پارچه و خیاطی

پارچه کشمیر دقیقا چیست؟ ویژگی‌ها و نحوه مراقبتش را بشناسید

ترمه پارچه‌ای پشمی نرم و لطیف است و یکی از گران‌ترین پارچه‌های پشمی جهان به‌شمار می‌رود. در این مقاله در مورد تاریخچه این لباس محبوب، انواع آن و نحوه نگهداری صحیح آن صحبت خواهیم کرد.

پارچه کشمیر چیست؟‌

پارچه کشمیر از نرم‌ترین و زیباترین پارچه پشمی در صنعت نساجی است.

ترمه یکی از نرم ترین انواع پشم است و در لمس حالت ابریشمی دارد. از آنجایی که فرآیند تولید آن دشوار و پیچیده است، یکی از گران ترین پارچه های پشمی است. این پارچه که از مو و پشمینه بزهای بومی کشمیر (شمالی ترین منطقه جغرافیایی شبه قاره هند) ساخته شده است، هشت برابر بیشتر از پشم گوسفند در برابر سرما محافظت می کند. البته این بزها را می توان در صحرای گبی، آسیای مرکزی، مغولستان، چین، ایران، عراق، ترکیه و افغانستان یافت، اما در مجموع فقط در دوازده کشور زندگی می کنند.

تاریخچه پارچه کشمیر

پرورش بزهای محلی در منطقه کشمیر و مغولستان از قرن سوم قبل از میلاد آغاز شد. اما نشانه هایی وجود دارد که تاریخ آن را می توان به دوران ماقبل تاریخ جستجو کرد. در آن زمان، چوپانان به نگهداری از بزها و فروش موهای آنها دست زدند.

اصطلاح ترمه برای اولین بار در قرن شانزدهم برای توصیف روسری های هندی استفاده شد. آنها از تکنیک های سنتی برای ساختن شال ترمه از موی بز استفاده می کردند که در سرما بسیار مفید بود. ابتدا در دوره تجارت با ترکستان (قزاقستان کنونی) و فرانسه و بعدها به لطف کالاهای فراوان در یک منطقه وسیع تر، پشم ترمه شهرت جهانی یافت. محبوبیت این ماده در فرانسه و پاریس به حدی بود که بازرگانان از راه های تجاری بسیار خطرناک برای آوردن آن به سرزمین های اروپایی استفاده می کردند. دلیل اصلی محبوبیت ترمه در فرانسه، عشق ملکه ژوزفین، همسر اول ناپلئون، به شال ترمه بود. گفته می شود ملکه صدها عدد از این شال ها را خریده است.

تولید پارچه کشمیر تقلبی

همانطور که گفتیم پارچه ترمه بسیار گران بود و مردم عادی توانایی خرید آن را نداشتند. به همین دلیل، جایگزینی بادام هندی با کیفیت با بادام هندی تقلبی طولی نکشید. برای اولین بار، تولید کننده پشم فرانسوی ویلیام لوئیس ترنو، پشم مرینوس ارزان قیمت را با تقلید از روسری های ترمه هندی و ساخت روسری های ارزان در دسترس قرار داد. بعد از مدتی آقای ترنو با اجازه دولت فرانسه به ایران سفر کرد و گله ای از گوسفند پشمینا را با خود به فرانسه برد. صادرات پشم ترمه معروف و گران قیمت به اروپا و آمریکای شمالی باعث رونق اقتصادی این کشورها شد. بنابراین از قرن نوزدهم تجارت پشم ترمه مزایای اقتصادی زیادی در مناطق مختلف جغرافیایی ایجاد کرده است. صنعت اروپا کمک زیادی به موفقیت این کار موفق کرد. پس از آن طراحان کشورهای مختلف از این پارچه برای ساخت لباس های مختلف استفاده کردند که ترمه را به عنوان پارچه ای گران قیمت، مرغوب و بادوام در سراسر جهان معرفی کرد. بیشتر پشم ترمه در چین تولید می شود، این کشور تقریبا یکی از بزرگترین صادرکنندگان این پارچه است.

مرتبط  همه چیز درباره پارچه پوپلین؛ انواع، کاربردها و روش‌های دوخت

کشمیر چگونه تولید می‌شود؟

پارچه کشمیر از موهای برخی از بزهای بومی کشمیر به دست می‌آید.

تولید پارچه ترمه در چند مرحله انجام می شود. لازم به یادآوری است که فرآیند ساخت این پارچه را می توان بدون آسیب رساندن به حیوان انجام داد. اما متأسفانه حیوانات در تولید خز در چین و سایر کشورها آسیب می بینند.

مرحله اول: پوست‌اندازی یا تراشیدن موی بزها

موی بز در دو لایه رشد می کند که لایه بالایی ضخیم و لایه پایینی بسیار نرم و صاف است. موهای نرم روی شکم حیوان رشد می کند. در بهار، زمانی که بزها پوست اندازی می کنند، کارگران محلی موهای شکم را لمس کرده و مرتب می کنند و به مراکزی در چین می فرستند. اگرچه اکثر کشاورزان این روش را ترجیح می دهند، اما روش دیگری نیز برای تهیه پشم حیوانات وجود دارد، یعنی قیچی حیوانات. کشیدن یا تراشیدن موی بز عمل خوبی نیست زیرا به حیوان آسیب می رساند و پارچه های بی کیفیت تولید می کند. زیرا دارای فیبر کمتر و موهای متراکم تری است. هنگامی که بز پس از برش و شانه کردن به شکل نهایی خود می رسد، هر دو رشته بلند شده و موهای پرپشت تر کاهش می یابد. اجناس آنها کیفیت خوبی دارد.

مرحله‌ دوم: پاک‌سازی یا پالایش

در این مرحله ناخالصی ها را از پشم جدا می کنند تا پشم خالص به دست آید. شستن پشم در ماشین آلات و تجهیزات صنعتی برای از بین بردن کثیفی و چربی از پوست و موی حیوانات انجام می شود.

مرحله سوم: پرداخت

فرآیند ساخت ترمه شامل شانه زدن الیاف پشم به خطوط صاف و تبدیل آنها به الیاف سبک تر است.

مرحله چهارم: ریسندگی

در این مرحله الیاف فرآوری شده وارد دستگاه ریسندگی می شوند تا به نخ یا نخ تبدیل شوند. ضخامت یا ظرافت نخ نیز بسته به خواص مورد نظر تعیین می شود.

مرحله پنجم: پاک‌سازی مجدد و رنگرزی

حال در حین ریسندگی باید پشم را به نخ تمیز تبدیل کنیم. پس از آن، پارچه را می توان رنگ کرد.

مرحله ششم: بافندگی و بسته‌بندی

در این مرحله، نخ ترمه برای بافته شدن در لباس یا لباس آماده است. این کار را هم روی ماشین های بافندگی و هم با دست می توان انجام داد. معمولا دستبافت ها طرفداران بیشتری دارند.

موارد استفاده پارچه کشمیر

پارچه کسیر برای فصل زمستان مناسب است. محصولات مختلف را می توان از صندوقدار تهیه کرد. اینها شامل لباس و لوازم جانبی، کت، پیراهن، پیراهن و کت، شلوار و اکسسوری، روسری، شال، کلاه، دستکش، کفش و جوراب است. برای گرم نگه داشتن در زمستان، می توان آن را از پول نقد تهیه کرد. ممکن است تعجب کنید، اما از پارچه های ترمه برای تهیه لباس زیر، پتو، روکش مبل و رختخواب استفاده می شود.

برخی از انواع محصولات تولیدشده از پارچه کشمیر

مانتو غیررسمی مدرن مردانه رنگ شتری

تک‌کت مردانه به سبک امروزی

بلوز و روسری زنانه در رنگ های خنثی

بلوز و روسری از جنس کشمیر

پیراهن کلاسیک مردانه با یقه یقه اسکی

یک بلوز مردانه زیبا و شیک از پارچه کشمیر

روسری نیروی دریایی با ریشه

یک شال آبی سیر از جنس کشمیر

تی شرت کوتاه کلاسیک

تک‌کت کوتاه مردانه به رنگ سرمه‌ای از پارچه کشمیر

لباس کوتاه زنانه

کت کوتاه زنانه از جنس کشمیر

ژاکت بابونه بلند با دوخت ظریف

کیت میدلتون در اورکت بسیار زیبا از پارچه کشمیر

پنجم دیگر در کشمیر

پانچو توسی‌رنگ از کشمیر

انواع پشم کشمیر

پشم کشمیر ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد. از نظر کیفیت به سه قسمت الف و ب و ج تقسیم می شود درجه الف: گران ترین و بهترین نخ ترمه عرض نخ حدود 14 میکرون است. . به همین دلیل بسیار نرم و لطیف است و نسبت به سایر بادام هندی براق تر و براق تر است. این نوع ترمه پشمینه نام دارد و در واقع تنها از یک نوع بز تهیه می شود. در قسمت بعدی تفاوت ترمه و پشمینه کلاس B را توضیح می دهیم: عرض الیاف 18-19 میکرون است. نسبتا ضخیم و کیفیت متوسطی دارد. قیمت پایین تر از نوع A است. کلاس C: عرض فیبر 30 میکرون است، بنابراین پایین ترین کیفیت را دارد. به همین دلیل ترمه ارزان ترین نوع پارچه محسوب می شود. کمی زبر است و می تواند پوست را تحریک کند. به همین دلیل باید از آن برای ساخت محصولاتی استفاده کرد که مستقیماً با پوست تماس نداشته باشند.

مرتبط  با انواع پارچه دورس آشنا شوید

تفاوت کشمیر با پشمینه

نوعی پشم به نام پشمینه نیز وجود دارد که اغلب با پشم ترمه اشتباه گرفته می شود. زیرا بزهایی که پشمینه تولید می کنند شبیه بزهای کشمیری هستند. البته پشمینه هم نوعی ترمه است اما تفاوت هایی دارد. ترمه پارچه ای است که از پشم بزهای هیمالیا تهیه می شود، اما پشمینه تنها از گونه خاصی از بزهای کوهی به نام کاپرا هرکوس به دست می آید.

همانطور که اشاره کردیم تفاوت دیگر آنها ضخامت آنهاست. الیاف پاشمینا از مرغوب ترین الیاف پشم حدود 14 میکرون به دست می آید. از طرفی پشمینه گرانتر از ترمه است که جای تعجب نیست. کشمیر از انواع بزهای هیمالیا و مغولی، نیوزلند و سایر نقاط این رشته کوه به دست می آید، در حالی که پشمینه تنها از نژاد خاصی از بز که در منطقه ای به نام دره لداخ زندگی می کند، به دست می آید. پشمینه نرمتر و گرمتر از ترمه است، تفاوت دیگر این است که از پشمینه اغلب برای ساخت روسری و شال استفاده می شود در حالی که ترمه برای ساخت بلوز و کت مناسب است.

تأثیرات مثبت و منفی تولید پارچه کشمیر

برخی بر این باورند که تولید الیاف طبیعی به محیط زیست کمک می کند زیرا اکثر الیاف مصنوعی تجزیه ناپذیر هستند و صدها سال در محیط طبیعی باقی می مانند. این محصولات ذاتا سمی هستند یا در فرآیند تولید زباله های خطرناکی ایجاد می کنند. ما به جای نایلون، پلاستیک، پلی استر یا سایر روش های مختلف از الیاف طبیعی مانند ترمه استفاده می کنیم که برای محیط زیست بهتر است و به روغن بستگی ندارد. همچنین تجارت پنبه در اقتصاد گردش می‌کند و به آن قدرت بیشتری می‌دهد. بسیاری از گروه های حقوق حیوانات، به ویژه PETA، معتقدند که گرفتن خز از حیوانات مساوی با نسل کشی است. اما گروه‌های دیگر نیز همین دیدگاه را دارند، اگرچه نمی‌توان منکر وجود تولیدکنندگانی شد که به حیوانات آسیب می‌رسانند، اما تولیدکنندگانی نیز هستند که اخلاق‌گرا هستند و رویکرد متفاوتی دارند.

نحوه مراقبت از پارچه کشمیر

از آنجایی که پارچه ترمه بسیار نرم و گران است، برای نگهداری بهینه باید به نکات زیر توجه کرد:

  • آن را با دست با آب سرد بشویید.
  • از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. زیرا الیاف ترمه ظریف هستند و ماشین در حین شستشو الیاف را بیش از حد شستشو می دهد.
  • هنگام شستشو، آب و مواد شوینده را داخل قابلمه بریزید و پارچه را داخل آن بریزید، مواد شوینده را مستقیم روی لباس نریزید.
  • ترمه را نشویید، ممکن است چروک یا تغییر شکل دهد.
  • بهتر است با مواد شوینده مخصوص شسته شود.
  • روی آن مجلات نریزید. از آنجایی که ترمه به مرور زمان نرم می شود، نرم کننده ها می توانند به پارچه آسیب برسانند و عمر آن را کاهش دهند.
  • اجازه دهید پارچه خشک شود. آن را روی یک سطح صاف قرار دهید و آن را آویزان نکنید.
  • بادام هندی را فقط در صورت لزوم بشویید. شستشوی مکرر می تواند آسیب برساند؛
  • اگر لباس هایتان چند رنگ است، بهتر است آن ها را برای خشکشویی بگذارید
مرتبط  پارچه مخمل کبریتی چاپی چیست + ایده دوخت آن

چگونگی بررسی کیفیت پارچه کشمیر

با لمس پارچه کشمیر می‌توان به کیفیت آن پی برد

پول های تقلبی در بازار پارچه بیداد می کند. بسیاری از کارخانه ها پارچه هایی به نام نخ پشمی تولید می کنند که از مخلوط کردن مقدار کمی الیاف ترمه با پنبه ارزان قیمت حتی نایلون و پلاستیک تهیه می شود و این پارچه به صورت نقدی در بازار به فروش نمی رسد که بهتر است. از یک منبع معتبر خرید کنید. دوم، کیفیت پارچه ترمه را بررسی کنید. چند روش ساده از جمله کشیدن، کشیدن و نخ کردن وجود دارد.

۱. پارچه کشمیر هنگام لمس بسیار نرم است

در اولین لمس باید لطافت پارچه را احساس کنید. اما دقت کنید اگر پارچه خیلی نرم است ممکن است ترمه نباشد و پارچه با مواد شوینده نرم شود. با وجود نرمی، ساختار بادام هندی با کیفیت و الیاف قوی دارد.

۲. الیاف آن محکم است

امواج با کیفیت پایین پس از استقرار به حالت اولیه خود بر نمی گردند. جایی که می توانید ترمه دولایه مرغوب را پیدا کنید، بافت خود را به خوبی حفظ می کند. وقتی نخ ها را بکشید، می بینید که نخ ها چقدر محکم به هم چسبیده اند. اگر خیلی پهن باشند یعنی کیفیت پارچه پایین است

۳. هرچه رنگ زیباتری داشته باشد مرغوب‌تر است

پارچه کشمیر درجه یک و مرغوب رنگ‌های بسیار زیباتری نسبت‌به انواع بی‌کیفیت آن دارد

اگر پارچه مورد نظر شما ترمه است و رنگ و طرح زیبایی دارد پس با بهترین پارچه ترمه روبرو هستید. دلیل آن این است که پارچه ترمه در برابر رنگرزی مقاوم است. بنابراین اگر پارچه ترمه ای که به دنبال آن هستید رنگ و طرح زیبایی دارد، این نشان از کیفیت بالاست. اغلب امکان رنگ آمیزی یا استفاده از الگوهای پیچیده روی پارچه های ترمه ارزان وجود ندارد. اگر چنین است، به این معنی است که تولید و رنگرزی این پارچه زمان زیادی را صرف کرده است.

۴. الیاف آن جمع نمی‌شود

به آرامی دست خود را روی مواد بکشید. اگر هنگام حرکت دست احساس می کنید الیاف جمع می شوند یا به سمت بالا می روند، ترمه احتمالاً از موهای کوتاه بز ساخته شده است. پنبه مرغوب از الیاف بلند و نازک ساخته شده است.

۵. کشمیر مرغوب دربرابر سرما مقاوم است

بطری بادام هندی با کیفیت بالا بدن را در هوای سرد گرم نگه می دارد و در هوای گرم شما را خنک و خشک نگه می دارد. اگر لباسی که می‌خرید این ویژگی را ندارد، کیفیت پایینی دارد.

پرطرفدارترین کت‌های زنانه را ببینید

در اینجا محبوب‌ترین کت‌های مردانه را مشاهده می‌کنید.

br>
br>

سخن پایانی

ترمه یکی از گران ترین و زیباترین پارچه های صنعت نساجی است که نرم و لطیف است و بدن ما را از سرما محافظت می کند. این پارچه از الیاف طبیعی ساخته شده است که به محیط زیست آسیب نمی رساند. اما فعالان حقوق حیوانات مخالف الیاف طبیعی هستند. پارچه ترمه خواص مختلفی دارد و تقلبی در بازار وجود دارد. به همین دلیل نحوه ارزیابی کیفیت آن را در نظر خواهیم گرفت تا در هنگام خرید محصولات ترمه به خوبی از این پارچه مطلع شوید.

شما با کدام بخش موافقید؟ آیا شما یک فعال محیط زیست هستید یا یک فعال حقوق حیوانات؟ استفاده بیشتر از محصولات حیوانی برای ساخت الیاف طبیعی یا الیاف مصنوعی؟ آیا استفاده از زباله های خطرناک مضر است؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا