل یا گرگ آمریکایی است و دارای آرم است. قسمت بیرونی این کت و شلوار از روغن پایه آب ساخته شده و ضد آب است. در واقع این روش تولید در گذشته جواب داده است. امروزه پارچه نخی مشمع کف اتاق نامیده می شود و دارای رویه وینیل است. سطح این پارچه می تواند مات یا براق باشد. این پارچه به دلیل خواصی مانند ماندگاری، طول عمر بالا و شستشوی آسان برای میز، کیف، ظروف آشپزخانه و … مناسب است. برای ساخت استفاده می شود اما برای استفاده از پارچه مناسب نیست.

پارچه پشم پلی استری

پارچه تولید شده ممکن است ضد آب باشد. این بستگی به کیفیت خز دارد. هرچه خز ضخیم تر باشد، نفوذ پذیری آن بیشتر است. این نوع پارچه به دلیل نفوذپذیری بالا به عنوان لایه بیرونی پوشک استفاده می شود.

پارچه ضد آب میکرو الیاف

پارچه میکروفایبر با پارچه ضد آب یا پلی استر میکروفایبر یکی از پارچه های 100% ضد آب است. پارچه میکروفیبر برای تولید لباس هایی مانند کت، شلوار و کت استفاده می شود.

پارچه پشم

الیاف پشم به طور طبیعی در برابر نفوذ آب مقاوم هستند. اگر پشم را با لانولین بپوشانیم، مقاومت آن در برابر آب چند برابر می شود. می توانید یک پارچه پشمی پخته شده را در فروشگاه بخرید و آن را در آب جوش فرو کنید. این کار باعث افزایش تراکم پارچه و افزایش مقاومت آن در برابر آب می شود.

پارچه لمینت پنبه ای

تمام مواد پوشش داده شده را می توان با ورقه های پلی اورتان جایگزین کرد. همه این مواد به عنوان پارچه های لمینت طبقه بندی می شوند. از این ماده برای تولید لباس هایی مانند بارانی، مانتو زمستانی، لباس برفی، ژاکت محافظ، کلاه و کلاه استفاده می شود. این ماده ساختاری خشک دارد که در آب و هوای بد راحت است و آب را از خود عبور نمی دهد. این ماده انعطاف پذیری و تنفس پذیری بالایی دارد.

پارچه لمینت پوپلین

پارچه لمینت پوپلاین مورد علاقه بسیاری از برندهای بین المللی است. از این پارچه برای ساخت لباس های محافظ مانند کلاه، کت و غیره استفاده می شود. این پارچه دارای سه لایه است که شامل لایه غیر متخلخل، لایه ریز متخلخل و لایه چسب و چسب می باشد.

پارچه روغنی

پارچه روغنی از پارچه کتان قوی ساخته شده است. کت ها و ظروف از این ماده دوخته می شوند. پارچه روغنی بادوام است و به راحتی تمیز می شود. از دیگر کاربردهای این ماده می توان به داروسازی و چمدان سازی اشاره کرد.

مرتبط  با پارچه بافت و دنیای پارچه های بافتنی بیشتر آشنا شوید

پارچه ضد آب لاتکس

لاتکس مخلوطی از لاستیک طبیعی و مصنوعی است. این ماده در مواد مختلفی از منسوجات گرفته تا لنت ها و ملحفه های تشک ضد آب استفاده می شود.

پارچه وینیل، چرم و پلاستیک

این مواد مصنوعی ضد آب هستند و اغلب برای پوشاندن کیف های آرایشی، کیف پول، کیف های ساحلی، روتختی و غیره استفاده می شوند.

پارچه بارونی یا کتان زارا، بهترین پارچه ضد آب

اگر به دنبال پارچه ای خاص برای دوخت لباس در فصل پاییز و زمستان هستید، پارچه کتان زارا یا بارونی بهترین انتخاب است. این پارچه از الیاف پلی استر بافته شده و جزو پارچه های تجزیه ناپذیر طبقه بندی می شود. پارچه پلی استر لمینت دارای غشای ضد آب و تنفس است. به عبارت دیگر، پارچه ضد آب مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و تنفس خوب دارد. تنوع رنگ پارچه کتان زارا بسیار بالاست و کیفیت بسیار خوبی دارد. بافت این پارچه برجسته و پیچ خورده است. پارچه کتان زارا سازگار با پوست است و به خوبی از پوست شما مراقبت می کند. با استفاده از این پارچه جذاب می توانید لباس هایی مانند بارانی، مانتو، پانچو، کاپشن، جلیقه و … تولید کنید.

نکته مهم پارچه لمینت زارا یا پلی استر این است که نیازی به آستر ندارد. . این یک انتخاب منحصر به فرد برای فصل پاییز محسوب می شود. پارچه ضد آب زارا مقاومت متوسطی در برابر چروک دارد. از طرفی به دلیل نرمی در برابر لمس و پایداری در هنگام خشک شدن برای دوخت کاپشن های بزرگ که امروزه طرفداران زیادی دارد نیز بسیار مفید است.

قیمت پارچه بارانی زارا

ترفندهای مراقبت و دوخت پارچه ضد آب

  • شستشوی دستی با پارچه ضد آب ترجیح داده می شود

    |

  • از سفید کننده یا مواد شوینده قوی استفاده نکنید.
  • برخی از این پارچه ها به راحتی با آب تمیز می شوند و نیازی به صابون ندارند

    |

  • از سوزن خیاطی با اندازه متوسط ​​استفاده کنید.
  • چرخ خیاطی را روی سرعت متوسط ​​تنظیم کنید.
  • از قیچی تیز برای برش استفاده کنید.
  • از یک سطح صاف مانند میز برای برش استفاده کنید.
  • هنگام دوخت یا برش پارچه را نکشید.
  • لباس ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید
  • اگر باید اتو کنید، دمای اتو را کم کنید و پارچه ای بین بارانی و اتو قرار دهید.

منبع: https://camotrek.com/blogs/news/waterproof-breathable-fabrics/

2.4/5 – (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا