پارچه و خیاطی

انواع مدل‌های آستین زنانه؛ با نام و عکس

آستین یکی از مهم ترین عناصر لباس است. همانطور که زیبایی و خلاقیت لباس با طراحی آن مشخص می شود. تاریخچه مانکن ها بسیار غنی است و انواع آن نیز گسترده است. در این مقاله می خواهیم علاوه بر تاریخچه، انواع دستکش های زنانه را با هم بررسی کنیم.

خلاصه این مطلب

تاریخچه آستین‌های زنانه

دوران باستان

در فرهنگ های باستانی غربی، آستین نقش چندان مهمی نداشت. به دلیل لباس یونانی، تا حدی بازوها را می پوشانند. لباسی که پوشیده بود آستین های گشاد داشت. یک لباس رومی ابریشمی بلند سفید نیز آستین‌های بلندی داشت. اما فقط قشر ثروتمند جامعه می توانند آن را بپوشند. برعکس، در نواحی شرقی همجنس گرایی نقش بسیار مهمی در تاریخ داشت و نمونه های آن بسیار مهم است. به عنوان مثال، در چین باستان، آستین یک سلاح را باریک و بلند می ساختند. همچنین پوشیدن لباس های بلند با دامن های آستین باریک برای زنان رایج بود.
توجه: مجسمه های نظامی سفالی متعلق به سلسله هان (200 قبل از میلاد). سربازان لباس های بلند می پوشند.

قرون وسطی

در اروپا دست ها با پارچه بریده می شوند. این آستین ها دو نوع هستند:

1. آستین های قلب یا چکمه. جزئیات بعداً یادآور می‌شویم که در بازوهای نوع دوم، ژاکت زیر بازو دوخته می‌شود تا بازوی فرد به راحتی حرکت کند.

قرن چهاردهم و پانزدهم

منبع عکس: historicalsewing.com

در قرن چهاردهم، اختراع شانه های گرد، طراحی آستین های متناسب را امکان پذیر کرد. سپس آستین های تنگ رایج شد. آستین های کوتاه لباس از آرنج تا مچ ساخته شده است. برخی دیگر از آستین ها نیز برای تزئین آستر پیراهن به صورت باز و باز طراحی شده اند. به عنوان مثال، در فرانسه در اواخر قرن 14 و اوایل قرن 15، یک کیف با آستین بلند مد بود. همچنین در زمان سلسله تانگ، تأثیر مد ترکیه بر مد چینی آستین های لباس زنانه را باریک کرد. توضیح: سلسله تانگ را عصر طلایی هنر و فرهنگ چین می دانند. در زمان سلسله یوان (1271-1368)، لباس‌های هر دو جنس با آستین‌های همرنگ دوخته می‌شد. با این حال، در طول سلسله مینگ (1368-1644)، بسیاری از طرح های آستین به حالت قبلی خود بازگشتند.

قرن شانزدهم تا هجدهم

منبع عکس: telegraphindia.com

آستین های آویزان با اشکال لوله ای بلند در اواخر قرن 14 رایج شد و تا قرن 17 ادامه یافت. این آستین ها در طول تاریخ به عنوان جیب لباس نیز استفاده می شده است.

در دوره تودور، آستین های تک پفی در بین زنان اروپایی مد شد. به همین دلیل است که زنان نجیب این آستین بسیار آراسته و گران قیمت را به لباس های بدون آستین خود می چسبانند.

توضیح: دوره تودور 1485 تا 1603 در اگلستون و تاریخ ولز با آن مرتبط است. سلسله تودور در انگلستان با آغاز سلطنت شاه هنری مشخص شده است.

مدتی بعد آستین های جداشدنی در بین اروپایی ها تحت نام آستین های شکافدار رایج شد. این نام در واقع به برش پارچه آستین اشاره دارد. این سبک تا قرن هفدهم نیز ادامه داشت، با این تفاوت که مدل آن نسبت به دو قرن قبل ساده‌تر بود و تنها دو قسمت از آستین آن بریده شده بود. در سال 1635، زنان لباس هایی با آستین های سه چهارم و بدون برش می پوشیدند. گچ انتخاب می شود، انتهای آن با سرآستین های توری تزئین می شود.

مرتبط  با معایب پارچه دورس آشنا شوید

در قرن های 16 و 17، پانل های آستین رایج شد. این کیس ها از چند پانل عمودی تشکیل شده و قابلیت باز شدن دارند. این لایه ها یا لباس های زیر را آشکار می کند. در قرن هجدهم، زنان آستین ها را روی بازو و سپس پایین می پوشیدند. امروزه این آستین ها به عنوان پاگودا شناخته می شوند. همچنین لازم به ذکر است که در زمان سلسله تیندر در چین، آستین پیراهن های اشرافی به شکل نعل اسب بود.

قرن نوزدهم

منبع تصویر: recollections.biz

در آغاز قرن نوزدهم، مردم در جهان غرب آستین های چاک دار را مد قدیمی می دانستند. بنابراین، هم آستین های چاک دار و هم آستین های چین دار از مد افتادند.

در آغاز دوره ویکتوریا، تنوع آستین ها کاهش یافت و تنها آستین های باریک مد بودند، زیرا استایل آستین ها با استایل باریک مطابقت داشت. -لباس کمر. آن روزها ماند. پس از معرفی کرمول، آستین های پف کرده مد شد که معمولا تا آرنج می رسید. همچنین در دهه 1890 آستین های پوست گوسفند، بادکنکی و خربزه نیز در دسته آستین های مد روز قرار گرفتند.

قرن بیستم تا امروز

دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰

در اوایل دهه 1930، آستین ها قد وسط و در وسط باریک بودند. حتی لباس هایی که جوانان می پوشند هم این گونه است. در این دهه کلاه، کلاه، پاپیون و سرآستین نیز مد بود. اما انواع مختلفی از مچ بند ها در اوایل دهه 1940 معرفی شد. آستین ها به گونه ای ساخته شده اند که به وسط آرنج می رسند، علاوه بر این، آستین های کوتاه کوتاه و سوراخ دار مربوط به همین دهه است.

دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰

از این دو دهه، آستین ها در دو مدل کوتاه و بلند عرضه می شوند. حتی لباس های بدون آستین هم مد هستند. آستین های زنگوله ای نیز در این دهه دوباره در تونیک ها و بلوزهای دوخته شده محبوب شدند. این سبک آستین تا اواسط دهه 1960 مد بود و حتی پس از آن به یکی از سبک های اصلی هیپی تبدیل شد.

دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰

آستین های فلر و بات وینگ در دهه 1980 رایج بودند و آستین های پف دار و آستین کوتاه چین دار در دهه 1990 رایج بودند.

دهه‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰

اوایل دهه 2000 با مد آستین های خفاشی و آستین های ژولیده همراه بود. آستین های زنگوله ای نیز در جامعه رایج است. اما مهم ترین تغییر مربوط به طراحی آستین های بسیار بلند است.

در چند دهه اخیر شاهد محبوبیت لباس های باز و بی شانه بوده ایم.

br>

انواع آستین زنانه

۱. آستین معمولی

همانطور که از نام آن پیداست، رایج ترین انواع آستین را می پوشاند و در دو مدل کوتاه و بلند موجود است. از این نوع آستین برای بلوز، تی شرت و پیراهن ساده استفاده می شود.

۲. آستین رگلان

این نوع آستین را می توان با دوخت های مورب از جلوی بازو تا پشت یقه به بالای لباس وصل کرد. آستین های راگلان اغلب در لباس های راحتی و اسپرت دیده می شوند. این نوع برش انبه منحصر به فرد است. زیرا فضای خالی در ناحیه شانه وجود ندارد و نظم زیبایی را در لباس ایجاد می کند.

۳. آستین افتاده

آستین ها از کل لباس بریده می شوند و روی بازو یا شانه کوتاه را می پوشانند.

۴. آستین‌ کلاهی

این مدل شبیه مدل قبلی است اما با این تفاوت که کمی از شانه تا بازو امتداد دارد و در واقع آستین های بلندتری دارد. اما به طور کلی، هنوز یک آستین کوتاه است که ناحیه شانه را می پوشاند، اما هرگز زیر آن نمی رود. برخی از آستین های کوتاه ممکن است کاملاً به بدنه لباس چسبیده باشند. اما برخی دیگر فقط تا حدی به بدنه لباس چسبیده اند. طراحی لباس با آستین کوتاه یک انتخاب بسیار هوشمندانه برای ایجاد یک استایل زنانه است.

مرتبط  معایب پارچه فوتر که دوخت آن را دشوار میکند

۵. آستین دست‌بندی (سه ربع)

طول این آستین بین آرنج و مچ است. زمانی که لباسی با آستین دست‌بندی بپوشید، فاصله بین مچ دست و لباس قابل‌مشاهده خواهد بود. همچنین در این آسیتن‌ها اندازه بین آرنج تا آستین حدود ۱۰ سانتی متر است.

۶. آستین فانوسی

روکش لامپ روی دسته کاور قرار دارد و تمام آستین را می پوشاند. یکی از شرایط رایج آباژورها این است که بادکنک های پارچه ای از آرنج تا مچ بالا بروند. با این حال، برای ساختن فانوس دور مچ دست جمع می شود.

الگوی آستین فانوس از دو قسمت الگو تشکیل شده است، قسمت دوم از آرنج تا مچ است. وقتی این دو قسمت به هم دوخته شوند جلوه زیبایی می دهد

۷. آستین ران گوسفندی (مثلثی)

آستین ران گوسفندی از محبوب‌ترین آستین‌های مد رایج در سال ۲۰۲۲ است که طراحی بسیار هوشمندانه‌ای دارد. این آستین به‌صورت مخروطی از روی شانه به‌سمت مچ دست منتهی می‌شود و ظاهر آن درست شبیه پای گوسفند است. البته آستین مثلثی نیز به آن گفته می‌شود. اگر کمی خلاق باشیم می‌توانیم بهترین‌ استایل‌ها را با این آستین بسازیم.

۸. آستین ژولیت

آستین ژولیت ظاهری شبیه آستین ران گوسفندی دارد. تنها تفاوت بین این دو در این است که آستین ژولیت در دو تکه طراحی می‌شود؛ اما ران گوسفندی یک تکه است. جالب است بدانید که مدل این آستین در دهه ۱۹۶۰ از لباس‌ کاراکتر ژولیت در فیلم رومیو و ژولیت گرفته شده است که قسمت بالایی آن حالت پف مانند دارد و قسمت بعدی کمی بالا‌تر از آرنج تا مچ دست جمع می‌شود.

۹. آستین‌ زنگوله‌ای بلند

این حلقه در طرفین بسیار پهن است و حالت زنگی حلقه را ایجاد می کند.

۱۰. آستین زنگوله‌ای کوتاه

این مدل کوتاهتر از آستین بلند است. همچنین بسیار پهن است، طول آن زیر آرنج است.

۱۱. آستین پلیسه / چین‌دار

این نوع آستین کاملا آرنج را می پوشاند و از آنجا فک به پارچه دوخته می شود. شکل این پارچه شبیه دامن چین دار با ابعاد کوچکتر و چین های کمتر است.

۱۲. آستین پاگودا

این بازوها از شانه به شانه امتداد دارند. در نهایت به پارچه دولایه وصل می شود. به طور کلی سقف پاگودا از سه ردیف تشکیل شده است.

۱۳. آستین پیلی‌‌دار

رویه این آستین ها ساده است. اما به طور کامل از آرنج به پایین امتداد می یابد. در کنار مچ، محل تورم دست توسط کاف جمع شده است.

۱۴. آستین دهقانی

این آستین ها در یک رگلان که روی یقه جمع می شود و یک نخ یا نخ جمع می شوند.

۱۵. آستین مربعی

آنها گوشه ای ندارند، شکل مربعی دارند و انحنای کمی دارند. این تابع ظاهر جالبی را ارائه می دهد.

۱۶. آستین دلمن

آستین های زنگوله ای آستین هایی هستند که از پارچه لباس بریده شده و به بدنه می چسبند. بنابراین هیچ درزی بین بدنه و آستین وجود ندارد. گاهی اوقات پرنده را برای راحتی به زیر بغل می دوزند.

۱۷.آستین‌های اپل‌‌دار

این بازوها دارای وصله دوخته شده در زیر شانه هستند و در این ناحیه ظاهر خوبی دارند.

۱۸.آستین گلبرگی (لاله‌ای)

در آستین لاله دو تکه پارچه به هم دوخته می شود تا شکل لاله یا دسته گل را ایجاد کند. همچنین این آستین ها معمولا کوتاه هستند.

۱۹. آستین ماری یا ویراگو

این یک مانگا قدیمی است که معمولا به پنج بخش کامل تقسیم می شود. قطعات به یک اندازه به هم می رسند و ظاهری پف کرده و درهم بر روی آستین ایجاد می کنند.

۲۰. آستین فرشته‌ای

این الگوی آستین نسبت به مدل های دیگر در قسمت شانه پهن تر است و به سمت لبه آستین گشاد می شود.

۲۱. آستین پروانه‌ای

صورت در بالا خاکستری و در نوک پهن است. اما هیچ بازویی مانند بازوهای خاکستری معمولی وجود ندارد.

۲۲. آستین بگی

آستینی است بسیار بلند و پف دار که انتهای آن در کاف جمع شده است. کمی شبیه آستین های قدیمی با پف و حجم در ناحیه شانه به نظر می رسد. دلیل تورم این دسته ها استفاده از سیب در سیب است. قسمت بعدی آستین در ناحیه مچ است.

۲۳. آستین دراپه

این حلقه بالا بسیار واضح است. داخل دست متناسب و ساده است. ترکیب این دو حالت یک شکل دست سازگار ایجاد می کند.

مرتبط  معرفی 5 پارچه برای دوخت شومیز زنانه مجلسی

۲۴. آستین پفی

جالب است بدانید در زمان قدیم این آستین‌ها گیگوت نام داشتند. آستین‌های پفی ممکن است بلند یا کوتاه باشند. همان‌طور که می‌دانید پف‌ها در نتیجه جمع‌شدن پارچه در قسمت‌های مختلف ایجاد می‌شوند. برای مثال، برخی از آنها چند سانتی‌متر پایین‌تر از سرشانه جمع می‌شوند، برخی دیگر در قسمت پایین آستین جمع می‌شوند. همین تفاوت در قسمت‌های پف‌دار انواع مختلف این آستین‌ها را تشکیل می‌دهد.

۲۵. آستین پفی بند‌دار

در این نوع بسته بندی پاکت با کشیدن نواری به دور محیط پاکت و درآوردن آن به حالت تا شده نگه داشته می شود.

۲۶. آستین سردوشی‌دار

این آستین ها دارای بند شانه ای برای حمل مانتو هستند. از این آستین انواع لباس نظامی درست می کنند.

۲۷. آستین بادکنکی

نوعی دیگر از آستین‌های پفی هستند؛ اما بلندند و به‌دلیل اینکه بالاترین و پایین‌ترین قسمت آستین حالت جمع‌شدگی دارد، شکل بادکنک یا بالن در آستین ایجاد می‌شود.

۲۸. آستین خفاشی

همراه با خود پارچه بریده می‌شوند و بلند هستند. کمی پایین‌تر از وسط به‌سمت مچ دست به‌تدریج باریک می‌شوند.

۲۹. آستین دایره‌ای (پرپری)

این پارچه آستین به صورت دایره ای برش خورده و دارای چین های زیادی است.

۳۰. آستین مواج بالدار

این لباس ها پر و کوتاه هستند و به زیبایی تناسب دارند. وقتی باز می شوند، شبیه بال های فرشته می شوند.

۳۱. آستین کیمونو

آستین های کیمونو در واقع ترکیبی بدون آستین است که از لباس های سنتی ژاپنی الهام گرفته شده است. از سجاف بریده شده و از بدنه پیراهن تا مچ امتداد دارد. طراحی آستین کیمونو شبیه آستین خفاشی است. این مهارت برای طراحی لباس های راحت بسیار مناسب است.

۳۲. آستین لایه لایه

چند تکه پارچه با دست تا می شود تا این شکل برای بازو ایجاد شود.

۳۳. آستین آویزان

این آستین بسیار بلند است و پارچه آن کمی بالا‌تر از آرنج تا انتها برش می‌خورد و دو طرف آن حالت آویزان دارد. آستین‌های آویزان مدل‌های مختلفی دارند.

۳۴. آستین آرنج وصله‌دار

روی این نوع آستین ها، وصله ای روی آرنج دوخته می شود تا پارچه را از سایش محافظت کند.

۳۵. آستین چاک‌دار

آستین های شکاف دارای بریدگی هایی هستند که پارچه زیر را نشان می دهد. درز پشت معمولاً به رنگ مخالف است.

۳۶. آستین آفشولدر

به آستین‌هایی گفته می‌شود که قسمت شانه را نمی‌پوشانند و به همین دلیل کل بازو در معرض دید است. آستین شانه باز مدل جذاب و شیکی دارد و برای انواع موقعیت‌ها قابل استفاده است. برای ساخت استایل با آستین شانه باز، پارچه‌های ابریشمی و ساتن کاربرد بیشتری دارند.

۳۸. آستین گیبسون گرل

باز هم این نوع آستین قدیمی است که از شانه تا آرنج گشاد و از آرنج تا مچ صاف است.

۳۹. آستین شاعری

این آستین ها در دو مدل معمولی و چین دار از شانه تا آستین موجود می باشند. سر آستین نیز معمولاً حجیم است.

۴۱.آستین خربزه‌ای

این آستین در مدل های کوتاه و بلند عرضه می شود. نسخه کوتاه شانه را می پوشاند، در حالی که نسخه بلند از شانه تا آرنج امتداد دارد. نسخه بلند شکلی شبیه خربزه دارد، از این رو کپسول خربزه نامیده می شود.

۴۲.آستین گانتلت

یکی از بلندترین بازوهاست و انتهای آن به شکل عدد هفت فارسی یا حرف V دور مچ قرار می گیرد.

۴۳.آستین بدون شانه

این آستین ها به بدن چسبیده و فقط آرنج و شانه های باز را می پوشاند. این نوع دست در سال 2010 رایج شد و طرفداران زیادی دارد. طرحی است که برای استفاده روزانه مناسب است و برای استفاده در هوای گرم مناسب است.

سخن آخر

با هم تاریخچه آستین زنانه و انواع آن را بررسی کردیم. از زمان های قدیم تا به امروز، آستین ها برای هدف مهمی طراحی شده اند و یکی از زیباترین جنبه های لباس هستند. علاوه بر این، بسیاری از نوآوری ها در محصولات لباس ما برای رویدادهای رسمی و رسمی، فصول گرم و سرد به طراحی آستین ما بستگی دارد. حالا به ما بگویید کدام نوع آستین را بیشتر دوست دارید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا