پارچه و خیاطی

انواع پارچه لینن را بشناسید

آشنایی با پارچه ها به شما در انتخاب و خرید آنها کمک می کند. یکی از محبوب ترین پارچه های این روزها کتان است. شاید نام کتانی را شنیده باشید. می توانید این پارچه را به عنوان یک الگوی ساده در نظر بگیرید. با این حال جالب است بدانید کتان انواع مختلفی دارد و هر کدام خواص متفاوتی دارند. بنابراین، اگر می خواهید در مورد انواع کتانی بیشتر بدانید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

تاریخچه و قدمت پارچه لینن

پارچه کتان 100 سال قدمت دارد. این پارچه بیش از 3000 سال قدمت دارد. در این سال ها پارچه کتان یکی از پارچه های پرطرفدار بود و فروش بالایی داشت. از این پارچه در گذشته برای تهیه لباس های سلطنتی برای ثروتمندان استفاده می شد. ارزش کتانی در گذشته به قدری بالا بود که از آن به عنوان وسیله مبادله یا ارز استفاده می شد. در گذشته پارچه نماد ثروت، نور و پاکی بود و برای مادر شدن بسیار مورد استفاده قرار می گرفت.


مطالب پیشنهادی: 8 مدل لباس شیک با پارچه توری + عکس


پارچه لینن را بهتر بشناسید

پارچه کتان یکی از پرطرفدارترین مواد برای بهار و تابستان است از آنجایی که این پارچه از الیاف طبیعی مانند پنبه، کنف و کتان استفاده می کند، از ایجاد بوی بد جلوگیری می کند. تنفس خوب کتانی همچنین به کاهش تعریق کمک می کند بنابراین می توانید در روزهای گرم سال بدون هیچ مشکلی از این تخت استفاده کنید دوام و استحکام این پارچه یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن است این نوع پارچه به دلیل داشتن الیاف طبیعی و ماهیت شل، تمایل به چروک شدن دارد

|

چرا پارچه لینن تا این اندازه محبوب است

کیفیت ابریشم آن را به یکی از محبوب ترین پارچه های موجود در بازار تبدیل کرده است. با گرم شدن هوا، تقاضا برای لباس افزایش می یابد. مشکل فقط در ایران نیست، در تمام دنیاست. پارچه های پنبه ای در آب و هوای گرم و مرطوب بیشترین محبوبیت را دارند. این پارچه به سرعت خشک می شود و رطوبت را در خود حفظ نمی کند.

قیمت انواع پارچه لینن چگونه تعیین می شود

با پیشرفت صنعت نساجی امروزه انواع دستبافت با قیمت مناسب تولید می شود. یکی دیگر از دلایل محبوبیت کتانی قیمت مقرون به صرفه آن است. کتانی در پارچه های تمیز استفاده می شود که گران است. بنابراین برای کاهش این هزینه می توانند پارچه های کتان را با پنبه یا الیاف دیگر مخلوط کنند. به خاطر داشته باشید که هر چه لباس های بیشتری بخرید، قیمت شما پایین تر خواهد بود.

مرتبط  همه‌چیز درباره پارچه توئید؛ کاربردها و مراقبت از این پارچه ماندنی

بنابراین اگر می خواهید این پارچه را به صورت عمده خریداری کنید، بهتر است به صورت عمده و از فروشگاه های معتبر سفارش دهید. کافی است یک بار قیمت کتان را به صورت عمده و عمده مقایسه کنید تا متوجه این موضوع شوید و تصمیم بهتری بگیرید. همچنین می توانید برای خرید عمده پارچه به این صفحه از سایت راغ نگار مراجعه کنید.

طبقه بندی کلی برای انواع پارچه لینن:

به طور کلی انواع پارچه کتان به چهار گروه تقسیم می شوند که در ادامه توضیح داده می شود.

  • لینن گلدار
  • لینن ساده بافت
  • لینن گشاد بافت
  • لینن شل بافت

انواع پارچه لینن

در حال حاضر انواع لباس زیر تولید و به عموم عرضه می شود. بسته به نوع الیاف و شکل الیاف مواد مختلفی تولید می شود. جالب است بدانید که اگرچه انواع کتانی ویژگی های خاص خود را دارند، اما همگی از نظر نرمی، دوام، استحکام الیاف و الیاف بسیار مهم هستند. در زیر انواع لباس زیر را می شناسید.

پارچه لینن داماسک

به عنوان اولین نوع کتانی، کتانی «داماس» را به شما تقدیم می کنیم. پارچه کتان داماسک پارچه ای زیبا است که با بافتی ساده ساخته شده است. کتان داماس بافتی سبک دارد و با آن بافته می شود. بنابراین بافتی صاف و یکدست به پارچه کتان می دهد. با وجود استحکام بالای این پارچه، کتانی داماسک قابلیت جذب و جذب بالایی دارد. در تولید کتانی داماس از طرح های ریز و درشت استفاده می شود. به همین دلیل کتانی ونیزی به کتان صورتی نیز معروف است. از این رو اغلب از این پارچه به عنوان دستمال و رومیزی استفاده می شود.

پارچه لینن ونیز

در میان انواع کتان می توان نام پارچه ونیزی را یافت. کتانی ونیزی نوع دیگری از کتانی داماس است. تنها تفاوت این دو پارچه این است که کتانی ونیزی طرح و شکل یکسانی ندارد.

خرید پارچه لینن مانتویی

پارچه لینن شل بافت

انواع مختلفی از پارچه ها وجود دارد. اما اکنون برخی از آنها طرفداران بیشتری دارند. پارچه نخی یکی از محبوب ترین پارچه های موجود در بازار است. پارچه های کشباف گشاد از پنبه و کتان ساخته می شوند. پارچه های شل بافت پارچه های زیبایی هستند. این نوع پارچه در خارج از کشور با نام پارچه چشم پرنده نیز شناخته می شود. زیرا این پارچه طرح چشم پرنده ای دارد. از این پارچه برای ساخت پارچه، لباس، لباس، حوله و پوشک استفاده می شود.

مرتبط  ۱۵ راه مفید برای افزایش طول عمر لباس که باید بدانید

پارچه لینن گشاد بافت

شما ممکن است بافت گشاد را به عنوان بافت باز بشناسید. در این نوع پارچه کتان، تارها به راحتی شکل می گیرند و فاصله نخ ها بیشتر است. در این نوع پارچه جریان هوای خوبی بین نخ ها وجود دارد که باعث تنفس بیشتر پارچه می شود. این نوع پارچه کتان عمدتا برای دوخت لباس های بزرگ، مبلمان و پرده استفاده می شود.

پارچه لینن ساده بافت شده

نام کتان ساده بافت نیز در انواع پارچه های کتان دیده می شود. به این نوع کتان پارچه کتان شیشه ای می گویند. این نوع پارچه کتان به صورت ساده یا طرح دار بافته می شود. کتانی معمولا در رنگ های آبی و قرمز بافته می شود. دلیل اینکه به این نوع پارچه کتان لباس کلاسیک می گویند این است که به خوبی لکه ها را از بین می برد. پارچه کتان بافتی شل دارد و بسیار نرم و قابل شستشو است. محصول اصلی ساخته شده با این پارچه حوله چای است، زیرا جذب بالایی دارد. این پارچه کتان است. برای دوخت قایق های ساده می توانید از کتانی ساده بافته شده استفاده کنید.

پارچه لینن هلندی

نوع دیگر کتانی ها کتانی هلندی است. این پارچه نیز از پارچه کتان است و شکل آن ساده است. در این منسوجات پارچه کتان با روغن و نشاسته مخلوط شده و پس از اتمام کار بافتی مات دارد. کتانی هلندی عمدتاً برای ساخت پرده استفاده می شود. دلیل آن این است که کتانی هلندی یکی از بهترین و مرغوب ترین انواع کتانی است. پارچه های هلندی علاوه بر عرض، کیفیت نور بالایی نیز دارند.

پارچه لینن کامبریک

کتانی کامبرین نوعی کتان است. این پارچه بسیار زیباست و منشا آن کامبریا فرانسه است. از آنجایی که این پارچه بسیار نرم است، می توانید از کتانی کامبرین برای ساخت حوله و روپوش استفاده کنید.

پارچه لینن قصابی

ملافه قصابی با سایر ملافه ها متفاوت است. این سخت ترین و ضخیم ترین ماده کتانی است. این ماده عمدتا برای پیش بند و لباس های ضخیم استفاده می شود. این ماده دارای بافت روستایی است و با لمس آن می توانید ضخامت و بافت خشن را احساس کنید.

قیمت پارچه لینن بخارا دوزی

ترکیب کتان و ابریشم

نوع دیگری از کتان از ترکیب الیاف کتان و ابریشم ساخته می شود. این پارچه شبیه کتان است. از آنجایی که این پارچه در الیاف خود دارای ابریشم است، درخشندگی آن کمی بیشتر از ابریشم است. در این پارچه می توانید از استحکام کتان و درخشندگی ابریشم بهره مند شوید. کت و شلوار، لباس های بلند، کت های شیک و دامن های رسمی از این پارچه ساخته شده اند. کتانی کیف گران به نظر می رسد و اغلب در سبک شیک و سلطنتی استفاده می شود.

ترکیب کتان و پنبه

این نوع پارچه کتان ترکیبی از الیاف کتان و پنبه است. این پارچه از قطعات مساوی پنبه و کتان استفاده می کند. منطقه پنبه بیشتر است. بنابراین، می توان یک منطقه بزرگتر را با وزن کمتر پوشش داد. از سوی دیگر، پنبه می تواند از کتان محافظت کرده و از آسیب دیدن آن جلوگیری کند. نقطه ضعف پارچه کتانی ساخته شده از کتان و پنبه ظرفیت بالای آویزان است. می توانید از کتانی نخی برای دوخت پتو، بلوز، کاغذ و پیراهن های فانتزی استفاده کنید.

مرتبط  روش‌های شست‌وشو و نگهداری از لباس‌های پلیسه

ترکیب کتان و پشم

نوع دیگر پارچه کتان پارچه کتان است که در آن از نخ پشمی و کتان استفاده می شود. به دلیل پارچه کتان به کار رفته در این پارچه، این پارچه محکم و قابل تنفس است. از طرفی نخ های پشمی به کار رفته در این پارچه پارچه هایی زیبا و گرم برای روزهای سرد تابستان است.

ترکیب کتان و پلی استر

برای این پارچه از ترکیب نخ و الیاف پلی استر استفاده شده است. پلی استر به طور گسترده ای برای کاهش هزینه و کاهش چین و چروک استفاده می شود. در نتیجه لباس های کتان که از ترکیب الیاف کتان و پلی استر استفاده می کنند نسبت به مدل های مشابه مقاومت کمتری در برابر چروک دارند. از این پارچه می توانید برای دوخت پیراهن، شلوار و لباس استفاده کنید.

پارچه لینن سنگشویی شده

پارچه های تمیز شده با سنگ پارچه هایی هستند که قبل از محصول نهایی مورد شستشوی سنگ یا شستشوی آنزیمی قرار گرفته اند. سنگ کاری روی پارچه اصلی باعث لطیف شدن پارچه و محو شدن رنگ آن می شود. برای ساخت این ماده می توان به جای سنگ از آنزیم استفاده کرد. این روش آسیب سنگ ها به پارچه را کاهش می دهد.

پارچه لنین سوزن دوزی

پارچه توری دستباف یکی دیگر از انواع پارچه است که در بین خانم های جوان و دختر خانم های شیک پوش طرفداران زیادی دارد. این پارچه به دلیل ظاهر جذابی که دارد می تواند جلوه زیبایی به شما بدهد. تنوع طرح و رول این نوع کویل به قدری زیاد است که برای هر سلیقه ای مناسب است. پارچه های کتانی و بافت بوهارا را می توان از رقبای اصلی صنایع دستی هند دانست.

برای دوخت منسوجات هندی از رزین های ظریف و نخ های رنگی استفاده می کنند. اما در پارچه بخارا تمام سطح پارچه با طرح ها و رنگ های مختلف پوشیده شده است. اگر عاشق پارچه های کاربردی و رنگارنگ هستید، این پارچه برای شما مناسب است. طرح های آرام بر روی پارچه های بافته شده با طرحی زیبا برای کسانی که سبکی آرام را ترجیح می دهند دوخته می شود. از این پارچه ها می توان برای ساخت پیراهن، بلوز و پیراهن استفاده کرد. منبع: https://blog.treasurie.com/types-of-linen/

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا