روانشناسی

چند تمرین ساده برای افزایش خلاقیت

افزایش خلاقیت و تفکر خلاق به افراد در همه شرایط کمک می کند تا بهترین نسخه از خود باشند. افراد خلاق نقش مهمی در دنیایی دارند که در آن زندگی می کنند. نیروهای اصلی در جهان توسط افراد خلاق هدایت می شوند و پشت همه اختراعات و نوآوری هایی که به مردم کمک می کند بهتر زندگی کنند، فرآیند خلاقیت و افراد خلاق وجود دارد. برای یادگیری تمرینات افزایش خلاقیت با دلتاماگ همراه باشید.

تعریف خلاقیت و نوآوری

خلاقیت توانایی تولید ایده ها، راه حل ها و مفاهیم اصیل و ارزشمند است. فرآیند ایجاد چیزی جدید یا تفسیر مجدد عناصر موجود به روشی جدید و معنادار. خلاقیت به هنر محدود نمی شود، بلکه در زمینه های مهم دیگر مانند حل مسئله، نوآوری، تجارت، علم و فناوری نقش مهمی ایفا می کند.

خلاقیت شامل تفکر خارج از چارچوب، به چالش کشیدن هوش جمعی و پذیرش کنجکاوی است. . و این چشم انداز است. این فرآیند حذف تفکر مرسوم و رویکرد به مشکلات و چالش ها از منظری جدید است. خلاقیت مستلزم توانایی گردآوری ایده های به ظاهر نامرتبط، توانایی پذیرش ابهام و عدم اطمینان، و توانایی ریسک کردن در تعقیب ایده های غیر متعارف است.

توسعه خلاقیت نیاز به تمرین دارد، نه استعداد یا الهام طبیعی. زوایای مختلف. و می توانید عادت ها و روش های فکری خاصی ایجاد کنید، تمرینات خاصی را انجام دهید. ترکیبی از تفکر واگرا (ایجاد ایده های بسیاری) و تفکر همگرا (انتخاب و پالایش بهترین ایده ها) بهترین راه برای ارتقای خلاقیت است. خلاقیت منجر به نوآوری، رشد شخصی و ایجاد راه حل های لازم برای توسعه افراد، سازمان ها و کل جامعه می شود.

چند تمرین ساده برای افزایش خلاقیت

انجام تمرینات ساده می تواند خلاقیت را افزایش دهد. این تمرینات به شما کمک می کند از برنامه روزانه خود خارج شوید و همه چیز را از منظر جدیدی ببینید. برخی از این فعالیت‌ها ممکن است ساده یا کودکانه باشند، اما به یاد داشته باشید که برای بهبود مهارت‌ها، بهتر است به کودک درونتان اجازه دهید از همان ابتدا جهان را کشف کند.

مرتبط  خوابیدن در این حالت خطرناک است! +ویدیو

تفکر واگرا روش تفکر افراد خلاق

تفکر واگرا نوعی تفکر است که شامل ایجاد ایده ها، احتمالات یا راه حل های متعدد برای یک مشکل است. این طرز تفکر با توانایی تفکر خارج از چارچوب، کشف دیدگاه های مختلف و ارائه ایده های منحصر به فرد مشخص می شود. بر خلاف تفکر همگرا که بر یافتن پاسخ صحیح تمرکز دارد، تفکر واگرا انعطاف پذیری، روانی و تفکر نوآورانه را تشویق می کند. . قابلیت های مختلف این نوع تفکر اغلب با خلاقیت همراه است زیرا به افراد اجازه می دهد از زاویه ای متفاوت به یک مشکل یا چالش برخورد کنند و راه حل های منحصر به فردی ارائه دهند.

تکنیک ها و تمرین های زیادی برای کمک به تشویق تفکر واگرا وجود دارد. آهسته، مانند نوشتن صبحگاهی، طوفان فکری، نقشه برداری ذهنی، تداعی آزاد، تداعی کلمات تصادفی و بازی نقش. این روش به تولید ایده‌های بیشتر، توقف قضاوت و پذیرش فرآیندهای فکری غیرخطی کمک می‌کند.

نوشتن صبحگاهی

وقتی صبح قبل از هر کار دیگری از خواب بیدار می شوید، با خودتان قرار بگذارید و بدون محدودیت یا موضوع خاصی به مدت 10 دقیقه شروع به نوشتن کنید. هر چیزی که به ذهنتان می رسد را فوراً روی کاغذ بیاورید، می توانید کودکان را بکشید یا یک نقاشی ساده بکشید، اما مراقب باشید تسبیح را به مدت 10 دقیقه با خودکار فراموش نکنید.

تا بتوانید گروه خاصی را انتخاب کنید. . . مقاله. در 10 دقیقه تمام افکاری که در مورد موضوع به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید. در مورد این برنامه بازخورد مثبت یا منفی نگذارید. افزایش بهره وری با تحقیق به دست نمی آید. هر چه بیشتر بنویسید، خلقت شما بهتر خواهد بود.

مرتبط   ۷ عادت زشت در حرف زدن که همین حالا باید ترک کنید

تغییر محیط

سازگاری با محیط نقش مهمی در بهبود خلاقیت دارد اگر در فضای بسته کار می کنید، به یک فضای باز یا مکانی جدید برای کار بروید و برای تحریک خلاقیت خود ورزش کنید. تغییر محیط ذهن را تحریک می کند و ایده های جدیدی را به ذهن شما می آورد بازدید از موزه ها، گالری های هنری، پارک ها و مکان هایی که زیبایی و الهام شما را به خود جلب می کند نیز در تقویت خلاقیت شما بسیار موثر است.

تحقیق و مطالعه در حوزه‌های جدید

خواندن کتاب ها، مقالات و منابع باعث ایجاد ایده های خلاقانه در ذهن شما می شود. همچنین می توانید از روش های معمولی مانند طوفان فکری و نقشه ذهنی استفاده کنید و علاوه بر افزایش خلاقیت، تکنیک های حل مسئله را نیز یاد بگیرید.

کمک گرفتن از موسیقی

نواختن ساز یا گوش دادن به موسیقی به شما امکان می دهد ایده های خلاقانه ایجاد کنید و از هماهنگی ذهنی و فیزیکی استفاده کنید. گوش دادن به انواع جدیدی از موسیقی که با آنها آشنایی ندارید می تواند نقش زیادی در تقویت خلاقیت شما داشته باشد. نواختن یک آلت موسیقی قسمت های خاصی از مغز را فعال می کند و آن قسمت ها ورزش می کنند و بدن عضلات ذهنی را تمرین می دهد.

تمرین تغییر دیدگاه

برای برانگیختن خلاقیت موضوع چالش برانگیزی را انتخاب کنید که گفتگوهای زیادی را در قلب شما در اطرافتان ایجاد کرده است. یا آن را روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید و سعی کنید از منظر مثبت و منفی به موضوع نگاه کنید. به هر دو طرف حق چانه زنی برابر بدهید. و سعی نکنید حتی اگر شک و تردیدهای اخلاقی مشترکی دارند قضاوت کنید. با این تمرین به هدف بلندمدت خود یعنی رشد خلاقیت نزدیک تر خواهید شد.

خواندن رمان و داستان

خواندن مداوم داستان ها و رمان ها از هر روش دیگری برای رشد خلاقیت مهم تر است. با خواندن داستان های کوتاه و رمان، داستان را می شناسید و داستان ها را از دید شخصیت ها می بینید. با گذشت زمان، پس از خواندن داستان های بسیار، جهان را از دید همه خواهید دید. شخصیت های داستان را می بینید و افراد و اتفاقات را قضاوت نمی کنید و هر داستانی می تواند منبع الهام برای گسترش خلاقیت باشد. مسائل ذهنی شما دری را به روی دنیای خلاقیت بدون قضاوت باز می کند

مرتبط  ۳ ترفند برای دلتنگ کردن مردان +ویدیو

تمرین‌های بدنی

همچنین می توان خلاقیت را از طریق ورزش های مختلف مانند پیاده روی، ایروبیک، یوگا، رقص، ژیمناستیک و غیره افزایش داد. این تمرینات به آرامش ذهن و افزایش تمرکز کمک می کند. وقتی سلامت جسم و ذهن شما بهینه باشد، ذهن شما شکوفا می شود و شروع به تفکر خلاقانه می کند. روش های تغذیه مناسب و مصرف تمام ویتامین های مورد نیاز بدن از غذاهای طبیعی به شما کمک می کند تا خلاقیت ذهن خود را برای نزدیک شدن به طیف سلامتی توسعه دهید.

تفاوت خلاقیت و نوآوری چیست

خلاقیت و نوآوری دو مفهوم مرتبط هستند، اما تفاوت های متفاوتی با هم دارند. خلاقیت به توانایی توسعه ایده ها، مفاهیم یا راه حل های جدید اشاره دارد که شامل تفکر خارج از چارچوب، ایجاد ارتباطات منحصر به فرد و ارائه ایده های جدید و ارزشمند است. اما نوآوری عبارت است از اجرا یا به کارگیری ایده های خلاقانه برای ایجاد یک نتیجه ملموس یا عملی.

خلاقیت اغلب با تخیل، بیان هنری و تفکر غیر متعارف همراه است، در حالی که نوآوری عبارت است از اجرا یا به کارگیری ایده ها. دستیابی به یک نتیجه واقعی یا عملی.

نتیجه‌گیری

به طور خلاصه، خلاقیت منبع تولید ایده های جدید و ارزشمند است. علم، فناوری و صنعت و آسایش، سلامتی و سطح زندگی انسان و همچنین شناخت او از دنیای اطراف، خلاقیت او را افزایش می دهد و حاصل افکار و اعمال افرادی است که موفق به حرکت می شوند. مرزهای واقعیت ممکن را به بهترین شکل ممکن فشار می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا