پارچه و خیاطی

۱۵ راه مفید برای افزایش طول عمر لباس که باید بدانید

مراقبت صحیح از لباس بیشتر اخلاقی است تا اقتصادی که عمر مفید آنها را افزایش می دهد. با طولانی‌تر نگه‌داشتن لباس‌هایتان، در هزینه صرفه‌جویی می‌کنید و زباله کمتری تولید می‌کنید که به کاهش ردپای کربن شما کمک می‌کند. اما این افکت افکت های تصویری خاص خود را دارد. در این مقاله به چند روش کاربردی برای افزایش عمر لباس می پردازیم.

۱. لباس‌هایی بخرید که کیفیت بهتری داشته باشند

همیشه لباس هایی بخرید که از مواد اولیه مرغوب تهیه شده باشند. این لباس‌ها ممکن است گران‌تر باشند، اما ماندگاری بیشتری خواهند داشت. لباس زیر بی کیفیت را باید پس از چند بار استفاده دور انداخت. اگر این کار را انجام دهید، زباله های بیشتری را در محیط زیست رها می کنید. حتی مواد اولیه ای که این لباس ها از آن ساخته می شوند برای محیط زیست مضر هستند.

۲. به دستورالعمل شستشوی هر لباس دقت کنید

شستن صحیح لباس ها بخش مهمی از نگهداری آنها است. روی برچسب اکثر لباس ها دستورالعمل شستشو وجود دارد که نحوه شستشوی لباس را به شما می گوید. مثلا بعضی از لباس ها را نباید با آب گرم شست، بعضی را نباید آویزان کرد و بعضی را نباید اتو کرد. اگر به این موارد توجه نکنید ممکن است لباس شما آسیب ببیند.

۳. از محصولات مراقبت از لباس استفاده کنید

لباس هایی هستند که حتی با شستن با مواد شوینده ملایم نرمی طبیعی خود را از دست می دهند. در برخی موارد می تواند روی رنگ لباس تاثیر بگذارد. این لباس ها را به ندرت بشویید و در عوض با مواد شوینده مخصوص بین شستشو تمیز کنید.

مرتبط  روش‌هایی عالی و کاملا موثر برای پاک کردن لکه چربی از روی لباس

۴. سعی کنید لباس‌ها را با آب سرد بشویید

شستن لباس ها در آب سرد، استفاده از شوینده های ملایم و به ندرت استفاده از سفید کننده باعث افزایش عمر لباس شما می شود. آب سرد معمولا برای لباس مشکلی ایجاد نمی کند. همچنین در صورت امکان لباس ها را با دست بشویید. با این حال مواد خوبی است.

۵. لباس‌ها را در جای مناسبی بگذارید

لباس ها را پرت نکنید و آویزان نکنید. لباس های خود را در پوششی قرار دهید تا در برابر نور خورشید محافظت شوند. برخی لباس ها مانند پشم را نباید آویزان کرد زیرا ساختار خود را از دست می دهند. سعی کنید آن را بپیچید و در جعبه ها قرار دهید. از چوب لباسی مناسب برای لباس هایی که می خواهید آویزان کنید استفاده کنید:

مثلا چوب لباسی های نازک برای وسایل سنگین مانند مانتو مناسب نیستند. قفسه های چوبی ضخیم برای مانتو بهترین هستند. از جنس پلاستیک بوده و برای لباس های سبک مناسب است. از ما می دانید که اصلا از چوب لباسی فلزی استفاده نمی کنید. از این چوب لباسی ها فقط برای آویزان کردن لباس های موقت در فروشگاه استفاده می شود.

متداول ترین انواع چوب لباسی را ببینید

لباس های خود را تا جایی که امکان دارد در کمد نگه دارید. . قسمتی که کابینت در آن قرار دارد باید خشک و خنک باشد. لباس های زیادی را در کمد خود قرار ندهید و به آنها فضایی برای نفس کشیدن بدهید. در این صورت کمتر چروک می شود و در اثر تماس با لباس رنگش کم نمی شود. اگر یکی از لباس های شما تزئینی دارد، نخ را از طرف دیگر نکشید.

۶. خشک‌کن‌ها لباس‌های زیبایتان را خراب می‌کنند

گرمای خشک کن بدون خشک کردن پارچه می تواند به مرور زمان به الیاف آسیب برساند. اگر هنگام شستن لباس ها از نرم کننده استفاده کنید و سپس بگذارید خشک شوند، می توانید عمر لباس خود را افزایش دهید و در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

۷. لک‌ها را هر چه زودتر پاک کنید

اگر لباس‌هایتان کثیف است، در اسرع وقت آن‌ها را تمیز کنید. پس از خشک شدن بیشتر لکه کاملا جذب می شود و قابل پاک شدن نیست. اگر لباس سفید است و می خواهید آن را سفید کنید، اگرچه لکه را از بین می برد، اما عمر لباس را کوتاه می کند.

مرتبط  پارچه لینن ساده و نکات مهم در هنگام خرید

۸. با عطر دوش نگیرید

نمیدونم چرا بعضیا اینقدر عطر میزنن. اگر لباس‌هایتان تمیز است و عطر ماندگاری می‌زنید، دو یا سه شیشه کافی است. بسیاری از مردم نمی دانند که مواد موجود در عطرها، اسپری های مو و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی می توانند به لباس ها نفوذ کنند. پس زیاد روی خود اسپری نکنید یا حداقل ابتدا آن را روی بدن خود قرار ندهید (اگر مانند اسپری بدن به پوست آسیب نمی رساند) یا لباس زیر، سپس لباس های گران قیمت خود را بپوشید.

۹. از کیسه‌های توری برای گذاشتن لباس در لباسشویی استفاده کنید

ماشین لباسشویی لباس ها را می پیچد یا در لباس های دیگر می پیچد. بنابراین اگر پارچه نازک باشد به راحتی آسیب می بیند. اخیرا کیسه های توری ظریفی که مخصوص ماشین های لباسشویی طراحی شده اند در بازار ظاهر شده اند. می توانید خودتان این کار را انجام دهید، بند کفش ها را بردارید و به کیف خود بدوزید. ظروف را در یک کیسه توری قرار داده و در ماشین لباسشویی بشویید. به این ترتیب عمر آنها را افزایش خواهید داد

۱۰. گاهی با دست لباس‌ها را بشویید

شستشو در ماشین لباسشویی نه تنها رنگ آن را خراب می کند بلکه خاصیت ارتجاعی خود را نیز از دست می دهد. خشک کن نیز قابل جمع شدن است.

از سوی دیگر، گاهی اوقات لباس ها آنقدر کثیف نیستند و در چند دقیقه قابل شستشو هستند. در چنین مواقعی لباس ها را با دست و با دقت بشویید. هر سه تا چهار بار از ماشین لباسشویی استفاده کنید. ماشین لباسشویی لباس ها را برای مدت طولانی شستشو و خشک می کند. این باعث کاهش عمر لباس می شود.

۱۱. مدام لباس‌ها را به خشکشویی نبرید

بسیاری از مردم، به ویژه مردان، اغلب لباس های خود را به خشکشویی می فرستند. آنها علاوه بر هزینه کار، از مواد شیمیایی خشک شویی استفاده می کنند که برای لباس و محیط زیست مضر است. لباس های گرانبهای خود را گم خواهید کرد. برای خشکشویی، شستشوی دستی یا ماشینی برای ملافه، پرده، پتو و لباس های سنگین دشوار یا غیرممکن است. اگر می توانید بشویید، این کار را انجام دهید.

۱۲. شوینده کمتری مصرف کنید

مواد شوینده برای محیط زیست مضر هستند و لباس ها را کدر و سفت می کنند. در عوض از نصف فنجان پودر لباسشویی و نصف فنجان جوش شیرین استفاده کنید. و لباس ها را تمیز و به طور طبیعی سالم می کند.

مرتبط  همه چیز درباره پارچه پوپلین؛ انواع، کاربردها و روش‌های دوخت

۱۳. لباس‌ها را پشت‌ورو بشویید

برای رنگ آمیزی و طراحی لباس ها، هنگام شستن لباس ها را از داخل بچرخانید. به همین ترتیب، آن را در آفتاب خشک کنید. بنابراین لباس ها (مخصوصاً تیره ها) دیرتر کم رنگ می شوند و اگر چاپ شوند دیرتر می پوشند و کم رنگ می شوند.

۱۴. لباس‌ها را در محیطی مناسب خشک کنید

در صورت امکان، لباس های خشک را آویزان نکنید. از طرفی نور مستقیم خورشید رنگ لباس را از بین می برد. بنابراین سعی کنید لباس های خود را در اوایل روز خشک کنید. لباس ها را داخل خشک کن نگذارید و بلافاصله بعد از خشک شدن بیرون بیاورید زیرا حمام گرم است و احتمال باکتری زیاد است.

۱۵. دستورالعمل اتوکشی یادتان نرود

صرف نظر از نوع پارچه، اتوکشی در هر دمایی می تواند به راحتی به لباس آسیب برساند. یکی از دلایل اصلی از هم پاشیدگی لباس افراد این است که هر بار که در کشو قرار می گیرند و قبل از پوشیدن اتو می شوند، چروک یا چروک نمی شوند. اگر به طور مرتب لباس‌ها را آویزان می‌کنید یا در کشوها نگه می‌دارید، لازم نیست هر بار آنها را اتو کنید. هنگام اتو کردن لباس ها، دما را با موادی که از آن ساخته شده اند تنظیم کنید. بالاترین دما برای پارچه های کتان و کمترین دما برای ابریشم و توری است.

زودبه‌زود لباس خریدن هنر نیست

لباس های دارای دکمه های پاره یا درزهای پاره شده را دور نیندازید یا دور نیندازید. برای صرفه جویی در هزینه و به حداقل رساندن ضایعات برای محیط زیست، هر از چند گاهی از شر لباس های خود خلاص شوید و آن ها را تجدید کنید. بسیاری از ما ایرانی ها یک عادت بسیار بد داریم و آن هم پوشیدن لباس تشریفاتی است. ما در مراسم دیگر از آن استفاده نمی کنیم و اگر کسی استفاده کرد از آن انتقاد می کنیم یا پشت سرش صحبت می کنیم. نظر شما چیه؟آیا فکر می کنید اگر کسی بودجه خرید لباس زیاد داشته باشد بعد از یک بار پوشیدن آن را دور می اندازد؟ آیا برای هر جشنواره باید لباس نو بپوشیم؟ به نظر شما چگونه می توان این باورهای غلط را از ذهن افراد جامعه زدود؟ برای ما در نظرات بنویسید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا